Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. Saarnamiehet eivät toki ole tyttöjen ensisijaisia mieshahmoja. :) Useilla on laajat suvut ja ystäväpiirit, joihin kuuluu isoisiä, isiä, veljiä, serkkuja, kummisetiä, ystäviä, naapureita ja jopa niitä miesopettajia. Heidän kauttaan luodaan maailmankuvaa. Tärkein vaikutus on tietenkin oman perheen jäsenillä, koska heidän kanssaan luonnollisesti keskustellaan eniten maailmanmenosta.
En voi mitenkään uskoa, että sillä ei olisi vaikutusta.
Ja käyttihän tuossa edellä joku vlnainen miehestään termiä "perheen pää". Terveiset siis menneisyydestä. Ei tuota termiä enää usein kuule, onneksi. Kyllä näillä asioilla on nähdäkseni yhteys.
Minusta on vain hienoa, että mies on perheen pää, tuki ja turva. Muutenkin monet vanhat perinteet ovat mielestäni toimivia ja kunniassa monessa perheessä, ainakin meidän perheessä.
Terv. vl -vaimo ja äiti
Vierailija kirjoitti:
Eräs Kotimaa-lehden blogisti kirjoitti oivaltavasti, että nykyistä Turun piispaa ei olisi koskaan valittu piispaksi, jos hän olisi lestadiolainen. Siitä olisivat äänestäjät pitäneet huolta. Eli asia toimii myös näin päin ja riippuu omista valinnoista.
Tähän on pakko tulla teologina korjaamaan asia:
Vl-opin mukaan nainen ei voi toimia pappina. Piispaksi voi päästä ainoastaan pappi, ei siis kuka tahansa ihminen. Jos nainen on pappi, hän ei vl-opin mukaan voi olla vl, koska hän on irtisanoutunut vl-opista ja siten vl-yhteydestä. Eli vl-nainen ei koskaan voi olla piispa, koska hän ei pääse piispaksi ryhtymättä papiksi ja naispuolinen pappi ei voi olla vl, koska vl katsovat papiksi vihityn naisen eronneen Jumalan lapsista, kun hän on ottanut pappisvihkimyksen vastaan.
Eli lyhyesti: äänestäjät eivät torppaa kenenkään vl-naisen matkaa piispaksi, sillä nainen ei voi olla yhtä aikaa vl ja pappi - tästä asiasta vl-oppi pitää huolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 3012 (ärsyttävää, kun tuo lainaus ei toimi),
tässä yksi paikkansa pitämätön, tältä foorumilta kopioitu väite:
Lestadiolaisuudessa kun tuntuu olevan "menestysteologian" piirteitä ts varallisuus esim kertoo Jumalan siunanneen ja hyvää uskovaista siis näin maallisestikin palkitaan.
Kiitos vastauksesta ja kiitos, että olet mukana keskustelussa! Arvostan! Ja joo, on tosi ärsyttävää, kun tuo lainaus ei toimi.
Mutta tuo oli yksi yksittäinen kommentti ja voihan se olla, että joku on joskus kuullut tuon suuntaista, vaikka se ei liikkeen virallinen oppi olisikaan.
Toinen mutta. Tämä keskustelu kuitenkin koskee pääasiassa naisten asemaa vlliikkeessä.
Olen vl-nainen. Kun menimme naimisiin, meille MOLEMMILLE oli päivänselvää, että lapsilukua emme säätele. Tulee, jos on tullakseen... ja minkä verran, se on Luojassa. Tarkennan vielä, että tämä asia oli Minunkin päivänselvä valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuudessa kun tuntuu olevan "menestysteologian" piirteitä ts varallisuus esim kertoo Jumalan siunanneen ja hyvää uskovaista siis näin maallisestikin palkitaan.
Kiitos vastauksesta ja kiitos, että olet mukana keskustelussa! Arvostan! Ja joo, on tosi ärsyttävää, kun tuo lainaus ei toimi.
Mutta tuo oli yksi yksittäinen kommentti ja voihan se olla, että joku on joskus kuullut tuon suuntaista, vaikka se ei liikkeen virallinen oppi olisikaan.
Toinen mutta. Tämä keskustelu kuitenkin koskee pääasiassa naisten asemaa vlliikkeessä.
Olen vl-nainen. Kun menimme naimisiin, meille MOLEMMILLE oli päivänselvää, että lapsilukua emm
Eli niin kuin miehet ovat teidän puolesta jo etukäteen päättäneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vl-nainen. Kun menimme naimisiin, meille MOLEMMILLE oli päivänselvää, että lapsilukua emm
Tuo on hyvä asia, kun kaikki toimivat sillä ainoalla sallitulla tavalla. Eli mitään ongelmia ei ole😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIETYSTI SE ON SELVÄÄ. OTA MYÖS SELVÄÄ KUINKA AIVOPESU TOIMII, NIIN TAJUAT MIKSI SE ON SELVÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vl-nainen. Kun menimme naimisiin, meille M
Milläs sinun aivosi on pesty? Kysynpähän vaan.
- Minä kirjoitin, että eräs viesti on koominen. Koska viestissä oli ristiriitaisuuksia, ja en voinut olla nauramatta sille. Vastaus viestiin oli, että oma viestisi on koominen. -
Luin viestin moneen kertaan enkä löytänyt siitä mitään naurettavaa tai koomista. Ihan asiallinen viesti oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vl-nainen. Kun menimme naimisiin, meille M
Moni jättää lestadiolaisuuden juuri tämän asian takia ja se on toisaalta oikein, jos ei ajattele samalla tavalla, eikä ala vaatimaan, että kaikkien on toimittava, kuten hän ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
- Minä kirjoitin, että eräs viesti on koominen. Koska viestissä oli ristiriitaisuuksia, ja en voinut olla nauramatta sille. Vastaus viestiin oli, että oma viestisi on koominen. -
Luin viestin moneen kertaan enkä löytänyt siitä mitään naurettavaa tai koomista. Ihan asiallinen viesti oli.
Tähän asiaan on jo vastattu, tällaisen turhan jankuttamisen voisi jo lopettaa.
No toistetaan sen verran, että hän vaati muita sallimaan hänen oman näköisen elämän, muttei kiinnostanut vaatia lestadiolaisten taholta tätä samaa.
Eli kaikkien muiden pitäisi muuttaa MIELIPITEET asiasta, mutta taholle joka KIELLOISTA päättää ei ollut mitään vaatimuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asiaan on jo vastattu, tällaisen turhan jankuttamisen voisi jo lopettaa.
No toistetaan sen verran, että hän vaati muita sallimaan hänen oman näköisen elämän, muttei kiinnostanut vaatia lestadiolaisten taholta tätä samaa.
Eli kaikkien muiden pitäisi muuttaa MIELIPITEET asiasta, mutta taholle joka KIELLOISTA päättää ei ollut mitään vaatimuksia!
Tämä!
Miksi ihmisten mielipiteellä on enemmän väliä, kuin suorilla rajoittamistoimilla?
Oletteko kiinnostuneita lestadiolaisuudesta, vai miksi te täällä utelette ja kyselette lestadiolaisten elämästä näin kovasti?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kiinnostuneita lestadiolaisuudesta, vai miksi te täällä utelette ja kyselette lestadiolaisten elämästä näin kovasti?
Mitä on kyselty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on kyselty?
Tuo oli vain joku trolli, keskustelua on jatkuvasti yritetty kääntää pois aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on kyselty?
Tuo oli vain joku trolli, keskustelua on jatkuvasti yritetty kääntää pois aiheesta.
Voihan sitä kuluttaa joutoaikaa näinkin, ja energiaa tuhlata... mutta Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan voisi "kääntyä" lestadiolaiseksi eräästä henkilökohtaisesta syystä, mutta lestadiolaisuus muiden uskontojen ja etiikan lisäksi kiinnostaa minua ilmiönä (kuten monet muutkin asiat). Itseäni ihmetyttää, että jotkut asiat lestadiolaisuudessa eivät tunnu kokonaisuutena loogisilta, esimerkiksi tämä:
Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä tilanteissa Jumalan tahto olisi, että pari jäisi lapsettomaksi, jos eivät syystä tai toisesta biologisia lapsia saa?
Tai jos oikein etiikalla saivarrellaan: tekeekö pariskunta syntiä, jos he eivät hakeudu hedelmöityshoitoihin (jos Jumalan tahto olisi, että avioliitossa tulisi saada lapsia)? Tai jos pari hakeutuu hedelmöityshoitoihin ja onnistuneiden hoitojen jälkeen jäisi ylimääräisiä alkioita pakkaseen: pitäisikö kaikki alkiot käyttää, jotta "ne eivät mene hukkaan"/perhe ei itse säätelisi lapsilukuaan?
Etiikan näkökulmasta tuo liikkeen suhtautuminen hedelmöityshoitoihin on hyvin ristiriitaista muun perheenlisäykseen liittyvän opin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan voisi "kääntyä" lestadiolaiseksi eräästä henkilökohtaisesta syystä, mutta lestadiolaisuus muiden uskontojen ja etiikan lisäksi kiinnostaa minua ilmiönä (kuten monet muutkin asiat). Itseäni ihmetyttää, että jotkut asiat lestadiolaisuudessa eivät tunnu kokonaisuutena loogisilta, esimerkiksi tämä:
Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä tilanteissa Jumalan tahto olisi, että pari jäisi la
Tämä asia puhuttaa lest.yhteisössä. Lähtökohta kuitenkin on se, että lestadiolaiset ovat elämän puolella, ei ehkäisyn, tai abortin. Ne ovat vastakohta elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä t
Ei siinä ketään tapeta, jos ehkäisyä käytetään. Ei niistä roskiin menevistä sukusoluista elämää ala ilman hedelmöittymistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä t
Miksi lääkäri saa tehdä Jumalan tahdon vastaisesti tekemällä hedelmöityshoitoja?
Kysymykseen vastaaminen koettaisiin panetteluana, mutta jospa edes linkin uskaltaa pistää.
https://www.srk.fi/fi/yhteystiedot/johtokunta-ja-toimitusneuvosto/