Euroopan kolmanneksi lihavin kansa professori arvostelee rajusti päättäjiä
Epäterveellinen ruoka on syypää
Mustajoki korostaa, että syynä lihomiseen on yksiselitteisesti epäterveellinen ruoka.
Epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen lisääntyminen selittää väestön lihomisen.
Viime vuosikymmeninä esimerkiksi hampurilaisten, sipsien, makeisten ja sokerijuomien käyttö on lisääntynyt.
Pitkälle prosessoidut tuotteet, joissa on kaloreita moninkertaisesti verrattuna tavalliseen suomalaiseen ruokaan. Liiallisten kaloreiden lisäksi niistä tulee usein liikaa suolaa ja vitamiineja on vähän.
Kommentit (87)
Kyllähän tuon huomaa kun itse kätyän noin 20 erilaista tuotetta ja siis puhun nyt ihan kasviksista, proteiineista sun muista. Aidoista asioista joista pyrin kokkaamaan joka päivä ruokaa, jos on aikaa ja mahdollisuutta. Kauppareissuun menee eniten aikaa kun yrittää löytää ne tarpeelliset kamat kaiken sen tehdastuotteen seasta. Jättimäisessä Prismassa käyminen on paskinta shittiä mitä olen kokenut. Siis siellä kyllä on älyttömästi hyvää kampasimpukoista kampelaan asti, mutta se hehtaarihalli pitää matkoineen ja hyllyineen sisällään valtavasti aivan turhaa ja lapasesta lähtenyttä bulkkituotetta.
Pienten maaseutujen K-kaupat on se mun juttu. Laadukasta, tuoretta ja saa nopeasti asiat hoidettua. Terveydesta maksan mielelläni vähän ekstraa kun en ole mikään puli kuitenkaan.
Lihavakin voi olla terveellisesti syövä ja laiha epäterveellisesti syövä.
Tää oli yks mun suosikktubettajista aikoinaan. Tässä pari hyvää vinkkiä ihan JOKAISELLE:
Upee gimma astenteella.
Minä olen lihava ja oikeesti helvetin hyvässä kunnossa. Miksi? Koska liikun ja kuntoilen paljon. Syön ainoastaan kasvit kasvina ja lihan lihana. Nukun tarpeeksi enkä polttele tai ryyppää. Olen onnellinen eikä ole muuta kuin liikaa rasvasoluja mahassa.
M45 135kg 160cm 14cm
Voisi nyt alkuun lakata verovaroin tukemasta Ahvenanmaalaisten Estrellan sipsitehdasta.
Se epäterveellinen ruoka nyt vain sattuu olemaan halvinta. Kaikilla se ei ole valintakysymys.
Itse syön paljon kalaa ja kasviksia, mutta tuskin monellakaan TTT asiakkaalla on varaa ostaa muuta, kuin lihapiirakoita (alle 3€/Kg). Jollakin se maha on täytettävä, eikä pelkkä kaurapuuro riitä.
Toki itse syön aamuisin kaurapuuroa, mutta jälleen terveellisyyden takia. Ei tämä kroppa enää toimi kuin jollain 20-40 vuotiaalla pojanklopilla.
Vierailija kirjoitti:
LOPETA JANKUTUS.
Kuka? kato miltä ihmiset näyttää Afrikassa ja Aasiassa. Ne näyttää vahvoilta ihmisltä ja aikusilta. Miehillä kädet pullottaa ja verisuonet ja lihakset suonikkaat. Naiset näyttää myös hoikilta ja aikuismaisilta. Länsimaissa on tikkusormisia pullapoikia ja persehousuja läskitursottimineen. Game over...!
Vierailija kirjoitti:
Se epäterveellinen ruoka nyt vain sattuu olemaan halvinta. Kaikilla se ei ole valintakysymys.
Itse syön paljon kalaa ja kasviksia, mutta tuskin monellakaan TTT asiakkaalla on varaa ostaa muuta, kuin lihapiirakoita (alle 3€/Kg). Jollakin se maha on täytettävä, eikä pelkkä kaurapuuro riitä.
Toki itse syön aamuisin kaurapuuroa, mutta jälleen terveellisyyden takia. Ei tämä kroppa enää toimi kuin jollain 20-40 vuotiaalla pojanklopilla.
Mitä helvettiä? Kaali, porkkana, riisi, sipuli, peruna, pasta. Saat noita kympillä kilokaupalla, jotka riittä monipuolisiin ruokiin vähintään 3 viikoksi yhdelle... Onko tää oikeesti näin vaikeeta? Tai tekeekö se älypuhelin ja noi eineksien kemikaalit teille oikeesti jotakin peruuttamatonta tuhoa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveellisesti ruoastsa ei haluta maksaa mitään, mutta ihan sama paljonko huoneilmaneliöt, sähköt ja vedet maksaa? Persereikäsähköautoista puhumattakaan?
Ei päättäjät ole syypää siihen että joku syö huonosti eikä pidä itsestään huolta. Se ihminen ite tekee sitä, syystä tai toisesta.
Kukaan ei ole ikinä lihonnu proteiinista, syy lihoamiseen on se että ihmiset syö prosessoituja ruokia mitkä on ihan täynnä höttöhiilaria ja rasvaa vailla sitä proteiinia. Mä en oo ikinä kuullu et joku ois lihony syömällä kanan rintaa, syy on aina noi prosessoidut höttöruuat mitä kaikki ostaa. Moni oikeasti luulee syövänsä terveellisesti vaikka ne syö tuotteita missä on 500 ainesosaa, vaikka niissä kuuöuisi olla vaan muutama tai 1.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä maat oli Suomea lihavammat?
Malta 1. ja Latvia 2. Suomi 3.
Makeiset eivät suomalaisia lihota vaan perunamuusi ja lihapullat -tyyppiset ateriat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ne veronkorotukset lihavuutta vähennä, ne jotka haluaa kiskoo mättöä ja limua/holia päälle, tekevät sen joka tapauksessa. Kalliiksi tämä tulee terveydenhuollolle joo.
Ratkaisu on siinä, että ei hoideta niiden terveyttä, jotka tahallaan tuhoavat kehoaan, koska ovat liian heikkoja hillitsemään itseään. Tai liian laiskoja pesemään ja kuorimaan pari juuresta ja lyömään niitä uuniin öljyn ja mausteidan kanssa muutamaksi kymmeneksi minuutiksi.
Näin, mutta koska on mahdotonta sanoa, kuka on tahallaan tuhonnut kehoaan, pitäisi kaikkien aikuisten kustantaa omat terveydenhuoltomenonsa. Tällöin voitaisiin myös veroja alentaa ja suurin osa olisi tyytyväisiä. Heikot eivät tietenkään tästä vastuunkannosta hyötyisi, mutta yhteiskunnan ei pitäisi pyöriä heikkojen ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOPETA JANKUTUS.
Kuka? kato miltä ihmiset näyttää Afrikassa ja Aasiassa. Ne näyttää vahvoilta ihmisltä ja aikusilta. Miehillä kädet pullottaa ja verisuonet ja lihakset suonikkaat. Naiset näyttää myös hoikilta ja aikuismaisilta. Länsimaissa on tikkusormisia pullapoikia ja persehousuja läskitursottimineen. Game over...!
NÄITÄ LIHAVUUSJUTTUJA ON JOKA PÄIVÄ TIES KUINKA MONTA, ÄÄLIÖ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveellisesti ruoastsa ei haluta maksaa mitään, mutta ihan sama paljonko huoneilmaneliöt, sähköt ja vedet maksaa? Persereikäsähköautoista puhumattakaan?
Koska länsimaissa on menossa rikkaiden poraus köyhien perseeseen eikä kukaan tee asialle mitään.
Suomen 59.8 kanssa lähes samoissa luvuissa Liettua 59.4, Romania 59.7, Unkari 58.4 ja Turkki 58.5.
ei ne veronkorotukset lihavuutta vähennä, ne jotka haluaa kiskoo mättöä ja limua/holia päälle, tekevät sen joka tapauksessa. Kalliiksi tämä tulee terveydenhuollolle joo.