Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
2741/10127 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ollut uusi aivokalvontulehdus. Ei kuulosta normaalilta, että jatkuvasti uusii.

Vierailija
2742/10127 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ollut uusi aivokalvontulehdus. Ei kuulosta normaalilta, että jatkuvasti uusii.

On olemassa niin paljon eri viruksia ja bakteereja että niitä ei voida saada tutkimuksilla selville, yleisimmät vain. Jos ekalla kerralla ei antibiootit tehonnut, niin bakteeri on jäänyt muhimaan elimistöön ja oireet uusivat. Jospa nyt olisi saatu pöpö tapettua elimistöstä. Mahdollista on että se uusi edelleen, jos ei lääkkeitä ole osattu kohdentaa tiettyyn virukseen tai bakteeriin, jos sitä ei ole saatu selvitettyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2743/10127 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on tullut viime aikoina videoita. Kun Olle ja Eeva luette tätä keskustelua, niin olisi kiva saada Eldan 1 v synttäreistä video. On kiva katsella teidän juhlavalmisteluita ja ihania tarjoiluja! :)

Vierailija
2744/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on tullut viime aikoina videoita. Kun Olle ja Eeva luette tätä keskustelua, niin olisi kiva saada Eldan 1 v synttäreistä video. On kiva katsella teidän juhlavalmisteluita ja ihania tarjoiluja! :)

Tätä komppaan! Musta on mukava seurata perheen juhlia, kun heidän juhliinsa ei kuulu alkoholia. Meidän perheessä ei käytetä alkoholia, joten meillä kaikki juhlat on holittomia. Tämä taitaa olla nykyään aika harvinainen ratkaisu "perusluterilaisten" kohdalla.

Vierailija
2745/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei se pullien leipominen sitä tosiasiaa poista, että vl:t ajattelevat muiden palavan helvetissä. Ei ole minusta kovin rakkaudellisesti ajateltu."

En nyt saa tätä muotoiltua niin hyvin kuin haluaisin, mutta yritän kuitenkin. Jos uskot Raamattuun niin kuin lestadiolaiset (tai ihan mikä vaan uskontosuunta) uskovat, niin et sä voi itse päättää ketkä sinne taivaaseen tai helvettiin menee. Eihän se kuitenkaan estä rakastamasta ihmistä, se on täysin eri asia. Ja sen takiahan lestadiolaiset varmasti haluavat sen pullan leipomisen lisäksi, että rakkaat (ja muutkin) ihmiset olisivat myös samalla tavalla uskomassa. 

Minä olen ev.lut.uskovainen. En minä ajattele, että minun uskontoni on ainoa oikea tai olisi minun tehtäväni sanoa, kuka pääsee taivaaseen. Ihan hyvin myös toisella tavalla uskovat voivat päästä taivaaseen. En siis ajattele vaikka lestadiolaiseen/ortodoksiin/k

Tämä! Mitenkään en voi käsittää joidenkin uskovan, että se ainoa oikea totuus maailmassa sattuu olemaan n 100 000: lla ihmisellä. Suomessa!! Lähinnä Pohjanmaalla. Onhan tuo jo ääneen sanottunakin ihan naurettava ajatus!

Vierailija
2746/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asiaa tietysti voi ymmärtää, kun itselläni ei ole isoa perhettä. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi jotkut "säälivät" lestadiolaisperheitä, joissa on paljon lapsia. Eihän se tilanne ole sellainen, että perheessä olisi 10 vauvaa/taaperoa yhtä aikaa, vaan osa lapsista on aina jo isompia. Isommat lapset osaavat tehdä jo paljon itse. Monilla lestadiolaisilla on myös hyvät tukiverkot, kun sukua on paljon. Lapsen/lapset saa helposti hoitoon vaikka iltamenon ajaksi. Aika monella ei-lestadiolaisella perheellä tilanne on ihan toinen: auttavia sukulaisia ei välttämättä ole tai he asuvat todella kaukana. Tiedän montakin yhden/kahden lapsen perhettä, jossa vanhemmilla ei ole juuri koskaan kahden keskistä aikaa kodin ulkopuolella (esim. mahdollisuutta käydä ulkona syömässä), kun apukäsiä ei ole.

Ainoa mitä olen nykyisin pohtinut on se, miten lestadiolaisperheet mahtavat tulla toimeen hintojen nousun myötä? Omassa lapsuudessani yhden vanhemman palkalla pärjäsi hyvin, kun elintaso oli matalampi ja monet asiat olivat nykyiseen verrattuna kohtuullisen hintaisia/kestävämpiä. Nykyisin on varmasti tiukempaa, kun kaiken hinta on noussut. 

Vierailija
2747/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä on vl-väkeä, niin voisitteko vastata muutamiin kysymyksiin? En kysy kettuillakseni, vaan asia ihan aidosti kiinnostaa.

1. Olen ymmärtänyt, että teillä on ajatus, että ihminen ei tarvitse ulkokuoren kaunistamista, kun Jumala on luonut ihmisen juuri hyväksi sellaisena kuin hän luonnostaan on. Tähän vedoten ei esimerkiksi meikata tai käytetä korvakoruja. Miksi sitten muut korut, kuten rannekorut ja kaulakorut, ovat ok? Ovathan nekin kaunistautumista. Ymmärtäisin paremmin, jos kaikkien korujen käyttö olisi kiellettyä.

2. Julkisilla paikoilla, kauppakeskuksissa ja muualla kuuluu usein maallista musiikkia. Miten suhtaudutte näihin tilanteisiin? Yritättekö vältellä tuota musiikin kuulemista tai suljetteko korvanne, jos jossain soi sopimatonta musiikkia? Joululauluista ilmeisesti kristilliset joululaulut käyvät, mutta kuunteletteko muita joululauluja, esimerkiksi jouluradiosta?

Vierailija
2748/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan.

Miksi alkoholi kohtuullisestikaan nautittuna on tabu niin että edes häissä ei voi yhtä maljaa nostaa? Mutta tupakalla saa itsensä savustaa hautaan saakka vapaasti? Oletteko kaikki alkoholisteja, joilla yksi pieni annos saa "putken päälle" ja siinä meni työ, talo ja perhe?

Vierailija
2749/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä on vl-väkeä, niin voisitteko vastata muutamiin kysymyksiin? En kysy kettuillakseni, vaan asia ihan aidosti kiinnostaa.

1. Olen ymmärtänyt, että teillä on ajatus, että ihminen ei tarvitse ulkokuoren kaunistamista, kun Jumala on luonut ihmisen juuri hyväksi sellaisena kuin hän luonnostaan on. Tähän vedoten ei esimerkiksi meikata tai käytetä korvakoruja. Miksi sitten muut korut, kuten rannekorut ja kaulakorut, ovat ok? Ovathan nekin kaunistautumista. Ymmärtäisin paremmin, jos kaikkien korujen käyttö olisi kiellettyä.

2. Julkisilla paikoilla, kauppakeskuksissa ja muualla kuuluu usein maallista musiikkia. Miten suhtaudutte näihin tilanteisiin? Yritättekö vältellä tuota musiikin kuulemista tai suljetteko korvanne, jos jossain soi sopimatonta musiikkia? Joululauluista ilmeisesti kristilliset joululaulut käyvät, mutta kuunteletteko muita joululauluja, esimerkiksi jouluradiosta?

1. Tapakulttuuria, joka on jo jäämässä taakse. Kohtuullinen kaunistus on ok mutta mitä se kellekkin on, se on vähän henkilöstä riippuvaa. Pukeutuminen, korut, meikki jne. ei mitään överiä.

2. Ei yritetä. Eletään normaalisti ja käydää kauppakeskuksissa joissa musiikki soi.

Vierailija
2750/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi näitähän riittää. Miksi on ok kihartaa tukkaa, ottaa vaikka permanentti, mutta värjätä ei saa? Eihän siinä ole logiikan hiventäkään. 

Vierailija
2751/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa jo että nuo on vanhoja tapoja ja siksi niissä ei ole logiikkaa. Ennen miehillä ei voinut olla partaa eikä naisilla housuja. Nuo kaikki meikki ja histeen värjäämis jutut on sellaisia tapoja jotka muuttuu aikojen mukana. Kyllä nykyään iso osa jo meikkaa vähän ja sävyttää hiuksiakin. Ei ne ole mitään syntejä vaan ajalle tyypillisiä tapoja. Samoin kuin kirkkokuoroissa ei saanut ennen laulaa tai käydä konserteissa tai katsoa urheilua. Hassuja tapoja.

Vierailija
2752/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa jo että nuo on vanhoja tapoja ja siksi niissä ei ole logiikkaa. Ennen miehillä ei voinut olla partaa eikä naisilla housuja. Nuo kaikki meikki ja histeen värjäämis jutut on sellaisia tapoja jotka muuttuu aikojen mukana. Kyllä nykyään iso osa jo meikkaa vähän ja sävyttää hiuksiakin. Ei ne ole mitään syntejä vaan ajalle tyypillisiä tapoja. Samoin kuin kirkkokuoroissa ei saanut ennen laulaa tai käydä konserteissa tai katsoa urheilua. Hassuja tapoja.

Hienoa kuulla, että vanhoja lähinnä naisten ulkonäköön liittyviä tapoja ei enää noudateta.  Ongelmallisia asioita on silti roppakaupalla. 

Vierailija
2753/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Suomessa 2023 joku nainen voi vaan kiltisti nyökytellä, kun vanhat sedät julistavat, että kukaan nainen ei voi seuroissa puhua vaan se valta saarnata ( tulkita Raamattua) on varattu vain miehille? Mitä ihmettä? Tätä näytelmää sitten näytellään pari kertaa viikossa ja opetetaan lapsillekin. Nyt siskot pois sieltä kynnysmaton alta ja sassiin ja vähän itsekunnioitusta ja selkärankaa peliin! 

P. S. Älä vaan vastaa, että emme ole kynnysmaton alla ja että meillä on itsekunnioitusta. Kyllä te olette ja ei teillä ole.

Vierailija
2754/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän useammankin keski-ikäisen vl-naisen ja kukaan heistä ei ole aloittanut meikkaamista tai hankkinut korvakoruja. Ainoastaan liikkeestä lähteneitä tiedän, jotka meikkaavat ja käyttävät mielellään näkyviä korvakoruja. Nuoret vl-tytötkään eivät meikkaa. En usko, että liikkeen virallinen tulkinta on muuttunut tässä asiassa. Yksittäisillä ihmisillä voi toki olla tulkintaeroja, mutta perusajatus on yhä tuo meikittömyys.

Vierailija
2755/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan.

Miksi alkoholi kohtuullisestikaan nautittuna on tabu niin että edes häissä ei voi yhtä maljaa nostaa? Mutta tupakalla saa itsensä savustaa hautaan saakka vapaasti? Oletteko kaikki alkoholisteja, joilla yksi pieni annos saa "putken päälle" ja siinä meni työ, talo ja perhe?

En ole lestadiolainen, mutta minulla riittää ymmärrystä täydelle kieltäytymiselle alkoholista. Alkoholiin liittyy paljon terveyshaittoja, toki jotkut käyttävät harvoin ja kohtuudella, eikä heillä ole ongelmaa. Tupakointikaan ei toki terveellistä ole, mutta tupakoitsijoiden määrä on tutkimusten mukaan vähentynyt yhteiskunnassamme.

Toisekseen, kaikki eivät vain kaipaa alkoholia. Minä olen kasvanut alkoholittomassa kodissa, joten en ole tottunut alkoholin käyttöön aikuisten keskuudessa. Täysi-ikäistyessäni join parin vuoden ajan ikätoverien mukana, mutta lopulta juominen jäi ja saatoin ottaa lasillisen pari kertaa vuodessa. Useampaan vuoteen en ole enää juonut lainkaan. Ei vain kiinnosta. Kaveripiirissä on myös monia holittomia, kuka mistäkin syystä. Nykyisin on myös muodikasta olla ns. sober curious.  

Vierailija
2756/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset: käyttekö ev.lut.kirkon joulukirkossa jouluaattona? Olen ymmärtänyt, että omalla asuinpaikkakunnallani lestadiolaiset eivät osallistu ev.lut.seurakunnan tilaisuuksiin, vaan rauhanyhdistyksen omiin. Onko jouluaattona/myöhemmin jouluna ry:llä seurat?

Vierailija
2757/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän useammankin keski-ikäisen vl-naisen ja kukaan heistä ei ole aloittanut meikkaamista tai hankkinut korvakoruja. Ainoastaan liikkeestä lähteneitä tiedän, jotka meikkaavat ja käyttävät mielellään näkyviä korvakoruja. Nuoret vl-tytötkään eivät meikkaa. En usko, että liikkeen virallinen tulkinta on muuttunut tässä asiassa. Yksittäisillä ihmisillä voi toki olla tulkintaeroja, mutta perusajatus on yhä tuo m

Miksi olisi pitänyt aloittaa meikkaamaan, tai käyttää korvakoruja? En minäkään meikkaa, vaikka en ole vl 😂

Vierailija
2758/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän useammankin keski-ikäisen vl-naisen ja kukaan heistä ei ole aloittanut meikkaamista tai hankkinut korvakoruja. Ainoastaan liikkeestä lähteneitä tiedän, jotka meikkaavat ja käyttävät mielellään näkyviä korvakoruja. Nuoret vl-tytötkään eivät meikkaa. En usko, että liikkeen virallinen tulkinta on muuttunut tässä asiassa. Yksittäisillä ihmisillä voi toki olla tulkintaeroja, mutta perusajatus on yhä tuo m

Minä taas tiedän että moni meikkaa. Olen vl.

Vierailija
2759/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei se pullien leipominen sitä tosiasiaa poista, että vl:t ajattelevat muiden palavan helvetissä. Ei ole minusta kovin rakkaudellisesti ajateltu."

En nyt saa tätä muotoiltua niin hyvin kuin haluaisin, mutta yritän kuitenkin. Jos uskot Raamattuun niin kuin lestadiolaiset (tai ihan mikä vaan uskontosuunta) uskovat, niin et sä voi itse päättää ketkä sinne taivaaseen tai helvettiin menee. Eihän se kuitenkaan estä rakastamasta ihmistä, se on täysin eri asia. Ja sen takiahan lestadiolaiset varmasti haluavat sen pullan leipomisen lisäksi, että rakkaat (ja muutkin) ihmiset olisivat myös samalla tavalla uskomassa. 

Minä olen ev.lut.uskovainen. En minä ajattele, että minun uskontoni on ainoa oikea tai olisi minun tehtäväni sanoa, kuka pääsee taivaaseen. Ihan hyvin myös toisella tavalla uskovat voivat päästä taivaaseen. E

Laskitko tuohon 100000:een kaikki satojen vuosien aikana kuolleet lestadiolaiset , sekä kaikki pienet lapset, jotka ovat taivaskelpoisia, syntyivätpä he millaiseen perheeseen tahansa. 

Vierailija
2760/10127 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista muuten jouluvietto lestadiolaisperheessä on lahjojen osalta? Saako lapset useampia lahjoja vai lahjan per lapsi? Saavatko lapset jotain yhteislahjoja, pelejä tms? Vietetäänkö joulua vain omassa kodissa oman perheen kesken vai mennäänkö johonkin mummolaan? Toki perheet on erilaisia, mutta miten yleensä?

Ketju on lukittu.