Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
2781/10127 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä elää ja antaa toistenkin elää. Vaikea uskoa, että 99 prosenttia ihmisistä olisi niin kiinnostunut muiden elämästä kuin sinä tunnut olevan. Hyvää joulua ja mielenrauhaa sinullekin! Ihan vain näin sivusta kommentoituna.

Vierailija
2782/10127 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmensi, kun Eeva uusimmalla videolla kertoi, että hän on ennen Ollen kanssa seurustelua seurustellut jonkun toisen kanssa. Miksi siihen toiseen tutustumiseen tarvitaan seurustelua? Eikö voi vain olla läheisiä ystäviä ja tutustua siinä toiseen, hänen arvomaailmaansa, uskoonsa, tapoihinsa? Kun eihän lestadiolaisten seurusteluun ennen avioliittoa kuulu fyysinen läheisyys, niin miksi edes seurustelua tutustumisvaiheessa tarvitaan?

Ensin ollaan läheisiä ystäviä, kunnes huomataan ne romanttiset tunteet toisia kohtaan. Sitten voi alkaa seurustella, ja kyllä, meidänkin seurusteluun kuuluu fyysinen läheisyys, mutta ilman seksiä ja kielisuudelmia. Sitten jos toinen tuntuu oikealta, niin sitten voidaan alkaa jutella kihloihin menosta. Suurin osa seurustelee 2-4 vuotta ennenkuin menee kihloihin. Jos tuntuu ettei toinen ole oikea, sitten todetaan että Jumala ei ole tarkoittanu meitä toisilleen ja voidaan jatkaa ystävinä ja etsiä sitä tulevaa puolisoa toisaalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2783/10127 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmensi, kun Eeva uusimmalla videolla kertoi, että hän on ennen Ollen kanssa seurustelua seurustellut jonkun toisen kanssa. Miksi siihen toiseen tutustumiseen tarvitaan seurustelua? Eikö voi vain olla läheisiä ystäviä ja tutustua siinä toiseen, hänen arvomaailmaansa, uskoonsa, tapoihinsa? Kun eihän lestadiolaisten seurusteluun ennen avioliittoa kuulu fyysinen läheisyys, niin miksi edes seurustelua tutustumisvaiheessa tarvitaan?

Ensin ollaan läheisiä ystäviä, kunnes huomataan ne romanttiset tunteet toisia kohtaan. Sitten voi alkaa seurustella, ja kyllä, meidänkin seurusteluun kuuluu fyysinen läheisyys, mutta ilman seksiä ja kielisuudelmia. Sitten jos toinen tuntuu oikealta, niin sitten voidaan alkaa jutella kihloihin menosta. Suurin osa seurustelee 2-4 vuotta ennenkuin menee kihloihin. Jos tuntuu ettei toinen ole oikea, sitten todetaan että Jumala ei ole tarkoittanu meitä toisilleen ja

Eikö halailu ja suutelu johda syntiin? 

Vierailija
2784/10127 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ollaan läheisiä ystäviä, kunnes huomataan ne romanttiset tunteet toisia kohtaan. Sitten voi alkaa seurustella, ja kyllä, meidänkin seurusteluun kuuluu fyysinen läheisyys, mutta ilman seksiä ja kielisuudelmia. Sitten jos toinen tuntuu oikealta, niin sitten voidaan alkaa jutella kihloihin menosta. Suurin osa seurustelee 2-4 vuotta ennenkuin menee kihloihin. Jos tuntuu ettei toinen ole oikea, sitten todetaan että Jumala ei ole tarkoittanu meitä toisilleen ja

Mä olen tästä jotenkin järkyttynyt ja hämmentynyt. En ole koskaan ajatellut, että v-lestadiolaiset voisivat seurustella näin "vapaasti". Olen itse ollut sen verran perinteinen kristitty uskoon tulemisestani (18-vuotiaana) asti, että tuokin seurustelu olisi ollut minulle "liikaa". Seurustelu on ollut itselleni asia, johon olen halunnut sitoutua vain sellaisen miehen kanssa, jonka olen jo hyväksi kokenut ennen seurustelua ja seurustelun tavoite on ollut avioliitto. En siis ole halunnut seurustella "tutustuakseni", vaan olen halunnut tutustua ensin muuten. En ole esim. edes suostunut suutelemaan miestä, jonka kanssa en ole seurustellut. Olen jo vuosia ollut naimisissa, joten asia ei ole omalla kohdallani ollut ajankohtainen enää aikoihin. En varmaan edes sopeutuisi nykyiseen "deittailumaailmaan", kun olen niin tiukka ajatusteni kanssa.

Vierailija
2785/10127 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jotenkin sivusta seuraavana hämmentää, miten vanhoillislestadiolaisten elintavat eivät aina ole kovin loogisia:

-elokuvat/tv/rytmimusiikki jne on kielletty, koska ne vievät eroon Jumalasta. --> miksi sitten esim. huvipuistossa käyminen tai klassisen musiikin konsertti ei vie eroon Jumalasta? En siis ymmärrä, miksi jotkut asiat ovat kiellettyjä ja toiset eivät. Kyllähän periaatteessa vaikka lautapelit voivat viedä eroon Jumalasta, jos pelaaminen täyttää ajan ja ajatukset.

-jouluna joulupukki kyläilee vl-perheissä siinä missä ei-vl-perheissä. --> miksi satuhahmo eli joulupukkiperinnettä pidetään yllä? Joulupukkihan on ihan maallinen asia, en usko vl-perheiden miettivän mitään Pyhää Nikolaosta tässä kohtaa.

-ev.lut. joulukirkossa ei käydä, vaikka muuten ihmiset käyvät. --> Olen työni puolesta tuntenut vuosikymmenten aikana satoja aktiivisia ev.lut. seurakuntalaisia. Lähes kaikki käyvät jouluna kirkossa

Miksi luulet, ettei vl:t noudata mitään maallisia/maallistuneita tapoja? Ajatteletko tosiaan, että uskovalle kaikki tekemiset on uskontoa? 

Vierailija
2786/10127 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua jotenkin sivusta seuraavana hämmentää, miten vanhoillislestadiolaisten elintavat eivät aina ole kovin loogisia:

-elokuvat/tv/rytmimusiikki jne on kielletty, koska ne vievät eroon Jumalasta. --> miksi sitten esim. huvipuistossa käyminen tai klassisen musiikin konsertti ei vie eroon Jumalasta? En siis ymmärrä, miksi jotkut asiat ovat kiellettyjä ja toiset eivät. Kyllähän periaatteessa vaikka lautapelit voivat viedä eroon Jumalasta, jos pelaaminen täyttää ajan ja ajatukset.

-jouluna joulupukki kyläilee vl-perheissä siinä missä ei-vl-perheissä. --> miksi satuhahmo eli joulupukkiperinnettä pidetään yllä? Joulupukkihan on ihan maallinen asia, en usko vl-perheiden miettivän mitään Pyhää Nikolaosta tässä kohtaa.

-ev.lut. joulukirkossa ei käydä, vaikka muuten ihmiset käyvät. --> Olen työni puolesta tuntenut vuosikymmenten aikana satoja aktiivisia ev.lut. seura

Eikun hämmentää vain, että miksi jotkut asiat ovat ok ja toiset eivät. En näe eroa sillä, käykö joku huvipuistossa vai pop-konsertissa. En ymmärrä, miksi toiset "maalliset" asiat vievät eroon Jumalasta ja toiset eivät. 

Vierailija
2787/10127 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ollaan läheisiä ystäviä, kunnes huomataan ne romanttiset tunteet toisia kohtaan. Sitten voi alkaa seurustella, ja kyllä, meidänkin seurusteluun kuuluu fyysinen läheisyys, mutta ilman seksiä ja kielisuudelmia. Sitten jos toinen tuntuu oikealta, niin sitten voidaan alkaa jutella kihloihin menosta. Suurin osa seurustelee 2-4 vuotta ennenkuin menee kihloihin. Jos tuntuu ettei toinen ole oikea, sitten todetaan

Halaillaanhan sitä ystävienkin ja perheenkin kanssa. Suutelu kyllä voi viedä syntiin, eikä sitä katsota hyvällä jos "julkisesti" suudellaan mutta voisin väittää että aika moni seurusteleva pari pussailee kun muiden silmät välttää.

Vierailija
2788/10127 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ollaan läheisiä ystäviä, kunnes huomataan ne romanttiset tunteet toisia kohtaan. Sitten voi alkaa seurustella, ja kyllä, meidänkin seurusteluun kuuluu fyysinen läheisyys, mutta ilman seksiä ja kielisuudelmia. Sitten jos toinen tuntuu oikealta, niin sitten voidaan alkaa jutella kihloihin menosta. Suurin osa seurustelee 2-4 vuotta ennenkuin menee kihloihin.

Eikös se kahden kesken pussailu juuri ole pahasta, kun voi johtaa seksiin? Muiden edessä ei samaa riskiä ole. 

Vierailija
2789/10127 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ev.lut. joulukirkossa ei käydä, vaikka muuten ihmiset käyvät. --> Olen työni puolesta tuntenut v

Et näe eroa huvipuiston ja pop-konsertin välillä? Oikeastiko?

Vierailija
2790/10127 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä joku, joka ei tiedä, mikä ero on huvipuistolla ja pop-konsertilla?

Vierailija
2791/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hypoteettisesti: jos pop-konsertissa lauletaan rakkaudesta, ystävyydestä ja kaipauksesta, niin miten nuo vievät eroon Jumalasta? Sen toki tajuan, jos kyse olisi jostain ryyppäämislauluista.

Vierailija
2792/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eihän kaikki käy huvipuistoissakaan juuri tuon musiikkiasian takia tai jos käy, niin karsastaa sitä musiikkipuolta (jota ei välttämättä ole aiemmin tiedostanut).

Mutta toki, kuuluuhan kaupoissakin musiikki ja pakkohan siellä on asioida.

On myös muihin ryhmiin kuuluvia uskovaisia, jotka eivät kuuntele maallista musiikkia.

Vierailija
2793/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua naurattaa aina, kun monet lestadiolaiset sanovat "me ollaan ihan samanlaisia kuin kaikki muutkin". Tätä Olle ja Eevakin sanoivat Ylen jutussa.

Oikeastihan samanlaisuus on keskivertosuomalaisista kaukana sekä lestadiolaisilla että itselläni. Olen keskivertoihmistä paljon uskonnollisempi, käyn säännöllisesti kirkossa, rukoilen päivittäin ja hengellistä musiikkia kuuntelen monta kertaa viikossa (sen maallisen musiikin lisäksi). En käytä alkoholia lainkaan, ei huvita enkä halua terveyssyistä käyttää. Arkeeni eivät kuulu konserteissa, festareilla yms käynnit sairauteni vuoksi. En harrasta mitään "erityistä", vaan vapaa-ajalla luen kirjoja/lehtiä, kuuntelen podcasteja, käyn kävelyllä yms. En minä ole samanlainen kuin kaikki muutkin, eikä ole lestadiolaisetkaan. Arkiset elämäntavat poikkeavat todella paljon keskivertosuomalaisista. Onhan Ollen ja Eevan elämä ihan erilaista kuin keskiverto parikymppisillä, jotka opiskelevat korkeakoulututkintoja, matkustelevat, juhlivat jne.

Miksi pitää edes vakuutella olevansa kuten kaikki muutkin? Ei minua haittaa, että en ole kuten kaikki muut ja elän monien mielestä "tylsää" elämää.

Vierailija
2794/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just katoin.Vaikuttavat selvästi onnelisilta,se on aina ihana asia. Ei oo minulta pois heidän onnensa.

T.37v.ateisti.

Ei OlE mInUlTa Pois, Ei OlE mInUlTa PoIs, voi luoja tuo on rasittava mantra. Miten se voisi olla POIS KENELTÄKÄÄN?! 🙄 

Vierailija
2795/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua naurattaa aina, kun monet lestadiolaiset sanovat "me ollaan ihan samanlaisia kuin kaikki muutkin". Tätä Olle ja Eevakin sanoivat Ylen jutussa.

Oikeastihan samanlaisuus on keskivertosuomalaisista kaukana sekä lestadiolaisilla että itselläni. Olen keskivertoihmistä paljon uskonnollisempi, käyn säännöllisesti kirkossa, rukoilen päivittäin ja hengellistä musiikkia kuuntelen monta kertaa viikossa (sen maallisen musiikin lisäksi). En käytä alkoholia lainkaan, ei huvita enkä halua terveyssyistä käyttää. Arkeeni eivät kuulu konserteissa, festareilla yms käynnit sairauteni vuoksi. En harrasta mitään "erityistä", vaan vapaa-ajalla luen kirjoja/lehtiä, kuuntelen podcasteja, käyn kävelyllä yms. En minä ole samanlainen kuin kaikki muutkin, eikä ole lestadiolaisetkaan. Arkiset elämäntavat poikkeavat todella paljon keskivertosuomalaisista. Onhan Ollen ja Eevan elämä ihan erilaista kuin keskiverto parikymppisillä, jotka opiskelevat korkeakoulutut

Kuulepa nyt, monilla monilla ei -lestadiolaisilla on elämä ihan samassa jamassa Ollen ja Eevan kanssa, on siis perhe, pari lasta, päiväkoti, työ -rumba. Harrastukset tietysti poikkeaa joka ihmisellä ja perheellä ja se on heille täysin normaalia. Jollekin on normaalia käydä joka viikonloppu festareilla ja joillekin on normaalia olla käymättä. Joillekin on normaalia käydä seuroissa, joillekin joku muu. Kuka siis määrittelee, mikä on normaalia elämää ja mikä ei???

Vierailija
2796/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just katoin.Vaikuttavat selvästi onnelisilta,se on aina ihana asia. Ei oo minulta pois heidän onnensa.

T.37v.ateisti.

Ei OlE mInUlTa Pois, Ei OlE mInUlTa PoIs, voi luoja tuo on rasittava mantra. Miten se voisi olla POIS KENELTÄKÄÄN?! 🙄 

Ei sen pitäisikään olla pois keneltäkään, mutta näyttää olevan kun pitää niin taivastella ja voivotella heidän elämäänsä. 

Vierailija
2797/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siis määrittelee, mikä on normaalia elämää ja mikä ei??? Tämä sama kysymys on pyörinyt myös minun mielessäni. Maailmassa on miljardeja eri tapoja elää ja Suomessakin miljoonia. Jokainen perhe on onneksi erilainen. Jos ajattelen lähi naapureitani, yksi on intohimoinen kuntosalilla kävijä, toinen kerää pulloja vaikka on ennestään upporikas, kolmas tietää kaiken luonnosta ja luonnonilmiöistä, neljäs harrastaa remontointia, viides kasvattaa koiria ja kuudenkella on upea puutarha. Kenen tapa on oikea tapa elää tai kuka heistä on keskiverto? 

Vierailija
2798/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hypoteettisesti: jos pop-konsertissa lauletaan rakkaudesta, ystävyydestä ja kaipauksesta, niin miten nuo vievät eroon Jumalasta? Sen toki tajuan, jos kyse olisi jostain ryyppäämislauluista.

Kyse on siitä, että "jos antaa pikkurillin, se voi viedä koko käden". Eli houkutus kasvaa mennä myös sellaisiin konsertteihin joissa lauletaan ero- ja ryyppylauluja. 

Vierailija
2799/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että "jos antaa pikkurillin, se voi viedä koko käden". Eli houkutus kasvaa mennä myös sellaisiin konsertteihin joissa lauletaan ero- ja ryyppylauluja. 

....ja moni katselee ympärilleen sillä silmällä, että ketä pääsis tänä iltana panemaan. Väitän että se tietynlainen lihan himoja herättävä musiikki lietsoo siihen.

Vierailija
2800/10127 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä elää ja antaa toistenkin elää. Vaikea uskoa, että 99 prosenttia ihmisistä olisi niin kiinnostunut muiden elämästä kuin sinä tunnut olevan. Hyvää joulua ja mielenrauhaa sinullekin! Ihan vain näin sivusta kommentoituna.

Kuka on kiinnostunut toisten elämästä?

Vai oliko tämä osoitettu yleisesti kaikille? 

He ilmeisesti tekevät Tubeen videoita elämästään, en tosin tiedä katsooko niitä kukaan. Itseä kun ei kiinnosta, kun olen nähnyt liiankin läheltä millaista lestadiolaiseksi aivopestyjen elämä on. Suviseurat on jokin kohokohta vuodessa, jota jaksoivat toitottaa kuukausia. Siellä saa kuulemma kaikkia herkkuja jäätelöstä lähtien. Aika höttöä, jos teini-ikäiselle tärkeintä on duviseuroissa saatavat karkit ja jäätelö!

Ketju on lukittu.