Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takiahan niitä lapsia hankitaan jotta lahkon jäsenmäärä kasvaisi.
Sama juttu muisuilla ja katolisilla.
Ja kuitenkaan lestadiolaisten määrä ei kasva vaan pysyy samana. Eli johtopäätös on se, että itse lapsena suurperheessä kasvaneet eivät todellakaan yleisesti ottaen halua altistaa omia lapsiaan samalle, vaan mieluummin lähtevät liikkeestä.
Lestadiolaisissa on myös naimattomaksi jääneitä naisia, joiden syy tähän on se, että eivät halua lapsentekokoneiksi. On aika ikävää, että pitää valita joko perheettömyys ja parisuhteettomuus tai sitten iso lauma lapsia.
Minä olen vl ja tarkoituksella jättäytynyt sinkuksi, koska en olisi kokenut jaksavani mahdollista suurta perhettä vielä parikymppisenä. Voi olla, että en mene koskaan naimisiin, pian en varmaan enää saisikaan lapsia, vaikka vielä haluaisinkin. Voit sääliä minua, jos haluat, mutta koen eläväni tosi onnellista elämää - teen mielenkiintoista asiantuntijatyötä, minulla on harrastuksia, jotka antavat minulle paljon, ystäviä ja sukulaisia ja tuttavia, joiden luona vierailen ja jotka kyläilevät minulla, matkustelen toisinaan ja sisustan kotiani kauniiksi.
En tiedä, olisinko vielä onnelisempi, jos minulla olisi parisuhde. Joskus sitä kaipaakin. Mutta koen että olen tässäkin tilanteessa ihan riittävän onnellinen
Tuskin silti seksitöntä elämää vietät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Minä taas vartuin Lounais-Suomessa alueella, jolla oli yksi lestadiolaiskylä. Niiden perheiden tytöistä jäi mieleen epämuodikkaat hameet ja röökinpoltto välitunnilla. Mitään erityistä ystävällisyyttä tai muista poikkeavaa hyväkäytöksisyyttä en heistä muista.
Ei se uskovaisuus/lestadialaisuus kenestäkään tee hyvää tai huonoa ihmistä. Enemmän kai se on kiinni kasvatuksesta.
Itsekin asun lasta seudulla ja lapset kävi koulus, jossa suurinosa oli lestoja, suurin osa oli ihan ihania ja herttaisia, murr myös ne pahimmat riidan kylväjät oli lestoja. Yrittivät syrjiä niitä, ketkä ei uskoon kuuluneet.
Tämän kunnan toinen koulu, jossa on lähinnä vain lestoja, on ollut ei uskoville lapsille todellinen helvetti.
Siitä on myt myöhemmin tullut surullista tietoa ilmi.
Mutta noin yleensä, ihan normi ihmisiä ja jotkut todella ihania ihmisiä, mutta en tiedä olisivatko ilman uskoakin samanlaisia, varmaankin.
Mutta nuo lapsenteko määrät on ihan epäinhimillisiä, (lähempänä 20 monessa perheessä)
Vaikka olen huomannut, että aika moni lestaäiti sterkataan päälle kolmekymppisenä, kun lapsia alkaa olla lähemmäs 10. Aika monella lapseteko on loppunut , kun ovat 35 ikävuoden tuntumassa. Ne jotka jatkaa lapsentekoa ehtivät saada tuon lähemmäs 20 ennen , kuin lapsiluku on "luonnollisesti täysi". Joillakin lapsi syntyy lähempänä 50 vuotis päivää :(
Ei kai tuossakaan uskossa sen pahempaa ole , kuin muissakaan, mutta tuo lasten teko........epäinhimillistä.
Eräs ystäväni (lesta) sanoi, että ei heitä pakoteta lapsen tekoon, mutta kuitenki tuossa uskossa uskotellaan , että joutuu helvettiin, jos ei niitä lapsia tee, eli onko se sittenkään oma päätös?
Kyllä se jonkun sortin aivopesua on.
Joskus oli lehdessä kuva ja juttua lestadiolaisperheestä, jossa oli pitkälti toistakymmentä lasta. Se mitä jutussa ei mainittu, mutta jonka kuvasta huomasi, oli se, että kahdella nuorimmaisella oli downin oireyhtymä.
Vanhempien korkea ikä lisää downin oireyhtymän todennäköisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erkkaope ja jousun tai siis saan tehdä töitä näitten perheiden kanssa. Aina kun soitan kotiin, siellä kuuluu hirveä meteli ja lapsen prku. Isommat eivöt saa nukuttua eikä varsinkaan tytöilllä ole identiteetin rakentamiselle mahdollisuutta. He tekevöt kotitöitä ja hoitavat vastentahtoisesti pienempiä sisaria. Ihme että he pysyvöt hengissä- trampalla hyppii 10 lasta, taaperot vaipoissa kulkee itsekseen tienlaitoja. Kuljetaan yömyöhäön pihalla koska kotona Ei Saa olla.. Kaikesta joutuu kilpailemaan, varsinkin äidin rakkaudesta ja huomiosta. Sitä ei voita mikään:(
Itselläni on kolme lasta ja tolkku puoliso mutta enempää en olis jaksanut.
Ja tokihan he ovat yhden sortin mafia. Käsi pesee toista ja kaverille menee urakat ja halvat diilit.
VL pojat ovat todella haastavia oppilaita. Naisopettaja on heille ilmaa.Jotain rajaa tähän trollaukseen hei.
T. Ope itsekin
No itse ainakin jaan tuon ajatuksen, että trampalla hyppii se melkein 10 lasta ja nuorimmat kulkevat miten sattuu pitkin tietä ja ovat välillä kateissa. Samoin koirat kulkevat toisten pihoissa vapaana miten sattuu ja välillä lapsetkin naapureiden pihoissa luvatta. Asuin itse naapurissa ja näin sen kaiken touhun. Ikkunoiden takana kuljettiin ja koputeltiin. Onneksi muutin pois. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuitenkaan lestadiolaisten määrä ei kasva vaan pysyy samana. Eli johtopäätös on se, että itse lapsena suurperheessä kasvaneet eivät todellakaan yleisesti ottaen halua altistaa omia lapsiaan samalle, vaan mieluummin lähtevät liikkeestä.
Lestadiolaisissa on myös naimattomaksi jääneitä naisia, joiden syy tähän on se, että eivät halua lapsentekokoneiksi. On aika ikävää, että pitää valita joko perheettömyys ja parisuhteettomuus tai sitten iso lauma lapsia.
Minä olen vl ja tarkoituksella jättäytynyt sinkuksi, koska en olisi kokenut jaksavani mahdollista suurta perhettä vielä parikymppisenä. Voi olla, että en mene koskaan naimisiin, pian en varmaan enää saisikaan lapsia, vaikka vielä haluaisinkin. Voit sääliä minua, jos haluat, mutta koen eläväni tosi onnellista elämää - teen mielenkiintoista asiantuntijatyötä, minulla on harrastuksia, jotka antavat minulle paljon, ystäviä ja sukulaisia ja tuttavia, joiden luona vierailen ja jotka kyläilevät minulla, matkustelen toisinaan ja sisustan kotiani kauniiksi.
En tiedä, olisinko vielä onnelisempi, jos minulla olisi parisuhde. Joskus sitä kaipaakin. Mutta koen että olen tässäkin tilanteessa ihan riittävän onnellinen
Häh, tietenkin vietän! Selkeä opillinen asia meillä on, että seksi kuuluu vain avioliittoon.
Ei toki ole ollut aina helppoa, ja kuten sanoin, toisinaan kaipaankin parisuhdetta. Mutta edelleen, koen olevani kuitenkin ihan onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
ElisabethB kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että tuolle tytölle on ihan ok jäädä kotiin loppuelämäksi? Ei kiinnosta opiskelu, työt tai itsensä/perheensä elättäminen?
Mitä ihmeellistä tässä on? Suomessa on paljon miehiä ja naisia jotka jättäytyvät koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle laiskuuttaan tai ihan vain siitä syystä ettei kiinnosta. Tämä nuori nainen keskittyy hoitamaan lapsiaan kotona ja olemaan äiti, mitä pahaa siinä on?
Ja mistä kukaan voi tietää elämäänsä tai toisen elämää kymmenen vuoden päähän, mitä silloin opiskelee tai missä työssä on.Katsoin tuon Perjantai-ohjelman ja naureskelin mielessäni, että Vauva-av kohta täynnä kommentteja...
Noin nuori nainen ja mieskin ovat minusta vielä sellaisessa vaiheessa missä etsitään itseään ja mietitään minkälaisen tien he haluaisivat. Näin minusta on jotenkin ikävä ajatus jos nuori nainen uhraa itsensä vaan lapsille. Hän ei välttämättä tiedä vielä mitään "toisesta" tiestä. On vaan päättynyt saada lapsia, eikä edes tutki onko se oikea vaihtoehto sittenkään. Pitäisi minusta itse ensin rakentaa se oma elämä ja sitten vasta lapsia mukaan siihen kaikkeen. Nyt tuo nainen ja mieskään ei ole tutustunut muuhun elämään. Ja en tarkoita mitään bilettämistä yms. Heillä on vaan jokin ns ennalta määrätty ajatus elämästään, niin kuin uskonto ja yhteisö on heille opettanut. Se kuva voi murtua ja huomaavat, että kaikki ei olekaan niin kuin toivoivat. Tämä korostuu naisella vielä enemmän jos uhraa elämäänsä monille lapsille. Mies pystyy paremmin opiskelemaan ja töissä käymään. Nainen on kotona lasten kanssa.
Tässä parissa onneksi vielä kuulosti isäkin haluavan kokeilla koti-isyyttä. Äiti ei siis toivottavasti hautaa itseään kotiin vuosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta lestadiolaisuudelta, että lasten hiuksissa tai ulkomuodossa olisi vikaa. Päinvastoin suosivat merkkivaatteita ja lapset puetaan pääsääntöisesti siistimmin kuin valtaväestön piirissä.
Ehkä seuroihin ja someen puetaan lapset siistimmin... Päiväkodissa ainakin on päällä sitten ne isompien sisarusten vanhat vanuttomaksi pestyt toppahaalarit ja linttaan astutut Kuomat, eikä uusia osteta, vaikka lapsi on silminnähden kylmissään ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Minäkin asunut lesta-alueella ja pahin koulukiusaajani oli lestaperheen poika luokaltani. Muutkaan perheen lapsista ei juuri paremmin käyttäytyneet. Minua haukuttiin,hakattiin jne koko ala-aste pojan toimesta. Tuo perhe ei välittänyt ### lastensa tekemisistä. Samoja kokemuksia miehellä.
Ja samoja kokemuksia on myös meillä muilla jotka asumme lesta-alueella.
Jatkuvaa törkeysten huutelua naapureiden puolelle, kuten "tepä ette pääse taivaaseen, vaan joudutte tulimereen/helvettiin" ja tämän perään vielä lälllätykset. Tuo on kaikkein pienintä, tähän päälle kaikenlaiset rikokset, kuten auton renkaiden puhkomiset, pyörien rikkomiset, kukkien repimiset yms. lista olisi lähes loputon.
Tuo on lestadiolaisvaltaisilla alueilla valitettavan yleistä kiusantekoa, johon vanhemmat eivät edes halua puuttua, koska hyvällä tuurilla syntiset muuttavat pois naapurista, kun tarpeeksi savustetaan.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä totta, että nykyään moniin vl-perheisiin syntyy vähemmän lapsia. Itselläkin kirkassilmäisyys vähän karissut rankkojen vauvavuosien aikana ja seuraavaan lapseen tulee kyllä pidempi tauko, sama tilanne useissa tuttavaperheissä. Tärkeää on suojella elämää, niin fyysisesti kuin henkisesti.
Itse ainakin koen että iso perhe on oikeasti lapselle rikkaus, tuki ja turva, joten sen haluaisin heille antaa. Jaksamisen rajoissa.Mutta tosi juttu on, että nykyään tunnutaan tekevän hirveä haloo raskauksista ja synnytyksestä, ne ihan oikeasti ovat naisen keholle luonnollisia asioita, eivätkä sitä mitenkään ihmeellisesti kuluta. Eri juttu tietysti jos joudutaan vaikka sektioita tekemään, tietenkään se kohtuhaava ei ole yhtä kestävä kuin koskematon lihas, ja se pitää ottaa huomioon. Raskaus ei ole sairaus, vaikka toki se ajoittain siltä tuntuukin 😅
Kyllä se raskaus ajoittain ihan sairauskin on ja oma raskauteni on ihan kamala. Vaikea raskausajan diabetes puhkesi jo heti ensimmäisillä viikoilla kun raskauden tikutin, lääkkeet tulivat todella nopeasti mukaan hoitoon, koska ruokavaliolla en saanut arvoja mitenkään pysymään rajoissa. Lopulta käytössä oli metformiini maksimiannostuksella ja monipistosinsuliini eli pitkävaikutteinen ja ateriainsuliini. Ateriainsuliinia jouduin pistämään yli normi laskelmien jopa 5-6 yksikön verran, toisinaan enemmänkin ja korjaamaan lisäpistoksilla. Lopulta arvot nousivat liian korkealle ihan vain porkkanasta ja muistakin kasviksista, proteiinista, saunomisesta, suihkussa käymisestätäsmennyksenä tähän, että olen ja olin ennen raskautta liikunnallinen ja normaalipainoinen, painoindeksi oli ennen raskautta jotain alle 22. Liikuin lähes kono raskauden ajan, viimeisellä kolmanneksellakin tein pitkiä 20-30 km:n pyörälenkkejä ja juoksin portaita eli minun kohdallani ei ollut kyse elintavoista, ruokavaliosta tai mistään muusta. Lopulta synnytys jouduttiin käynnistämään vauvan makrosomisuuden estämiseksi ja käynnistyksessä synnytykseen meni 5 pitkää vuorokautta.
Valitettavasti minun kehoani ei ole tehty synnyttämistä varten ja kroppani toimii varsin epäluonnollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
En katsonut dokkaria (vielä), mutta olen itse lestadiolaisperheestä.
Ei voi muuta sanoa, kuin että jokainen valitsee oman polkunsa, ainakin toivottavasti.
Jos laittaa aivot narikkaan ja uskoo kaiken, mitä seuroissa sanotaan, niin varmaankin voi elää mielestään parasta elämää. MUTTA, seuraukset ovat aika tuhoisat, jos pariskunnasta jompi kumpi tuleekin siihen tulokseen, ettei lestadiolaisuus olekaan oma juttu; voi sitä porua ja hammasten kiristystä. Vl-liikkeessä annetaan voimakkaasti ymmärtää, että kaikki paha on liikkeen ulkopuolella ja vain liikkeen sisällä on "Jumalan valtakunta", mistä seuraa aivan ylimitoitettua pelkoa liikkeen ulkopuolista elämää kohtaan.
Vl-lapsilla ei ole uskonnonvapautta. On epäreilua joutua elämään lahkossa vastoin tahtoaan. Irti riuhtaisu on aina vaikeaa: vanhemmat itkevät ja sanovat, että lähtevä lapsi joutuu kadotukseen.
Minulle vl-liikkeestä lähteminen oli elämäni paras ratkaisu. Olin lähtöni jälkeen suorastaan euforisen onnellinen, ettei tarvinnut osallistua siihen touhuun enää.
Sama juttu, isossa vl-perheessä olen minäkin kasvanut. Reilu 20 vuotta sitten irtaantunut yhteisöstä. Tiesin jo hyvin nuorena ettei v-lestadiolaisuus ole minun juttuni, mutta pakko oli elää niillä tavoilla niin kauan kuin kotona asuin eikä puhettakaan, että olisin uskaltanut siitä puhua kenellekään. En olisi kestänyt sitä painetta ja murhetta ja itkua mitä uskonyhteisöstä eroavan tai vaikka olisit yhdestäkään heidän tavasta eri mieltä joutuu kokemaan muilta v-lestadiolaisilta. Se on mielestäni äärimmäisen epäoikeudenmukaista ja ihmisoikeuksien vastaista, henkistä painostamista.
Toki v-lestadiolaisuudessa on hyvääkin kuten hyvää on useissa monissa muissakin perheissä ja elämäntavoisaa. Asiat eivät ole vain mustavalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Sanoivat että kaikki lapset saavat tulla mutta sitten puhuivat kahdesta. Kai nuo tajuavat että jos seksiä harrastavat aktiivisesti ilman ehkäisyä niin on aika todennäköistä että se lapsiluku kasvaa paljon suuremmaksi. Vai käyttävätkö sitten "salaa" ehkäisyä?!
Sulta meni aika paljon ohi siinä.
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Ne isot vl- perheet, jotka voivat hyvin, voisivat varmaan hyvin ilman uskontoakin. Hyvät ja jaksavat vanhemmat. Mutta kun siihen ei kaikista ole! Miksi tätä tosiasiaa ei tunnusteta?
En ole ison vl-perheen vanhempi, mutta oma mielenterveyteni ja jaksamiseni on todella paljon parempi vl:nä kuin ei. Molemmista on kokemusta. Usko on kuin meditaatio, vitamiini, mielialalääke jne yhdessä. Se auttaa asennoitumisessa, vaikeiden asioiden käsittelyssä, mielenrauhan saavuttamisessa ja säilyttämisessä. Eli ainakin itse olen parempi ihminen itselleni ja ympäröiville ihmisilleni vl:nä kuin ilman.
Valinta kumpaa päätä käyttää. Aivotkin luotiin käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hän vaan vastaava. Elän mukavaa ja hyvää, sosiaalisesti antoisaa keskiluokkaista elämää, sinkkuna seksittömästi. Seksi kuuluu avioliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Sanoivat että kaikki lapset saavat tulla mutta sitten puhuivat kahdesta. Kai nuo tajuavat että jos seksiä harrastavat aktiivisesti ilman ehkäisyä niin on aika todennäköistä että se lapsiluku kasvaa paljon suuremmaksi. Vai käyttävätkö sitten "salaa" ehkäisyä?!
Huoh. Voisiko jokainen seurata ohjelmaa hieman tarkkaavaisemmin, jos haluaa sitä kommentoida. Siis selkokielellä: Eeva totesi, että kaikki lapset saavat tulla, mutta jos niin kävisi, etteivät he saisikaan kuin nämä kaksi, se olisi heille ok.
T. Exvl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, tietenkin vietän! Selkeä opillinen asia meillä on, että seksi kuuluu vain avioliittoon.
Ei toki ole ollut aina helppoa, ja kuten sanoin, toisinaan kaipaankin parisuhdetta. Mutta edelleen, koen olevani kuitenkin ihan onnellinen.
Ok. Voisitko vastata kysymyksiin, jos olet vl. Miksi ei liilkeessä tunnusteta, että kaikista ei vaan ole monestakaan syystä ison perheen vanhemmiksi? Onko se oikein lapsia kohtaan? Miksi ette kanna huolta maapallosta enempää? Noin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuoleekohan kukaan lestadiolaisäiti koskaan noihin jatkuviin synnytyksiin?
Ei ainakaan Suomessa, kiitos korkeatasoisen teeveydenhuollon. Ehkäisy on myös lestadiolaispiireissä hyväksyttävää silloin kun henki ja terveys on kyseessä.
T. lestadiolainen
Nykyisin moni lapsi ei jätkä liikkeessä. Ei heitä todellakaan hylätä vaan rakastetaan yhtä paljon kuin muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Ne isot vl- perheet, jotka voivat hyvin, voisivat varmaan hyvin ilman uskontoakin. Hyvät ja jaksavat vanhemmat. Mutta kun siihen ei kaikista ole! Miksi tätä tosiasiaa ei tunnusteta?
En ole ison vl-perheen vanhempi, mutta oma mielenterveyteni ja jaksamiseni on todella paljon parempi vl:nä kuin ei. Molemmista on kokemusta. Usko on kuin meditaatio, vitamiini, mielialalääke jne yhdessä. Se auttaa asennoitumisessa, vaikeiden asioiden käsittelyssä, mielenrauhan saavuttamisessa ja säilyttämisessä. Eli ainakin itse olen parempi ihminen itselleni ja ympäröiville ihmisilleni vl:nä kuin ilman.
Kiva sulle. Aidosti. Voitko todeta, että ei se toimi kaikilla niin? !
Millä prosentilla lesadiolaisuudesta lähdetään ?
Esim. 13 lapsisesta perheestä oleva somevaikuttaja Viena on kertonut , että heidän perheessä kolme lapsista on lähtenyt uskonnnosta ( mutta myös sen, että he ovat hyvissä väleissä silti kaikkien kanssa)