Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
241/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takiahan niitä lapsia hankitaan jotta lahkon jäsenmäärä kasvaisi.

Sama juttu muisuilla ja katolisilla.

Ja kuitenkaan lestadiolaisten määrä ei kasva vaan pysyy samana. Eli johtopäätös on se, että itse lapsena suurperheessä kasvaneet eivät todellakaan yleisesti ottaen halua altistaa omia lapsiaan samalle, vaan mieluummin lähtevät liikkeestä.

Lestadiolaisissa on myös naimattomaksi jääneitä naisia, joiden syy tähän on se, että eivät halua lapsentekokoneiksi. On aika ikävää, että pitää valita joko perheettömyys ja parisuhteettomuus tai sitten iso lauma lapsia.

Minä olen vl ja tarkoituksella jättäytynyt sinkuksi, koska en olisi kokenut jaksavani mahdollista suurta perhettä vielä parikymppisenä. Voi olla, että en mene koskaan naimisiin, pian en varmaan enää saisikaan lapsia, vaikka vielä haluaisinkin. Voit sääliä minua, jos haluat, mutta koen eläväni tosi onnellista elämää - teen mielenkiintoista asiantuntijatyötä, minulla on harrastuksia, jotka antavat minulle paljon, ystäviä ja sukulaisia ja tuttavia, joiden luona vierailen ja jotka kyläilevät minulla, matkustelen toisinaan ja sisustan kotiani kauniiksi.

En tiedä, olisinko vielä onnelisempi, jos minulla olisi parisuhde. Joskus sitä kaipaakin. Mutta koen että olen tässäkin tilanteessa ihan riittävän onnellinen

Tuskin silti seksitöntä elämää vietät?

Ihmiset on kyllä tosi pihalla, kun edes kysyvät tällaista. Ajattelitko, että hän panekselisi jonkun Tinder-tyyppien kanssa vai miten sitä seksiä mahdollisesti harrastetaan sinkkuna ja etenkin, kun arvo on seksi vain avioliitossa? Miten hyvin siihen sopii ajatus jostain irtoseksistä? Jos ihminen pystyy olemaan ehkäisemättä, meikkaamatta, juomatta alkoholia niin ei pystyisi pitämään itseään irti jostain random-seksisuhtrista, vaikka suurin osa ihmisistä pystyy siihen. Miten hyvin myös ehkäisemättömyys ja irtoseksi sopivat mielestäsi yhteen?

Vierailija
242/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.

Ne isot vl- perheet, jotka voivat hyvin, voisivat varmaan hyvin ilman uskontoakin. Hyvät ja jaksavat vanhemmat. Mutta kun siihen ei kaikista ole! Miksi tätä tosiasiaa ei tunnusteta?

En ole ison vl-perheen vanhempi, mutta oma mielenterveyteni ja jaksamiseni on todella paljon parempi vl:nä kuin ei. Molemmista on kokemusta. Usko on kuin meditaatio, vitamiini, mielialalääke jne yhdessä. Se auttaa asennoitumisessa, vaikeiden asioiden käsittelyssä, mielenrauhan saavuttamisessa ja säilyttämisessä. Eli ainakin itse olen parempi ihminen itselleni ja ympäröiville ihmisilleni vl:nä kuin ilman.

Kiva sulle. Aidosti. Voitko todeta, että ei se toimi kaikilla niin? !

Minulle usko on omakohtainen selkeä päätös. Heille, jotka ovat vain ajautuneet siihen, ilman omaa vahvaa vakaumusta, olo voi olla todella ahdistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt miksi liikkeen tytöt ovat niin kovia koulukiusaajia ja päätellyt sen johtuvan osittain siitä että liikkeessä naiset ovat niin alisteisia.

Vierailija
244/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoleekohan kukaan lestadiolaisäiti koskaan noihin jatkuviin synnytyksiin?

Ei ainakaan Suomessa, kiitos korkeatasoisen teeveydenhuollon. Ehkäisy on myös lestadiolaispiireissä hyväksyttävää silloin kun henki ja terveys on kyseessä.

T. lestadiolainen

Vaikka mitään kieltoja ei ollutkaan?

Vierailija
245/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt miksi liikkeen tytöt ovat niin kovia koulukiusaajia ja päätellyt sen johtuvan osittain siitä että liikkeessä naiset ovat niin alisteisia.

Tätä kiusaamisasiaa olen kuullut todella monilta muiltakin. Ilmeisesti juuri tuo, että heillä ei ole sanavaltaa uskonnossa, tekee heistä todella kurjia ( myös omilleen ). 

Vierailija
246/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jassoo. En ole tietääkseni ikinä kiusannut ketään, mutta minua on kiusattu lestadiolaisella rippileirillä. Meitä on moneen junaan.

Vierailija
247/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]

Minäkin asunut lesta-alueella ja pahin koulukiusaajani oli lestaperheen poika luokaltani. Muutkaan perheen lapsista ei juuri paremmin käyttäytyneet. Minua haukuttiin,hakattiin jne koko ala-aste pojan toimesta. Tuo perhe ei välittänyt ### lastensa tekemisistä. Samoja kokemuksia miehellä.

Kääntöpuolena perheeni läheinen ja meitäkin pienenä hoitanut perhe oli lestoja ja todella mukavia kaikille.[/quote]

Sama

Minulla on vieläkin ikuiset traumat, kun minua on lestaporukan voimalla revitty hiuksista, revitty minun koulukirjatkin , haukuttu ja pilkattu . Johtuiko siitä että vanhempani olivat uskovaisia ( omasta vapaasta tahdostaan) , mutteivät olleet lestadiolaisia.[/quote]

Minullakin sama kokemus lestaadiolais- perheen Esa niminen poika kiusasi minua koko ala-asteen,

hänen veljensä Timo oli mukavampi, muttei puuttunut kiusaamiseen.

Esa sai ripotella minua ( tyttöstä ) pitkin lattioita.

Opettaja oli vätys, lisäksi oli kauheat kaksostytöt , joiden nimeä en muista.

Äitini tuli sitten eräänä päivänä lukemaan lakia porukalle, kun tulin kesken koulupäivän itkien kotiin.

Kirjani ja vaatteeni oli riekaleina.

Onneksi ylä-asteella oli enemmän meitä syntisiä, koulurauha tuli sitä myöten.

Näin myöhemmin ajateltuna, jos tänään olisi luokassa tuo meininki, mitähän tapahtuisi.

Vierailija
248/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuitenkaan lestadiolaisten määrä ei kasva vaan pysyy samana. Eli johtopäätös on se, että itse lapsena suurperheessä kasvaneet eivät todellakaan yleisesti ottaen halua altistaa omia lapsiaan samalle, vaan mieluummin lähtevät liikkeestä.

Lestadiolaisissa on myös naimattomaksi jääneitä naisia, joiden syy tähän on se, että eivät halua lapsentekokoneiksi. On aika ikävää, että pitää valita joko perheettömyys ja parisuhteettomuus tai sitten iso lauma lapsia.

Minä olen vl ja tarkoituksella jättäytynyt sinkuksi, koska en olisi kokenut jaksavani mahdollista suurta perhettä vielä parikymppisenä. Voi olla, että en mene koskaan naimisiin, pian en varmaan enää saisikaan lapsia, vaikka vielä haluaisinkin. Voit sääliä minua, jos haluat, mutta koen eläväni tosi onnellista elämää - teen mielenkiintoista asiantuntijatyötä, minulla on harrastuksia, jotka antavat minulle paljon, ystäviä ja sukulaisia ja tuttavia, joiden luona vierailen ja jotka kyläilevät minulla, matkustelen toisinaan ja sisustan kotiani kauniiksi.

En tiedä, olisinko vielä onnelisempi, jos minulla olisi parisuhde. Joskus sitä kaipaakin. Mutta koen että olen tässäkin tilanteessa ihan riittävän onnellinen

Häh, tietenkin vietän! Selkeä opillinen asia meillä on, että seksi kuuluu vain avioliittoon.

Ei toki ole ollut aina helppoa, ja kuten sanoin, toisinaan kaipaankin parisuhdetta. Mutta edelleen, koen olevani kuitenkin ihan onnellinen.

Ok. Voisitko vastata kysymyksiin, jos olet vl. Miksi ei liilkeessä tunnusteta, että kaikista ei vaan ole monestakaan syystä ison perheen vanhemmiksi? Onko se oikein lapsia kohtaan? Miksi ette kanna huolta maapallosta enempää? Noin esimerkiksi.

Maapallosta kannan huolta kiinnittämällä huomiota omiin elintapoihini, mutta en estämällä Luojan luomaa ihmistä syntymästä. Jumala itse tietää, milloin tämä maailma loppuu ja kenen tänne on tarkoitus syntyä tai olla syntymättä. Jumala on elälämän ja kuoleman Herra enkä ala mestaroimaan siinä.

Vierailija
249/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on kyllä tosi pihalla, kun edes kysyvät tällaista. Ajattelitko, että hän panekselisi jonkun Tinder-tyyppien kanssa vai miten sitä seksiä mahdollisesti harrastetaan sinkkuna ja etenkin, kun arvo on seksi vain avioliitossa? Miten hyvin siihen sopii ajatus jostain irtoseksistä? Jos ihminen pystyy olemaan ehkäisemättä, meikkaamatta, juomatta alkoholia niin ei pystyisi pitämään itseään irti jostain random-seksisuhtrista, vaikka suurin osa ihmisistä pystyy siihen. Miten hyvin myös ehkäisemättömyys ja irtoseksi sopivat mielestäsi yhteen?

Moni lestadiolainen nainen tekee niin, itse olen ollut parin kanssa. Ei heille ehkäisy ole ollut ongelma, kunhan vain uskonyhteisö ei saa tietää.

Vierailija
250/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä prosentilla lesadiolaisuudesta lähdetään ?

Esim. 13 lapsisesta perheestä oleva somevaikuttaja Viena on kertonut , että heidän perheessä kolme lapsista on lähtenyt uskonnnosta ( mutta myös sen, että he ovat hyvissä väleissä silti kaikkien kanssa)

Vaihtelee. Tunnen perheitä, Jo saa kaikki lapset jättäneet. Toisissa taas puolet, toisissa muutama. Yhtään perhettä en tunne, jossa yksikään lapsi ei olisi jättänyt viimeistään aikuisuudessa viimeistään 30-ikävuoden korvilla.

On ollut myös useita tällaisia tapauksia kuten tämä tubettaja-pari, että ensin on niin kauniisti suhtauduttu lapsilukuun, uskonyhteisöön jne., mutta vuosi en kuluttua onkin jätetty koko yhteisö. On jopa tullut vastaa yhtä ajia, jotka rehentelevär, ettei minua haittaa vaikka tulisi 20 lasta, mutta toisaalta kun lapsia alkanut olla enemmän on tajuttu ettei jaksetakasn ja hylätty koko yhteisö.

Vierailija
251/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan Suomessa, kiitos korkeatasoisen teeveydenhuollon. Ehkäisy on myös lestadiolaispiireissä hyväksyttävää silloin kun henki ja terveys on kyseessä.

T. lestadiolainen

Minä en nyt käsitä logiikkaa kysymyksen ja viestini välillä.

Ehkäisyä on pidetty monissa kristillisissä piireissä eettisesti kyseenalaisena aiemmin. Mutta ei lestadiolaistenkaan tarvitse alkaa muille selittämään omaa lisääntymisterveyttä ja valintojaan.

Vierailija
252/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan olemassa myös sooloseksi.

Vierailija
253/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, tietenkin vietän! Selkeä opillinen asia meillä on, että seksi kuuluu vain avioliittoon.

Ei toki ole ollut aina helppoa, ja kuten sanoin, toisinaan kaipaankin parisuhdetta. Mutta edelleen, koen olevani kuitenkin ihan onnellinen.

Ok. Voisitko vastata kysymyksiin, jos olet vl. Miksi ei liilkeessä tunnusteta, että kaikista ei vaan ole monestakaan syystä ison perheen vanhemmiksi? Onko se oikein lapsia kohtaan? Miksi ette kanna huolta maapallosta enempää? Noin esimerkiksi.

Miksi ne kantaisi. Joka paikassa kyllä huudetaan kuinka tämä maa tarvitsee myös lapsia. Nuo sentään niitä väkertää tehtailla.

Vierailija
254/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te vlnaiset voitte kuulua liikkeeseen, jossa nainen ei saa edes seuroissa puhua? Istutte seurapenkissä kuuntelemassa kun vanha, useimmiten vanha varmaan, mies puhuu ja tulkitsee teille miesten kauan, kauan sitten kirjoittamia tekstejä. Käsittämätöntä, aivan käsittämätöntä.

Vierailija
255/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia on kymmenen, niin isommat huolehtivat pienemmistä. Joku ala-asteikäinen osaa jo oikein hyvin katsoa pienten perään ja esim. vaihtaa vaippoja ja syöttää. Ja totta kai lapset tekevät myös muita kotitöitä. Siivoavat, pyykkäävät, tiskaavat yms.

Tuo on niin luonnollista. Noita pikku askareita pitäisi kaikkien vanhempien vaatia lapsiltaan tekemään. Ei vie pajon aikaa , kun heittää pyykit tai astiat koneeseen ja ripustaa ne kuivumaan,,,tekee silloin tällöin ruokaa, tai käy kaupassa.

Näin meidän kaksi lasta on oppineet normi askareet. Ei siihen mitään uskon yhteisöä tarvita. Ollaan kyllä hengellisiä, ts Taivaan Isältä pyydetään apua ,kun siltä tuntuu ja kiitetään hiljaa mielessä.

Mitään kirkollisveroa ei todellakaan makseta.

Se on ok, että lapset osallistuvat kotitöihin ikänsä mukaisella tasolla. Näin olisi syytä tapahtua joka perheessä. Mutta se ei ole ok, että lapsesta tehdään "pikkuäiti". Se ei tarkoita enää mitään pikkuaskareita, vaan sellaisen vastuun ottamista, joka kuuluu vanhemmille. Itsellä oli lukiossa koulukaverina lestadiolaisperheen esikoinen, joka sujuvasti vei pikkusisaruksiaan lääkäriin, ulkoilutti, nukutti jne. Syykin selvä, kun äidin tissillä roikkui se perheen 12. vauva.

Voi kun olisikin edes lukioikäinen se sisarus, joka on vastuussa pienemmistään, mutta ainakin Oulun seudulla on ihan yleistä, että se voi olla eskarilainen, joka on vastuussa 2-5-vuotiaista sisaruksistaan, kun ulkoilevat keskenään.

Vierailija
256/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee se hetki, että on ikävä läheisyyttä niin asiaa helpottaa kummasti se tosiseikka, ettei ehkäisy kuulu arvoihin. Lisäksi seksi ei välttämättä ole ollenkaan hyvää kaikkien kanssa, etenkään kun vertailutolppana on sitoutunut avioliitto, jossa molemmat tekevät töitä pysyvän avioliiton eteen.

Olen harrastanut seksiä silloin, kun en ollut vl.

Vierailija
257/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin moni lapsi ei jätkä liikkeessä. Ei heitä todellakaan hylätä vaan rakastetaan yhtä paljon kuin muitakin.

Omassa perheessä varmasti joo, mutta entäpä ne muut entiset uskonsisaret ja -veljet? Eivät enää edes tervehdi, jos tulevat kaupassa vastaan.

Vierailija
258/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. lestadiolainen

Ei kieltoja, mutta on opillisia asioita, jotka eivät muutu, vaikka kulttuuriin liittyvät asiat voivat muuttuakin (hiustyylit, musiikki - joskus vaikka viulu oli "kevytmielinen" soitin ihan yleisesti uskonnollisten ihmisten mielestä jne).

Ehkäisyasia on tällainen muuttumaton, opillinen asia. Ei se ole mikään sääntö tai kielto, vaan sellainen Raamattuun pohjautuva uskonelämään liittyvä asia, johon on suhtauduttu samoin jo tuhansien vuosien ajan.

Mielestäni tämä blogiteksti avaa asiaa niin kattavasti, että linkkaan sen tähän yhteyteen, jos jotakuta kiinnostaa lukea asiasta tarkemmin, enkä ala tässä sitä enempää käymään läpi.

https://hulluinhuonelainen.com/2014/09/10/ehkaisykielteisyyden-perustei…

Vierailija
259/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te vlnaiset voitte kuulua liikkeeseen, jossa nainen ei saa edes seuroissa puhua? Istutte seurapenkissä kuuntelemassa kun vanha, useimmiten vanha varmaan, mies puhuu ja tulkitsee teille miesten kauan, kauan sitten kirjoittamia tekstejä. Käsittämätöntä, aivan käsittämätöntä.

Tämä on nyt tällainen häthätää kirjoitettu vastaus, mutta pakko vl-naisena sanoa, että minusta on siunaus että meidän ei tarvitse saarnata seuroissa :P ajattelen että tämä on Jumalan hyvän tahdon osoitus meille naisille

Vierailija
260/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olisikin edes lukioikäinen se sisarus, joka on vastuussa pienemmistään, mutta ainakin Oulun seudulla on ihan yleistä, että se voi olla eskarilainen, joka on vastuussa 2-5-vuotiaista sisaruksistaan, kun ulkoilevat keskenään.

Lasun paikka.

T. Vl-äiti

Ketju on lukittu.