Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen työntekijöillä on yliopistotutkinto, mutta palkka alle keskitason

Vierailija
27.01.2023 |

Miksi siis sairaanhoitajat, joilla on alempi tutkinto, mutta korkeampi palkka, ansaitsevat saada palkankorotuksen? Tai ehkä asia on niin, että varhaiskasvatuksessa tarvitaan myös palkankorotus, sinne neljän-viiden tonnin väliin olisi mielekästä nostaa palkat. Se on tavallinen palkka maistereilla.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi varhaiskasvatuksen. Oikeastiko väheksytte lastenne varhaiskasvattajia ja pidätte heitä jonain vaipanvaihtajina?

Tutkimusten, just niin. Ei tarvita mitään sen kummempaa.varhaiskasvatusta. lisäksi naisvaltaisuus vääristää entisestään kasvatusta mitä lapset saavat. Jos siellä olisikin miehiä töissä, niin lapset hyötyisivät siitä.

Vierailija
22/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän korkeakoulutettujen määrää lisätään sitä vähemmän heille tarvitsee maksaa. Ylitarjonta määrittää osaltaan palkkauksen. Kaikista töistä saadaan hyvinkin vaikean kuuloisia kun keksitään mitä kaikkea niissä pitää ottaa huomioon. Siis keksimällä keksitään miksi juuri siinä ammatissa täytyy osata vaikka mitä vaikka käytännössä ei. Käytännössä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos kustannukset nousevat niin hinnat nousevat ja näin mennään vuorotahtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi varhaiskasvatuksen. Oikeastiko väheksytte lastenne varhaiskasvattajia ja pidätte heitä jonain vaipanvaihtajina?

Onko linkkiä tähän tutkimukseen? Mikä tämä tarve oikeastaan on?

Nykyisenlainen varhaiskasvatus on todella uusi ilmiö, miten Suomi selvisikään ensimmäiset 100 vuotta ja 90 prosenttia maailman maista nykyään, kun niissä ei tällaista systeemiä ole?

Vierailija
24/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän korkeakoulutettujen määrää lisätään sitä vähemmän heille tarvitsee maksaa. Ylitarjonta määrittää osaltaan palkkauksen. Kaikista töistä saadaan hyvinkin vaikean kuuloisia kun keksitään mitä kaikkea niissä pitää ottaa huomioon. Siis keksimällä keksitään miksi juuri siinä ammatissa täytyy osata vaikka mitä vaikka käytännössä ei. Käytännössä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos kustannukset nousevat niin hinnat nousevat ja näin mennään vuorotahtiin.

Esimerkiksi kurahousuja pukiessa on huomioitava lapsen psykofyysinen tila, sensitiivisyys, tunnetaidot, lapsen karkeamotoristen taitojen ikätasoinen kehitys ja herkkyyskaudet. Tästä syystä kurahousujen pukeminen ei onnistu keneltä tahansa, vaan työhön tarvitaan maisteri.

Vierailija
25/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tutkinnosta pitäisi maksaa? Minä ainakin opiskelin, koska asiat kiinnostivat, en rahankiilto silmissä. Oli etuoikeus saada opiskella, vaikkei se rahaa toisi.

Vierailija
26/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen korkeakoulutettujen naisten matalapalkka-akka-ala. Ei nouse palkat kirjastossa, ei päiväkodissa, varhaiskasvatuksessa eikä yhtään missään, missä on naisenemmistö.

Koska kaiken tasa-arvon mallimaassa naiset halutaan pitää kyykyssä taloudellisella epävarmuudella ja epätasa-arvolla. Liike-elämä ja rahaympyrät on vielä viimeinen linnake, johon naisia ei päästetä. Köyhiä naisia on niin kiva kyykyttää, terveisin sikarikas mies so vi nisti sika.

Vierailija
27/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille vaan reilusti lisää palkkaa. Laitetaan tonni lisää kuussa.

Ja pari lomapäivää lisää vuosilomaan.

Vierailija
28/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihan pöyristynyt näistä kommenteista. Enkä siis itse toimi edes millään varhaiskasvatusalalla, vaan ihan äitinä kirjoitan. Vastuu työssä on todella suuri. Kiitos teille varhaiskasvattajat. Ansaitsette kyllä palkankorotuksen!

Itse isänä myös arvostan varhaiskasvatusta todella paljon. Sillä on todella tärkeä rooli lapsen kasvulle ja kehitykselle. Ja itsellänikään ei tule mieleen ketään lähipiiristä, joka työskentelisi päiväkodissa, mutta olemme asiakkaita, kun oma lapsi on päiväkodissa.

Ehkä negatiiviset kommentit täällä kertovat enemmän anonyymin palstan keskivertokuluttajasta EIKÄ ihmisistä keskimäärin, eli negatiivisuus korostuu täällä, kun painotetusti tietynlaiset ihmiset purkavat paineitaan nimettöminä? 

Vierailija
29/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihan pöyristynyt näistä kommenteista. Enkä siis itse toimi edes millään varhaiskasvatusalalla, vaan ihan äitinä kirjoitan. Vastuu työssä on todella suuri. Kiitos teille varhaiskasvattajat. Ansaitsette kyllä palkankorotuksen!

Itse isänä myös arvostan varhaiskasvatusta todella paljon. Sillä on todella tärkeä rooli lapsen kasvulle ja kehitykselle. Ja itsellänikään ei tule mieleen ketään lähipiiristä, joka työskentelisi päiväkodissa, mutta olemme asiakkaita, kun oma lapsi on päiväkodissa.

Ehkä negatiiviset kommentit täällä kertovat enemmän anonyymin palstan keskivertokuluttajasta EIKÄ ihmisistä keskimäärin, eli negatiivisuus korostuu täällä, kun painotetusti tietynlaiset ihmiset purkavat paineitaan nimettöminä? 

Haluat lapsellesi siis nimenomaan varhaiskasvatuksen? Perinteinen lastentarha ei kelpaisi?

Vierailija
30/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse ainakin haluan, että lastani hoitaa työpäiväni ajan koulutettu ihminen eikä mikään pystymetsästä repäisty satunnainen "joka osaa hoitaa lasta siinä missä kuka tahansa". Lapset yleensä viettävät päiväkodeissa kuitenkin suuren osan päivästään, niin toivottavaa olisi saada parasta mahdollista hoitoa sekä kasvatusta. Olen työssäni nähnyt meinaan aivan mahtavia vaka-opettajia, jotka ohjaavat lapsia lempeästi ja kuuntelevasti mutta myös esimerkiksi yksityisiä perhepäivähoitajia jotka suorastaan huutavat lapsille vihaisesti päivästä toiseen.

Kyllä varhaiskasvatuksen työntekijöille toivoisin enemmän palkkaa.

Terveisin kirjastotäti, myös matalapalkka-alalla

Vierailija
31/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat lapsellesi siis nimenomaan varhaiskasvatuksen? Perinteinen lastentarha ei kelpaisi?

Äitinä haluan lapselleni nimenomaan varhaiskasvatusta enkä perinteistä lastentarhaa. Lapseni on älykäs ihminen, joka kykenee kyllä oppimaan erilaisia asioita myös alle kouluikäisenä ja haluan, että hänen herkkyyskautensa eivät mene hukkaan. Haluan hänelle suunnitelmallisen, yksilöllisen varhaiskasvatuksen. Onneksi hän sellaista myös sai ja on nyt pärjännyt hienosti ekalla luokalla koulussa. Mikäli lapsilla on erilaisia tuen tarpeita, siellä päiväkodissa tulee olla sellaista henkilöstöä, jotka osaavat ne tunnistaa ja antaa tarvittavan tuen joko itse tai muualta haettuna. Suomalaisessa koulussa ei enää ole resursseja aloittaa tuen tarpeita nollasta, jos ne on sivuutettu aikaisemmin. Sukulaismieheni on päiväkodissa vakaopettajana ja arvostan todella paljon hänen uravalintaansa.

Vierailija
32/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse ainakin haluan, että lastani hoitaa työpäiväni ajan koulutettu ihminen eikä mikään pystymetsästä repäisty satunnainen "joka osaa hoitaa lasta siinä missä kuka tahansa". Lapset yleensä viettävät päiväkodeissa kuitenkin suuren osan päivästään, niin toivottavaa olisi saada parasta mahdollista hoitoa sekä kasvatusta. Olen työssäni nähnyt meinaan aivan mahtavia vaka-opettajia, jotka ohjaavat lapsia lempeästi ja kuuntelevasti mutta myös esimerkiksi yksityisiä perhepäivähoitajia jotka suorastaan huutavat lapsille vihaisesti päivästä toiseen.

Se lempeä vakaope on avuton, jos kuunteleva kasvatus ei toimi ja lapsi kaappaa vallan ryhmässä esimerkiksi puremalla ja lyömällä vakaopea. Perhepäivähoitajalta sen sijaa löytyy keinoja haastaviinkin kurinpitotilanteisiin, koska hän ei ole sekoittanut päätään korkealentoisilla akateemisilla kasvatusteorioilla niin kuin vakaope on. Maalaisjärki on valttia lastenhoidossa.

Vierailija
33/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos maksaisit siitä laadukkaasta ja muita paremmasta päivähoidosta yksityiselle sektorille? Silloin markkinatalous määrittäisi palkkatason ja sinä saisit älykkäälle lapsellesi paremman hoidon? Silloin vaatimasi hoidon laatu ei jäisi yhteiskunnan maksettavaksi vaan se tuottaisi verorahoja yhteiskunnalle. Winwin. Samoin jatkossa voisit laittaa lapsesi, siis sen huippuälykkään, yksityisopetukseen ja maksaisit kustannukset itse. Silloin saat mitä haluat etkä kuormittaisi yhteiskuntaa. Tämäkin on ihan mahdollista. Rahalla saa mutta ylimääräisestä pitää maksaa itse.

Vierailija
34/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lempeä vakaope on avuton, jos kuunteleva kasvatus ei toimi ja lapsi kaappaa vallan ryhmässä esimerkiksi puremalla ja lyömällä vakaopea. Perhepäivähoitajalta sen sijaa löytyy keinoja haastaviinkin kurinpitotilanteisiin, koska hän ei ole sekoittanut päätään korkealentoisilla akateemisilla kasvatusteorioilla niin kuin vakaope on. Maalaisjärki on valttia lastenhoidossa.

Väittäisin, että koulutetulla opettajalla on keskimäärin enemmän myös sitä maalaisjärkeä. Kyllä se järjenjuoksu ja koulutus yleensä vähän korreloi keskenään.

Vierailija
35/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos maksaisit siitä laadukkaasta ja muita paremmasta päivähoidosta yksityiselle sektorille? Silloin markkinatalous määrittäisi palkkatason ja sinä saisit älykkäälle lapsellesi paremman hoidon? Silloin vaatimasi hoidon laatu ei jäisi yhteiskunnan maksettavaksi vaan se tuottaisi verorahoja yhteiskunnalle. Winwin. Samoin jatkossa voisit laittaa lapsesi, siis sen huippuälykkään, yksityisopetukseen ja maksaisit kustannukset itse. Silloin saat mitä haluat etkä kuormittaisi yhteiskuntaa. Tämäkin on ihan mahdollista. Rahalla saa mutta ylimääräisestä pitää maksaa itse.

Meillä Suomessa on ajateltu yleensä, että samat päiväkodit ja koulut ovat kaikille. Että ei lähdetä siihen, että varakkaampien lapset ovat yksityisissä päiväkodeissa ja kouluissa ja rahvaan missä lie. Oma lapseni kuitenkin oli parisen vuotta yksityisessä päiväkodissa. Oli ihana paikka ja tyyris. Minulla on varaa siitä maksaa, mutta kaikilla ei ole. Haluaisitko yhteiskunnan, jossa laatua saa vain varakkaat ihan peruspalveluissa?

Vierailija
36/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on väkivaltainen niin se on usein oire nepsyongelmasta. Väkivaltainen lapsi hyötyy suunnitelmallisesta tuesta ja moniammatillisesta lähestymistavasta. "Kuri" sen sijaan ei edesauta lapsen tilannetta.

Vierailija
37/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin, että koulutetulla opettajalla on keskimäärin enemmän myös sitä maalaisjärkeä. Kyllä se järjenjuoksu ja koulutus yleensä vähän korreloi keskenään.

Eiköhän sillä opettajalla ole myös hajua siitä, miksi se lapsi lyö ja puree ja kykenee niihin juurisyihin puuttumaan.

Vierailija
38/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sillä opettajalla ole myös hajua siitä, miksi se lapsi lyö ja puree ja kykenee niihin juurisyihin puuttumaan.

Kummasti vaan päiväkodeissa on usein täysi kaaos. Eli selkeästikin juurisyihin puuttuminen on usein mahdotonta tai ainakin vaatisi aivan valtavat resurssit.

Vierailija
39/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten, just niin. Ei tarvita mitään sen kummempaa.varhaiskasvatusta. lisäksi naisvaltaisuus vääristää entisestään kasvatusta mitä lapset saavat. Jos siellä olisikin miehiä töissä, niin lapset hyötyisivät siitä.

Mitäpä luulet, miksiköhän siellä on niin vähän miehiä töissä?

Vierailija
40/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet, miksiköhän siellä on niin vähän miehiä töissä?

Miehet eivät usko varhaiskasvatuksen tärkeyteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme