Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen työntekijöillä on yliopistotutkinto, mutta palkka alle keskitason

Vierailija
27.01.2023 |

Miksi siis sairaanhoitajat, joilla on alempi tutkinto, mutta korkeampi palkka, ansaitsevat saada palkankorotuksen? Tai ehkä asia on niin, että varhaiskasvatuksessa tarvitaan myös palkankorotus, sinne neljän-viiden tonnin väliin olisi mielekästä nostaa palkat. Se on tavallinen palkka maistereilla.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että on vain kanditutkinto. Olkoon mikä vaan, niin kyllä on liian pieni palkka. Reilusti lisää.

Vierailija
2/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varhaiskasvatuksen työntekijä" on vain uudelleenbrändätty nimi tarhatädille. Työn sisältö on sitä samaa kuin ennenkin, eli lasten vahtimista vanhempien työpäivän ajan. Työntekijöistä vain vähemmistöllä on yliopistotutkinto, ja ne yliopistokoulutetut eivät myöskään yleensä pitkään viihdy vaippoja vaihtelemassa, vaan vaihtavat enemmän koulutustaan vastaaviin töihin. Pääosan tarhojen työtehtävistä hoitavat amikset sekä työttömät 9 euron työntekijät joita te-toimisto pyrkii aktivoimaan tällä tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ jota käytännössä voi tehdä kuka vain.

Vierailija
4/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen työpäivä: Vaihtavat vaippoja, lukevat satuja, laulavat, askartelevat ja seisovat ringissä pihalla.

Tuostako pitäisi maksaa enemmän?

Vierailija
5/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon DI ja mun palkka juuri nousi

Nyt sen 2800 e/ kk

Vierailija
6/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä maassa ole paljoakaan tuottavaa työtä josta se leipä koko maahan tulee. Kaikki nykyään ns kyhnyttävät toistensa selkiä rahaa saadakseen. Mitä se sitten tuottaa,vaikka koulutus on korkea.

Vierailija
7/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai se päiväkodin opettaja nyt muutakin tekee kuin vaihtaa vaippoja ja antaa puuroa. Lapsillahan on vaikka mitä oppimisvaikeutta, mitkä pitäisi osata tunnistaa. Perheitä on monenlaisia. Joutuu tekemään lastensuojeluilmoituksia. Ja kai niille esikoululaisille pitäisi jo jotain vähän opettaakin, arvioida koulukypsyyttä jne. Suurin osa päiväkotien työntekijöistähän on ihan lähihoitajia ammattikoulupohjalla. Mutta minusta on ihan hyvä, että siellä on myös koulutettua väkeä arvioimassa lapsen kehitystä, eikä mitään mutuilijoita.

T. Eskarilaisen äiti

Vierailija
8/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tuo on varmaan ainoa ala, joka tarjoaa varman työpaikan alemman yliopistotutkonnon suorittaneille.

Vierailija
9/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivätyötä tekevän sairaanhoitajan palkka ei välttämättä ole kovinkaan iso ja kolmivuorotyötä tekevä lähihoitaja voi lisien ansiosta tienata selkeästi enemmän. Kolmivuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa paljon enemmän kuin päivätyötä tekevä sairaanhoitaja.

Vierailija
10/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tykäämään, mutta poistin, kun vedit sairaanhoitajat negatiivisesti mukaan.

Eikö meidän pienipalkkaisten naisten tulisi tukea toisiamme?

Vierailija
11/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivätyötä tekevän sairaanhoitajan palkka ei välttämättä ole kovinkaan iso ja kolmivuorotyötä tekevä lähihoitaja voi lisien ansiosta tienata selkeästi enemmän. Kolmivuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa paljon enemmän kuin päivätyötä tekevä sairaanhoitaja.

Onko se parisataa paljon enemmän, siitä ilosta, ettei perhettään näe?

Vierailija
12/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen maisteri ja sosiaalityöntekijä, palkkani on alle 4000/kk. Työskentelen lastensuojelussa. Aika koville vetäisi kandin vakaopettajan viidentonnin palkka. Peruskoulussakin opettajat tienaa kutakuin samaa kuin minä ja ovat maistereita.

Vierailija
13/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voi miettiä sitä vastuuta. Jonkun lapsi katoaa, tai loukkaa itsensä, niin kyllä syyttävä sormi osoittaa lapsen hoitajiin. Aivan jäätävän iso vastuu. Terveyskeskuksesta jos joku vanhus karkaa, niin tuskin tulee mitään. Lääkäri jos jonkun tappaa vahingossa, niin tuskin tulee mitään.

Vierailija
14/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä kaikilla ole. Vanhemmalla väellä on usein opistotason koulutus. 

Vierailija
15/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi varhaiskasvatuksen. Oikeastiko väheksytte lastenne varhaiskasvattajia ja pidätte heitä jonain vaipanvaihtajina?

Vierailija
16/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just se loukku, johon piepalkkaisten naisten halutaankin kosahtavan. Kadehditaan niin toisen pientä palkankorotusta, että lopulta kukaan ei saa mitään.

Meidän pitäis olla iloisia, kun joku saa edes vähän lisää, silloin voi muutkin vaatia!

Vierailija
17/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi varhaiskasvatuksen. Oikeastiko väheksytte lastenne varhaiskasvattajia ja pidätte heitä jonain vaipanvaihtajina?

Olen myös ihan pöyristynyt näistä kommenteista. Enkä siis itse toimi edes millään varhaiskasvatusalalla, vaan ihan äitinä kirjoitan. Vastuu työssä on todella suuri. Kiitos teille varhaiskasvattajat. Ansaitsette kyllä palkankorotuksen!

Vierailija
18/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai se päiväkodin opettaja nyt muutakin tekee kuin vaihtaa vaippoja ja antaa puuroa. Lapsillahan on vaikka mitä oppimisvaikeutta, mitkä pitäisi osata tunnistaa. Perheitä on monenlaisia. Joutuu tekemään lastensuojeluilmoituksia. Ja kai niille esikoululaisille pitäisi jo jotain vähän opettaakin, arvioida koulukypsyyttä jne. Suurin osa päiväkotien työntekijöistähän on ihan lähihoitajia ammattikoulupohjalla. Mutta minusta on ihan hyvä, että siellä on myös koulutettua väkeä arvioimassa lapsen kehitystä, eikä mitään mutuilijoita.

T. Eskarilaisen äiti

Lastensuojeluilmoituksia varten vakaopen on tunnettava kasvatussuositukset ja kyettävä arvioimaan niiden pohjalta varhaiskasvattavina olevien lasten kotioloja. Esimerkiksi se jos lasta kuritetaan kotona ilmenee monenlaisena oireiluna jonka tunnistaminen on usein vaikea tehtävä kouluttamattomalle.

Vierailija
19/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se parisataa paljon enemmän, siitä ilosta, ettei perhettään näe?

Mä lähihoitajana saan lisiä 300-400€/kk ja sairaanhoitajat saa enemmän. 

En nyt kirjoittanut mitään siitä, että korvaako raha sen, että ei näe perhettään. Eikä kukaan ole töissä koko ajan joka viikonloppu ja kaikki pyhät vaan kyllä sitä perhettä näkee. Mä kirjoitin tuossa aiemmassa viestissä selvennystä, että ei päivätyötä tekevän sairaanhoitajan palkka kovin iso ole. Nämä mediassa ja somessa pyörivät luvut reilusti yli 3000 euron palkoista on pakostakin lisiä sisältäviä lukuja. Peruspalkka ei ole noin paljon. 

Vierailija
20/57 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, minä saan sairaanhoitajana lisiä hyvässä kuussa 200 e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme