Julkinen sektori on ylipöhöttynyt
Mistä sinun mielestä julkista sektoria olisi supistettava.
Tarvetta uusimpien laskelmien perusteella on noin 150 000 - 225 000 työpaikan supistamiselle, näin siitä syystä jotta Suomen julkinen velkaantuminen saadaan taittumaan.
Kommentit (113)
Älä nyt saakeli ap, mun vaimo on suht hyväpalkkaisena tyhjäntoimittaja-byrokraattina valtiolla. Jos se saneerataan ulos niin se ei tule ikinä löytämään töitä yksityiseltä sektorilta.
https://www.mtv.fi/sarja/seitseman-uutiset-1495/torstai-26-1-klo-1900-20...
Kuuntele tarkkaan mitä näinen kertoo n, 8 min kohdalla.
Nyt se on sitten ihan virallisesti tunnustettu minkä follarit tiesi aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori on todella ylipöhöttynyt ja ylipöhöttynyt siksi, että SDP haluaa pöhöttää julkista sektoria, että saa äänestäjiä itselleen. SDP oma etu mulle mulle mulle, ihan sama kuka maksaa kunhan se ei ole SDP. Kyllä muut aina maksaa, yksityinen sektori maksaa julkisen sektorin ja Pääministerin palkan.
En tiedä ollaanko jo siellä, mutta kohta yli puolet äänioikeutetuista elää valtion tuella tai valtion palkkalistoilla. Eli demokraattisesti vain päätämme lisätä silmitöntä rahanjakoa velaksi koska valtaosa kansasta sitä haluaa. Sitten lopuksi lisäverotetaan rikkaita jotta saataisiin edes vähän kassavajetta tilkittyä.
Lasu huostaanottobisneksineen on ainakin väärällä tavalla pöhöttynyt. Lasten auttaminen on touhusta todellisuudessa kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on eurooppalaisessa vertailussa massiivinen julkinen sektori väkilukuun suhteutettuna.
Pelkästään työkkärin tätejä on palkattu 2000 henkeä LISÄÄ viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Meillä on Suomessa massiivinen julkkari jos ihan Ruotsiin vertaa. Ruotsi on tuplasti isompi maa asukasluvultaan mutta sen julkkari on 1,5 kertaa Suomen julkkari.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori on todella ylipöhöttynyt ja ylipöhöttynyt siksi, että SDP haluaa pöhöttää julkista sektoria, että saa äänestäjiä itselleen. SDP oma etu mulle mulle mulle, ihan sama kuka maksaa kunhan se ei ole SDP. Kyllä muut aina maksaa, yksityinen sektori maksaa julkisen sektorin ja Pääministerin palkan.
Kerropa esimerkkejä näistä pöhötyksistä?
no mitä meinaat tehdä niille 225 000 uudelle työttömälle? Kehotat vauva-palstalla menemään töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ollaanko jo siellä, mutta kohta yli puolet äänioikeutetuista elää valtion tuella tai valtion palkkalistoilla. Eli demokraattisesti vain päätämme lisätä silmitöntä rahanjakoa velaksi koska valtaosa kansasta sitä haluaa. Sitten lopuksi lisäverotetaan rikkaita jotta saataisiin edes vähän kassavajetta tilkittyä.
Tiesittekö että Suomessa on useampia IT-konsulttifirmoja jotka ovat keskittyneet myymään palveluitaan julkiselle sektorille. Isot voitot tehdään tällä.
Vierailija kirjoitti:
Lasu huostaanottobisneksineen on ainakin väärällä tavalla pöhöttynyt. Lasten auttaminen on touhusta todellisuudessa kaukana.
Lasu bisnes on aivan sairasta. Lasuperhe saa yli 5000e kuussa yhdestä lapsesta.
Tunnen perheen joilla 5 lasu kersaa ja yksi oma. Tulot 350 000e vuoteen, ja se muuten näkyy. Uusi bussi printteri joka toinen vuosi ja iso velaton tiilitalo järven rantaan. On se kovaa bisnestä.
Tuolla aluehallintovirastojen ja muiden instanssien syövereissä riittää kaikenlaista tarkastajaa ja ylitarkastajaa sekä kehittämispäällikköä. Kyllä siellä vähennettävää on. Toki voidaan sanoa että kyllä sellaisia tarvitaan, mutta kummasti muualla maailmassa pärjätään ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa esimerkkejä näistä pöhötyksistä?
Kompostitarkastaja!
Julkisella on yli 1000 eri nimikettä johtajille.
Kukaan ei jaksa alkaa näpyttelemään julkisen turhakkeita tänne.
30% pihalle ja mikään peruspalvelu ei muutu. Peruspalvelut on jo romahtanut kun hoitajille palomiehille ja poliisille tuli piikkipakko, osa lähti menee eikä takasin tule.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin höpöhöpöä kuin voi olla. Julkinen sektori on käytännössä tulli, rajavartiolaitos, poliisi, oikeuslaitos, puolustusvoimat, koulutus ja tutkimus, terveydenhuolto ja sairaanhoito, sosiaalitoimi, palolaitos, verotus, kela, työkkäri.
Jokainen keski-ikäinen varmaan muistaa, että ennen oli joka kylässä verotoimisto, poliisilaitos, työkkäri ja kela. Nyt ne on kaikki lakkautettu.
Mistään ei meinaa saada enää palvelua ja hoitoon jonotetaan kuukausia. Edes lapset eivät saa esimerkiksi psykiatrista hoitoa. Silti pitäisi vain niistää julkista sektoria. Mistä?
Suomessa on byrokratia varsin kohtuullinen verrattuna useimpiin Euroopan maihin. On pelkkä myytti, että on joku valtava byrokraattiarmeija. Sen sijaan on lauma opettajia, hoitajia ja poliiseja kädet täynnä työtä.
Varsinaista palvelua suorittavien työntekijöiden osuus laitoksissa on liian pieni.
Kolmea suorittavaa duunaria kohden on yksi esimies puolitoistakertaisella palkalla ja yksi johtaja yli kaksinkertaisella palkalla. Joissakin laitoksissa on väliporras, joka sekään ei suorita varsinaista asiakaspalvelua, vaan valmistelee, suunnittelee, kurssittaa ristiin ja miettii työergonomiaansa etänä omassa keittiössä. Lainsäädäntö on lisäksi niin monimutkainen ja kaikenkattava, että kukaan ei uskalla tehdä mitään päätöksiä ja jos tehdään, niin ei tiedetä mihin ne mahdollisesti johtavat.
Tämän takia se lapsiparka ei saa psykiatrista hoitoa. Vaikka rahaa palaa siihenkin tarkoitukseen enemmän, kuin koskaan ennen. Mutta niillä rahoilla ei palkata suorittavia psykiatreja.
Vähemmän johtajia, enemmän ruohonjuuritason tekijöitä. Olen julkisella sektorilla työpaikassa, jossa on yksi pääjohtaja ja kaksi linjajohtajaa. Näiden lisäksi linjajohtajien tukena on 6-8 eri yksikön päällikköä (riippuu miten laskee), joista kullakin on 2-5 alaista, jotka hoitavat käytännön työn. Yhteensä henkilökuntaa on alle 50 eli on tarvittu oikein 1/5 organisaatiosta johtamaan. Vielä 2000-luvun alussa tarvittiin vain 1-3 esimiestä samalla henkilöstömäärällä.
Monissa kaupungeissa on ulkoistettu toimintoja muka säästösyistä. No nyt ulkoistetut toimijat laskuttavat joka risauksesta, jolloin tarvitaan joko enemmän ostopalveluita tai teetetään henkilökunnalla tehtäviä, jotka ennen kuuluivat sittemmin ulkoistetuille tahoille. Kun muu henkilökunta tekee näitä toimintoja, on se työaika pois siitä työstä, jota henkilö on varsinaisesti palkattu tekemään. Kuka tässä taas säästi ja mistä?
Jatkan edellisestä.
Valtio on sairas. Raha oli pitkään ilmaista ja kaikki halusivat siitä osansa. Eritoten julkinen sektori, joka mielestään aiemmin oli kärsinyt alipalkkauksesta. Ja ylikuormituksesta, kuten aina. No alettiin laajentamaan ja maksamaan enemmän liksaa. Jokainen halusi enemmän rahaa, mutta kukaan ei halunnut jäädä siihen suorittavaan portaaseen. Ja miksi jäisikään. Tämä supervaltio kun kouluttaa kaikki halukkaat korkeakoulutetuiksi. Eli Exeliä reenaamaan työpaikalle ja keräämään lomapäiviä. Näin on jatkettu pyramidin rakentamista jo kaksikymmentä vuotta.
No nyt se pyramidi on valtava. Tai oikeammin tajuton määrä isohkoja pyramideja. Ja aivan kuten oikeat pyramidit, ne ovat kaikki mausoleumeja.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin työntekijät ovat pääosin sote- ja opetusalalla. Eli hoitajia ja opettajiako aletaan poistamaan 225000 hengen verran?
Meillä ainakin alkoi hyvinvointialueella heti YT:t. Hoitohenkilökuntaa ei vähennetä, mutta YT-neuvottelujen ajan on voimassa myös hoitajia koskeva rekrytointikielto, että enpä tiedä miten tässä suu pannaan...
Julkkarilla isoin ongelma on korruptio ja palkkataso. Miten voi olla yksityissektoria paremmat liksat. Lisänä tehottomuus. Palkoille pitää laittaa katto, poliitikkoja myöden 3500 eur ja 400 000 maakuntien kottoristeista tulee suurin osa laittaa kortistoon. Samalla voi nostaa työttömyyskorvauksia niin kukaan ei voi mistään taloudellisesta vahingosta puhua. Nythän korvaukset on 570 euroa. Kaikille sama ja julkisen huuhaa virat pois. Säästyy muutama miljardi vuodessa vielä kun rahaa ei mene sukulaisille ylihintaisiin lumenluonteihin ja muihin hassutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aluehallintovirastojen ja muiden instanssien syövereissä riittää kaikenlaista tarkastajaa ja ylitarkastajaa sekä kehittämispäällikköä. Kyllä siellä vähennettävää on. Toki voidaan sanoa että kyllä sellaisia tarvitaan, mutta kummasti muualla maailmassa pärjätään ilmankin.
Etusivulla oli useampi avaus, jossa kehotetaan/kerrotaan, että nyt kyllä pitää valittaa aviin. Nämä tarkastajat vastaanottavat juuri näitä valituksia ja käsittelevät niitä.
Jätetäänkö just sun aivokasvainleikkaus siis välistä?