Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku päässyt valtiolle.fi-sivun kautta töihin?

Vierailija
26.01.2023 |

Kysymys siis otsikossa. Ilman tuttuja tai jo sisäistä paikkaa, onko joku päässyt sen sivun kautta joskus töihin? Olen varmaan 500 hakemusta sinne laittanut, mutten koskaan ole päässyt edes haastatteluun. Koulutus valtiotieteiden maisteri, kokemusta ja osaamista löytyy niihin paikkoihin, mihin olen hakenut. Aina tulee vain viesti "valintapäätös tehty, valinta ei tällä kertaa valitettavasti osunut sinuun".

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan koskaan työllistynyt valtiolle? Ai on? No sitten tuo toimii, kaikki valtion paikat menee sitä kautta, minunkin.

Se on totta että mieluiten otetaan joku harjoittelijana tutuksi tullut, mutta harjoittelut on kaikille avoimia.

Taas ryccätrolli puhuu omiaan, ja ihmiset uskoo.

Vierailija
42/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on toki totta, että hakeminen sinne on tehty helpoksi ja yksinkertaiseksi. Hakemuspohjat jää talteenkin helposti auki klikattaviksi. Se ei kuitenkaan ole tehnyt työn saamista sieltä yhtään helpommaksi. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt haastatteluun, en töihin. 

Vierailija
44/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko täällä propagoidaan, että kukaan ei pääse valtiolle töihin? Ketähän siellä sitten on töissä, kun kukaan ei ole päässyt?

Vierailija
45/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sitä kautta 4 virkaa. Kaikki julkisia hakuja. Hakijoita n. 100-150.

Virastoni on palkannut sitä kautta satoja työntekijöitä. Perhesuhteiden avulla ei pääse kukaan töihin. Pelkästään harjoitteluun tulee satoja hakemuksia.

Virantäytöstä voi valittaa. Sitä tapahtuu aina joskus, mutta oman virastoni prosessit ovat kestäneet oikeudessa.

Suurin osa meistä virkamiehistä on edennyt yliopisto-opintojen, korkeakouluharjoittelun ja siitä sijaisuuksien kautta taloon. Itse olen ollut töissä kolmella eri hallinnonalalla ja käynyt väittelemässä välissä. Nyt johtajana. Mitään salaista tai mystistä siinä ei ole.

Vierailija
46/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valittu valtiolle.fi kautta muutamia vuosia sitten. Ja sieltä rekryn kautta ottanut töihin seitsemän työntekijää osastollemme.

Vierailija
47/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt jo 14 vuotta sitten. Sen jälkeen olen edennyt uralla talon sisällä. Kyllä meidän virastomme rekryt ovat aitoja ja parhain saa paikan. Ei suhteilla voi ottaa hakijaa, jos hän ei ole pätevin tehtävään. Joskus voi tietysti olla tilanne, että talon sisältä joku hakee virkaa ja saa sen, kun tuntee parhaiten työtehtävän. Kyllä hänenkin pitää silti hakea paikkaa virallisia reittejä pitkin. Vaikea uskoa, että suhteilla toimittaisiin missään.

Vierailija
48/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siisteihin, leppoisiin ja hyvin palkattuihin sisätöihin riittää hakijoita kaikissa työmarkkinaoloissa. Se on selvää.

Valtiolla on luonnollisesti monia virastoja. Itse olen yhdessä niistä ja oikeastaan hämmästynyt palkkojen pienuudesta. Toki sitten johtajat ja suoraan sitä alemmat tienaa kovasti, mutta en usko, että julkiselle ainakaan palkan takia jäädään.

Vierailija
49/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni juuri tuolta löysin avoinna olevan työpaikan yliopistolta, johon minut valittiin. Merkonomi+toimistosihteeri -koulutus. Sihteeritehtäviin. Pitkällä työkokemuksella, siistillä hakupaperilla ja olemuksella.

Vierailija
50/62 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut valituksi ja myös kuntarekryn kautta. Alkuun sain valtiolta määräaikaisia paikkoja, ihan ensimmäinen pesti oli opintojen harjoittelun jälkeen saatu. Myöhemmin hain ja sain vakiviran.

Vierailija
51/62 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siisteihin, leppoisiin ja hyvin palkattuihin sisätöihin riittää hakijoita kaikissa työmarkkinaoloissa. Se on selvää.

Valtiolla on luonnollisesti monia virastoja. Itse olen yhdessä niistä ja oikeastaan hämmästynyt palkkojen pienuudesta. Toki sitten johtajat ja suoraan sitä alemmat tienaa kovasti, mutta en usko, että julkiselle ainakaan palkan takia jäädään.

Samaa mieltä!

Vierailija
52/62 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt. Ja kaikki työkaverinikin ovat ihan ilman tuttuja tai perhesuhteita päässeet. Perhesuhteet eivät ole valtion rekrytoinneissa mikään positiivinen juttu, vaan rekrytoija joutuu jääväämään itsensä prosessista, jos ykaikin hakija on hönen perheenjäsenensä tai lähisukulaisensa.

Vierailija
53/62 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies pääsi kertaheitolla ilman aiempaa valtiokokemusta. It-ala. Itse yritin vuosia ja en päässyt haastatteluihin mm. Verohallintoon, uo-laitokselle ym. ym. Niihin otettiin aina entuudestaab siellä olevia.

Vierailija
54/62 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä valtiolla, Verohallinossa, oman kaupunkini verotoimistossa.

Pääsin ensin kesätöihin opiskeluaikoina. Sitten valmistuttua sain jossain vaiheessa äityslomasijaisuuden sieltä.

Siinä sitten opin monipuolisesti tehtävät.  Ja myöhemmin, kun toimistosta jäi eläkkeelle porukkaa sain pysyvän paikan.

Koulutus on taloushallinon tradenomi.

Vierailija
55/62 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu virastosta ja positiosta minkälainen rekry politiikka, jos tehtävä on oikeasti vaativa, eikä onnistu ilman tiettyä kokemusta ja koulutusta, niin rekrytointi usein reilua, eikä mene suhteilla, koska muuten katastrofi saattaisi olla pian käsillä.

Sitten taas helppoihin virkoihin voi olla hieman eri politiikka. Yksi hyvä ystävä, joka valmistui ylioppilaaksi 5 vuodessa kannabis addiktion takia sai vakituisen viran suvun kautta ja varsin hyvän palkan. Kyseessä erittäin yksikertainen työ, jossa kaikki hommat jätetään kuulemma torstaille, ellei asiakas maksa pika käsittelystä ylimääräistä.

Tämä sen takia, koska oli ollut kesätöissä suhteilla samassa virastossa 4 kesänä ja omasi siten valintatilanteessa tehtävään soveltuvimman kokemuksen, jonka peittoamiseen ei vissiinkään muilla korkeakoulu paperit riittäneet.

Tämä vissiinkin oli varsin yleistä ainakin 10 vuotta sitten. Virkamiehet perustelivat toisilleen silloin, että raksamiehenkin pojat pääsevät suhteilla työmaille, niin miksi eivät heidän poikansa myös virastoon kesätöihin.

Ainoa kerta kun olisin myös itse päässyt valtiolle töihin oli samaisen tutun kautta, kun puhui baarissa avoimesta tehtävästä. Olin kuitenkin varsin tyytyväinen silloiseen työhöni. 

Vierailija
56/62 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolle ei kannata hakea. Sieltä irtisanotaan väkeä. Ja ensin tulleet tietysti ensimmäisenä. 

Vierailija
57/62 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, ilman tuttuja, sukulaisia tai muita. Sopiva koulutus, työkokemus, kielitaito ja persoona. Niillä tärppäsi.

Vierailija
58/62 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkillä merkonomin papereilla. Enkä edes hakenut sinne töihin eikä edes työpaikkailmoitusta ollut olemassa. Soitettiin vaan kotiin ja kysyttiin työhaastatteluun, mikä oli muuten tosi, tosi hämärää. Näin jälkikäteen ajateltuna elämäni hirvein työpaikka ja elämäni suurin virhe suostua heille ylipäätänsä töihin. Nyt näistä hyeenoista, jankuttajista ja trolleista ei pääse enää millään eroon, vaikka en ole yli vuosikymmeneen ollut heillä töissä eikä mitään aikomusta ikinä, ikinä, ikinä palata takaisin.

Vierailija
59/62 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt ja ei ole kuullut yhtään mitään perästä. Ne paikat on vain virkamiesten  sukulaisille tarkoitettu.

Vierailija
60/62 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valtiolla suorittavassa portaassa ole palkoissa kehumista, hyvåt palkat on vain johtoportaassa ja poliittisin perustein valituilla.

En tiedä mitä tarkoitat suorittavalla portaalla, mutta kyllä valtiolla on hyvät palkat muillakin kuin johtajilla. Poliittisin perustein tehtävät valinnat tehdään muulla tavoin, valtiolle.fi ei käytetä silloin.