Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi kaatui koulun pihalla ja mursi käden. Oliko oikein lähettää 11v lapsi yksin päivystykseen?

Vierailija
26.01.2023 |

Mä kuljen junalla Helsinkiin töihin päivittäin enkä sieltä niin nopeasti pääse lähtemään. Koulusta ilmoitettiin että jos en pääse hakemaan heti niin lähettävät pojan yksin päivystykseen ihan eri puolelle kaupunkia. Niin se lähti mutta soitti mulle kipujaan koko ajan eikä se tiennyt edes mihin pitää mennä. Ei tainnut mennä koululla tämä homma ihan putkeen?

Kommentit (621)

Vierailija
441/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattajaksi nyt voi lähteä vaikka siivooja tai vahtimestari. Taatusti löytyy joku aikuinen, joka voi irrottautua siksi aikaa, että lapsi saadaan turvallisesti hoidettavaksi ja vanhempi ehtii paikalle. 

Mun lapsen koulussa muuten varmaan lähtisi juuri vahtimestari. Joka muuten onkin ihan uskomattoman hyvä tyyppi, tosi pidetty sekä lasten että aikuisten keskuudessa. Itsekin luottaisin mielelläni hänen vastuulleen lapseni.[/quote

Ihanaa, että jossain kunnissa on kouluissa vielä vahtimestareita. Täällä Helsingissä on ollut viimeksi joskus viime vuosituhannella.

Mä kävin itse aikuisena artesaaniopinnot, ja kun sain 25-vuotiaana takoessa rahtusen kuumaa rautaa silmään, lähti meidän vahtimestari viemään mut päivystykseen. Ei kukaan varmaan harkinnut ampparia, mutta ei myöskään taksia, vaan oli valmis protokolla siihen että vaksi vie.

Itse vanhempana repisin perseeni ja tekisin rikosilmoituksen jos mun seiskaluokkalainen loukkaisi itsensä koulussa niin että tarvii mennä sairaalaan ja hänet lähetettäisiin sinne ilman saattajaa. Oppilas on nimenomaan koulun vastuulla, eli on koulun tehtävä huolehtia ettei lapsi jää heitteille, varsinkaan sairaalahoidon tarpeessa.

Et ilmeisesti koskaan jätä seiskaluokkalaista yksin kotiin vai miten olet ajatellut silloin saattajan löytyvän?

Meillä on seiskaluokkalasisella sellainen laite kuin älypuhelin. Sillä voi muun muassa soittaa ja pyytää sovittua aikuista apuun. Aika kätevä laite. Suosittelen hankkimaan. 

No miksi hän ei sitten soittaisi sitä samaa aikuista saattamaan, jos koulupäivän aikana loukkaantuu?

Montako kertaa pitää kertoa, että koulupäivän aikana vastuu alaikäisistä oppilaista on koululla eli tarkemmin sanottuna opettajilla, avustajilla ja rehtorilla? 

Vastuu ei todellakaan tarkoita sitä, että joku lähtisi sairaalaan viemään.

Kyllä se vaan tarkoittaa. Ensisijaisesti toki odotetaan huoltaja paikalle, mutta jos se ei onnistu, lapsi viedään saamaan hoitoa opettajan tms. saattamana. Heitteillejättö, jos lapsi laitetaan yksin haahuilemaan. Tutustu lakiin ja opi. 

No ei todellakaan lähde. Joko ambulanssi hakee tai sitten vanhemmat tai muu aikuinen. Meillä ainakin aivan selkeät ohjeet.

Mitä ne teidän ohjeet sanoo tilanteesta, jossa huoltajaa ei tavoiteta ja ambulanssi ei ole vaihtoehto (tilanne liian lievä), mutta sairaalahoitoon pitäisi päästä?

No silloin odotetaan huoltajaa tai toki lapsi voi myös itse soittaa jonkun viemään. Vanhammat ovat vastuussa lapsensa terveydestä, ei koulu.

Eli kidutatte lasta sen sijaan, että huolehtisitte hoitoon. Ei kuulosta vastuullisen aikuisen tekemiseltä. Ja kyllä se koulu edelleenkin on koulupäivän aikana vastuussa niistä lapsista, vaikka te opettajat kilpaa yritätte lakisääteisestä velvollisuudestanne luistaa. 

Kidutitte? Jos tarve on suuri, niin silloin tosiaan tilataan se ambulanssi. Ja vanhemmat siinä kyllä kiduttaa, jos eivät saa ketään viemään. Ei todellakaan koulun vastuu viedä ketään hoitoon. Ne samat lapset viettävät loppuiltapäivän yksin kotona, miten ne silloin sinne hoitoon hakeutuisivat?

Missä yksisarvismaassa oikein elät, kun kuvittelet, että ambulanssin saa automaattisesti ja helposti paikalle? Ja edelleenkin se on koulun vastuulla, jos loukkaantuminen tapahtuu koulupäivän aikana. Ei poistu vastuu, vaikka miten jankkaat. Koululla on jopa vakuutukset tällaisia asioita varten eli koulun vakuutus maksaa kulut, jos koulupäivän aikana tarvitaan sairaalahoitoa. Sitä varten täytetään tapaturmalomake, jonka se saattaja ottaa mukaan lähtiessään lapsen kanssa taksilla sairaalaan. 

Se vastuu ei tarkoita sitä, että joku sen lapsen hoitoon veisi. Vakuutus toki korvaa tapaturman, mutta huoltajien vastuulla on lapsensa hoito. Koita nyt uskoa, että meillä on täysin selvät ohjeet ja yksikään opettaja ei lasta sairaalaan vie, koska se ei työtehtäviin kuulu.

En ole ennenkään paskapuhetta uskonut. Varsinkaan, kun tosielämän esimerkit puhuvat täysin muuta kuin sinun jankkauksesi. En ole ikinä kuullut tapauksesta, jossa lapsi loukkaantuu koulupäivän aikana ja hänet lähetetään yksinään haahuilemaan päivystykseen. Jos kuulisin, tekisin välittömästi ilmoituksen ko. koulun rehtorille ja vaikka mitä uskottelet itsellesi, et selviäisi rangaistuksetta sellaisesta toiminnasta. 

Siis ei sitä lasta yksin lähetetä, vaan hän odottaa koululla, kunnes huoltajiin on saatu yhteys tai joku muu aikuinen lapsen hakee. Koulun päättyessä yhteys sosiaalipäivystykseen. Ihan selkeät ohjeet.

Sairaat ohjeet, jos lapsi sairaalahoidon sijaan pakotetaan odottamaan koululla tuntikausia esimerkiksi juuri murtunen käden kanssa. Onneksi en edelleenkään usko paskapuhetta, joten en usko sanaakaan siitä mitä kirjoitat.  

Ei yksikään opettaja suostu kiikuttamaan lasta lääkäriin, kyllä sitä varten lapsella on vanhemmat, joiden tehtävä on huolehtia lapsi hoitoon. Aika sairaat vanhemmat, jos eivät puhelimeen vastaa tai ole kertoneet kenenkään läheisen tietoja lapselle. Entä jos vastaava tapahtuisi iltapäivällä kotona?

Koeta nyt tajuta, että se sinun vastuusi on voimassa koulupäivän ajan. Se, mitä tapahtuu lapsen kotona, ei liity tähän mitenkään. Ja ei, kaikilla vanhemmilla ei ole sellaista työtä, josta voi kesken päivän lähteä tuosta vaan. Kaikki vanhemmat ei edes ole töissä samassa kaupungissa kuin lapsen koulu on. Silloin se ope lähtee kiltisti saattamaan lasta tai hoitaa vaikka avustajan siihen hommaan. Piste. 

Mitä nämä vanhemmat tekevät, jos lapsi sairastuu kesken päivää?

Ei liity mitenkään tähän keskusteluun. Nyt puhumme murtuneesta kädestä. 

Samalla tavalla siinä pitää hakea lapsi pois koulusta kesken päivää, joten todellakin liittyy.

Vierailija
442/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämän ketjun mukaan opettaja voi irtautua työstään milloin tahansa viedäkseen jonkun toisen lapsen päivystykseen, mutta vanhemmat eivät voi irtautua työstään viedäkseen oman lapsensa päivystykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppytunnilla olevan open ei kannata lähteä viemään lastasi sairaalaan koska:

- Sairaalareissu voi kestää tunteja ja hypäriläisen omat oppitunnit alkavat. Jos ope ei ole pitämässä tuntia, häneltä menee palkat.

- Hyppytuntia viettävä ope ei ole palkallisella työajalla, jos jotain sattuu (lapselle tai opelle) niin kuka on korvausvastuussa?

Vierailija
444/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilke soitto ja elkei muka pääse numiin ope soittaa taksin.

Vierailija
445/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä liian haastava tilanne, jos laosi ei tiedä, minne on menossa.

Mulla murtui 13v sormi koulun liikuntatunnilla. Opettaja ei uskonut, että se murtui. Kärvistelen päivän loppuun ja ajoin sit pyörällä yksin terveyskeskukseen, jossa sormi kuvattiin ja lastoitettiin. Kukaan ei soittanut vanhemmille tai kysynyt mitään, että Mites tänne yksin tulit. Mutta asuin n 25 000 ihmisen kaupungissa ja tiesin kaikki paikat siellä.

Vierailija
446/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tämän ketjun mukaan opettaja voi irtautua työstään milloin tahansa viedäkseen jonkun toisen lapsen päivystykseen, mutta vanhemmat eivät voi irtautua työstään viedäkseen oman lapsensa päivystykseen.

No niin, te 25 muuta oppilasta. Opettaja lähtee nyt Miikapetran kanssa lääkäriin eikä ehdi enää tänään takaisin ennen koulun loppua. Tehkää nää värityskuvat, lukekaa kirjasta s 56-59 ja lähtekää kotiin klo 13. Nähdään huomenna niiden kanssa, jotka on yhä hengissä!

Vierailija
447/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden kerran vienyt oppilaani taksilla terveyskeskukseen ja röntgeniin. Maksoin itse taksin. Lopulta käsi ei ollut edes murtunut ja vanhempi lompsi paikalle joskus neljän tunnin kuluttua. Eikä edes kiittänyt. Olin vasta myöhään illalla kotona.

Jatkossa jos koululla sattuu jotain, niin ambulanssi hakee tai vanhemmat vievät lääkäriin itse. Minulla on itselläkin kolme lasta ja jos heille sattuu jotain, niin minä, lapsen isä, mummo tai vaari vie lääkäriin, ei opettaja.

Ihmettelen tässä keskustelussa lähinnä sitä, miten ihmiset olettavat, että opettaja voisi jättää 20 muuta oppilasta yksin ja lähteä tunneiksi päivystykseen istumaan. Ei voi, muuta kuin ehkä suuressa hätätapauksessa. Tässä tuskin oli hätätapauksesta kyse, muuten olisi soitettu ambulanssi. Noita kaatumisia tulee muuten koulussa liikunta-ja välitunneilla ihan joka viikko. Liikunnan opettajat eivät ehtisi muuta tekemäänkään, kuin istumaan päivystyksessä, jos jokaisen muksahduksen kuvauttaminen olisi opettajan vastuulla.

Vierailija
448/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tällainen tapahtuma ole juuri sellainen jutunaihe, johon iltapäivälehdet hanakasti tarttuvat? Tai pienemmät paikallislehdet?

No eipä ole tällaista uutista missään mediassa näkynyt. Kun ei tällaista ole missään tapahtunutkaan.

Huvittaa lisäksi niin monen neuvo ambulanssin tilaamisesta. Hätäkeskukseen soitetaan silloin, kun kysymys on vakavasta henkeä uhkaavasta onnettomuudesta tai sairaskohtauksesta. Ambulanssia ei lähetetä paikalle taksin korvaajaksi.

Vierailija
449/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää miten tässä keskustelussa on ehdotettu että esim. siivooja tai vahtimestari lähtisi viemään lasta. Siis lapsi lähtee vieraan aikuisen kanssa, jolta ei todennäköisesti ole tarkistettu rikostaustaotetta koska ei työskentele lasten kanssa.

Jos olisi omia lapsia, niin todellakin lähtisin töistä ihan sama mikä tilanne ennemmin, kuin asettaisin lapseni potentiaaliseen, vaikkakin toivottavasti epätodennäköiseen vaaraan.

Hyppytunnit taas ei ole opettajien työaikaa, jolloin täytyy huolehtia muiden lapsista ja silloin tehdään esim. tehtävien ja kokeiden tarkistuksia. Sitten taas jos opetusvuorossa oleva opettaja lähtee koulusta, kuka opettaa hänen luokkaansa? Ei kouluissa ole mitään ylimääräistä henkilökuntaa jonka voi irtauttaa ties kuinka pitkäksi aikaa päivystyssaattajaksi.

Vierailija
450/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kouluissa yleensä apuna myös muutama koulunkäynnin ohjaaja, joten tuntuu aika ihmeelliseltä, että oppilas lähetettiin yksin päivystykseen. Päivystyksessä on yleensä kiire, paljon ihmisiä, jonotusta ja sekava tunnelma. Jos vielä olet kivuissasi ja lapsi, niin ei mikään helppo tilanne... Mielestäni koulu toimi väärin.

Vierailija
451/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan kouluissa yleensä apuna myös muutama koulunkäynnin ohjaaja, joten tuntuu aika ihmeelliseltä, että oppilas lähetettiin yksin päivystykseen. Päivystyksessä on yleensä kiire, paljon ihmisiä, jonotusta ja sekava tunnelma. Jos vielä olet kivuissasi ja lapsi, niin ei mikään helppo tilanne... Mielestäni koulu toimi väärin.

Tai sitten säästösyistä ohjaajista on luovuttu.

Vierailija
452/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein muistan niin joka vuosi koulun alkaessa ala- ja yläasteella piti allekirjoittaa ns. oppilastietolomake, jossa kysyttiin saako koulun henkilökunta kuljettaa oppilasta omalla autollaan. Pieni luokka, joka teki paljon tutustumiskäyntejä ympäristöön. 

Vierailija
453/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis taksilla tietysti meni? 

Itse olen miettinyt, että jos koulusta soitetaan jotain tuollaista, niin sanon että laittavat taksilla lasten päivystykseen, ja otan itse taksin sinne myös. Tapaan (toivottavasti) lapsen ovella. 

Vierailija
454/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten toimitaan, jos lapsi on opettajan lapsi? Jos opettajat eivät voi irtautua työstään?

Tai jos sattuu koulussa tulipalo tai pommiuhka, jatkaako opettaja tunnin loppuun, niin kuin mitään ei tapahtuisikaan. Koulu ei kuullosta turvalliselta paikalta lapselle, jos opettaja on noin sitoutunut opetusohjelmaan. Entä jos opettaja itse saa sairaskohtahtauksen?

Ja on paljon ammatteja, jossa vaikea vanhemman irtautua työstä esim. kirurgi, palomies, poliisi, ambulanssin ensihoito jne. Siinä voi menettää ihmishenkiä. Ja ennen kuin vanhempi on koululla, siihen voi kulua 1-2h, annetaanko lapsen koulussa kuolla, kun vanhemmat eivät ehdi.

Uskon edelleen suurimman osan opettajista käyttävän maalaisjärkeä ja unohtavan byrokratian.

Vierailija
455/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vieminen lääkäriin on tietysti vanhemman vastuulla. Eikö tämän asian pitäisi olla selvää ihan jokaiselle äidille ja isälle.

Opettaja on ilmoittanut tapahtuneesta ja vanhempi tietysti huolehtii lapsen lääkäriin viemisestä. Vastuu siirtyi vanhemmalle ilmoituksen mukana. Itse kysyisin, miksei äiti jättänyt töitään ja rientänyt päivystykseen. Miksei hän soittanut lapsen isälle tai isovanhemmille, että lapsi pitää viedä lääkäriin? Miksei vanhempi soittanut lapselle taksia?

Vierailija
456/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden kerran vienyt oppilaani taksilla terveyskeskukseen ja röntgeniin. Maksoin itse taksin. Lopulta käsi ei ollut edes murtunut ja vanhempi lompsi paikalle joskus neljän tunnin kuluttua. Eikä edes kiittänyt. Olin vasta myöhään illalla kotona.

Jatkossa jos koululla sattuu jotain, niin ambulanssi hakee tai vanhemmat vievät lääkäriin itse. Minulla on itselläkin kolme lasta ja jos heille sattuu jotain, niin minä, lapsen isä, mummo tai vaari vie lääkäriin, ei opettaja.

Ihmettelen tässä keskustelussa lähinnä sitä, miten ihmiset olettavat, että opettaja voisi jättää 20 muuta oppilasta yksin ja lähteä tunneiksi päivystykseen istumaan. Ei voi, muuta kuin ehkä suuressa hätätapauksessa. Tässä tuskin oli hätätapauksesta kyse, muuten olisi soitettu ambulanssi. Noita kaatumisia tulee muuten koulussa liikunta-ja välitunneilla ihan joka viikko. Liikunnan opettajat eivät ehtisi muuta tekemäänkään, kuin istumaan päivystyksessä, jos jokaisen muksahduksen kuvauttaminen olisi opettajan vastuulla.

Entä lääkärin juridiset vastuut ja velvollisuudet, jos vastaanotolle kävelee yksin 10-12v lapsi, jolla mahdollisesti käsi murtunut, sisäinen verenvuoto tai kallovamma ja näistä mikään ei näy kenellekään päällepäin, jos lapsi on kaatunut, kaikki ovat mahdollisia tai pelkkä käden murtuma ja harhailee yksin päivystyksestä, jonne opettaja on laittanut menemään julkisilla kulkuneuvoilla.

Mikä pensaan taakse lääkäri voi mennä piiloon tai vedota kiireeseen, kun lain mukaan lääkärin on lain ilmoitettava asiasta poliisille tai lastensuojeluun pahoinpitely- tai heitteillejätöstä, kun kysymys on lapsesta. Se on Suomen lakiin kirjoitettu ja lääkäri rikosoikeudellisessa vastuussa, menettää jopa lääkärin oikeudet.

Vierailija
457/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aina löytyy joku opettaja/koulunkäyntiavustaja/rehtori/vaikka vahtimestari mukaan saattamaan akuutissa tilanteessa. Kun jotkut kyselleet että kuka pääsee mukaan niin tottakai vaikka kaksi ryhmää pahimmassa tapauksessa yhdistetään ja toinen opettaja hallitsee ko.ryhmää ja toinen lähteen kipeän oppilaan mukaan. T.Ope

Vierailija
458/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten toimitaan, jos lapsi on opettajan lapsi? Jos opettajat eivät voi irtautua työstään?

Tai jos sattuu koulussa tulipalo tai pommiuhka, jatkaako opettaja tunnin loppuun, niin kuin mitään ei tapahtuisikaan. Koulu ei kuullosta turvalliselta paikalta lapselle, jos opettaja on noin sitoutunut opetusohjelmaan. Entä jos opettaja itse saa sairaskohtahtauksen?

Ja on paljon ammatteja, jossa vaikea vanhemman irtautua työstä esim. kirurgi, palomies, poliisi, ambulanssin ensihoito jne. Siinä voi menettää ihmishenkiä. Ja ennen kuin vanhempi on koululla, siihen voi kulua 1-2h, annetaanko lapsen koulussa kuolla, kun vanhemmat eivät ehdi.

Uskon edelleen suurimman osan opettajista käyttävän maalaisjärkeä ja unohtavan byrokratian.

Jos lapsi on vakavasti loukkaantunut, niin soitetaan tietysti ambulanssi ja opettaja antaa ensiavun. Mutta joillain vanhemmilla on oletus, että opettaja kuljettaa hammaslääkäriin, puheterapiaan, fysioterapeutille ym. Siis, että ilmoitetaan, että oppilaalla on hammaslääkäri viikon kuluttua klo 12 ja oletetaan, että opettaja vie omalla autolla. No, ei vie. Kyllä ne lääkäriin ja hammaslääkäreihin viennit on vanhemman vastuulla.

Tuo kaatuminenkin on vähän rajatapaus. Oppilaita kaatuilee joka viikko liikuntatunnilla ja välitunneilla. Ei yksi opettaja ehtisi muuta tekemäänkään kuin istumaan päivystyksessä, jos jokaisen muksahduksen kuvauttaminen olisi opettajan vastuulla. Mieti vaikka, että olisit liikunnanopettaja 400 oppilaan koulussa. Lähes joka liikuntatunnilla kaatuu joku. Eli kyllä lääkäriin vienti on lähtökohtaisesti vanhemman vastuulla, sen jälkeen kun ilmoitus tapahtuneesta on tullut.

Tuohon opettajan omiin lapsiin. Opettaja huolehtii tietysti omista lapsistaan. Mutta lapsilla on yleensä kaksi vanhempaa, monella lisäksi isovanhempia ja muita sukulaisia, ystäviä. Ei se työn jättäminen kesken ole helppoa tietysti kenelläkään, mutta lapsen ensisijainen hoito- ja kasvatusvastuu on vanhemmilla. Näin myös opettajilla. Sitten pomo järjestää asian jotenkin, niinkuin sinunkin työpaikallasi, jos tulee sairastapauksia.

Vierailija
459/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vieminen lääkäriin on tietysti vanhemman vastuulla. Eikö tämän asian pitäisi olla selvää ihan jokaiselle äidille ja isälle.

Opettaja on ilmoittanut tapahtuneesta ja vanhempi tietysti huolehtii lapsen lääkäriin viemisestä. Vastuu siirtyi vanhemmalle ilmoituksen mukana. Itse kysyisin, miksei äiti jättänyt töitään ja rientänyt päivystykseen. Miksei hän soittanut lapsen isälle tai isovanhemmille, että lapsi pitää viedä lääkäriin? Miksei vanhempi soittanut lapselle taksia?

Lapsi on koulun vastuulla, on vain pelkkää sanahelinää, vai?

Jos minun lapseni putoaa portaalta, niin opettajat ilmoittavat siitä minulle - sun lapsi on tuolla portaissa verissään, tule hakemaan lapsesi.

Useimmilla vanhemmilla työmatkaa voi kulua 1-1.5h , isovanhemmat kuolleet, eikä ole tukiverkostoa.

Jos näin on, tämä joutuu aivan uuteen valoon ja yhteiskunnallisen keskustelun aihe, sillä myös koulussa sattuu tapaturmia. Ja lapsella on oikeus olla myös koulussa turvassa ja saada apua

Onko nykyään opettajilla samat valmiudet ensiapuun ja asenne, kuin noilla Ison Omenan vartijoilla? Eikä koulu ole turvallinen paikka lapselle, kun opettajan työhön kuuluu vain opetus, eikä siitä oikeudesta tingitä. Pöyristyttävä asenne ja kun koulussa ei ole niitä sivullisia ohikulkijoita, jotka voisivat auttaa lasta hädän hetkellä.

Vierailija
460/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä lääkärin juridiset vastuut ja velvollisuudet, jos vastaanotolle kävelee yksin 10-12v lapsi, jolla mahdollisesti käsi murtunut, sisäinen verenvuoto tai kallovamma ja näistä mikään ei näy kenellekään päällepäin, jos lapsi on kaatunut, kaikki ovat mahdollisia tai pelkkä käden murtuma ja harhailee yksin päivystyksestä, jonne opettaja on laittanut menemään julkisilla kulkuneuvoilla.

Mikä pensaan taakse lääkäri voi mennä piiloon tai vedota kiireeseen, kun lain mukaan lääkärin on lain ilmoitettava asiasta poliisille tai lastensuojeluun pahoinpitely- tai heitteillejätöstä, kun kysymys on lapsesta. Se on Suomen lakiin kirjoitettu ja lääkäri rikosoikeudellisessa vastuussa, menettää jopa lääkärin oikeudet.

Tässä tapauksessahan asiasta oli sovittu vanhemman kanssa eli lapsi oli vanhemman vastuulla liikkeellä julkisilla. Vanhempi oli tietoinen asiasta. Hän olisi voinut myös hakea lapsen omalla autollaan tai soittaa lapselle taksin tai jonkun muun saattajan. Vanhempi tässä tapauksessa syytteen saisi.