Lapsi kaatui koulun pihalla ja mursi käden. Oliko oikein lähettää 11v lapsi yksin päivystykseen?
Mä kuljen junalla Helsinkiin töihin päivittäin enkä sieltä niin nopeasti pääse lähtemään. Koulusta ilmoitettiin että jos en pääse hakemaan heti niin lähettävät pojan yksin päivystykseen ihan eri puolelle kaupunkia. Niin se lähti mutta soitti mulle kipujaan koko ajan eikä se tiennyt edes mihin pitää mennä. Ei tainnut mennä koululla tämä homma ihan putkeen?
Kommentit (621)
Eli tämän ketjun mukaan opettaja voi irtautua työstään milloin tahansa viedäkseen jonkun toisen lapsen päivystykseen, mutta vanhemmat eivät voi irtautua työstään viedäkseen oman lapsensa päivystykseen.
Hyppytunnilla olevan open ei kannata lähteä viemään lastasi sairaalaan koska:
- Sairaalareissu voi kestää tunteja ja hypäriläisen omat oppitunnit alkavat. Jos ope ei ole pitämässä tuntia, häneltä menee palkat.
- Hyppytuntia viettävä ope ei ole palkallisella työajalla, jos jotain sattuu (lapselle tai opelle) niin kuka on korvausvastuussa?
Vanhemmilke soitto ja elkei muka pääse numiin ope soittaa taksin.
Tuo on kyllä liian haastava tilanne, jos laosi ei tiedä, minne on menossa.
Mulla murtui 13v sormi koulun liikuntatunnilla. Opettaja ei uskonut, että se murtui. Kärvistelen päivän loppuun ja ajoin sit pyörällä yksin terveyskeskukseen, jossa sormi kuvattiin ja lastoitettiin. Kukaan ei soittanut vanhemmille tai kysynyt mitään, että Mites tänne yksin tulit. Mutta asuin n 25 000 ihmisen kaupungissa ja tiesin kaikki paikat siellä.
Vierailija kirjoitti:
Eli tämän ketjun mukaan opettaja voi irtautua työstään milloin tahansa viedäkseen jonkun toisen lapsen päivystykseen, mutta vanhemmat eivät voi irtautua työstään viedäkseen oman lapsensa päivystykseen.
No niin, te 25 muuta oppilasta. Opettaja lähtee nyt Miikapetran kanssa lääkäriin eikä ehdi enää tänään takaisin ennen koulun loppua. Tehkää nää värityskuvat, lukekaa kirjasta s 56-59 ja lähtekää kotiin klo 13. Nähdään huomenna niiden kanssa, jotka on yhä hengissä!
Olen yhden kerran vienyt oppilaani taksilla terveyskeskukseen ja röntgeniin. Maksoin itse taksin. Lopulta käsi ei ollut edes murtunut ja vanhempi lompsi paikalle joskus neljän tunnin kuluttua. Eikä edes kiittänyt. Olin vasta myöhään illalla kotona.
Jatkossa jos koululla sattuu jotain, niin ambulanssi hakee tai vanhemmat vievät lääkäriin itse. Minulla on itselläkin kolme lasta ja jos heille sattuu jotain, niin minä, lapsen isä, mummo tai vaari vie lääkäriin, ei opettaja.
Ihmettelen tässä keskustelussa lähinnä sitä, miten ihmiset olettavat, että opettaja voisi jättää 20 muuta oppilasta yksin ja lähteä tunneiksi päivystykseen istumaan. Ei voi, muuta kuin ehkä suuressa hätätapauksessa. Tässä tuskin oli hätätapauksesta kyse, muuten olisi soitettu ambulanssi. Noita kaatumisia tulee muuten koulussa liikunta-ja välitunneilla ihan joka viikko. Liikunnan opettajat eivät ehtisi muuta tekemäänkään, kuin istumaan päivystyksessä, jos jokaisen muksahduksen kuvauttaminen olisi opettajan vastuulla.
Eikö tällainen tapahtuma ole juuri sellainen jutunaihe, johon iltapäivälehdet hanakasti tarttuvat? Tai pienemmät paikallislehdet?
No eipä ole tällaista uutista missään mediassa näkynyt. Kun ei tällaista ole missään tapahtunutkaan.
Huvittaa lisäksi niin monen neuvo ambulanssin tilaamisesta. Hätäkeskukseen soitetaan silloin, kun kysymys on vakavasta henkeä uhkaavasta onnettomuudesta tai sairaskohtauksesta. Ambulanssia ei lähetetä paikalle taksin korvaajaksi.
Järkyttävää miten tässä keskustelussa on ehdotettu että esim. siivooja tai vahtimestari lähtisi viemään lasta. Siis lapsi lähtee vieraan aikuisen kanssa, jolta ei todennäköisesti ole tarkistettu rikostaustaotetta koska ei työskentele lasten kanssa.
Jos olisi omia lapsia, niin todellakin lähtisin töistä ihan sama mikä tilanne ennemmin, kuin asettaisin lapseni potentiaaliseen, vaikkakin toivottavasti epätodennäköiseen vaaraan.
Hyppytunnit taas ei ole opettajien työaikaa, jolloin täytyy huolehtia muiden lapsista ja silloin tehdään esim. tehtävien ja kokeiden tarkistuksia. Sitten taas jos opetusvuorossa oleva opettaja lähtee koulusta, kuka opettaa hänen luokkaansa? Ei kouluissa ole mitään ylimääräistä henkilökuntaa jonka voi irtauttaa ties kuinka pitkäksi aikaa päivystyssaattajaksi.
Onhan kouluissa yleensä apuna myös muutama koulunkäynnin ohjaaja, joten tuntuu aika ihmeelliseltä, että oppilas lähetettiin yksin päivystykseen. Päivystyksessä on yleensä kiire, paljon ihmisiä, jonotusta ja sekava tunnelma. Jos vielä olet kivuissasi ja lapsi, niin ei mikään helppo tilanne... Mielestäni koulu toimi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan kouluissa yleensä apuna myös muutama koulunkäynnin ohjaaja, joten tuntuu aika ihmeelliseltä, että oppilas lähetettiin yksin päivystykseen. Päivystyksessä on yleensä kiire, paljon ihmisiä, jonotusta ja sekava tunnelma. Jos vielä olet kivuissasi ja lapsi, niin ei mikään helppo tilanne... Mielestäni koulu toimi väärin.
Tai sitten säästösyistä ohjaajista on luovuttu.
Jos oikein muistan niin joka vuosi koulun alkaessa ala- ja yläasteella piti allekirjoittaa ns. oppilastietolomake, jossa kysyttiin saako koulun henkilökunta kuljettaa oppilasta omalla autollaan. Pieni luokka, joka teki paljon tutustumiskäyntejä ympäristöön.
Siis taksilla tietysti meni?
Itse olen miettinyt, että jos koulusta soitetaan jotain tuollaista, niin sanon että laittavat taksilla lasten päivystykseen, ja otan itse taksin sinne myös. Tapaan (toivottavasti) lapsen ovella.
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten toimitaan, jos lapsi on opettajan lapsi? Jos opettajat eivät voi irtautua työstään?
Tai jos sattuu koulussa tulipalo tai pommiuhka, jatkaako opettaja tunnin loppuun, niin kuin mitään ei tapahtuisikaan. Koulu ei kuullosta turvalliselta paikalta lapselle, jos opettaja on noin sitoutunut opetusohjelmaan. Entä jos opettaja itse saa sairaskohtahtauksen?
Ja on paljon ammatteja, jossa vaikea vanhemman irtautua työstä esim. kirurgi, palomies, poliisi, ambulanssin ensihoito jne. Siinä voi menettää ihmishenkiä. Ja ennen kuin vanhempi on koululla, siihen voi kulua 1-2h, annetaanko lapsen koulussa kuolla, kun vanhemmat eivät ehdi.
Uskon edelleen suurimman osan opettajista käyttävän maalaisjärkeä ja unohtavan byrokratian.
Lapsen vieminen lääkäriin on tietysti vanhemman vastuulla. Eikö tämän asian pitäisi olla selvää ihan jokaiselle äidille ja isälle.
Opettaja on ilmoittanut tapahtuneesta ja vanhempi tietysti huolehtii lapsen lääkäriin viemisestä. Vastuu siirtyi vanhemmalle ilmoituksen mukana. Itse kysyisin, miksei äiti jättänyt töitään ja rientänyt päivystykseen. Miksei hän soittanut lapsen isälle tai isovanhemmille, että lapsi pitää viedä lääkäriin? Miksei vanhempi soittanut lapselle taksia?
Vierailija kirjoitti:
Olen yhden kerran vienyt oppilaani taksilla terveyskeskukseen ja röntgeniin. Maksoin itse taksin. Lopulta käsi ei ollut edes murtunut ja vanhempi lompsi paikalle joskus neljän tunnin kuluttua. Eikä edes kiittänyt. Olin vasta myöhään illalla kotona.
Jatkossa jos koululla sattuu jotain, niin ambulanssi hakee tai vanhemmat vievät lääkäriin itse. Minulla on itselläkin kolme lasta ja jos heille sattuu jotain, niin minä, lapsen isä, mummo tai vaari vie lääkäriin, ei opettaja.
Ihmettelen tässä keskustelussa lähinnä sitä, miten ihmiset olettavat, että opettaja voisi jättää 20 muuta oppilasta yksin ja lähteä tunneiksi päivystykseen istumaan. Ei voi, muuta kuin ehkä suuressa hätätapauksessa. Tässä tuskin oli hätätapauksesta kyse, muuten olisi soitettu ambulanssi. Noita kaatumisia tulee muuten koulussa liikunta-ja välitunneilla ihan joka viikko. Liikunnan opettajat eivät ehtisi muuta tekemäänkään, kuin istumaan päivystyksessä, jos jokaisen muksahduksen kuvauttaminen olisi opettajan vastuulla.
Entä lääkärin juridiset vastuut ja velvollisuudet, jos vastaanotolle kävelee yksin 10-12v lapsi, jolla mahdollisesti käsi murtunut, sisäinen verenvuoto tai kallovamma ja näistä mikään ei näy kenellekään päällepäin, jos lapsi on kaatunut, kaikki ovat mahdollisia tai pelkkä käden murtuma ja harhailee yksin päivystyksestä, jonne opettaja on laittanut menemään julkisilla kulkuneuvoilla.
Mikä pensaan taakse lääkäri voi mennä piiloon tai vedota kiireeseen, kun lain mukaan lääkärin on lain ilmoitettava asiasta poliisille tai lastensuojeluun pahoinpitely- tai heitteillejätöstä, kun kysymys on lapsesta. Se on Suomen lakiin kirjoitettu ja lääkäri rikosoikeudellisessa vastuussa, menettää jopa lääkärin oikeudet.
Kyllä aina löytyy joku opettaja/koulunkäyntiavustaja/rehtori/vaikka vahtimestari mukaan saattamaan akuutissa tilanteessa. Kun jotkut kyselleet että kuka pääsee mukaan niin tottakai vaikka kaksi ryhmää pahimmassa tapauksessa yhdistetään ja toinen opettaja hallitsee ko.ryhmää ja toinen lähteen kipeän oppilaan mukaan. T.Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten toimitaan, jos lapsi on opettajan lapsi? Jos opettajat eivät voi irtautua työstään?
Tai jos sattuu koulussa tulipalo tai pommiuhka, jatkaako opettaja tunnin loppuun, niin kuin mitään ei tapahtuisikaan. Koulu ei kuullosta turvalliselta paikalta lapselle, jos opettaja on noin sitoutunut opetusohjelmaan. Entä jos opettaja itse saa sairaskohtahtauksen?Ja on paljon ammatteja, jossa vaikea vanhemman irtautua työstä esim. kirurgi, palomies, poliisi, ambulanssin ensihoito jne. Siinä voi menettää ihmishenkiä. Ja ennen kuin vanhempi on koululla, siihen voi kulua 1-2h, annetaanko lapsen koulussa kuolla, kun vanhemmat eivät ehdi.
Uskon edelleen suurimman osan opettajista käyttävän maalaisjärkeä ja unohtavan byrokratian.
Jos lapsi on vakavasti loukkaantunut, niin soitetaan tietysti ambulanssi ja opettaja antaa ensiavun. Mutta joillain vanhemmilla on oletus, että opettaja kuljettaa hammaslääkäriin, puheterapiaan, fysioterapeutille ym. Siis, että ilmoitetaan, että oppilaalla on hammaslääkäri viikon kuluttua klo 12 ja oletetaan, että opettaja vie omalla autolla. No, ei vie. Kyllä ne lääkäriin ja hammaslääkäreihin viennit on vanhemman vastuulla.
Tuo kaatuminenkin on vähän rajatapaus. Oppilaita kaatuilee joka viikko liikuntatunnilla ja välitunneilla. Ei yksi opettaja ehtisi muuta tekemäänkään kuin istumaan päivystyksessä, jos jokaisen muksahduksen kuvauttaminen olisi opettajan vastuulla. Mieti vaikka, että olisit liikunnanopettaja 400 oppilaan koulussa. Lähes joka liikuntatunnilla kaatuu joku. Eli kyllä lääkäriin vienti on lähtökohtaisesti vanhemman vastuulla, sen jälkeen kun ilmoitus tapahtuneesta on tullut.
Tuohon opettajan omiin lapsiin. Opettaja huolehtii tietysti omista lapsistaan. Mutta lapsilla on yleensä kaksi vanhempaa, monella lisäksi isovanhempia ja muita sukulaisia, ystäviä. Ei se työn jättäminen kesken ole helppoa tietysti kenelläkään, mutta lapsen ensisijainen hoito- ja kasvatusvastuu on vanhemmilla. Näin myös opettajilla. Sitten pomo järjestää asian jotenkin, niinkuin sinunkin työpaikallasi, jos tulee sairastapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vieminen lääkäriin on tietysti vanhemman vastuulla. Eikö tämän asian pitäisi olla selvää ihan jokaiselle äidille ja isälle.
Opettaja on ilmoittanut tapahtuneesta ja vanhempi tietysti huolehtii lapsen lääkäriin viemisestä. Vastuu siirtyi vanhemmalle ilmoituksen mukana. Itse kysyisin, miksei äiti jättänyt töitään ja rientänyt päivystykseen. Miksei hän soittanut lapsen isälle tai isovanhemmille, että lapsi pitää viedä lääkäriin? Miksei vanhempi soittanut lapselle taksia?
Lapsi on koulun vastuulla, on vain pelkkää sanahelinää, vai?
Jos minun lapseni putoaa portaalta, niin opettajat ilmoittavat siitä minulle - sun lapsi on tuolla portaissa verissään, tule hakemaan lapsesi.
Useimmilla vanhemmilla työmatkaa voi kulua 1-1.5h , isovanhemmat kuolleet, eikä ole tukiverkostoa.
Jos näin on, tämä joutuu aivan uuteen valoon ja yhteiskunnallisen keskustelun aihe, sillä myös koulussa sattuu tapaturmia. Ja lapsella on oikeus olla myös koulussa turvassa ja saada apua
Onko nykyään opettajilla samat valmiudet ensiapuun ja asenne, kuin noilla Ison Omenan vartijoilla? Eikä koulu ole turvallinen paikka lapselle, kun opettajan työhön kuuluu vain opetus, eikä siitä oikeudesta tingitä. Pöyristyttävä asenne ja kun koulussa ei ole niitä sivullisia ohikulkijoita, jotka voisivat auttaa lasta hädän hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä lääkärin juridiset vastuut ja velvollisuudet, jos vastaanotolle kävelee yksin 10-12v lapsi, jolla mahdollisesti käsi murtunut, sisäinen verenvuoto tai kallovamma ja näistä mikään ei näy kenellekään päällepäin, jos lapsi on kaatunut, kaikki ovat mahdollisia tai pelkkä käden murtuma ja harhailee yksin päivystyksestä, jonne opettaja on laittanut menemään julkisilla kulkuneuvoilla.
Mikä pensaan taakse lääkäri voi mennä piiloon tai vedota kiireeseen, kun lain mukaan lääkärin on lain ilmoitettava asiasta poliisille tai lastensuojeluun pahoinpitely- tai heitteillejätöstä, kun kysymys on lapsesta. Se on Suomen lakiin kirjoitettu ja lääkäri rikosoikeudellisessa vastuussa, menettää jopa lääkärin oikeudet.
Tässä tapauksessahan asiasta oli sovittu vanhemman kanssa eli lapsi oli vanhemman vastuulla liikkeellä julkisilla. Vanhempi oli tietoinen asiasta. Hän olisi voinut myös hakea lapsen omalla autollaan tai soittaa lapselle taksin tai jonkun muun saattajan. Vanhempi tässä tapauksessa syytteen saisi.