Onko 26 neliön yksi tosi pieni?
Kommentit (99)
On, se tuommoisessa kopissa elämä ole ihmisen elämää. En ymmärrä miten on edes laillista rakentaa noin pieniä "asuntoja" kuitenkin Suomessa tätä lääniä on.
Olen asunut 18neliöisessä, jossa parvi ja pikkiriikkinen suihku. Keittiösyvennys. Kyllä siinä asustaa mutta tavaraa ei voi kerätä. Semmoinen pesämäinen tuon kokoinen on.
On se pieni.
""Aran pääjohtaja rinnasti suomalaisten ahtaat asunnot häkkikanaloihin – ”itäeurooppalaista tasoa” ""
Vierailija kirjoitti:
On, se tuommoisessa kopissa elämä ole ihmisen elämää. En ymmärrä miten on edes laillista rakentaa noin pieniä "asuntoja" kuitenkin Suomessa tätä lääniä on.
No minä kuule viihdyn tässä 25 neliön "kopissani" huomattavasti paremmin kuin aikanaan omakotitalossa. Jouduin jakamaan huoneen siskon kanssa ja se oli välillä aika tympeää. Tykkään kun asunto on kompakti mutta silti valoisa ja fiksusti suunniteltu pohjaratkaisu. Jälkimmäinen on se mikä ratkaisee asumisviihtyvyyden, ei neliömäärä.
Onhan se pieni, mutta ei nyt äärimmäisen pieni. Kyllä sellaisessa yksin elelee jonkin aikaa etenkin nuorena, mutta eihän se mikään loppuelämän asunto ole.
Jo 30+ neliöinen yksiö jossa on keittokomero ja jopa vaikka parveke on jo ihan toisen oloinen.
Suhteessa se on yhdelle ihmiselle saman kokoinen kuin häkkikanala siipikarjalle.
Hyysärissä julkaistaan melkein päivittäin virallisen totuuden mukaista propagandaa jossa onnellinen autoilusta ja ruuanlaitosta vapautunut 4-henkinen perhe asuu 29m2 yksiössä kun "enempää tilaa ei tarvita koska metropolissa on kansalaisten yhteisiä olohuoneita kaikkialla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä kuule viihdyn tässä 25 neliön "kopissani" huomattavasti paremmin kuin aikanaan omakotitalossa. Jouduin jakamaan huoneen siskon kanssa ja se oli välillä aika tympeää. Tykkään kun asunto on kompakti mutta silti valoisa ja fiksusti suunniteltu pohjaratkaisu. Jälkimmäinen on se mikä ratkaisee asumisviihtyvyyden, ei neliömäärä.
No juu, mutta joku raja kuitenkin. Mihin istutat kaverisi, kun tulevat kylään?? "Istuppa sinä tuohon sängylle, niin minä istun tässä jakkaralla." Uni maistuu myös paremmalle, kun saa kunnolla huoneen pimeäksi. Yksiössä asunut ja never again.
Eteiseni on melkein tuon kokoinen. Minusta se ei ole koko asunnon kooksi kummoinenkaan.
On liian pieni. Suosittelen kaksio ja 40 neliötä miniminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu, mutta joku raja kuitenkin. Mihin istutat kaverisi, kun tulevat kylään?? "Istuppa sinä tuohon sängylle, niin minä istun tässä jakkaralla." Uni maistuu myös paremmalle, kun saa kunnolla huoneen pimeäksi. Yksiössä asunut ja never again.
Omistan ihan kuule ruokapöydän ja tuolit. Ei tarvitse kyläilijöiden istuksia sängyllä. Ja kyllä saan asunnon kunnolla pimeäksi kun haluan nukkua, mitä ihmettä??
Täällä 19 neliön yksiö eikä mielestäni ole kohtuuttoman pieni, paljon riippuu myös pohjasta. Itse en näkisi, että miten roina ja rompe on ihmisarvoisen elämän edellytyksiä tai että mihin sitä hehtaarihallia sellaisenaan tarvitaan.
No eipä tänne mahdu kuin 140cm leveä sänky, tv taso ja tv, pieni hylly
Näihin vastaa aina tyypit joille ei kelpaa kuin kartanon kokoluokkaa oleva lukaali :D
On se pieni, mutta jos parvi niin kiva.
Onhan se pieni, mutta riippuu ihan ihmisestä ja elämäntilanteesta, onko se liian pieni. Esim. jotkut nuorena käy kotona lähinnä nukkumassa, eikä silloin välttämättä haittaa että se koti on pieni. Itse taas jo opiskelijana, koska olen "kotihiiri" ja mulla oli koirakin, tarvitsin vähän enemmän tilaa, 35 neliön yksiö kunnon makuualkovilla oli pienin jossa suostuin asumaan. Jotkut ihmiset myös tykkää helposti siivottavista pienistä tiloista ihan aikuisenakin. Itse taas kaipaan vähän enemmän vaihtelua, eri huoneita ja eri huoneissa eri väri- ja sisustusmaailmoja, joten sinkkunakin asun kolmiossa (teen myös etätyötä, joten tarvin oman työhuoneen).
Oikotiellä on Taka-Töölössä ja Ullanlinnassa myynnissä 18 neliön yksiöt. Hintaeroa on 10 000e Ullanlinnan hyväksi. Kampissa on myynnissä yksiö 17.9 neliötä. Nuo ovat kuin koirankoppeja. Niissä tuskin mahtuu edes kääntymään.
No ei todellakaan ole. Omat lapsenikin ovat asuneet täällä pääkaupunkiseudulla vaikka miten monessa vuokrayksiössä ja nyt on yhdellä todella suuri yksiö verrattuna muilla olleisiin, se on 27 neliötä. Yksi lapsistani asui äskettäin vielä 19 neliön yksiössä ennenkin muutti kaksioon miesystävänsä kanssa. Joku suositteli tuossa kaksiota minimissään 40 neliötä. No tunnen parikin perhettä, jotka asuvat 50 neliön kolmioissa 4-5-henkisellä perheellä.
Vähän riippuu siitä että onko siellä suihku. Mä voisin asua tuollasessa jos siinä ois tilava vessa ja suihku, ehkä jopa pyykkikoneelle paikka. Ja jos en harrastas kotona mitään taidetta, ompelua tai muuta tilaa vievää, ruuanlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
On liian pieni. Suosittelen kaksio ja 40 neliötä miniminä.
Mulla rivari yksiö 39 neliötä. 🤔
On se pieni, mutta kyllä siellä ihan hyvin ainakin yksi ihminen asuu.
Itse olen asunut kaverinkin kanssa 24 neliöisessä yksiössä.