Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virtsankarkailu kolmekymppisenä - neuvoja ja/tai vertaistukea!?

Vierailija
26.01.2023 |

Olen 33-vuotias nainen, ja virtsankarkailua minulla on nykyään päivittäin. Virtsa alkoi karkailla tahattomasti pari vuotta sitten ja oireet ovat pahentuneet melko nopeasti.

Virtsankarkailua voi olla pienissä määrin esimerkiksi kun yskäisen tai aivastan ilman, että olisin sillä hetkellä (tai siis juuri ennen sitä) tuntenut tarvetta käydä vessassa, mutta kaikkein huolestuttavinta on, että rakko saattaa tyhjentyä itsestään kokonaan.

En siis edes huomaa, että rakkoni olisi jotenkin täysi tai lähes täysi. Rakko vain tyhjenee. Kerran näin tapahtui esimerkiksi kun olin ostoksilla, mutta onneksi tämä täydellinen tyhjeneminen on tapahtunut vasta kolme kertaa.

Minulla ei ole perussairauksia.

Minulla on hormonikierukka, voikohan se vaikuttaa? Lantionpohjan lihaksista en osaa sanoa. En ole synnyttänyt.

Olen lukenut netistä aiheesta (Terveyskirjasto) mutta sieltä ei voi saada neuvoja eikä varsinkaan vertaistukea oikeilta ihmisiltä. Jos joku muu kärsii tai muistaa kärsineensä virtsankarkailusta verrattain nuorena, otan kommentteja kiitollisena vastaan!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ois vielä pari muksua?

Minulla ei ole lapsia. Kuten kirjoitin, en ole synnyttänyt. Kiitos kuitenkin.

Ap

Vierailija
2/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kaypahoito.fi/nix00565

https://virtsarakko.fi/

Käy lääkärissä joo, mutta eka ohje on varmaan toi jumppa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika gynekologille.

Vierailija
4/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy gynekologilla ja kerro vaivastasi. Hän tekee lähetteen terveyskeskukseen. Sieltä kerrotaan vaihtoehdot: fysioterapeutille käyntiä ja jumppaa ensin, tämän jälkeen leikkaus tai pistoshoitoa ellei fysiosta ollut apua.

Ei kannata viivytellä asian kanssa.

Vierailija
5/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä, toivottavasti saat apua, toihan on kamala vaiva

Vierailija
6/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet joko lihava tai väljä. Itselläni loppui kusenkarkailu kun laihduin.

Vierailija
7/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kaypahoito.fi/nix00565

https://virtsarakko.fi/

Käy lääkärissä joo, mutta eka ohje on varmaan toi jumppa!

Kiitos linkeistä! Kokeilin heti ihan testimielessä supistaa lantionpohjan lihaksia, ja se onnistuu kyllä. Ja nyt kun mietin, niin pystyn esimerkiksi pysäyttämään virtsasuihkun, siis silloin kun istun oma-alotteisesti vessassa, mutta silloin kun virtsa karkaa tahattomasti, en varmaankaan jotenkin ehdi.

Kiitos muillekin vastauksista. Hakeudun gynekologin vastaanotolle ennen kuin pahenee. Tavallaan toivoinkin patistusta.

Ap

Vierailija
8/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku nuorempikin kommentoi, mutta sympatiat puolellasi sillä tiedän miltä tuntuu.

Itselläni n. 33 vuotiaana alkoi virtsankarkailu, alkuun vaan ylläriaivastusten yhteydessä, kun olin päälle 40v niin yskiminenkin sai virtsan karkaamaan. Rajun oksentamisen yhteydessä tyhjenee rakkokin. Nyt täytin 50 v ja pieniä karkailuja tapahtuu silloin tällöin, vaikka pissahädän tunnetta ei ole.

Ikävä vaiva ja Sinuna kyllä kun olet noin nuori ja rakko on päässyt tyhjentymään kunnollakin niin ehdottomasti hakeutuisin lääkärille. Tiedän ainakin kaksi, jolla on asiaa hoidettu. Toiselle tehtiin kirurginen operaatio (kauan sitten) ja nyt tuoreemmalle tapaukselle laitettiin botoxia. Molemmat on enemmän kuin tyytyväisiä lopputulokseen.

Vierailija
9/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ylipainoinen? Laihdutus tepsii monesti tähänkin vaivaan.

Vierailija
10/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin tai gynekologille pikapuoliin. Pieni virtsankarkailu voi hyvin johtua lantionpohjan lihasten velttoudesta tai ylikireydestä, mutta koko rakon tyhjeneminen ei ole normaalia. Virtsaamisvaivat ovat hyvin yleisiä ja hyvin suuri osa ihmisistä kärsii niistä jossain kohtaa elämää, joten ei ole mitenkään hävettävää hakea apua. Varaa vastaanottoaika vaikka heti, niin ettet turhaan kärsi ja varo. Kannattaa muuten googlata lantionpohjan harjoituksia ja kokeilla pystytkö supistamaan ja erityisesti rentouttamaan lihaksia oikein. Osaat sitten kertoa lääkärille, jos onnistui/ei onnistunut. Tsemppiä!

Vierailija
11/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoinen mutta ei mulla ainakaan ole virtsankarkailua, ollenkaan!

"Näin mustan joutsenen, siis kaikki joutsenet ovat mustia."

Vierailija
12/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsan mittaamisesta ennen gynelle menoa olisi apua. Näkee rakon tilavuutta hieman ja kertamääriä. 

Ylipaino vaikuttaa - ylhäältä tulee painetta rakkoon.

Jumppa säännöllisesti jonkin aikaa - jos tuntuu ettet osaa voit käydä fysioterapeutilla.

Syötkö parasetamolia? 

Vierailija
13/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jännitysoireita? Stressiä? Sekin voi aiheuttaa karkailua. Lääkkeillä saadaan kuriin,

Vierailija
14/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoinen mutta ei mulla ainakaan ole virtsankarkailua, ollenkaan!

"Näin mustan joutsenen, siis kaikki joutsenet ovat mustia."

Monilla ylipainoisilla kuitenkin on virtsankarkailua. Sinun kokemuksesi ei sitä asiaa muuta. Lihavuus ei muutenkaan ole terveellistä, joten oman hyvinvoinnin pitäisi inspiroida laihduttamaan joka tapauksessa.

Vierailija
15/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyslääkkeet tekevät tuota. Mitä niistä syöt?

Vierailija
16/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

b 12 viitamiinin puute.

Tankkaa purkista.

Vierailija
17/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tena

Vierailija
18/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet joko lihava tai väljä. Itselläni loppui kusenkarkailu kun laihduin.

Sinä mitään ole laihtunut. Todellisuudessa sinulle on tullut +30 kiloa lisää. Lopeta valehtelu ja laihduta.

Vierailija
19/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun on normaalipainoinen ja ei käytä lääkkeitä.

T. Toinen kärsijä

Vierailija
20/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuuva... Sama vika. Rakko vaan tyhjeni eilenkin ilman mitään ennakkovaroitusta ja heti tänään uudestaan. Menin jotenkin paniikkiin, enkä osannut edes yrittää pidätellä. Enkä nyt lääkäriinkään saa aikaa. Nyt en uskalla lähteä ees tenoja etsimään. Mikä avuksi? Lisää siideriä ei taida toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi