Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö joku vielä sanaa (lasten)tarha?

Vierailija
26.01.2023 |

Mun mielestä tossa on karmiva sävy. Vähän kuin eläintarha.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarha ei tuossa sanassa viittaa eläintarhaan, vaan puutarhaan. Käännöslaina ruotsin sanasta "barnträdgård", sananmukaisesti "lastenpuutarha", jossa kasvatetaan pieniä ihmistaimia. 

Kunnallisella puolella sitä ei tosiaan enää käytetä, mutta esim. minun kotipaikkakunnallani on ainakin yksi yksityinen päiväkoti, jonka nimessä tuo ihmettelemäsi sana esiintyy.

Eläintarha siitä tulee silti mulle mieleen, ihan sama mistä on peräisin. Häkkiin suljetut luontokappaleet.

Ap

Entä vi tun sitten mitä sinulle siitä tulee mieleen. Sinä olet vain yksi mamma jossakin, etkä tajua asioita.

Vierailija
22/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhasta ennen puhuttiin ja lastentarhanopettaja oli virallinen nimitys varhaiskasvatuksen opettajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytän.

Vierailija
24/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sana tarha käytössä monessa muussakin kielessä, kuten englannissa ja saksassa. "Kindergarden/Kindergarten", eli lapsitarha > lastentarha.

Saksassa kyllä saman katon alla usein olevat Krippe (seimi, pienille), Kindergarten, ja Vorschule (eskari) nykyään yhdistetään sanaan KITA eli Kindestagesstätte. Lasten päivähpotopaikka. Minusta ihan ok. Suomalaisesta päiväkoti-sanasta en ole koskaan pitänyt. Mikä koti se muka on?

Vierailija
25/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti kuvaavampi kuin "päiväkoti". Mutta eihän niitäkään enää ole, nykyään. On päivähoitoyksiköitä. "Vien lapseni varhaiskasvatukseen päivähoitoyksikköön". :D:D

Eikö päivähoito ole ihan hyvä sana?

Vierailija
26/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sanaa kuvatakseni jotain paikkaa jossa eri ryhmät tai henkilöt eivät pääse yhteisymmärrykseen.

Eduskuntatalo on varsinainen lastentarha. <- näin

Vierailija
27/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sana tarha käytössä monessa muussakin kielessä, kuten englannissa ja saksassa. "Kindergarden/Kindergarten", eli lapsitarha > lastentarha.

Kindergarden??

Vierailija
28/28 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarha-sanasta selviää keille paikka on tarkoitettu. Päiväkoti-sanahan ei sitä kerro. Sitä paitsi jos on päiväkoti, pitää olla myös yökoti. 

Ihmisten enemmistö haluaa vimmatusti erottautua muista lajeista. Ihmisetkin ovat eläimiä, joten kyllä meitäkin voi lapsena tarhata. Itsekin olen tarhattu ja esikoulutettu, en suinkaan päiväkodissa varhaiskasvatettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän