Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö joku vielä sanaa (lasten)tarha?

Vierailija
26.01.2023 |

Mun mielestä tossa on karmiva sävy. Vähän kuin eläintarha.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarha ei tuossa sanassa viittaa eläintarhaan, vaan puutarhaan. Käännöslaina ruotsin sanasta "barnträdgård", sananmukaisesti "lastenpuutarha", jossa kasvatetaan pieniä ihmistaimia. 

Kunnallisella puolella sitä ei tosiaan enää käytetä, mutta esim. minun kotipaikkakunnallani on ainakin yksi yksityinen päiväkoti, jonka nimessä tuo ihmettelemäsi sana esiintyy.

Vierailija
2/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaista on edes käytetty? Täällä meillä päin maaseudulla on iät ja ajat puhuttu päiväkodista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarha ei tuossa sanassa viittaa eläintarhaan, vaan puutarhaan. Käännöslaina ruotsin sanasta "barnträdgård", sananmukaisesti "lastenpuutarha", jossa kasvatetaan pieniä ihmistaimia. 

Kunnallisella puolella sitä ei tosiaan enää käytetä, mutta esim. minun kotipaikkakunnallani on ainakin yksi yksityinen päiväkoti, jonka nimessä tuo ihmettelemäsi sana esiintyy.

Eläintarha siitä tulee silti mulle mieleen, ihan sama mistä on peräisin. Häkkiin suljetut luontokappaleet.

Ap

Vierailija
4/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän edelleen. Mitäs meinaat sille tehä?

Vierailija
5/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tuollaista on edes käytetty? Täällä meillä päin maaseudulla on iät ja ajat puhuttu päiväkodista.

Tämän vuoden puolella ihan kaupungissa kuulin erään ihmisen puhuvan tarhasta, kun kertoi lastensa olevan lomalla päiväkodista.

Vierailija
6/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla voitaisiin siirtyä 2000-luvulle. Nykyään puhutaan varhaiskasvatusyksiköistä. 

Vierailija
7/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläintarha siitä tulee silti mulle mieleen, ihan sama mistä on peräisin. Häkkiin suljetut luontokappaleet.

Ap

Se kertoo vain siitä, että et ole kovinkaan sivistynyt. Kannattaa lukea enemmän.

Vierailija
8/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi! Meillä on aina käytetty nimitystä "tarha". Sehän on aidattu alue, josta ei pitäisi päästä omin avuin poistumaan. Tarha on just hyvä, lyhyt ja kuvaava sana.

Vierailija
9/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se puhekielessä säilynyt joillakin alueilla, osalla ihmisistä. Toki usein vähän vanhemmilla ihmisillä, tän hetkisten alle kouluikäisten isovanhemmilla esim.

Seimestä ei toisaalta puhu kukaan. Alkuaan oli lastenseimi pienimmille, lastentarha vähän isommille.

Aika ja kieli muuttuu. Itse näkisin turhana liittää mitään negatiivista hieman vanhanaikaisiin ilmauksiin.

Mummi ja vaari saavat hakea lapsen tarhasta, jos niin tykkäävät sanoa ja siihen on lupa. :)

Vierailija
10/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai käytän sitä sanaa, joka on lyhyin ja helpoin myös lapsen lausua. Eli tarha. Päiväkoti on ihan turha sana, koska eihän se paikka ole lapsen koti. Jos miettii varhaiskasvatusta sanana, niin se vasta kammotus onkin.

Vierailija
11/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen Oulusta ja kävin lapsena "tarhassa". Ukki kysyi eräänä päivänä lapsiltani miten tarhassa meni ja lapset kysyivät ukiltaan mikä on tarha, vasta siinä vaiheessa havahduin siihen, että puhun itse päiväkodista tai eskarista.

Vierailija
12/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti kuvaavampi kuin "päiväkoti". Mutta eihän niitäkään enää ole, nykyään. On päivähoitoyksiköitä. "Vien lapseni varhaiskasvatukseen päivähoitoyksikköön". :D:D

Vierailija
13/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sana tarha käytössä monessa muussakin kielessä, kuten englannissa ja saksassa. "Kindergarden/Kindergarten", eli lapsitarha > lastentarha.

Vierailija
14/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla voitaisiin siirtyä 2000-luvulle. Nykyään puhutaan varhaiskasvatusyksiköistä. 

Tyypillistä elitismiä. Jotkut haluavat jollekin hienon nimen, että pääsevät brassailemaan titteleillä. Palkassa se ei vielä näy, mutta kun tarpeeksi taotaan kansan päähän, niin eiköhän se siitä. (VaKa-ope on oikeasti lapsenpiika ja VaKa-yksikkö säilömislaitos eli tarha.)

Vierailija
15/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se kertoo vain siitä, että et ole kovinkaan sivistynyt. Kannattaa lukea enemmän.

Mielikuvat eivät kysele faktatiedon perään..

Ap

Vierailija
16/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, apinatarha on parempi kuin lastentarha, kun siellä on näitä kaikenvärisiä ja sukupuolisia ja vaikka mitä.

Vierailija
17/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi nimihän se on kuin "päiväkoti". Se EI OLE koti!

Vierailija
18/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti kuvaavampi kuin "päiväkoti". Mutta eihän niitäkään enää ole, nykyään. On päivähoitoyksiköitä. "Vien lapseni varhaiskasvatukseen päivähoitoyksikköön". :D:D

Tosta voisi vääntää jonkun lyhenteen. Vaikka VaKaPäHYk. Kuulostaa jotenkin vironkieliseltä, vakapähykki :D

Vierailija
19/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan sitä pitää käyttää, koska se on kuin kunnan säilytyseläintarha jossa kylmiä tätejä. Lapsiparat. Missä on lämpö ja kodikkuus, luonto.

Vierailija
20/28 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käännöslaina tulee kylläkin suoraan saksasta (Kindergarten), eikä välillisesti ruotsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän