Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te oikein keksitte lapselle aina tilannesidonnaisen seuraamuksen (rangaistuksen)

Vierailija
26.01.2023 |

Kaikissa kasvatusneuvoissa sanotaan, etenkin nykyään, että jos lapsi toimii väärin, niin siitä seuraava seuraamus (rangaistus) täytyy liittyä juuri siihen tilanteeseen. Ei siis niin, että jos lapsi kaataa ihan tahallaan ja tarkoituksella maidon lattialle, niin häneltä perutaan karkkipäivä. Vaan niin, että joutuu pyyhkimään lattian eikä saa uutta maitoa sillä aterialla. Tämä esimerkkitilanne oli helppo, mutta sitten on paljon tilanteita, joissa ainakaan minä en millään keksi tilannesidonnaista seuraamusta. Olenko ainoa, jonka mielestä se on välillä mahdotonta. Laitan muutamia esimerkkejä.

Ollaan lähdössä ulos, koska minun pitää viedä paketti postiin ja tarkoitus on vain kipaista siellä postissa nopeasti, muuhun ei ole aikaa. Lähtiessä lapsi heittäytyy lattialle, ei suostu pukemaan eikä suostu että autan vaan juoksee karkuun ja heittää tarkoituksella pipon vessanpönttöön, että ei voitaisi lähteä.

Lapsi ei halua olla syömässä, koska ruokana on jokin muu kuin hänen lempiruoka. Sen vuoksi potkii muiden jalkoja pöydän alla. Pöydästä poistaminen ei olisi rangaistus vaan palkinto, koska hän ei halua olla siinä pöydässä eikä syömässä.

Soitan lyhyen puhelun pankkiin ja lapsi tulee tarkoituksella huutamaan viereeni häiritäkseen puhelua.

Kommentit (199)

Vierailija
1/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole koskaan ollut mitään rangaistuksia.

Edes koirilla.

Vierailija
2/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Kirjoitinkin seuraamus. Sana rangaistus oli vain suluissa, jotta kaikki ymmärtäisi mitä tarkoitan. Ja kyllä lapsella on oltava välillä teoista seuraamuksia, jotta hän oppii. Se on kasvattamista. Koirista en osaa sanoa mitään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Kirjoitinkin seuraamus. Sana rangaistus oli vain suluissa, jotta kaikki ymmärtäisi mitä tarkoitan. Ja kyllä lapsella on oltava välillä teoista seuraamuksia, jotta hän oppii. Se on kasvattamista. Koirista en osaa sanoa mitään.

Ap

Ei ole ollut mitään tuollaisia seuraamuksia.

Ennakoimalla ja positiivisella vahvistamisella meillä on kasvatettu kolme lasta aikuisiksi.

Ja lukematon määrä koiria.

Vierailija
4/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

potkii muita .. siiretään tuoli kauemmaksi ettei yllä potkimaan muita ja istuu siinä, pipo wc - toinen pipo ,

Vierailija
5/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Ap

Ennakoimalla ja positiivisella vahvistamisella meillä on kasvatettu kolme lasta aikuisiksi.

Miten sinä olisit toiminut tuossa ruokailuesimerkissä, jos pelkkä kielto ei tehoa?

Ap

Vierailija
6/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

potkii muita .. siiretään tuoli kauemmaksi ettei yllä potkimaan muita ja istuu siinä, pipo wc - toinen pipo ,

Eli jos lapsesi aivan tahallaan lähtöä estääkseen heittää pipon vessanpönttöön, niin siitä ei seuraa hänelle muuta kuin että otat vain toisen pipon esille ja annat sen puettavaksi? Entä jos heittää senkin vessanpönttöön? Tai muuhun vastaavaan?

Vierailija
7/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Ap

Miten sinä olisit toiminut tuossa ruokailuesimerkissä, jos pelkkä kielto ei tehoa?

Ap

Ei ole koskaan ollut tuollaista tilannetta. Miksi se käyttäytyy noin? Minun mieleeni tulee mieleen se että hän on oppinut saamaan huomiota häiriökäytöksellä.

Vierailija
8/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos lapsesi aivan tahallaan lähtöä estääkseen heittää pipon vessanpönttöön, niin siitä ei seuraa hänelle muuta kuin että otat vain toisen pipon esille ja annat sen puettavaksi? Entä jos heittää senkin vessanpönttöön? Tai muuhun vastaavaan?

Vessan ovea ei saa kiinni?

Vierailija
9/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Ap

Ap

Ei ole koskaan ollut tuollaista tilannetta. Miksi se käyttäytyy noin? Minun mieleeni tulee mieleen se että hän on oppinut saamaan huomiota häiriökäytöksellä.

Käyttäytyy noin, koska haluaa pois pöydästä kun ei ole tarjolla lempiruokaa. Ja toivoo, että poistetaan pöydästä sen potkimisen vuoksi. Eli se on keino yrittää saada haluamansa. Kiellot vain innostaa lisää. Ap

Vierailija
10/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo käyttäytynyt tuolla tavalla.

Vierailija
11/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mietitä tuollaista. Lapsi voi luottaa vanhempaansa ja siihen, että vanhemman sana pitää. Jos kerron, että nyt lähdetään viemään pakettia postiin, niin sitten mennään, en kesken matkan keksi, että eikun leikkipuistoonhan minä haluan. Paketin vieminen on tärkeä juttu, 3v saa luvan kantaa sitä, joten ei hän visko pipoaan vessanpyttyyn, minähän tarvitsen häntä avukseni!

Me emme siis ole tekemässä mitään pikaista juttua, meillä on yhteinen asia toimitettavana!

Lapsi ei halua olla syömässä, joten lautanen pois ja lapselle todetaan, että se on sitten kiitos ruuasta. Meillä lapset tosin tietävät, että seuraavan kerran yhtään mitään on tarjolla vasta parin tunnin kuluttua, joten ihan turha kiukuta seuraavaksi, luotettava vanhempi toteaa, että äsken oli ruoka-aika, seuraavaksi on välipala, sinun tulee nyt jaksaa odottaa.

Ei rangaistuksia, sillä tekee elämänsä vain hankalaksi. Sen sijaan vanhempana pidetään kiinni siitä,  mitä on tullut sanottua ja jokaisena päivävä osoitetaan lapselle, miten tärkeä hän on koko perheen hyvinvoinnille, miten tarpeellinen hän on.

Vierailija
12/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies (56v) esim sotkee keittiössä eikä osaa tiskata roiskimatta vettä lattialle, minä suljen sen ikänsä mukaisesti kylpyhuoneeseen kunnes oppii tavoille.

Hyvin toimii!

Vierailija
13/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Ap

Ap

Käyttäytyy noin, koska haluaa pois pöydästä kun ei ole tarjolla lempiruokaa. Ja toivoo, että poistetaan pöydästä sen potkimisen vuoksi. Eli se on keino yrittää saada haluamansa. Kiellot vain innostaa lisää. Ap

Ruokailutilanteisiin ei saa liittyä pakkoa eikä riitelyä tms.

Tee niistä miellyttäviä mm kattamalla kauniit astiat, ottamalla lapsi mukaan ruoanlaittoon, antamalla hänelle vahvistavaa huomiota ja kannustamalla.

Anna lapselle mahdollisuus vaikuttaa ruokalistaan niin että hän saa esittää toiveita.

Jos on jokin inhokki, mieti onko sitä oikeasti pakko valmistaa ollenkaan.

Mieti myös ruoan ulkonäköä ja rakennetta ja sitä miten se ruoka on lautasella.

Tutki allergiat. Lapsi hylkii spontaanisti ruokia joista tulee huono olo.

Vierailija
14/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Ap

Ap

Tee niistä miellyttäviä mm kattamalla kauniit astiat, ottamalla lapsi mukaan ruoanlaittoon, antamalla hänelle vahvistavaa huomiota ja kannustamalla.

Anna lapselle mahdollisuus vaikuttaa ruokalistaan niin että hän saa esittää toiveita.

Minusta tuntuu, että aloitukseni on ymmärretty aivan väärin. En minä inhokkiruokia laitakaan, vaan lapsella on vain kaksi suosikkiruokaa, ja jos on jotain muuta ruokana niin se ei ole suosikkiruoka. Sitä tarkoitin. Saa esittää toiveita, mutta aina ei voi olla vain niitä kahta.

Ja katan kauniista ja asettelen ruoan kauniisti. Mitä ne edes tähän liittyy.

Ap

Vierailija
15/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voi kyllä poistaa lapsen pöydästä. Vaikka lapsi sitä haluaakin, niin seuraus on ikävä: hänelle tulee nälkä, kun ei syö mitään. Pitää vaan sitten katsoa, että lapsi ei syö ennen seuraavaa ateriaa mitään.

Vierailija
16/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Ap

Ap

Av loistaa taas. Ei ehkä ole ollut juuri tuollaista samanlaista tilannetta mutta varmasti muita tilanteita jossa lapsi ei tottele, on. Paitsi tietysti jos on niin pelolla kasvatettu ettei lapsi uskalla tehdä mitään. Voit myös kertoa apn vessa esimerkkiin oman ratkaisusi, mitä olisit tehnyt jos lapsesi olisi keksinyt tehdä noin.

Vierailija
17/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes koirilla.

Ap

Ap

Minusta tuntuu, että aloitukseni on ymmärretty aivan väärin. En minä inhokkiruokia laitakaan, vaan lapsella on vain kaksi suosikkiruokaa, ja jos on jotain muuta ruokana niin se ei ole suosikkiruoka. Sitä tarkoitin. Saa esittää toiveita, mutta aina ei voi olla vain niitä kahta.

Ja katan kauniista ja asettelen ruoan kauniisti. Mitä ne edes tähän liittyy.

Ap

Täällä on tänään näköjään vain täydellisesti käyttäytyvien lasten täydellisiä vanhempia. Minäkin olisin mielelläni kuullut ihan oikeita vastauksia.

Vierailija
18/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun on taas löytynyt täydellisiä äitejä täydellisine lapsineen kommentoimaan. Hienoa, jos teidän lapset aina tottelee ja uskoo kun sanotaan ei. Hienoa, jos teidän lapsia pystyy kasvattamaan pelkillä kehuilla ja kannustamisella.

Kaikki lapset ei kuitenkaan ole tällaisia. Sanonpa vain, että olisitte aika sormi suussa haastavammin käyttäytyvän lapsen kanssa. Ja ei, se helppo tai haastava käytös ei välttämättä ollenkaan ole seurausta äidin kasvatustyylistä vaan voi olla lapsen synnynnäisen temperamentin aiheuttamaa.

Vierailija
19/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä mietitä tuollaista. Lapsi voi luottaa vanhempaansa ja siihen, että vanhemman sana pitää. Jos kerron, että nyt lähdetään viemään pakettia postiin, niin sitten mennään, en kesken matkan keksi, että eikun leikkipuistoonhan minä haluan. Paketin vieminen on tärkeä juttu, 3v saa luvan kantaa sitä, joten ei hän visko pipoaan vessanpyttyyn, minähän tarvitsen häntä avukseni!

Me emme siis ole tekemässä mitään pikaista juttua, meillä on yhteinen asia toimitettavana!

Lapsi ei halua olla syömässä, joten lautanen pois ja lapselle todetaan, että se on sitten kiitos ruuasta. Meillä lapset tosin tietävät, että seuraavan kerran yhtään mitään on tarjolla vasta parin tunnin kuluttua, joten ihan turha kiukuta seuraavaksi, luotettava vanhempi toteaa, että äsken oli ruoka-aika, seuraavaksi on välipala, sinun tulee nyt jaksaa odottaa.

Ei rangaistuksia, sillä tekee elämänsä vain hankalaksi. Sen sijaan vanhempana pidetään kiinni siitä,  mitä on tullut sanottua ja jokaisena päivävä osoitetaan lapselle, miten tärkeä hän on koko perheen hyvinvoinnille, miten tarpeellinen hän on.

Nämä on ihan hyviä neuvoja mutta mitäs sitten kun se lapsi viskaa paketin hankeen ja heittäytyy äksäksi maahan tai joku muu skenaario? Eli mitä teet silloin kun lapsi ei tottelekaan? Jokainen uhmaikäinen uhmaa joskus

Vierailija
20/199 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun on taas löytynyt täydellisiä äitejä täydellisine lapsineen kommentoimaan. Hienoa, jos teidän lapset aina tottelee ja uskoo kun sanotaan ei. Hienoa, jos teidän lapsia pystyy kasvattamaan pelkillä kehuilla ja kannustamisella.

Kaikki lapset ei kuitenkaan ole tällaisia. Sanonpa vain, että olisitte aika sormi suussa haastavammin käyttäytyvän lapsen kanssa. Ja ei, se helppo tai haastava käytös ei välttämättä ollenkaan ole seurausta äidin kasvatustyylistä vaan voi olla lapsen synnynnäisen temperamentin aiheuttamaa.

Ap on negaatiokierteessä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi