Ex-hoitajat hoi!!!! Kertokaa miksi ihmeessä vaihdoit pois terveydenhoitoalalta? Oletko viihtynyt uudessa työssäsi ja nousiko/laskiko palkka?
Kyselen vain koska leikkaukseni peruttiin TAAS, koska sinne ei ole saatu hoitajia ja päinvastoin hoitajia on lähtenyt lisää pois.
Kiinnostaa tietä miksi alan tilanne on sellainen, että sinne halutaan hirveästi hoitajia töihin, mutta kuitenkin hoitajat lähtevät muihin töihin?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vain jaksanut enää sitä kolme vuorotyötä ja 12h työpäiviä, jouluaatot ja juhannukset aina töissä. En halunnut tarjota lapsilleni samaa, mitä omat vanhempani tarjosit. Esim. monet jouluaatot oltiin yksin, kun vanhemmat töissä ja kaverit viettivät joulua.
Nyt olen kirjanpitäjä, siisti sisätyö 8-16 ja palkka 3200€/kk. Ja juhlapyhät ja viikonloput vapaana.
Missä olet kirjanpitäjänä? Suurin osa kirjanpitäjistä joutuu tekemään pitkiä päiviä ja palkkaa saa vain 7.5h. Tunnit laitetaan liukumiin, jotka voi teoreettisesti joskus pitää kun on aikaa. Lomat maks. 2 viikkoa putkeen, jota ennen ja jälkeen tehdään pitkää päivää.
Nim. Kirjanpitäjä, joka teki tammikuun ekalla viikolla 85h tuntia töitä, tokalla vain 47h.
En ole sama, mutta samaa hommaa tehnyt. Vaihda työpaikkaa, on mun neuvo sulle.
Ei läheskään kaikkialla ole vain 2 vkon lomia. 3 viikkoa taitaa olla se yleinen käytäntö tällä alalla. Lopputilirysäyksessä toki tarvii tehdä pitempää päivää, mutta en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla teoreettisesti liukumien pitämisellä? Tottakai ne pidetään ihan oikeastikin tai sovitaan, että maksetaan rahana.
Kerro työpaikka, niin laitan heti hakemuksen. Tiedän paljon alalla olevia ja mulla ei ainakaan ole tiedossa työpaikkaa, missä asiat olisivat paremmin.
Teorialla tarkoitan sitä, ettei aikaa ole pitää liukumia. Tai tunnin tai pari joskus, mutta ei niitä kymmeniä tai satoja tunteja. Esim. jo 2 viikon kesälomaa ennen joutuu tekemään 12h päiviä, jotta voi jäädä lomalle ja loman jälkeen taas 12h. Näin yksityisellä, toki julkisella voi olla eri.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin moni lähti opiskelemaan kokonaan uutta alaa.
Itse vaihdoin Norjaan.
Mielenkiinnosta, että missä päin Norjaa työskentelet? Ei ole siis pakko vastata tähän.
Asutko vakituisesti vai käytkö keikkaluontaisesti tekemässä töitä? Pärjäätkö englannilla/ruotsilla, vai puhutko norjaa? Minkälainen työnkuva sekä palkka?
Itseäni kiinnostaa Norjassa työskentely edes keikkalaisena :)
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin pois, koska en halunnut ottaa koronarokotteita.
Nyt työskentelen siivojana tehtaassa, palkka melkein 800€/kk huonompi kuin hoitajana ollessa, mutta ei haittaa.
Nykyinen työ on kuitenkin paljon stessittömänpää ja mukavemmat työkaverit.
En menee enää ikinä hoitoalalle takaisin.
Täällä toinenkin joka vaihtoi alaa koronarokotteiden takia.
Nyt olen Cittarin kassalla töissä, palkka vähän huonompi, mutta työt jäävät työpaikalle. En mene minäkään enää hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vain jaksanut enää sitä kolme vuorotyötä ja 12h työpäiviä, jouluaatot ja juhannukset aina töissä. En halunnut tarjota lapsilleni samaa, mitä omat vanhempani tarjosit. Esim. monet jouluaatot oltiin yksin, kun vanhemmat töissä ja kaverit viettivät joulua.
Nyt olen kirjanpitäjä, siisti sisätyö 8-16 ja palkka 3200€/kk. Ja juhlapyhät ja viikonloput vapaana.
Missä olet kirjanpitäjänä? Suurin osa kirjanpitäjistä joutuu tekemään pitkiä päiviä ja palkkaa saa vain 7.5h. Tunnit laitetaan liukumiin, jotka voi teoreettisesti joskus pitää kun on aikaa. Lomat maks. 2 viikkoa putkeen, jota ennen ja jälkeen tehdään pitkää päivää.
Nim. Kirjanpitäjä, joka teki tammikuun ekalla viikolla 85h tuntia töitä, tokalla vain 47h.
En ole sama, mutta samaa hommaa tehnyt. Vaihda työpaikkaa, on mun neuvo sulle.
Ei läheskään kaikkialla ole vain 2 vkon lomia. 3 viikkoa taitaa olla se yleinen käytäntö tällä alalla. Lopputilirysäyksessä toki tarvii tehdä pitempää päivää, mutta en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla teoreettisesti liukumien pitämisellä? Tottakai ne pidetään ihan oikeastikin tai sovitaan, että maksetaan rahana.Kerro työpaikka, niin laitan heti hakemuksen. Tiedän paljon alalla olevia ja mulla ei ainakaan ole tiedossa työpaikkaa, missä asiat olisivat paremmin.
Teorialla tarkoitan sitä, ettei aikaa ole pitää liukumia. Tai tunnin tai pari joskus, mutta ei niitä kymmeniä tai satoja tunteja. Esim. jo 2 viikon kesälomaa ennen joutuu tekemään 12h päiviä, jotta voi jäädä lomalle ja loman jälkeen taas 12h. Näin yksityisellä, toki julkisella voi olla eri.
Tuohan on ihan riistoa. Itse en ainakaan ikinä suostuisi tuollaiseen ja ihmettelen suuresti miksi ylipäätään kukaan suostuu... Oletko jossain pienemmässä yrityksessä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja, mutta sairaalassa töissä. Ohimennen kuulleena, yhdellä hoitajalla oli työvuoro klo 07-22 ja toisella 5 yövuoron jälkeen 1 vapaa. Ehkäpä tässä aineksia vaihtaa alaa.
En kyllä tiedä millainen elämäntilanne sopii 07-22 työvuoroon. Ei siinä pieniä lapsia pahemmin voi olla, taikka lemmikkiäkään.Eiköhän tuossa ole ollut se tilanne, että esim iltavuoro on jäänyt yllättäen pois ja ketään ei ole saatu tilalle, jolloin aamuvuoro on joutunut jäämään tekemään tuplavuoron.
Meilläkin on ollut tilanteita, joissa esimies on pakkotilanteessaa määrännyt jäämään ylitöihin, ja kyllähän sellainen todellakin lähtöhaluja lisää, kun olisi tosiaan se omakin elämä järjestettävänä ja elettävänä.Meillä on tilanteita, että osa osastosta vaan on kiinni illan taikka yön, kun ei ole henkilökuntaa. Toki voi myös ihmetellä noita pakkotilanteita, ketkä pakotetaan jäämään ja ketä ei. Jääkö juuri ne lapset yksin kotiin tai koira lenkittämättä ja ruokkimatta. Vai kuuluuko pomolle, kuka asuu yksin, eikä ole elämää, joten voi huoletta jäädä töihin toiseen vuoroon.
Kaikissa toiminnoissa ei ole tuota mahdollisuutta, että osasto/yksikkö vain suljettaisiin hetkeksi, jos ei ole riittävästi työntekijöitä. Helppoahan se olisi, jos niin voisi tehdä.
Kyllähän keinoja löytyy. Nähty ja kuultu. Vai meinasitko todellakin selviytyä 3 ihmisen töistä yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja, mutta sairaalassa töissä. Ohimennen kuulleena, yhdellä hoitajalla oli työvuoro klo 07-22 ja toisella 5 yövuoron jälkeen 1 vapaa. Ehkäpä tässä aineksia vaihtaa alaa.
En kyllä tiedä millainen elämäntilanne sopii 07-22 työvuoroon. Ei siinä pieniä lapsia pahemmin voi olla, taikka lemmikkiäkään.Eiköhän tuossa ole ollut se tilanne, että esim iltavuoro on jäänyt yllättäen pois ja ketään ei ole saatu tilalle, jolloin aamuvuoro on joutunut jäämään tekemään tuplavuoron.
Meilläkin on ollut tilanteita, joissa esimies on pakkotilanteessaa määrännyt jäämään ylitöihin, ja kyllähän sellainen todellakin lähtöhaluja lisää, kun olisi tosiaan se omakin elämä järjestettävänä ja elettävänä.Meillä on tilanteita, että osa osastosta vaan on kiinni illan taikka yön, kun ei ole henkilökuntaa. Toki voi myös ihmetellä noita pakkotilanteita, ketkä pakotetaan jäämään ja ketä ei. Jääkö juuri ne lapset yksin kotiin tai koira lenkittämättä ja ruokkimatta. Vai kuuluuko pomolle, kuka asuu yksin, eikä ole elämää, joten voi huoletta jäädä töihin toiseen vuoroon.
Kaikissa toiminnoissa ei ole tuota mahdollisuutta, että osasto/yksikkö vain suljettaisiin hetkeksi, jos ei ole riittävästi työntekijöitä. Helppoahan se olisi, jos niin voisi tehdä.
Kyllähän keinoja löytyy. Nähty ja kuultu. Vai meinasitko todellakin selviytyä 3 ihmisen töistä yksin?
Miten sä ajattelit, että hoivakodeissa toimitaan jos on vajausta henkilöstössä? Ei voida sulkea osaa talosta vaan kaikki vanhukset pitää hoitaa. Sitten mennään vajaalla kun ei muu auta. Ei niitä vanhuksia yhtäkkiä johonkin laiteta.
Kohta näemme vastaukset koostettuna iltapäivälehden artikkelissa :D
Mä itseasiassa inhosin ihmisten koskettelua.
Olin loppujen lopuksi ihan tyytyväinen, että en tullut koskaan vakinaistetuksi minnekään
vaan pääsin pois koko hommasta.
Hoitoalan opiskelu oli virhe. Oli kiva sinänsä tietää asioista teoriassa mutta käytäntö ei ollut mun juttu olkenkaan.
Olen sairaanhoitajakoulutuksella terveydenhuollon tietotekniikan alalla, nimikkeellä tuotepäällikkö. Teen pelkästään etätyötä ja palkkaus on melkein kaksinkertainen sairaanhoitajan peruspalkkaan nähden.
Pääsen vessaan ja syömään kun haluan, en valvo öitä jouluaattona enkä juhannuksena, minua ei nimitellä, en joudu tekemisiin ulosteen tai muiden eritteiden kanssa.
Voi sanoa että pidän työstäni.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Tuntuu, että joidenkin mielestä hoitajat ei saisi vaihtaa toiselle alalle. Muille se sallitaan, mutta ei hoitajille. Muilla aloilla työskentelevien alanvaihtajien alanvaihdosta ei ihmetellä niin suureen ääneen kuin hoitajan alanvaihtoa.
Itse olen koulutukseltani lähihoitaja ja opiskelen nyt sairaanhoitajaksi. En kuitenkaan tiedä haluanko tehdä tätä eläkeikään asti eli yli 20 vuotta vielä.
Ennemminkin päinvastoin. Ihmetellään sitä, että kun työ on niin kamalaa ja vastenmielistä, miksi ei vaihda työpaikkaa. Se on se tapa, jolla omaan työnkuvaansa on on helpoin tapa vaikuttaa. Hoitsut vaatii, että maailman heidän ympärillään on mukauduttava heidän näköisekseen, vaikka sen ei ole tarkoituskaan toimia niin.
Jokainen saa onneksi valita, mitä työtä tekee. Sote-alalla on se hyvä puoli, että sieltä löytyy aina töitä.
Terveydenhoitoalalta? Lol WUT?
Terveydenhoitaja on suojattu ammattinimike ja liki käytännöllisesti työskentelee etupäässä terveyden ja terveiden kanssa mm. työterveys, kouluterveydenhoitaja jne. ennakoiva ja konsultoiva rooli.
Sairaanhoitaja, jota tässä kysyt, on täysin eri ammatti, eikä kukaan heistä varsinkaan työskentele 'terveydenhoitoalalla'. EI TERVE!
Olen vielä hoitotyössä ja teen pelkästään 12- tuntisia vuoroja. Niissä harvoin ehtii istahtaa. Koko ajan yritän keksiä miten pääsisin sieltä pois. Nytkin neljän yövuoron jälkeen selkä kipeä ja kaikesta paska fiilis. Tuon pienen rahan saa varmasti helpommallakin.
Kouluttauduin lähihoitajasta sosionomiksi. Nykyisin olen päivätyössä lasun puolella sosiaaliohjaajana. Lähihoitajan työssä hoivakodissa en ehtinyt usein pitää yhtäkään taukoa koko työvuoron aikana. Työhön sisältyi hoitotyön ohessa siivousta, tiskausta, pyykkäystä ja ruoanlaittoa joka vuorossa. Kiire oli niin kova, että jalat olivat joka työvuoron jälkeen turvoksissa. Hoivakodissa pääsi usein istumaan vasta 'raportilla', eli silloin, kun oman vuoron tapahtumat raportoidaan seuraavaan vuoroon saapuneille hoitajille. Vierailevat omaiset eivät käsittäneet raportin merkitystä, vaan huutelivat kesken raportin apua esim. vessatuksiin ja moittivat hoitajien vain juoruavan. Usein olin jo väsymyksestä nääntynyt noissa tilanteissa ja järjettömän nälkäinen. Hoitotyö tuntui sadistiselta kiusaamiselta verrattuna nykyiseen työhön, jossa on normaalit tauot, kohtuullinen palkka työmäärään nähden ja inhimillinen työrytmi.
Ai miksi ihmeessä lähdin hoitoalalta 🤣 Summataanpas.. Epäsäännöllinen työaika uuvutti, palkka oli huono vastuuseen nähden eikä palkkakehitys ollut hyvää, väkivallan uhka (eikä jäänyt aina vain uhkaksi), surkeat pomot, kiusaaminen, eritteet inhotti... Olihan näitä.
Jäin ihan kotirouvaksi, kun talous sen kestää. (Ja eläkkeestä ei tarvitse olla huolissaan, asia on hoidossa.) 8 vuotta siitä lopetuksesta on ja olen onnellinen ettei tarvitse tuossa pahenevassa tilanteessa olla mukana eikä tarvinnut sitä korona-aikaa kestää. Ammattioikeuksiani en ole poistanut. Jos nyt sota syttyisi niin kai minä voisin siinä vaiheessa muutaman vaipan vaihtaa ja puuroa lapata suuhun.
Ajan nykyisin bussia. Ei yötyötä mutta tienaan paremmin. Palkka tulee ajallaan ja on laskettu oikein. Ei enää räyhääviä omaisia jotka pahimmillaan soittelevat kotiin kun muorin juhlasukat olivat hukassa.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Tuntuu, että joidenkin mielestä hoitajat ei saisi vaihtaa toiselle alalle. Muille se sallitaan, mutta ei hoitajille. Muilla aloilla työskentelevien alanvaihtajien alanvaihdosta ei ihmetellä niin suureen ääneen kuin hoitajan alanvaihtoa.
No ylipäätään ihmettelen miksi hoitoala on viime vuosien kaltaiseen uutisvalokeilaan päässyt. Valitetaan, mutta kukaan ei kerro mitä konkreettista esim. sen huonon johtamisen parantamiseksi voisi tehdä. Työpäiviä on muillakin aloilla juhlapyhinä ja joillakin aloilla pitää ottaa rokotetteita työnantajan määräyksestä kuin vain hoitoalalla. Toimistotöissä ja kaupan aloilla moni pyörittää putiikkia yksin, eikä taukoja ehdi asiakkaiden takia pitää. Fyysisesti raskaita töitä teollisuudessa, koko päivä nostelua ja kantamista, hoitoalalla ei potilasta tarvitse koko työvuoron ajan kantaa tai nostaa. Henkisesti raskaita töitä asiakaspalvelussa, poliisilla jne. Huonoa johtamista on monessa työpaikassa, mutta ei näistä uutisia tehdä tai kysytä miten se laitoshuoltaja palkallaan pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
No ylipäätään ihmettelen miksi hoitoala on viime vuosien kaltaiseen uutisvalokeilaan päässyt. Valitetaan, mutta kukaan ei kerro mitä konkreettista esim. sen huonon johtamisen parantamiseksi voisi tehdä. Työpäiviä on muillakin aloilla juhlapyhinä ja joillakin aloilla pitää ottaa rokotetteita työnantajan määräyksestä kuin vain hoitoalalla. Toimistotöissä ja kaupan aloilla moni pyörittää putiikkia yksin, eikä taukoja ehdi asiakkaiden takia pitää. Fyysisesti raskaita töitä teollisuudessa, koko päivä nostelua ja kantamista, hoitoalalla ei potilasta tarvitse koko työvuoron ajan kantaa tai nostaa. Henkisesti raskaita töitä asiakaspalvelussa, poliisilla jne. Huonoa johtamista on monessa työpaikassa, mutta ei näistä uutisia tehdä tai kysytä miten se laitoshuoltaja palkallaan pärjää.
No pitäiskö alkaa tehdä? Kai laitoshuoltajillakin joku ammattiliitto on.
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Olen ollut töissä vaneritehtaalla ja myös töissä palvelutalossa, jossa sekavia aggressiivisia muistisairaita. Arvaatko, kummassa työssä pamahti alaselästä välilevy?
Suosittelen hoitoalaa aivan jokaiselle alan raskautta vähättelevälle tyypille.
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Millä muilla aloilla joutuu ottamaan pakkorokotuksia? Ja pakkoja ne on koska jos et ota rokotteita, niin joudut palkattomalle. Ei monellakaan ole varaa sellaiseen.
Muista tämä myös kun tulet kuola suupielistä valuen ja silmät kiiluen huutamaan kanslian ovelle ettei juuri sinun omaisesi sängyn vierellä ole hoitajaa koko ajan. Saattaa tosiaan olla että iltavuorostakin puuttuu jopa kaksi hoitajaa. Välillä on menty että ainoa sairaanhoitaja huolehtii vastaavan töistä ja lääkkeistä. Kaksi lähihoitajaa kentällä ja 27 potilaista joista suuri osa eristyspotilaita. Ja käytännössä lähes kaikki nykyisin kahden autettavia.