Koulusta annetaan liikaa läksyjä. Mun kasiluokkalainen on ihan loppu.
Jos on jo nyt näin loppu, mitä se on lukiossa, jos sinne menee?
Tuolla oli tänään matikasta aukeama loppuun ja "kotitehtävämökki", ruotsista tuli pari tehtävää ja sanakoe, enkusta on joku kirjoitusjuttu, kemiasta lukuläksy ja joku moniste. Lisäksi tuolla on perjantaina uskonnon koe.
Koulussa ovat pitkät päivät ja opiskelevat. Sitten kun koulu loppuu ja pitäis viettää vapaa-aikaa niin se menee läksyjen parissa ja kokeisiin lukiessa.
Tänään sai suht nopeasti tehtävät valmiiksi ja ehti pelaamaankin mutta kyllä meilläkin monena iltana ollaan itketty valtavaa työmäärää ja siitä johtuvaa stressiä. Joskus treenipäivinä poika on vielä yhdentoista aikaan lukemassa kokeisiin tai tekemässä tehtäviä. Oon laittanut opettajille viestiä että tuossa on liikaa mun pojalle, kun se on niin tunnollinen ja sillä menee kaikki vapaa aika tuohon kun se haluaa kaiken lukea hyvin. Oon kertonut siitä että kotona itketään kirjojen kanssa kun ei enää jakseta ja illalla puurtaessa väsyneillä aivoilla tuntuu ettei mitään edes osaa. Opet ei kuitenkaan sano juuta eikä jaata. Kuulemma muut ei valita, joten ongelmaa ei ilmeisesti opejen mukaan ole.
Kommentit (80)
Tuttua on. Meillä kuukki on jo ihan uuhalla.
En ymmärtänyt läksykulttuurin ideaa koululaisena enkä ymmärrä nyt aikuisena. Ei töitäkään tuoda kotiin työpäivän jälkeen.
Mielestäni olisi ihan riittävää, että opettajat oppitunnin päätteeksi kertovat, mitkä tehtävät tukevat oppimista kyseisen alueen hallitsemiseksi/ydinasioiden ymmärtämiseksi parhaiten ja sitten näiden tehtävien avulla oppilas voi valmistautua kokeeseen. Ymmärrän ohjatun itsenäisen työskentelyn merkityksen oppimisen kannalta, mutta läksyt koulupäivän päätteeksi eivät mielestäni tue tätä. Ei aikuisetkaan jatka töiden tekemistä kotona.
Miks et tekis sen puolesta? Niinhän kaikki nykyään tekee.
Älä nyt opettajille märise noista läksyistä, aikuinen ihminen. Elämä on valintoja, ei kukaan pakota lastasi intensiivisiin, aikaavieviin harrastuksiin jne. Toisekseen lahjakas lapsi tekee läksyt käden käänteessä, jopa koulupäivän aikana.
Ei ainakaan lukioon kannata mennä, jos jo 8lk läksyt vievät tuntikaupalla, olkoonkin kuinka tunnollinen vain. Ja tuon tason tunnollisuudesta, jos se on edes osasyy, läksyjen tekemiseen menevään aikaan, kannattaa yrittää päästä hieman eroon, sekään asia ei lukiossa helpota elämää, päinvastoin.
Täytyy kyetä suhteuttamaan asioita, ja priorisoimaan, muuten teillä on parin vuoden päästä masentunut ja uupunut teini.
Onko keskiarvo millainen?
Äitix2 ja lukiolaisia olivat, nyt 19v ja 21v.
Pakkoko niitä läksyjä on tehdä. Antaa olla.
Onko hänellä siis joka päivä esim. enkkua, ruotsia,kemiaa? Tuskin eli eikö läksyjä voi jaksottaa useammalle päivälle ja esim. viikonloppuna tehdä osan, jos silloin olisi jaksamista enemmän.
Ja tosi tunnollisen kokeisiin lukijan kanssa kyllä juttelisin,mikä on riittävän hyvä.
Mun ysiluokkalaisella ei ole koskaan läksyjä. Ehtii kuulemma tehdä kaiken jo tunnilla. Ei näy unohduksiakaan, joten kaipa ne on oikeastikin tehty. Toivoisin, että läksyjä olisi, jotta lukion vaatimukset eivät tulisi ihan järkytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan lukioon kannata mennä, jos jo 8lk läksyt vievät tuntikaupalla, olkoonkin kuinka tunnollinen vain. Ja tuon tason tunnollisuudesta, jos se on edes osasyy, läksyjen tekemiseen menevään aikaan, kannattaa yrittää päästä hieman eroon, sekään asia ei lukiossa helpota elämää, päinvastoin.
Täytyy kyetä suhteuttamaan asioita, ja priorisoimaan, muuten teillä on parin vuoden päästä masentunut ja uupunut teini.Onko keskiarvo millainen?
Mä olen yrittänyt sanoa tuosta, että ei tarvitse tehdä kaikkea niin tunnollisesti mutta poika vaatii itse itseltään niin paljon. Haluaa aina saada kymppejä, ysiinkin on pettynyt jos sellainen joskus harvoin tulee. Keskiarvo on varmaan lähempänä 9.5, lukuaineista täysi 10. Tuo on ihan mahdoton suorittaja. Oon yrittänyt puhua ja sanoa että aina ei tarvitse saada kymppejä mutta se itse on niin päättänyt. En mä tiedä mitä tuon kanssa voi tehdä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä siis joka päivä esim. enkkua, ruotsia,kemiaa? Tuskin eli eikö läksyjä voi jaksottaa useammalle päivälle ja esim. viikonloppuna tehdä osan, jos silloin olisi jaksamista enemmän.
Ja tosi tunnollisen kokeisiin lukijan kanssa kyllä juttelisin,mikä on riittävän hyvä.
Ne läksyjen ja tehtävien deadlinet eivät välttämättä liity oppitunteihin mitenkään.
Se onkin yksi iso stressi kun niitä aikatauluja pitää seurata monenlaisia.
Ja jos on sellaisessa yläkoulussa jossa on samassa lukio, syksy on jäätävä koska koulu pakkaa opetuksen aikaan ennen kirjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyetä suhteuttamaan asioita, ja priorisoimaan, muuten teillä on parin vuoden päästä masentunut ja uupunut teini.Onko keskiarvo millainen?
Mä olen yrittänyt sanoa tuosta, että ei tarvitse tehdä kaikkea niin tunnollisesti mutta poika vaatii itse itseltään niin paljon. Haluaa aina saada kymppejä, ysiinkin on pettynyt jos sellainen joskus harvoin tulee. Keskiarvo on varmaan lähempänä 9.5, lukuaineista täysi 10. Tuo on ihan mahdoton suorittaja. Oon yrittänyt puhua ja sanoa että aina ei tarvitse saada kymppejä mutta se itse on niin päättänyt. En mä tiedä mitä tuon kanssa voi tehdä. Ap
Tuossa on todellinen loppuunpalamisen vaara. Jos itkee läksyjä tehdessä ja lähes kaikki vapaa aika menee läksyjen kanssa, niin se ei ole ok. Sinä olet äiti ja vedät sen rajan milloin alkaa vapaa-aika. Varaatte tietyn ajan läksyille ja sen jälkeen niitä ei mietitä. Kukaan ei koskaan tule kysymään kasiluokan kemian numeroa. Se ei ole elämää eikä hyvinvointia suurempi asia.
Itselläni yläasteella 1990-luvun lopussa tuli läksyjä vain matematiikasta ja kielistä. Sama homma oli sitten lukiossa. Lukiossa tein kyllä aina matematiikan läksyt ja yritin, enkä masentunut vaikka menikin väärin. Matematiikasta sain 7, enkä kirjoittanut sitä. Matematiikan opetus lukiessani oli ihan OK. Opettaja kyllä osasi ihan opettaa. Kielten läksyt tein vain harvoin kun en osannut ja tuo oli masentavaa. Myös noiden opetus oli todella surkeaa. Meinasin valittaa tuosta rehtorillekin, mutta en uskaltanut. En viitsi kertoa kielten numeroitani ja harmittaa kun nuo piti sitten kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissakin ja pilasivat todistukseni. Voi kun olisinkin kirjoittanut aikana, jolloin vain äidinkieli oli pakollinen. Olisin niin kirjoittanut vain äidinkielen ja reaaliaineita. Englantia muuten opin vasta kun kävin kursseja aikuislukiossa.
Minä taas ihmettelen oman kasiluokkalaisen löysää tahtia. Lyhyitä päiviä kahdeksasta kahteentoista tai yhteen. Läksyt nopeasti tehty, jos niitä edes on. Kai se kokeisiinkin lukee, vaikka ei yleensä siitä sen kummemmin puhu. Numerot on ysejä ja kaseja. Jos on jotain isompia tehtäviä, niin niihin käyttää usein aikaa viikonloppuisin. Samanlainen oli jo alakoulussa, ettei se koulunkäynti oikein kotona näkynyt, koskaan ei tarvinnut missään apua. Pelkäsin, että yläkoulun työmäärä tulee järkytyksenä, kun on tottunut pääsemään helpolla, mutta ei vissiin sitten. Taitaa vain olla sellainen, että ilman suurempaa panostusta pärjää ihan hyvin. Toki toivoisin, että olisi ahkerampi, koska rahkeet varmaan riittäisi enemmän panostamalla kymppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko se homo ku niin itkettää
Tai sitten on burn outissa.
Tunnin homma tuollaiset. En ymmärrä mikä on niin vaikeaa.
Vähemmän hösäämistä tunnilla, siellähän ne tehtävät pääasiassa tehdään. Jos ei ole ehtinyt matikassakaan tehdä perusaukeamaa koulussa, silloin on kuluttanut tunnin ihan jonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulussa on paljon työtä.
Mun kuopuksella oli kolme a-kieltä ja lisäkis kuvataidepainotus. Kyllä hän teki ihan koko ajan töitä. Lukio on sitten sitä samaa sekin.
Eikö a-kieli ole se vieras kieli, mikä aloitetaan ekana? Miten niitä voi olla kolme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma ei olekaan koulussa vaan lapsessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopuksella oli kolme a-kieltä ja lisäkis kuvataidepainotus. Kyllä hän teki ihan koko ajan töitä. Lukio on sitten sitä samaa sekin.
Eikö a-kieli ole se vieras kieli, mikä aloitetaan ekana? Miten niitä voi olla kolme?
Ekalla alkoi a1, kolmosella enkku ja nelosella a-ruotsi.