Murehtiiko joku alle 60-vuotias siitä, ettei ihmisillä ole töitä jos menee pikakassalle?
Tai ehkä alle 50-vuotias. Normaali, työssäkäyvä on sen verran kiireinen, ettei ole aikaa murehtia muitten murheita. Kaupasta on tarkoitus päästä pois mahd. nopeasti. Itse en myöskään muista niitä aikoja, kun "kaikilla" oli töitä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole pikakassoja, ne on itsepalvelukassoja. Pikakassa on sellainen, johon saa mennä maksi viiden tuotteen kanssa.
Ei niihin itseoalvelukassoihon viitsi mennä normaaliostosten kanssa. Tilaa ostosten käsittelyyn ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Varför kallas det förresten snabbkassa, då gemene man med säkerhet är långsammare än kassafröken? Är det för att det med avsikt finns på tok för få kassor vars enda uppgift är att ta emot pengar av kunderna?
Det går snabbare där! Tänk: vid en vanlig kassa plockar du varorna en och en ur kärran/korgen och lägger dem på bandet. Kassapersonen skannar dem, du betalar och packar varorna i kassen. Vid självbetjäningskassan tar du varorna en och en ur kärran/korgen, för dem framför skannern, lägger dem direkt i kassen och betalar. Visst går det snabbare! (Jag är 77 och använder alltid snabbkassan om sådan finns! Inte har jag så bråttom, men hatar köandet.)
En ymmärrä niitä, jotka jaksavat urputtaa pikakassoista. Nekin tarvitsevat myyjän valvomaan. Satunnaistarkistuksia tulee usein ja asiakkaat tarvitsevat apua tuotteiden leimaamiseen.
Ai niin joo, palstallahan oli aiemmin ketju noista satunnaistarkistuksista, jossa kävi ilmi että ihmisillä ottaa kunnian päälle, jos joutuu satunnaistarkistukseen. On kyllä taas suuret murheet. Noh, hyvä minulle, jatkakaa vain pikakassojen välttelemistä. Itse käytän niitä mielelläni ja pikakassalla on lähes aina tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
56v enkä murehdi. Itsepalvelikassalla kukaan ei hengitä niskaa, että pitäisi pakata nopeemmin. Vastaavasti ei itse tarvii odotella, että se joku kaivaa lompakkonsa vasta, kun kassaneiti on jo valmis ja alkaa hitaasti kaivaa sitä korttia sieltä. Tai seisoo kaikkien tukkeena, kun se kortti laitetaan takaisin sinne lompakkoon ja ihmetellään, mihin lokeroon se lompakko laitetaan käsilaukussa ja vielä vetoketjukin saatava kiinni. Sitten alkaa vasta se ostosten pakkaaminen "tuo ensin, eikun tuo sittenkin, missä se toinen kassi onkaan..." Itsepalvelukassalla on vapautunut jo monta kassapaikkaa tuossa ajassa.
Siellähän just ahdistaakin. Jollet tee asioita tarpeeksi nopsaan, alkaa myyjäkutsusummeri soida. Mulle käy tosi usein niin kun tykkään tehdä niin, että laitan tavarat heti lopulliselle paikalleen ja oikeaan järjestykseen ostoskassissa tai useammassa.
Niin minäkin laitan ne järjestykseen kasseihin, mutta mä teen sen järjestyksen jo kärryyn valmiiksi. Eikä mulla koskaan soi summeri sen takia, että olisin liian hidas laittamaan tavarat kasseihin. Cittarissa käyn ja ei se hirveen nopeaan se kassa ala hälyyttää myyjää paikalle.
Siis ihanko totta noin käy, jos on hidas? En edes tiennyt tuota, ei ikinä ole tapahtunut minulle, vaikka en mitenkään erityisesti hosu. Ja käytän itsepalvelukassaa aina kun sellainen on tarjolla. Myyjäkutsunappia olen joskus joutunut painamaan, jos viivakoodi on viallinen, mutta ei sitä usein tapahdu.
Kaikkihan automatisoituu ja ihmistyövoiman tarve vähenee. Kyllä se kuitenkin vähän riepoo, kun kohta ei saa mistään enää palvelua. Autottomana ja asennustaidottomana on jo nyt vaikeuksia ostaa edes uusia kodinkoneita, kun niitä ei saa ostettua kotiin kuljetettuna ja paikalleen asennettuna ja monissa huonekalukaupoissakaan ei ole enää kotiinkuljetus- ja kokoamispalvelua. Tiedä vaikka joku päivä hiusten leikkuunkin suorittaa joku roportti johon asiakas itse syöttää toiveensa. Tienaavatko ihmiset elantonsa tulevaisuudessa sillä, että ostavat osuuksia erilaisiin meidän puolesta työt tekeviin ropotteihin?
Lopetin S-marketissa käymisen ihan sen takia kun joka kerta koitettiin väkisin ohjata itsepalvelukassalle. Kuten aiemmin mainittu, käytän jos saan tuotteista kohtalaisen alennuksen. Muutenkin typerä välivaihe kun mahdollista olisi laittaa tuotteisiin RFID -tagi ja vilauttaa korttia kävellessään ulos.
Jonotatteko lihatiskille sen taki, että heillä olisi töitä? Vaikka saman tuotteen saa valmiiksi pakattuna hyllystä.
Kai te myös teetätte vaatteenne ja verhonne ompalijalla ja kotona käy siivooja.
Ap, miksi tässä on ikärajat mainittu?
Olen itse 63-vuotias, mutta en ole murehtinut yhtään mitään, vaan käyttänyt tarjottua palvelua hyväkseni.
Ihmiset haahuilee kaupassa vaikka kuinka kauan ja jonottavat lihatiskille ihan rauhassa, valkkaavat lepiä ja hedelmiä mutta sitten kun tullaan kassalle alkaa hirveä kiire yhtäkkiä ulos. Mun miehellä on samaa vikaa, kyylää mikä jono menee nopeammin ja välillä vaihtaa toiseen jonoon vaikkei yleensä hyödytä mitään. Sanon aina ettei meillä ole kiire mihinkään.
Ja juu, en käytä itsepalvelukassaa. Jos kaikki jonottaa sinne, kassat on turhia ja pistetään pois. Tämä on käynyt pankeissa jo ja ravintolassa haet itse ruuat ja viet astiat pois, varmaan kohta pesukoneeseen asti.