Kuin vanhan jätätte omaan isoon okt-pihaan hetkeksi ulos?
Meillä tyttö 4 vee haluaisi olla hetken pihalla yksin esim. kun menen pienemmän kanssa sisälle. Milloin tällaista vastuuta voi antaa lapselle? Siis kun itse haluaisi. Onko oikein kieltääkään asiaa ja pelotella vaaroilla? Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia?
Kommentit (13)
Mulla itselläni ei siis ole tarvetta mennä minnekään ilman lasta, koska joudun kuitenkin koko ajan pienempää vahtimaan. Mutta kun tämä isompi haluaisi olla hetken yksin. Mitä sanon hänelle?
Riippuu toki lapsesta, mutta ihan tavallista näkyy olevan naapurustossakin että 4-vuotiaat ovat okt-pihalla ilman vanhempiaan.
Vierailija:
Mulla itselläni ei siis ole tarvetta mennä minnekään ilman lasta, koska joudun kuitenkin koko ajan pienempää vahtimaan. Mutta kun tämä isompi haluaisi olla hetken yksin. Mitä sanon hänelle?
pari vuotta, eli 3 ja 5-vuotiaina on aloitettu suurin piirtein, tietenkin aluksi silmä tarkkana vahtimassa ikkunassa. Nyt jo saavat olla ihan keskenään ilman sen kummempia vahtimisia, eli ikää nyt 7 ja 5.
2vapaammin" . Sovittiin alkuun säännöt ja sitten katsoin että pysyykö säännöissä. Aluksi sai olla sen 5min yksin kun kävin äkkiä sisällä tai takapihalla ja siitä sitten aikaa lisättiin kun teki kuten oli sovittu. Kumpikaan lapsistamme ei ole kertaakaan rikkonut sovittuja sääntöjä tai rajoja edes kavereiden perässä tai yllytettyinä joten luotan heihin siten kuin vaan lapsiin voi luottaa. Kukin tekee miten parhaakseen katsoo ja miten oman lapsensa uskoo pärjäävän. Ja meillä tosiaan kyllä jo 7v. joutuu olemaan niin " iso" että pärjää yksin myös kodin ulkopuolella (koulumatkat) joten toki hänen on pitänyt saada harjoitella itsekseen pärjäämistä ja vastuun ottamista jo pidemmän aikaa sillä minä en ainakaan voisi pitää lasta pumpulissa kouluikään saakka ja olettaa että sitten pärjää maailmassa ihan yksin yhtäkkiä.
Piha aidattu. Eli on oikeanlaista vastuunantoa antaa olla hetken yksin pihassa? Tänäänkin sanoi, että menkää te edellä sisälle, niin mä haluan seisoa tässä yksin ja katsella.
Tosin kokonaan aidattu piha ja portti sekä koko ajan näköyhteys keittiön ikkunasta lapseen samalla ku ruokaa laittelen.
Piha aidattu, eivät pääse sieltä mitenkään karkaamaan. Tosin eivät ole muutenkaan sen sorttisia että karkailisivat.
piha on aidattu hyvin koska meillä on koiria joten karkaamaan ei takuulla pääse, siitä pitävät kyllä koiratkin jo huolta, aloittavat semmosen metakan että ei voi olla kuulematta.
kun olen ollut pukemassa itse tai tullut jo riisumaan itse ulkovaatteita, vessaan tai muuta pientä. Meilä pihaan on panostettu ja se on aidattu kunnolla (portit lapsiturvalliset) ja pihassa on leluja, tekemistä vaikka kuinka. Poika viihtyy hyvin siinä itsekseen enkä ole nähnyt asiaa ongelmaksi. Toki jos sisällä itse vielä/jo olen, katson ikkunasta.
Lapsissa on eroja enkä lähtisi lasta tuntematta suosittelemaan mitään tiettyä ikää. Kukin tuntuu taaperonsa ihan itse parhaiten ja osaa arvioida, että onko reipas ja pelkääkö yms.
Meillä 5 vuotias on kotona kun käyn lähikaupassa tai vien nuorimmaista liikkariin tms. Pihalla 3 ja 5 vuotiaat on ihan rauhassa keskenään pitkiäkin aikoja (tunnin tjsp) jos itse esim. teen ruokaa sisällä. Ikkunasta tulee välillä vilkaistua. Eikä ole minusta mitään heitteillejättöä. 7 vuotias sen sijaan haluaakin jäädä kotiin jos esim. lähdetään isommille ostoksille, ei viihdy yhtään ihmisvilinässä ja kauppojen tungoksessa :)
Riippuu talosta ja siitä mihin lähdet- .WC:ssä voit käydä, kun alle 7 v lapsi on yksin pihalla, mutta et kaupassa...