Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko toimia sijaisvanhempana?

Vierailija
24.01.2023 |

Saa myös perustella, että miksi tai miksi ei.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samalla luokalla sijaislapsen kanssa. Oli ihan yleisesti tiedossa, että sen isä oli hyväksikäyttänyt sitä ja tämä tyttö tiesi sellaisia sanoja ja käsitteitä, mitä sen ikäisen ei todellakaan kuulu tietää saati käyttää. Toisinaan tämä veti housut alas käytävällä ja huusi katsomaan, käyttäytyi myös muita lapsia kohtaan ahdistelevasti. Joutui vaihtamaan koulua näiden juttujen vuoksi joskus viidennellä luokalla.

Mietin joskus vanhempana, miten vaikeaa tuon tytön sijaisvanhemmilla on ollut. Itse en varmasti pystyisi olemaan esimerkiksi sellaisen lapsen sijaisvanhempi.

Vierailija
22/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tietoni ja taitoni eivät riitä. En ole terapeutti tai psykiatri, enkä liioin siedä oikuttelevia ihmisiä, en lapsia tai aikuisia. Omien lasten kanssa on ollut suuria vaikeuksia, joten minulla ei ole ruusuisia kuvitelmia yhtään mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta en pelkästään niiden lasten vaan myös lasten vanhempien tai sukulaisten. En halua perheeni lähelle moniongelmaisia tuntemattomia ihmisiä.

Vierailija
24/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä, käytännössä en. Jos en olis näin köyhä niin ainakin kiinnostais. Pitäisin juurikin nimenomaan ongelmaisista, haasteet kiinnostaa. Kun olin hoitaja niin mulle kaikkein vaikeimmat tyypit oli niitä rakkaimpia.

Vierailija
25/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tulin suht nuorena 10 vuotiaan pojan äitipuoleksi. Siinä on ollut riittävästi. Omien lasten kanssa on ollut hankaluuksia riittävästi, ettei voimat enää riitä.

Muuten kovasti kunnioitan kovasti kaikkia sijaisperheitä.

Vierailija
26/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti ja suoraan sanoen en. Ovat monet näistä lapsista ja nuorista niin rikki, että en usko tällaisena tavallisena äitinä heidän kanssaan jaksavani tai pärjääväni.

Vierailija
27/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri tällä hetkellä resurssit eivät riittäisi millään ja muutenkin olen sen verran suorittavaa ja sitten uupuvaa sorttia, ettei se varmaan olisi järkevää. Tukiperhetoimintaa voisin joskus ajatella, kun tilanne tasaantuu.

Jos sukulaisen tai ystävän lapset jäisivät orvoiksi, en miettisi kahta kertaa, vaan olisin valmis sijoittamaan heidät meille vaikka pysyvästi.

Vierailija
28/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Ei ole tilaa eikä resursseja oman perheen lisäksi.

Tunnen joitakin lapsena sijoitettuja, osa on hyvin pärjännyt ja normaalisti kasvaneet aikuisiksi,osa ollut haastavia ja elämässä vaikeuksia.

Vierailija
29/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juuri tällä hetkellä resurssit eivät riittäisi millään ja muutenkin olen sen verran suorittavaa ja sitten uupuvaa sorttia, ettei se varmaan olisi järkevää. Tukiperhetoimintaa voisin joskus ajatella, kun tilanne tasaantuu.

Jos sukulaisen tai ystävän lapset jäisivät orvoiksi, en miettisi kahta kertaa, vaan olisin valmis sijoittamaan heidät meille vaikka pysyvästi.

Yleensä orvoksi jääneitä ei sijoiteta, vaan heille etsitään huoltaja, jonka luona yleensä myös asuvat.

Sijaisvanhemmat taas eivät ole lapsen huoltajia.

Vierailija
30/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ajattelin että voisin, mutta nykyään enää en. Omat lapset teinejä ja olen töissä yläkoulussa. Pyrin siellä olemaan turvallinen, jämäkkä ja ystävällinen aikuinen. Se riittäköön omalta osaltani.

Vierailija
31/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi. Ei riitä energia. Myöskään talomme ei sovellu, lapselle ei olisi omaa huonetta. En ottaisi edes vaihto-oppilasta, samasta syystä.

Vierailija
32/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä todennäköisesti saisin varmaan olla kuin sinkkumies joka on onnistunut adoptoimaan.

Eli 1% mahis.

Vierailija
33/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, tai korkeintaan hyvin kapea-alaisesti valikoiden millaiselle lapselle. Yksinkertaisesti omassa elämässä on niin monta palikkaa soviteltavana että lapsesta tuleva kuormitus täytyisi olla äärimmäisen pieni (eli hyvin perusmuksu ja valvotut tapaamiset jossain muualla).

Vierailija
34/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin olla mahdollisimman pienten lasten se ensimmäinen kriisiperhe, johon heidän hätäsijoitettaisiin kunnes löytyisi se oikea oma sijaisperhe. En siis haluaisi ketään yhtä meille asumaan vuosiksi, mutta aina uuden pienen vauvan joka tarvitsisi apua - sitä haluaisin tehdä! Olen harkinnut jääväni pois työelämästä (nyt 54v) tehdäkseni tätä, mutta en tiedä onko tällaiselle tarvetta ja saisiko siitä tarpeeksi palkkaa. Ei siis hirveästi tarvitsisi tulla, mutta sen verran että saisin ruoat hankittua ja normikulut, mies voi maksaa talon ja auton menot. 

Vierailija
35/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuvittelin että voisin. Sitten tutustuin henkilöön joka sijaisvanhemmuusasioita pyörittää ja tajusin että koko ala onntäysin sairas.

Vierailija
36/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä todennäköisesti saisin varmaan olla kuin sinkkumies joka on onnistunut adoptoimaan.

Eli 1% mahis.

Sinkkumiehiä toimii kyllä sijaisvanhempina

Vierailija
37/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä orvoksi jääneitä ei sijoiteta, vaan heille etsitään huoltaja, jonka luona yleensä myös asuvat.

Niin ja lapset sijoitettuina asuvat aina sijaisvanhempien luona.

Orpoja sijoitetaan myös, kaikki ei halua adoptoida, mutta ovat valmiita kantamaan vastuun huoltajan roolissa.

Vierailija
38/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos samassa kaupassa ei saisi lapsen sukua, niin voisin. Mutta todella kaikki siteet lapsen vanhempiin, isovanhempiin ja sisaruksiin tulisi katkaista. Lapsen tulisi olla alle kouluikäinen eikä terapiassa saisi keskittyä menneisyyteen.

Vierailija
39/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. Olen hyvin lapsirakas ja olisin halunnut saada itsekin lapsia. Sijaisvanhemmuus on käynyt monta kertaa mielessä.

Vierailija
40/68 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja lapset sijoitettuina asuvat aina sijaisvanhempien luona.

Orpoja sijoitetaan myös, kaikki ei halua adoptoida, mutta ovat valmiita kantamaan vastuun huoltajan roolissa.

Miksi orpo sijoitettaisiin pelkästään sen vuoksi että on orpo? Ellei tietty ole jotain erityisiä haasteita tai muita sijoituksen perusteita.

Kyllä orvolle etsitään yleensä aina ensin huoltaja. Huoltaja toimii lapsen huoltajana huoltajuuden saatuaan, kuten kuka tahansa huoltaja. Adoptio on taas ihan eri juttu, ja se ei liity huoltajuuteen itsessään. Toki joskus huoltaja voi myös adoptoida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän