Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliitto +erilliset omaisuudet - käytännön jutut

Vierailija
23.01.2023 |

Hei te, joilla avioehto tai olette esim. perineet omaisuutta, jossa testamentintekijä on sulkenut pois puolisonne oikeuden perintöön. Miten käytännössä huolehditte siitä, että rahat pysyy erillään?

Mietin tätä nyt siksi, että ollaan puolison kanssa ostamassa yhteistä asuntoa, joka maksetaan ja tullaan omistamaan puoliksi. Oman puolikkaani ostoon tulen käyttämään osittain perittyä ja osittain itse hankittua rahaa. Puolison avio-oikeus perimääni omaisuuteen ja sen tilalle tulevaan omaisuuteen on suljettu pois, avioehtoa meillä ei ole.

Miten te oikein pysytte kärryillä omaisuus lajien vaihtuessa mikä on aina mitäkin? Millaista kirjanpitoa pidätte itsellenne?

Ja ei, en kaipaa mitään "meillä on kaikki yhteistä" kommentteja. Koska tää ei oo mun valinta vaan sen henkilön, jonka olen perinyt.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se henkilö, jonka olet perinyt, ei voi määritellä miten perintöösi suhtaudut tai käytät.

Vierailija
2/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se henkilö, jonka olet perinyt, ei voi määritellä miten perintöösi suhtaudut tai käytät.

Älä höpsi. Testamentissa on suljettu pois puolisoni aviooikeus perimääni ja sen tilalle tulevaan omaisuuteen. En kaipaa tuollaisia kommentteja, vaan käytännön asiaa siitä, miten pidän itseni tilanteen tasalla. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän muutenkin kirjanpitoa excelissä niin siinä ohessa sujuu tämäkin.

Vierailija
4/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää avioehto. 

Vierailija
5/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän muutenkin kirjanpitoa excelissä niin siinä ohessa sujuu tämäkin.

Kerrotko konkreettisesti millaista kirjanpitoa? Eli jos ostat jotain, eritteletkö miten siihen käytetyt eri rahat? Ap

Vierailija
6/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä höpsi. Testamentissa on suljettu pois puolisoni aviooikeus perimääni ja sen tilalle tulevaan omaisuuteen. En kaipaa tuollaisia kommentteja, vaan käytännön asiaa siitä, miten pidän itseni tilanteen tasalla. Ap

Sä saat lahjoittaa perintösi pois, mutta puolisollasi ei ole oikeutta siihen eron sattuessa niin kauan kuin sulla tuo omaisuus on. Ja koska teillä on avioehto ei puolisollasi ole muutenkaan eron sattuessa oikeutta sun omaisuuteen.

Vierailija
7/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä saat lahjoittaa perintösi pois, mutta puolisollasi ei ole oikeutta siihen eron sattuessa niin kauan kuin sulla tuo omaisuus on. Ja koska teillä on avioehto ei puolisollasi ole muutenkaan eron sattuessa oikeutta sun omaisuuteen.

Meillä ei ole avioehtoa. Ja muuten selvitit nyt itsestäänselvyyksiä. En kysynyt tuota, vaan sitä, miten te muut vastaavassa tilanteessa huolehditte siitä, että peritty omaisuus ja sen tilalle tuleva omaisuus pysyy erillään itse hankitusta. Ap

Vierailija
8/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole avioehtoa. Ja muuten selvitit nyt itsestäänselvyyksiä. En kysynyt tuota, vaan sitä, miten te muut vastaavassa tilanteessa huolehditte siitä, että peritty omaisuus ja sen tilalle tuleva omaisuus pysyy erillään itse hankitusta. Ap

Miksi sitten aloitit kysymyksesi näin Hei te, joilla avioehto?

Vierailija
9/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioehto TAI. Eli kysyin konkreettisia neuvoja tilanteisiin, joissa omaisuudesta osa on rajattu avio-oikeuden piiristä pois. Eli onko sulla niitä neuvoja? Ap

Vierailija
10/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvyyden vuoksi on hyvä tehdä niinikään avioehto, missä on myöskin todettu ;

-että perintönä tai testamentilla saatuun omaisuuteen, omaisuuden tuottoon tai sijaan tulleeseen omaisuuteen, ei aviopuolisolla ole oikeutta (avioerotilanteessa).

- samoin on hyvä olla määräys, myös vastaavasti; kummallakaan ei ole avio-oikeutta toisensa omaisuuteen.

Vierailija
11/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä möin kiinteistön, joka oli suurin osa perintöäni, jossa puoliso oli rajattu pois. Ostimme asunnon ja mökin 50/50. Oma rahoitusosuuteni tuli kiinteistön myynnistä, puolison oman asuntonsa myynnistä. Ei tarvita mitään kirjanpitoa.

Vierailija
12/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioehto TAI. Eli kysyin konkreettisia neuvoja tilanteisiin, joissa omaisuudesta osa on rajattu avio-oikeuden piiristä pois. Eli onko sulla niitä neuvoja? Ap

Olet ihan pihalla ap.

Avioliiton aikana vallitsee omaisuuden erillisyyden periaate eli omaisuus ei muutu yhteiseksi naimisiin mennessä. Se muuttuu yhteiseksi vasta eron hetkellä, ellei avioehtoa ole. Tai liiton päättyessä toisen kuolemaan. Ja avioehtokin pätee vasta tilanteeseen eron hetkellä, avioehto ei vaikuta asioihin avioliiton aikana.

Vierailija
13/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-että perintönä tai testamentilla saatuun omaisuuteen, omaisuuden tuottoon tai sijaan tulleeseen omaisuuteen, ei aviopuolisolla ole oikeutta (avioerotilanteessa).

- samoin on hyvä olla määräys, myös vastaavasti; kummallakaan ei ole avio-oikeutta toisensa omaisuuteen.

Me halutaan että avio-oikeus muuten on, mutta reiluuden vuoksi aiotaan kyllä tehdä avioehto, jolla peritty suljetaan pois, ettei mulla oo avio-oikeutta puolisoni perimään myöskään.

Mutta miten siis käytännössä pitäisit erillään omaisuudet, joista osaan on avio - oikeus ja osaan ei?

Vierailija
14/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostatte yhteisen asunnon, niin ehkä kannattaa ottaa omat, erilliset asuntolainat. Näin on meillä, vaikka ei ollakaan vielä saatu perintöjä. Pystyy suoraan näkemään, paljonko sitä omaa lainaa on jäljellä.

Meillä on myös omat, erilliset tilit ja omat sijoitukset yms omaisuus. Näiden lisäksi on yhteiset taloustilit, joihon laitamme rahaa yhteisiä menoja varten.

Seuraan omaa varallisuuttani myös excelissä.

Vierailija
15/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan pihalla ap.

Avioliiton aikana vallitsee omaisuuden erillisyyden periaate eli omaisuus ei muutu yhteiseksi naimisiin mennessä. Se muuttuu yhteiseksi vasta eron hetkellä, ellei avioehtoa ole. Tai liiton päättyessä toisen kuolemaan. Ja avioehtokin pätee vasta tilanteeseen eron hetkellä, avioehto ei vaikuta asioihin avioliiton aikana.

No kyllä minä sen tiedän. Kyse on siitä, että jos mulla on tilillä perittyä rahaa, jotka käytän osarahoituksena yhteiseen asuntoon, joka myöhemmin myydään tappiolla ja josta saamani rahat sijoitan osakkeisiin, kuinka sitten 30 vuoden jälkeen avioeron tai kuoleman tapahtuessa osoitan, mikä osuus osakeaalkustani on avio-oikeuden piirissä ja mikä ei. Eli miten konkreettisesti pidätte itsenne kärryillä tilanteesta omaisuuslajien vaihtuessa? Huokaus. Ap

Vierailija
16/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuudet on erilliset avioliiton aikana. Sinun rahat ei ole miehesi rahoja vaikka olette naimisissa ja vaikka ei ole avioehtoa. On virheluulo, että naimisiin mennessä sinun omaisuus on minun ja minun on sinun.

Vierailija
17/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostatte yhteisen asunnon, niin ehkä kannattaa ottaa omat, erilliset asuntolainat. Näin on meillä, vaikka ei ollakaan vielä saatu perintöjä. Pystyy suoraan näkemään, paljonko sitä omaa lainaa on jäljellä.

Meillä on myös omat, erilliset tilit ja omat sijoitukset yms omaisuus. Näiden lisäksi on yhteiset taloustilit, joihon laitamme rahaa yhteisiä menoja varten.

Seuraan omaa varallisuuttani myös excelissä.

Juu ei oo ongelma pysyä kartalla siitä, mikä on omaa rahoitustani. Kyse oli nyt siitä, että se jakautuu perittyyn (joka ei avio-oikeuden piirissä) ja hankittuun (joka avio-oikeuden piirissä).

Vierailija
18/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me halutaan että avio-oikeus muuten on, mutta reiluuden vuoksi aiotaan kyllä tehdä avioehto, jolla peritty suljetaan pois, ettei mulla oo avio-oikeutta puolisoni perimään myöskään.

Mutta miten siis käytännössä pitäisit erillään omaisuudet, joista osaan on avio - oikeus ja osaan ei?

Ehkä helpointa on ostaa perintörahoilla vaikka joku sijoitusasunto ja tehdä siitä paperi, jossa kerrotaan asunnon tulleen suojatun perinnön sijaan.

Vierailija
19/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuudet on erilliset avioliiton aikana. Sinun rahat ei ole miehesi rahoja vaikka olette naimisissa ja vaikka ei ole avioehtoa. On virheluulo, että naimisiin mennessä sinun omaisuus on minun ja minun on sinun.

Voi jumaliste. Minä tiedän sen. Ap

Vierailija
20/55 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et mitenkään, jos perintö on rahaa. Rahaa käytetään, ei sillä ole muuta virkaa.

Jos kyseessä on esine, kiinteistö tms. ei asiassa luulisi olevan ongelmaa.

Olisi helpompi kommentoida jos kerrot mitä perit. 262

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi