Avioliitto +erilliset omaisuudet - käytännön jutut
Hei te, joilla avioehto tai olette esim. perineet omaisuutta, jossa testamentintekijä on sulkenut pois puolisonne oikeuden perintöön. Miten käytännössä huolehditte siitä, että rahat pysyy erillään?
Mietin tätä nyt siksi, että ollaan puolison kanssa ostamassa yhteistä asuntoa, joka maksetaan ja tullaan omistamaan puoliksi. Oman puolikkaani ostoon tulen käyttämään osittain perittyä ja osittain itse hankittua rahaa. Puolison avio-oikeus perimääni omaisuuteen ja sen tilalle tulevaan omaisuuteen on suljettu pois, avioehtoa meillä ei ole.
Miten te oikein pysytte kärryillä omaisuus lajien vaihtuessa mikä on aina mitäkin? Millaista kirjanpitoa pidätte itsellenne?
Ja ei, en kaipaa mitään "meillä on kaikki yhteistä" kommentteja. Koska tää ei oo mun valinta vaan sen henkilön, jonka olen perinyt.
Kommentit (55)
Vapaamuotoinen laskelma hankitusta omaisuudesta ja sen rahoittamisesta. Päiväys ja ainakin sinun nimi asiakirjaan. Laskelma tallelokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se henkilö, jonka olet perinyt, ei voi määritellä miten perintöösi suhtaudut tai käytät.
Älä höpsi. Testamentissa on suljettu pois puolisoni aviooikeus perimääni ja sen tilalle tulevaan omaisuuteen. En kaipaa tuollaisia kommentteja, vaan käytännön asiaa siitä, miten pidän itseni tilanteen tasalla. Ap
Et mitenkään, jos perintö on rahaa. Rahaa käytetään, ei sillä ole muuta virkaa.
Jos kyseessä on esine, kiinteistö tms. ei asiassa luulisi olevan ongelmaa.
Olisi helpompi kommentoida jos kerrot mitä perit. 262
Sekä kiinteistöjä että rahaa. Mutta aloituksessa kerroin jo, että ostamme puolisoni kanssa yhdessä asunnon, johon käytän sekä perimääni että tienaamaani rahaa. Eli osa siitä asunnosta tulee olemaan perimäni omaisuuden tilalle tullutta omaisuutta. Ap
Jos perii vaikka metsää ja mökin, niin ei tarvitse tehdä mitään, jos testamenttimääräys sulkee puolison pois. Silloin ei kyllä puolison pidä laittaa rahaa esim.mökin kunnostamiseen. Tai jos laittaa, niin siitä kannattaa tehdä virallinen "paperi".
Eikö olisi helpointa vain tehdä kaikkia omaisuuslajeja koskeva avioehto, jolla suljetaan kaikki avio-oikeus pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuudet on erilliset avioliiton aikana. Sinun rahat ei ole miehesi rahoja vaikka olette naimisissa ja vaikka ei ole avioehtoa. On virheluulo, että naimisiin mennessä sinun omaisuus on minun ja minun on sinun.
Voi jumaliste. Minä tiedän sen. Ap
Miksi olet niin hyökkäävä? Itse kirjoitat niin epäselvästi, että kaikki käsittävät sinun aloituksen eri tavalla kuin ilmeisesti tarkoitit. Ja sitten rai voat täällä heille. Opettele ilmaisemaan itseäsi selkeästi, niin helpottuu tuo sinun elämä.
Mielestäni ilmaisin sen ihan selkeästi. Turhauttaa saada vastaukseksi asioita, jotka jo tiedän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos perii vaikka metsää ja mökin, niin ei tarvitse tehdä mitään, jos testamenttimääräys sulkee puolison pois. Silloin ei kyllä puolison pidä laittaa rahaa esim.mökin kunnostamiseen. Tai jos laittaa, niin siitä kannattaa tehdä virallinen "paperi".
Niin pitkään kun mökki pysyy omistuksessa ja peritty raha tilillä, homma on kyllä selkeä. Kyse on nyt tilanteesta, jossa alkuperäisen omaisuuden tilalle tulee muuta omaisuutta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuudet on erilliset avioliiton aikana. Sinun rahat ei ole miehesi rahoja vaikka olette naimisissa ja vaikka ei ole avioehtoa. On virheluulo, että naimisiin mennessä sinun omaisuus on minun ja minun on sinun.
Miksi olet niin hyökkäävä? Itse kirjoitat niin epäselvästi, että kaikki käsittävät sinun aloituksen eri tavalla kuin ilmeisesti tarkoitit. Ja sitten rai voat täällä heille. Opettele ilmaisemaan itseäsi selkeästi, niin helpottuu tuo sinun elämä.
Mielestäni ilmaisin sen ihan selkeästi. Turhauttaa saada vastaukseksi asioita, jotka jo tiedän. Ap
Ei tämä ole mikään oikeat juristit vastaa ilmaiseksi hankaliin lakikysymyksiin -palsta. Tämä on koko kansan keskustelupalsta.
Kirjoitat paperin, johon kirjaat, että olet maksanut asunnon ostohinnasta 30 % perinnölläsi ja 20 % muilla rahoillasi / lainallasi. Jos joskus myytte asunnon, niin sen myyntihinnasta 30 % on avio-oikeuden ulkopuolista ihan siitä riippumatta, myyttekö asunnon voitolla vai tappiolla.
Säilytät tuota paperia jossain hyvässä paikassa (mielellään vielä kopio jossain toisessa paikassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään oikeat juristit vastaa ilmaiseksi hankaliin lakikysymyksiin -palsta. Tämä on koko kansan keskustelupalsta.
Kysyin kokemuksia ihan tavallisilta ihmisiltä, joilla vastaava tilanne. Ja nimenomaan pyysin, että ne, joilla ei kokemusta, eivät kommentoisi epäilenbaisuuksia tyyliin "me emme erittele rahoja". Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kokemuksia ihan tavallisilta ihmisiltä, joilla vastaava tilanne. Ja nimenomaan pyysin, että ne, joilla ei kokemusta, eivät kommentoisi epäilenbaisuuksia tyyliin "me emme erittele rahoja". Ap
Ei kukaan sellaisia sinulle kommentoinutkaan.
Mutta kommentoi tai ei, niin ei ole ok, että kiroilet vieraille ihmisille tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat paperin, johon kirjaat, että olet maksanut asunnon ostohinnasta 30 % perinnölläsi ja 20 % muilla rahoillasi / lainallasi. Jos joskus myytte asunnon, niin sen myyntihinnasta 30 % on avio-oikeuden ulkopuolista ihan siitä riippumatta, myyttekö asunnon voitolla vai tappiolla.
Säilytät tuota paperia jossain hyvässä paikassa (mielellään vielä kopio jossain toisessa paikassa).
Ja nämä prosenttiosuudet olivat vain esimerkkejä, mutta ymmärsit varmaan idean. Meillä on vähän vastaava juttu, kun mieheni sai vanhemmiltaan perinnön, josta minun avio-oikeuteni on suljettu pois. Suurin osa perinnöstä on rahana, jota mieheni on vähitellen sijoittamassa. Olen pyytänyt häntä merkitsemään ylös, mitkä sijoitukset on tehty perintörahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jeps, näin olen ajatellutkin. Kiitos tästä! Mietin, pitäskö mun myös liittää siihen konkreettiset tositteet? Eli tosite siitä, kun perintöraha on tullut tilille ja kun olen siirtänyt siltä tililtä rahaa tilille, jolta olen maksanut osuuteni kauppahinnasta jne. Ap
AP vaikuttaa kiukuttelevalta teiniltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä prosenttiosuudet olivat vain esimerkkejä, mutta ymmärsit varmaan idean. Meillä on vähän vastaava juttu, kun mieheni sai vanhemmiltaan perinnön, josta minun avio-oikeuteni on suljettu pois. Suurin osa perinnöstä on rahana, jota mieheni on vähitellen sijoittamassa. Olen pyytänyt häntä merkitsemään ylös, mitkä sijoitukset on tehty perintörahoilla.
Mä olen myös sijoittanut osan. Ne on ollut helppo pitää erillään, kun niille olen avannut oman sijoitustilinsä. Mut tuo asunto sitten tuntuu hankalammalta kohteelta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps, näin olen ajatellutkin. Kiitos tästä! Mietin, pitäskö mun myös liittää siihen konkreettiset tositteet? Eli tosite siitä, kun perintöraha on tullut tilille ja kun olen siirtänyt siltä tililtä rahaa tilille, jolta olen maksanut osuuteni kauppahinnasta jne. Ap
Minusta näin tarkat tositteet eivät ole tarpeen, jos perintösi arvo näkyy jo perukirjassa. Asunnon ostosta ja myynnistä kannattaa ottaa mukaan kopiot kauppakirjoista.
Olet siis perinyt kohtalaisen määrän omaisuutta. Mistään kymppitonnista ei ole selvästi kyse. Teillä oli varmasti juristi hoitamassa perunkirjoitusta ja perinnönjakoa. Miksi et kysynyt häneltä neuvoa?
Vierailija kirjoitti:
Olet siis perinyt kohtalaisen määrän omaisuutta. Mistään kymppitonnista ei ole selvästi kyse. Teillä oli varmasti juristi hoitamassa perunkirjoitusta ja perinnönjakoa. Miksi et kysynyt häneltä neuvoa?
En ole ap, mutta ei perunkirjoitustilaisuudessa välttämättä tulee mieleen tällaisia käytännön juttuja. Jälkikäteen kysymykset taas maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa asunnon osto ei ollut ajankohtainen. Sain kyllä ohjeet eri pankkitilin avaamiseen perintörahoille jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sellaisia sinulle kommentoinutkaan.
Mutta kommentoi tai ei, niin ei ole ok, että kiroilet vieraille ihmisille tuolla tavalla.
En ole Ap, mutta minä kyllä ymmärrän ihan hyvin, että siihen turhautuu kun valtaosa kommentoijista ei osaa lukea ihan selkokielistä aloitusta ja vastata siihen. Jos et halua että sinulle kiroillaan, niin älä tuki toisen ketjua täysin epäolennaisilla kommenteilla.