Jos vuokranantaja irtisanoo vuokralaisen, niin milloin vuokralaisen pitää lähteä?
Jos on ollut vuokralla vaikka kymmenen vuotta, niin voiko vuokralainen lähteä, vaikka keskellä kuuta ja jos lähtee, niin pitääkö maksaa koko kuun vuokra vielä?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi sinulle vaikuttaa olevan ongelma irtisanoa asunto itse, jos löydät uuden asunnon aiemmin kuin milloin vuokranantajan irtisanomisaika päättyy? Etsi nyt rauhassa asuntoa ja jos löydät sen tämän kuun aikana, tee oma irtisanomisilmoitus, jolloin muuttosi olisi huhti-toukokuun vaihteessa. Vai pelkäsitkö, että joutuisit maksamaan uudesta asunnosta jo huhtikuun vuokran myös? Älä katsele sellaisia asuntoja, jotka vapautuvat jo 1.4. vaan vain niitä, jotka vapautuvat 1.5. lähtien.
No, kun nyt ois asunto kyllä saatavilla ja kerroinkin tästä vuokranantajalle. Mutta pääsen katsomaan asuntoa vasta , kun se on rempattu ja että hyväksynkö sen, koska kärsin sisäilmaongelmista. Eli nyt en sit ehtinyt sanoa asuntoa irti itse tämän kuun viimeinen päivä , koska pääsen ehkä vasta ensviikolla sitä katsomaan ja sit sekin vielä, että vuokranantajalla ei olekkaan kiire saada tätä asuntoa tyhjäksi ja omaan käyttöön.
Jos ei kumpikaan vuokranantja tule tässä vastaan niin minun on hylättävä se asunto mikä nyt on tarjolla ja jatkaa asunnon etsimistä.
Että tämän vuoksi tämä on nyt niin vaikeaa.
No, ens viikolla sen sit tietä,kuin tässä käy.
Ehdit hyvin tämän kuun puolella irtisanomaan sopimuksen jos ensi viikolla näet sen asunnon. Silloinhan on vasta kuukauden puoliväli, eli sinulla on pari viikkoa aikaa
Joo, mutta kun asunnon vakuus maksu pitää maksaa 23 päivä ja 1.4 alkais uuden asunnon vukrasopimus, jos siis otan sen.
Kyllä minä ymmärrän nämä irtisanomisjutut , mutta sitä ei missään sanota mitä se asunnon irtisanominen tarkoittaa silloin, jos yksityinen vuokranantaja sanoo asunnon irti, kun niillehän se irtisanomisaika on 6 kk.
Helposti sitä moni ajattelee , että voi sen puolenvuoden sisällä muuttaa milloin vaan eikä sit muutettuaan enää tartte vuokraa siihen irtisanottuun asuntoon maksaa. Tätä ei rautalangasta väännetä laissa ja jos joku tietää , että jossain tästä jossain pykälissä tarkennetaan niin tänne vaan linkkiä tulemaan alapeukuttajilta varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vuokrasopimuksesta. Pitkä aikahan se yleensä on kun vuokranantaja päättää sopparin?
Ei riipu sopimuksesta vaan on ihan laissa.
Alle vuosi asumista, irtisanomisaika 3 kk. Yli vuosi, 6 kk.Ja ihan huvikseen ei sopimusta voi irtisanoa.
"Vuokranantajana sinulla tulee aina olla hyvän tavan mukainen peruste toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen irtisanomiseen ja peruste on aina ilmoitettava vuokralaiselle. Riittäviä perusteita ovat esimerkiksi asunnon myyminen, lähisukulaiselle vuokraaminen tai jopa huoneiston laaja peruskorjaaminen."
Irtisanomisajat ovat laissa.
Käytännössä vuokranantaja voi irtisanoa aina. Aina löytyy hyväksyttävä syy, vaikka tekaistukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi sinulle vaikuttaa olevan ongelma irtisanoa asunto itse, jos löydät uuden asunnon aiemmin kuin milloin vuokranantajan irtisanomisaika päättyy? Etsi nyt rauhassa asuntoa ja jos löydät sen tämän kuun aikana, tee oma irtisanomisilmoitus, jolloin muuttosi olisi huhti-toukokuun vaihteessa. Vai pelkäsitkö, että joutuisit maksamaan uudesta asunnosta jo huhtikuun vuokran myös? Älä katsele sellaisia asuntoja, jotka vapautuvat jo 1.4. vaan vain niitä, jotka vapautuvat 1.5. lähtien.
No, kun nyt ois asunto kyllä saatavilla ja kerroinkin tästä vuokranantajalle. Mutta pääsen katsomaan asuntoa vasta , kun se on rempattu ja että hyväksynkö sen, koska kärsin sisäilmaongelmista. Eli nyt en sit ehtinyt sanoa asuntoa irti itse tämän kuun viimeinen päivä , koska pääsen ehkä vasta ensviikolla sitä katsomaan ja sit sekin vielä, että vuokranantajalla ei olekkaan kiire saada tätä asuntoa tyhjäksi ja omaan käyttöön.
Jos ei kumpikaan vuokranantja tule tässä vastaan niin minun on hylättävä se asunto mikä nyt on tarjolla ja jatkaa asunnon etsimistä.
Ehdit hyvin tämän kuun puolella irtisanomaan sopimuksen jos ensi viikolla näet sen asunnon. Silloinhan on vasta kuukauden puoliväli, eli sinulla on pari viikkoa aikaa
Joo, mutta kun asunnon vakuus maksu pitää maksaa 23 päivä ja 1.4 alkais uuden asunnon vukrasopimus, jos siis otan sen.
Kyllä minä ymmärrän nämä irtisanomisjutut , mutta sitä ei missään sanota mitä se asunnon irtisanominen tarkoittaa silloin, jos yksityinen vuokranantaja sanoo asunnon irti, kun niillehän se irtisanomisaika on 6 kk.
Helposti sitä moni ajattelee , että voi sen puolenvuoden sisällä muuttaa milloin vaan eikä sit muutettuaan enää tartte vuokraa siihen irtisanottuun asuntoon maksaa. Tätä ei rautalangasta väännetä laissa ja jos joku tietää , että jossain tästä jossain pykälissä tarkennetaan niin tänne vaan linkkiä tulemaan alapeukuttajilta varsinkin.
Vuokralainen voi itse irtisanoa sopimuksen sen jälkeen, kun vuokranantaja on irtisanonut. Näin asunnosta ei tarvitse maksaa vuokraa kuin yksi täysi kuukausi.
6 kk irtisanomisajan on tarkoitus suojata vuokralaista, että tämä ehtii hankkia uuden asunnon itselleen. Tietenkään ei tarvitse jäädä 6kk:ksi, saati maksaa koko tuolta irtisanomisajalta vuokraa, jos uusi asunto on jo löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokranantaja irtisanoo vuokralaisen, niin vuokralainen maksaa vuokraa niin pitkään kuin irtisanomisaika on. Vuokranantajan puolelta irtisanomisaikaan vaikuttaa esimerkiksi vuokrasuhteen kesto, mutta aina se on useamman kuukauden.
Vuokralainen ei voi vain häipyä haluamanaan ajankohtana, vaikka vuokranantaja on sopimuksen irtisanonut. Vuokralainen voi kuitenkin itse halutessaan irtisanoutua, jolloin irtisanomisaika on sama kokonainen kalenterikuukausi kuin muutenkin. On myös mahdollista yhdessä sopia jostain muusta ajankohdasta (esimerkiksi kuun puoliväli), mutta sen pitää sopia kummallekin.
Vuokralainen lähtee just silloin kun huvittaa kuitenkin viimeistään kuuden kuukauden päästä irtisanomisesta. Mitään velvollisuutta asua ei enää ole kun sopimus on irtisanottu, jos lähtee puolen kuun aikaan niin yleensä sen kuun vuokra on jo maksettu, eikä tuossa tilanteessa enää pidä seuraavaa kuukautta maksaa kun on joka tapauksessa lähdettävä.
Ei ole ihme, että niin monet ihmiset ovat erilaisissa vaikeuksissa, kun edes perusasioita ei ymmärretä. Lukisit edes nuo aiemmat kommentit.
Jos vuokranantaja irtisanoo vuokrasopimuksen ja irtisanomisaika on 6kk, vuokralainen saa asua asunnossa tuon 6 kk, jos haluaa, ja on myös velvollinen maksamaan vuokran tuolta ajalta.
Jos vuokralainen löytää uuden asunnon nopeammin, eikä halua maksaa noin pitkältä ajalta vuokraa vanhasta asunnostaan, vuokralaisen pitää itse irtisanoa vuokrasopimuksensa. Silloin vuokra tarvitsee maksaa enää irtisanomiskuukautta seuraavalta kuukaudelta.
Kannattaa lukea se vuokrasopimus, koska siellä kerrotaan täsmällisen juuri kyseistä vuokrasopimusta koskevat tiedot. Joistakin laissa olevista ehdoista voi tietyissä tilanteissa poiketa. Lisäksi voi kannattaa keskustella vuokranantajan kanssa asiasta. Voihan olla, että hänelle sopii, että asunto vapautuu jo aikaisemmin ja vuokraa ei tarvitse maksaa koko irtisanomisajalta.
Kannattaa myös miettiä sitä, miten muutto uuteen asuntoon järjestyy. Jos päällekkäistä vuokra-aikaa ei ole, joudut tekemään muuton ja vanhan asunnon avainten luovutuksen ja ja uuden asunnon avainten noudon samana päivänä. Monet maksavat mieluummin ylimääräisestä kuukaudesta, jotta voivat muuttaa rauhassa. Jos vuokranantaja suostuu, voit onnistua neuvottelemaan muuttopäivän niin, että voit tehdä muuton rauhassa maksamatta koko kuun vuokraa kahdesta asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja on sanonut vuokrasopimuksen irti, irtisanomisaika 6 kk.
Kysyn vielä kerran, tarkoitan sitä, että jos muutan tästä asunnosta ennen irtisanomispäivää niin tarvitseeko maksaa vuokraa enää sen jälkeen kun olen muuttanut? Se vuokranmaksuvelvollisuus minua tässä huolettaa eli jos muutan nyt niin maksan vain vuokran siihen päivään asti, kun tässä asun, vai?
Miksi tästä ei ole selkokielellä missään lakipykälässä?
Sinä maksat vuokraa irtisanomisajan loppuun, vaikka muuttaisit aikaisemmin. Muuttopäiväsi ei vaikuta asiaan mitenkään.
Ap, et mitenkään voi lähteä maksamatta huhtikuun vuokraa nykyisestä asunnostasi.
Eli sinulla pitäisi olla rahat uuden asunnon takuuvuokraan ja ensimmäiseen (=huhtikuu) vuokraan.
Kannattaa neuvotella nykyisen vuokranantajan kanssa, suostuisiko hän vuokranalennukseen huhtikuulta, kun et asu enää siloin asunnossa.
Aina kannattaa pyrkiä sopimaan asioista vuokranantajan kanssa ystävällisessä hengessä. Tämä on oman etusi mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vielä kerran, tarkoitan sitä, että jos muutan tästä asunnosta ennen irtisanomispäivää niin tarvitseeko maksaa vuokraa enää sen jälkeen kun olen muuttanut? Se vuokranmaksuvelvollisuus minua tässä huolettaa eli jos muutan nyt niin maksan vain vuokran siihen päivään asti, kun tässä asun, vai?
Aika selkeesti se ketjussa jo on. Jos haluat lähteä aiemmin, irtisanoudut myös omasta puolestasi ja maksat seuraavan täyden kk vuokran.
Tämä on selkeesti sanottu: "Vuokralainen lähtee just silloin kun huvittaa kuitenkin viimeistään kuuden kuukauden päästä irtisanomisesta. Mitään velvollisuutta asua ei enää ole kun sopimus on irtisanottu, jos lähtee puolen kuun aikaan niin yleensä sen kuun vuokra on jo maksettu, eikä tuossa tilanteessa enää pidä seuraavaa kuukautta maksaa kun on joka tapauksessa lähdettävä."
En ymmärrä, miksi sisälukutaitoa ei ole joillakin? Ei minun tarvitse sanoutua irti, kun minut on jo irtisanottu. Kyse on vuokrista, joka huolettaa, mutta jos edellinen teksti pitää paikkansa niin ei huolta, mutta miksi ei missään ole tästä mustaa valkoisella, mikä vahvistaisi sen, että voin lahteä sen puolenvuoden sisällä milloin haluan ilman , että tarvitsee koko puolenvuoden vuokraa maksaa.
Tuo on täysin väärä ohje. Maksuvelvollisuus ei pääty siihen, että muutat pois. Vuokra on maksettava irtisanomisajan loppuun. Jos vuokranantaja on irtisanonut vuokrasopimuksen, sinä maksat vuokraa 6 kk irtisanomisajan. Jos haluat lopettaa maksamisen aikaisemmin, SINUN pitää irtisanoa vuokrasopimus, koska vuokralaisen irtisanomisaika on vain 1 kk (irtisanomispäivän jälkeisen kalenterikuukauden loppuun) eli jos irtisanot vuokrasopimuksen tänään, maksat maaliskuun ja huhtikuun vuokrat.
Jos et irtisano vuokrasopimusta itse ja pelkästään muutat pois ja jätät vuokrat maksamatta, vuokranantaja voi vaatia sinua maksamaan irtisanomisajan vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän työ näitä ihme sääntöjä keksite, esittäkää lakipykälät? Tällä on ehdotukisa , kuin villissä lännessä.
Asiaa koskeva laki taitaa olla Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta. Sen 7. luku käsittelee vuokrasopimuksen irtisanomista. Kannattaa silti katsoa se vuokrasopimus, koska siellä voi olla tarkempia pykäliä yksityiskohdista. Laissa on aika moneen kertaan sanottu "jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu". Tietyissä asioissa ei voi poiketa laissa säädetystä, toisissa taas voi. Poikkeukset löytyvät siitä vuokrasopimuksesta.
Lain mukaan (jollei siis toisin ole sovittu): "Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu."
Vierailija kirjoitti:
Ei missään laissa väännetä rautalangasta mitä EI saa tehdä, vaan mitä saa tai pitää tehdä. Asunnon vuokraamisen ja vuokrasopimuksen irtosanomisen suhteen laki on erittäin selvä, eikä siinä ole normaalille ihmiselle mitään jossittelun paikkaa. Vuokranantajan puolelta irtisanomisaika on 6kk, vuokraajan puolelta 1 (täysi) kalenterikuukausi. Hyvin selkeä, kaksi sääntöä. En ollenkaan ymmärrä mikä sinulle tässä on epäselvää.
Niin kauan maksat kun asut. Jos muutat pois niin kerrot sille sun vuokrantajalle että "muutan pois päivänä x.x." Siis vaikka että "muutan pois 13.4."
Jos et kerro niin maksat vuokraa koko 6 kk vaikka et enää asu siellä! Näin se homma menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on selitetty täällä jo todella moneen kertaan rautalangasta vääntäen.
1) Kun vuokranantaja irtisanoo vuokrasopimuksen, vuokrasopimus päättyy 6 kk kuluttua irtisanomiskuukauden päättymisestä. Irtisanomisajan vuokrasopimus jatkuu aivan kuten ennenkin. Asukas maksaa vuokran joka kuukausi vuokrasopimuksen päättymiseen asti eli sen 6 kk. Kun sitten vuokrasopimus päättyy, vuokralaisen asumisoikeus ja vuokranmaksuvelvollisuus päättyy. Voit muuttaa asunnosta aivan milloin haluat, mutta vuokrasopimus ja vuokranmaksuvelvollisuus ei pääty muuttoon.
2) Jos et halua maksaa vuokraa koko 6 kk ajalta, varmin ja usein ainoa tapa on se, että irtisanot vuokrasopimuksen itse. Vuokralaisen irtisanomisaika on 1 kk irtisanomiskuukauden lopusta alkaen. Jos irtisanot vuokrasopimuksen tänään, vuokrasopimus päättyy huhtikuun lopussa.
3) Joissakin tilanteissa on mahdollista neuvotella vuokranantajan ja vuokralaisen kesken ja sopia kirjallisesti, että maksuvelvollisuus päättyy johonkin muuhun aikaan. Käytännössä tämä vaihtoehto tarkoittaa sitä, että muodollisesti vuokralainen irtisanoo vuokrasopimuksen päättymään sovittuna päivänä.
Ajattele asiaa vaikkapa niin, että on mahdollista vuokrata asunto, jossa ei aio asua vakituisesti. Asunnon vuokraaminen tarkoittaa sitä, että maksat asunnosta vuokraa, mutta mitään velvollisuutta asua vuokratussa asunnossa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan maksat kun asut. Jos muutat pois niin kerrot sille sun vuokrantajalle että "muutan pois päivänä x.x." Siis vaikka että "muutan pois 13.4."
Jos et kerro niin maksat vuokraa koko 6 kk vaikka et enää asu siellä! Näin se homma menee!
Eikä mene. Huhtikuun vuokra on maksettava vaikka muuttaisi pois jo tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään laissa väännetä rautalangasta mitä EI saa tehdä, vaan mitä saa tai pitää tehdä. Asunnon vuokraamisen ja vuokrasopimuksen irtosanomisen suhteen laki on erittäin selvä, eikä siinä ole normaalille ihmiselle mitään jossittelun paikkaa. Vuokranantajan puolelta irtisanomisaika on 6kk, vuokraajan puolelta 1 (täysi) kalenterikuukausi. Hyvin selkeä, kaksi sääntöä. En ollenkaan ymmärrä mikä sinulle tässä on epäselvää.
Itse asiassa laki sallisi sen, että vuokrasopimukseen kirjoitetaan irtisanomisajaksi vuokranantajan puolelta 12 kk tai vuokralaisen puolelta vaikka 1 viikko, koska sitä laki ei kiellä. Laki kieltää lyhentämästä vuokranantajan irtisanomisaikaa tai pidentämästä vuokralaisen irtisanomisaikaa.
Laki on silti tässä asiassa harvinaisen selvä. En oikein ymmärrä, miksi täysin selvän tekstin ymmärtäminen näyttää olevan joillekin niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika selkeesti se ketjussa jo on. Jos haluat lähteä aiemmin, irtisanoudut myös omasta puolestasi ja maksat seuraavan täyden kk vuokran.
Tämä on selkeesti sanottu: "Vuokralainen lähtee just silloin kun huvittaa kuitenkin viimeistään kuuden kuukauden päästä irtisanomisesta. Mitään velvollisuutta asua ei enää ole kun sopimus on irtisanottu, jos lähtee puolen kuun aikaan niin yleensä sen kuun vuokra on jo maksettu, eikä tuossa tilanteessa enää pidä seuraavaa kuukautta maksaa kun on joka tapauksessa lähdettävä."
En ymmärrä, miksi sisälukutaitoa ei ole joillakin? Ei minun tarvitse sanoutua irti, kun minut on jo irtisanottu. Kyse on vuokrista, joka huolettaa, mutta jos edellinen teksti pitää paikkansa niin ei huolta, mutta miksi ei missään ole tästä mustaa valkoisella, mikä vahvistaisi sen, että voin lahteä sen puolenvuoden sisällä milloin haluan ilman , että tarvitsee koko puolenvuoden vuokraa maksaa.
Tuo on täysin väärä ohje. Maksuvelvollisuus ei pääty siihen, että muutat pois. Vuokra on maksettava irtisanomisajan loppuun. Jos vuokranantaja on irtisanonut vuokrasopimuksen, sinä maksat vuokraa 6 kk irtisanomisajan. Jos haluat lopettaa maksamisen aikaisemmin, SINUN pitää irtisanoa vuokrasopimus, koska vuokralaisen irtisanomisaika on vain 1 kk (irtisanomispäivän jälkeisen kalenterikuukauden loppuun) eli jos irtisanot vuokrasopimuksen tänään, maksat maaliskuun ja huhtikuun vuokrat.
Jos et irtisano vuokrasopimusta itse ja pelkästään muutat pois ja jätät vuokrat maksamatta, vuokranantaja voi vaatia sinua maksamaan irtisanomisajan vuokrat.
Juuri tätä minä hain ja pelkäsinkin eli se siis menee noin. No ei auta, kuin toivoa ,että vuokrananatja tulee tässä vastaan vaikka ei enää ole VIELÄ kiireellä häätämässä pois.
Kannattaa ottaa selvää oikeuksistaan ja olla maksamatta vuokranantajalle senttiäkään ellei ole aivan pakko. Vaatimukset kannattaa esittää kirjallisina, ja reklamoida kaikesta mahdollisesta, huonosta sisäilmasta, ilmanvaihdosta, jne. Kaikkea voi vaatia.
Vuokraloordi haluaa AINA hyötyä sinusta häikäilemättömästi ja useimmissa tapauksissa myös yhteiskunnan tuista eli välillisesti kaikista veronmaksajista. Suomeen on syntynyt todellinen iilimatojen ja limanuljaskojen joukko yksityisten asuntosijoittajien myötä. Ei mitään sympatiaa.