Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vuokranantaja irtisanoo vuokralaisen, niin milloin vuokralaisen pitää lähteä?

Vierailija
23.01.2023 |

Jos on ollut vuokralla vaikka kymmenen vuotta, niin voiko vuokralainen lähteä, vaikka keskellä kuuta ja jos lähtee, niin pitääkö maksaa koko kuun vuokra vielä?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja on sanonut vuokrasopimuksen irti, irtisanomisaika 6 kk.

Kysyn vielä kerran, tarkoitan sitä, että jos muutan tästä asunnosta ennen irtisanomispäivää niin tarvitseeko maksaa vuokraa enää sen jälkeen kun olen muuttanut? Se vuokranmaksuvelvollisuus minua tässä huolettaa eli jos muutan nyt niin maksan vain vuokran siihen päivään asti, kun tässä asun, vai?

Miksi tästä ei ole selkokielellä missään lakipykälässä?

Voit irtisanoa vuokrasopimuksen nyt itse, jolloin se päättyy seuraavan kuun viimeiseen päivään. Eli jos irtisanot tänään niin päättyy 30.4. Samoin jos irtisanot maaliskuun viimeinen päivä niin päättyy 30.4. Mutta jos irtisanot 1.4 niin päättyy 31.5. Voit siis irtisano vuokrasopimuksen nyt ja muuuttaa pois. Ei tarvitse maksaa puolen vuoden vuokraa. Mutta huhtikuun vuokra sun täytyy joka tapauksessa maksaa.

Vierailija
22/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vielä kerran, tarkoitan sitä, että jos muutan tästä asunnosta ennen irtisanomispäivää niin tarvitseeko maksaa vuokraa enää sen jälkeen kun olen muuttanut? Se vuokranmaksuvelvollisuus minua tässä huolettaa eli jos muutan nyt niin maksan vain vuokran siihen päivään asti, kun tässä asun, vai?

Voit irtisanoa vuokrasopimuksen nyt itse, jolloin se päättyy seuraavan kuun viimeiseen päivään. Eli jos irtisanot tänään niin päättyy 30.4. Samoin jos irtisanot maaliskuun viimeinen päivä niin päättyy 30.4. Mutta jos irtisanot 1.4 niin päättyy 31.5. Voit siis irtisano vuokrasopimuksen nyt ja muuuttaa pois. Ei tarvitse maksaa puolen vuoden vuokraa. Mutta huhtikuun vuokra sun täytyy joka tapauksessa maksaa.

Tämä siis vaikka vuokranantaja on irtisanonut vuokrasopimuksen. Sinulla on lyhyempi irtisanomisaika(1 kokonainen kk) kuin vuokranantajalla(6 kk).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokranantaja irtisanoo vuokralaisen, niin vuokralainen maksaa vuokraa niin pitkään kuin irtisanomisaika on. Vuokranantajan puolelta irtisanomisaikaan vaikuttaa esimerkiksi vuokrasuhteen kesto, mutta aina se on useamman kuukauden.

Vuokralainen ei voi vain häipyä haluamanaan ajankohtana, vaikka vuokranantaja on sopimuksen irtisanonut. Vuokralainen voi kuitenkin itse halutessaan irtisanoutua, jolloin irtisanomisaika on sama kokonainen kalenterikuukausi kuin muutenkin. On myös mahdollista yhdessä sopia jostain muusta ajankohdasta (esimerkiksi kuun puoliväli), mutta sen pitää sopia kummallekin.

Noin pitkissä vuokrasuhteissa vuokralaisen irtisanomissuoja-aika on 6 kuukautta. Noinko kauan pitää muka vuokraa vielä maksaa?

Ei pidä. Voi myös itse irtisanoa sopimuksen myös, jolloin on maksettava enää irtisanomiskuukautta seuraavan kuun vuokra.

Vierailija
24/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo kerrottu. Sinun pitää itse irtisanoa vuokrasopimus, maksat silti seuraavan täyden kuukauden vuokran, eli jos irtisanot tänään, maksat vielä huhtikuun vuokran. Tuo on ihan selvästi laissa sanottu

Vierailija
25/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on irtisanomisaika 3 kk muistaakseni. Voit yrittää neuvotella vuokranantajan kanssa.

Vierailija
26/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokranantaja irtisanoo vuokralaisen, niin vuokralainen maksaa vuokraa niin pitkään kuin irtisanomisaika on. Vuokranantajan puolelta irtisanomisaikaan vaikuttaa esimerkiksi vuokrasuhteen kesto, mutta aina se on useamman kuukauden.

Vuokralainen ei voi vain häipyä haluamanaan ajankohtana, vaikka vuokranantaja on sopimuksen irtisanonut. Vuokralainen voi kuitenkin itse halutessaan irtisanoutua, jolloin irtisanomisaika on sama kokonainen kalenterikuukausi kuin muutenkin. On myös mahdollista yhdessä sopia jostain muusta ajankohdasta (esimerkiksi kuun puoliväli), mutta sen pitää sopia kummallekin.

Vuokralainen lähtee just silloin kun huvittaa kuitenkin viimeistään kuuden kuukauden päästä irtisanomisesta. Mitään velvollisuutta asua ei enää ole kun sopimus on irtisanottu, jos lähtee puolen kuun aikaan niin yleensä sen kuun vuokra on jo maksettu, eikä tuossa tilanteessa enää pidä seuraavaa kuukautta maksaa kun on joka tapauksessa lähdettävä.

Ei ole ollut ennen irtisanomistakaan.

Vierailija
27/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee IRTISANOMISILMOITUS, niin 1kk jälkeen ei tarvi maksaa mitään.

Vierailija
28/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika selkeesti se ketjussa jo on. Jos haluat lähteä aiemmin, irtisanoudut myös omasta puolestasi ja maksat seuraavan täyden kk vuokran.

Vierailija
29/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika selkeesti se ketjussa jo on. Jos haluat lähteä aiemmin, irtisanoudut myös omasta puolestasi ja maksat seuraavan täyden kk vuokran.

Tämä on selkeesti sanottu:  "Vuokralainen lähtee just silloin kun huvittaa kuitenkin viimeistään kuuden kuukauden päästä irtisanomisesta. Mitään velvollisuutta asua ei enää ole kun sopimus on irtisanottu, jos lähtee puolen kuun aikaan niin yleensä sen kuun vuokra on jo maksettu, eikä tuossa tilanteessa enää pidä seuraavaa kuukautta maksaa kun on joka tapauksessa lähdettävä."

En ymmärrä, miksi sisälukutaitoa ei ole joillakin?  Ei minun tarvitse sanoutua irti, kun minut on jo irtisanottu. Kyse on vuokrista, joka huolettaa, mutta jos edellinen teksti pitää paikkansa niin ei huolta, mutta miksi ei missään ole tästä mustaa valkoisella, mikä vahvistaisi sen, että voin lahteä sen puolenvuoden sisällä milloin haluan ilman , että tarvitsee koko puolenvuoden vuokraa maksaa.

Vierailija
30/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedään kakaran uhkailut ja jatkuvat solvaukset riita-asiana eteenpäin.

Kun asiallisesti puututaan ed. mainittuihin, yrittää kääntää asian toisin päin.

Pitkän oikeusprosessinko haluat?

Vierailija
31/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun pitää itse irtisanoa sopimus, jos et aio maksaa sitä 6 kuukautta ja haluat lähteä jo aikaisemmin.

Maaliskuu on jo alkanut, joten joka tapauksessa sinun on maksettava vielä huhtikuun vuokra. Mutta jos et halua maksaa enempää vuokria, pitää sinun itse irtisanoa sopimus viimeistään maaliskuun viimeisenä päivänä. Jos irtisanot vasta 1.4., pitää sinun maksaa myös toukokuun vuokra.

Muuttaa voit pois vaikka heti, mutta vuokra pitää maksaa.

Mutta koska vuokranantaja haluaa päästä sinusta eroon, voit toki olla häneen yhteydessä ja yrittää sopia jotain muuta

Vierailija
32/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AHVL sanoo:

Vuokralainen voi lähteä vaikka heti, mutta hänen pitää maksaa vuokra yhdeltä kokonaiselta kalenterikuukaudelta sen jälkeen kuin hän itse ilmoittaa irtisanovansaa vuokrasopimuksen. Te. Hän maksaa seuraavan kuukauden vuokran.

Vukranantaja taas voi ilmoittaa irtisanovansa vuokrasopimuksen 3 kalenterikuukauden kuluttua, tai, jos vuokrasuhde on kestänyt yli vuoden, 6 kalenterikuukauden kuluttua. Vuokralainen maksaa nämä vuokrat ja voi halutessaan käyttää asuntoa ne kuukaudet. Tai sitten vuokralainen voi vielä vuokranantajan irtisanomisen jälkeenkin ilmoittaa että hänpä irtisanoutuukin nopeammin, heti seuraavan kalenterikuukaudedn päättyessä. Tällöin vuokralainen maksaa vain sen seuraavan kuukauden. Vuokralaisella on siis oikeus irtisanoa. Uokrasuhde oman irtisanomisaikansa ouitteissa sen jälkeenkin kuin vuokranantaja on irtisanonut sen - mutta tietysti se töätyy tehdä ihan virallisesti, kirjallisesti ja muotosääntöjen mukaan. Ei voi vain häipyä ja lakata maksamasta vuokria.

plus määräaikainen vuokrasopimus päättyy päivälleen (jota ei tarvitse edes periaatteessa irtisanoa - osa voimtulkita määräaikaisen sopimuksen ei-jatkumisen irtisanomisena).

Vierailija
33/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut vuokralla vaikka kymmenen vuotta, niin voiko vuokralainen lähteä, vaikka keskellä kuuta ja jos lähtee, niin pitääkö maksaa koko kuun vuokra vielä?

zzzz

jos ei ole määräaikaisesta kyse, silloin maksat kuluvan kuukauden ja todennäköisesti seuraavankin kuukauden. Lue sopimus, jonka olet allekirjoittanut.

Vierailija
34/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa maksaa puolen kuun vuokran silloin pitää kokeilla neuvotella vuokranantajan kanssa

Joku suostuu ja joku ei

Vierailija
35/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistähän työ näitä ihme sääntöjä keksite, esittäkää lakipykälät? Tällä on ehdotukisa , kuin villissä lännessä.

Vierailija
36/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun pitää itse irtisanoa sopimus, jos et aio maksaa sitä 6 kuukautta ja haluat lähteä jo aikaisemmin.

Maaliskuu on jo alkanut, joten joka tapauksessa sinun on maksettava vielä huhtikuun vuokra. Mutta jos et halua maksaa enempää vuokria, pitää sinun itse irtisanoa sopimus viimeistään maaliskuun viimeisenä päivänä. Jos irtisanot vasta 1.4., pitää sinun maksaa myös toukokuun vuokra.

Muuttaa voit pois vaikka heti, mutta vuokra pitää maksaa.

Mutta koska vuokranantaja haluaa päästä sinusta eroon, voit toki olla häneen yhteydessä ja yrittää sopia jotain muuta

esitä lakipykälä, missä sanotaan noin?

Vierailija
37/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

zzzz

jos ei ole määräaikaisesta kyse, silloin maksat kuluvan kuukauden ja todennäköisesti seuraavankin kuukauden. Lue sopimus, jonka olet allekirjoittanut.

Jos oot maksanut sen kuun loppuun jolloin irtisanomisaika päättyy niin totta kai voi lähtee kesken kuun.

Vierailija
38/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vuokrasopimuksesta. Pitkä aikahan se yleensä on kun vuokranantaja päättää sopparin?

Ei riipu sopimuksesta vaan on ihan laissa.

Alle vuosi asumista, irtisanomisaika 3 kk. Yli vuosi, 6 kk.

Ja ihan huvikseen ei sopimusta voi irtisanoa.

"Vuokranantajana sinulla tulee aina olla hyvän tavan mukainen peruste toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen irtisanomiseen ja peruste on aina ilmoitettava vuokralaiselle. Riittäviä perusteita ovat esimerkiksi asunnon myyminen, lähisukulaiselle vuokraaminen tai jopa huoneiston laaja peruskorjaaminen."

Keittiöremppa on tyypillinen laillinen syy, sen  aikana kun osa asunnosta on totaalisesti pois käytöstä.

Vierailija
39/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsit uuden asunnon ja teet sopparin. Irtisanot ja kerrot koska asunto on vapaa. Kun olet irtisanonut asunnon etkä asu siinä, et myöskään maksa vuokraa.

Uuteen asuntoosi maksat vuokraa.

Se puoli vuotta irtisanomisaikaa on sitä varten että tuona aikana voit etsiä asunnon.

Selkeä?

Vierailija
40/75 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsit uuden asunnon ja teet sopparin. Irtisanot ja kerrot koska asunto on vapaa. Kun olet irtisanonut asunnon etkä asu siinä, et myöskään maksa vuokraa.

Uuteen asuntoosi maksat vuokraa.

Se puoli vuotta irtisanomisaikaa on sitä varten että tuona aikana voit etsiä asunnon.

Selkeä?

Ei minun tarvitse asuntoa irtisanoa, jos vuokranataja on sen jo irtisanonut ellei se men niin , että on maksettava se koko irtisanomisajanvuokra vaikka löytäisinkin asunnon aiemmin niin silloinhan minun kannattaa sanoa asunto irti. Mutta , siinä on vähän semmoinen juttu että ei taida onnistua , kun uuden asunnon vastaan ottaminen ei oikein käy nips ja naps ja nyt vaikuttaa siltä ettei mistään tuu mitään, kun ei täällä suomessa saa mistään mitään tietoa, ihan hirveetä,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän