Miksei jotkut tiedä, että yksityisomistuksessa olevan metsän hoitamiseen ei tarvita naapurien lupaa?
Aina toisinaan on kirjoituksia, missä ihmetellään, ettei naapureilta kysytty tai edes ilmoitettu, että näiden talon tai mökin lähellä olevaa toisen omistamaa metsää aiotaan kaataa tai harventaa metsänhoitomielessä.
Luuleeko jotkut ihan oikeasti, että heillä olisi tähän jotain sananvaltaa?
Kommentit (52)
Häh? Kuka sellaista kuvittelee? Tietysti omaa metsää saa hoitaa.
Mökkiläisellä voisi olla kiinnostusta ostaa puut pystyyn tai vuokrata ne.
Olen ihmetellyt samaa. Pari vuotta sitten harvennutin metsää ja samalla meni mökkiläisen oikotie rantaan. Hirveät haukut ja korjausvaatimukset siitä tuli, vaikka miten selitin, että hänellä ei ole ennenkään ollut oikeutta siitä kulkea mönkijällä saati autolla.
Vierailija kirjoitti:
Harva maksaa 8000 e/v maisemasta.
Kieltämättä tätä jonkin verran tulee vastaan, että joku mökkiläinen pöyristyy, kun toinen hoitaa omaa metsäänsä. Aina näissä tapauksissa ihmettelen sitä, että jos mökkiläinen halusi määräysvallan siihen metsään, niin miksi ei hankkinut sitä omistukseensa. Kun sehän on selvää, ettei mökkiläisellä ole määräysvaltaa toisen omaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä meni mökiltä rauha kun puita mökin ympäriltä hakattiin. Ei tuulensuojaa eikä lintuja eikä eläimiä sen jälkeen näkynyt.
Pitäisi tehdä rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiläisen kiinnostuskaan ei velvoita maanomistajaan mihinkään. Vaikka mökkiläinen olisi miten kiinnostunut, niin maanomistaja saa hakata metsänsä silloin, kun katsoo sen itselleen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä meni mökiltä rauha kun puita mökin ympäriltä hakattiin. Ei tuulensuojaa eikä lintuja eikä eläimiä sen jälkeen näkynyt.
Pitäisi tehdä rikosilmoitus.
Ja tämän te varmaan ymmärsitte jo mökin hankkiessanne, että teille kuuluu vain se mökkitontti, ei mitään sen ympäriltä.
Olisihan se ihan kohteliasta edes ilmoittaa, ettei naapurissa ole just sukujuhlat, kun harvesterit tulee viereen pitämään jumalatonta mekkalaa ja puuta kaatuu ympäriltä.
Naapuri voisi olla myös halukas ostamaan kaistaleen sitä metsää näkösuojaksi raiskatun metsän ja oman pihansa väliin. Tai edes ne puut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva maksaa 8000 e/v maisemasta.
Ja menepä ehdottamaan mökkiläiselle, että aion nyt kaataa tuon metsän tuosta vierestä. Mutta jos se on teille tärkeä maisemametsä, niin voin jättää sen pystyyn, kun maksatte maisemasta 8 000 € / v. Mitä tuosta seuraisi? Varmasti mökkiläinen keksisi tehdä rikosilmoituksen kiristämisestä. Joten ei tulisi mieleenkään ehdottaa tuollaista, kun ihmisillä on realiteetit niin hukassa.
Luulenpa että se on vanhaa perua metsänomistajan ja mökkiläisen hyvistä väleistä. ja siitä joku katkera on vetänyt omia kohtopäätöksiä periaatteella no mutta kyllähän minä tiedän??
Eli metsänomistaja on kysynyt että haluaako mökkiläinen suojakseen muutaman maisemapuun vai saako kaikki kaataa pois uuden metsän tieltä.Uusi metsähän siihen tilalle sitten istutetaan, sitä en tiedä tosin että pitääkö hakkuuaukean olla ns.kesannolla ensin esim.yhden vuoden ja miten tuo monimuotoisuuden vaaliminen toimii..kun mäntymetsikön tilalle olen nähnyt kasvaneen koivikon?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuka noita mökkejä omistaa eikä edes kiinnosta ottaa selvää. Ensi talvena menee tukkipuut sahalle.
Onneksi minulla on oma saari, jossa mökkini sijaitsee.
Ja onneksi talomme on omakotitaloalueella, ja kunnan metsä johon tonttimme rajoittuu, on kaavoitettu puistoalueeksi. Ei sen puustoa ainakaan sileäksi voi laittaa.
Onko sinulle väliä sillä saatko tukkipuista hinnan mökkiläiseltä vai sahayrittäjältä?
Toisten lompakolla on niin kovin mukava kustantaa omia aineettomia iloja ja hyötyjä. Mutta kun se ei mene niin aikuisten ihmisten maailmassa.
Toki hyviä välejä voi yrittää ylläpitää ennen hakkuita kommunikoinnilla.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se ihan kohteliasta edes ilmoittaa, ettei naapurissa ole just sukujuhlat, kun harvesterit tulee viereen pitämään jumalatonta mekkalaa ja puuta kaatuu ympäriltä.
Naapuri voisi olla myös halukas ostamaan kaistaleen sitä metsää näkösuojaksi raiskatun metsän ja oman pihansa väliin. Tai edes ne puut.
Joo olisi kohteliasta. Meillä on rajanaapureita n. 60, joten joka päivä saisi olla ilmoittelemassa jonnekin päin jotain. Omaa kuormitusta vähentääksemme pyrimme vain kategorisesti välttämään työskentelyä asutuksen lähellä sunnuntaisin ja juhlapyhinä. Joskus tiukassa tilanteessa sekään ei ole mahdollista, kelit kun eivät ole meidän päätettävissämme. Toki toisin päin naapuri voi ilmoittaa meille, että heillä on tänä vuonna ylioppilasjuhlat, jolloin otamme sen huomioon työjärjestyksiä suunniteltaessa.
Mutta edelleen, vaikka naapuri haluaisi mitä kaistaleita tai runkoja minun puolelta, niin minulla ei ole velvollisuutta myydä omaisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla on oma saari, jossa mökkini sijaitsee.
Ja onneksi talomme on omakotitaloalueella, ja kunnan metsä johon tonttimme rajoittuu, on kaavoitettu puistoalueeksi. Ei sen puustoa ainakaan sileäksi voi laittaa.
Tällaista esimerkillistä toimintaa saisi olla enemmän. Otetaan itse vastuu siitä, että oma asuinpaikka ja mökkipaikka on valittu niin, että itselle tärkeät asiat toteutuvat siinä.
Metsän raiskaaminen avoksi ei ole sen hoitamista vaan ahneen viŧŧumainen paskan törkyteko! Kuole ahne paska.
Me ostimme mökin ympäriltä maata niin, ettei toisten metsien raiskaaminen avohakuilla meille näy. Olivat nämä ääliöt avohakkaajat kyselemässä josko työkoneet saisi kulkea metsämme kautta kun olisi paljon lyhyempi matka puilla sitä kautta. Kiersimme tietysti.
Niin, mitä sitten?