Erehdyin huomauttamaan miehelle lihomisesta, mies suuttui - teinkö väärin?
Laihdutettiin miehen kanssa yhdessä vauvavuonna. Minä laihdutin raskauskilot ja mies laihdutti n. 20 kiloa (miehellä oli laihdutuksen aloittaessaan n. 30 kiloa ylipainoa, laihdutuksen loppuessa n. 10 kiloa). Minä olen normaalipainoinen, paino on pysynyt laihduttamisen jälkeen samassa lukemassa. Mies sen sijaan palasi laihduttamisen jälkeen hiljalleen aikaisempiin elämäntapoihinsa: syö todella isoja annoksia, napostelee ja viimeisen kerran syö vielä yhdentoista aikaan illalla. Alkoholia mies ei käytä. Vajaassa vuodessa mies oli saanut tuon n. 20 kiloa takaisin. Liikunta ei enää jaksa innostaa painonnousun myötä. Olen yrittänyt kannustaa terveellisempiin valintoihin kehottamalla miestä lähtemään ulkoilemaan, laittamalla kasviksia ruoan lisukkeeksi tai ehdottamalla, että syö nälkäänsä banaanin voileipäkeon sijaan.
Keräsin pitkään rohkeutta ottaa painoasian esille mieheni kanssa, sillä olen kokenut aiheen esille ottamisen vaikeaksi. Eihän kukaan halua kuulla olevansa lihonut. Enkä olisi asiasta sanonut, jos kyse olisi muutamasta kilosta, mutta parikymmentä kiloa alle vuodessa on tosi paljon. Erehdyin kahden kesken kysymään mieheltä, onko hän huomannut, että hän on saanut vajaassa vuodessa todella paljon painoa. Mies loukkaantui tästä syvästi ja sanoi, että on sitten tästä eteenpäin syömättä. Yritin maanitella miestä syömään ja sanoa, että tässä on kyse pysyvästä elämäntapamuutoksesta eikä tiukasta kuurista. Mies sanoi, että syö sitten tästä eteenpäin max. kerran päivässä ja paastoaa. Nyt kotona on nälkäkiukkuinen ja mököttävä mies. Teinkö väärin, kun huomautin painosta? Olen huolissani miehen terveydessä ja harmittaa miehen puolesta, että vaivalla laihduttamansa kilot tulivat takaisin.
Kommentit (133)
Miksei saisi sanoa?Eihän tuollainen painonnousu ole tervettäkään.Koko perhe ruokaremonttiin vaikka yhdessä.Ulkoilkaa yhdessä.Jokaisesta suupalasta huomauttelu ei sitten enää ole ok.
Meillä tilanteen tekee hankalaksi se, että terveisiin valintoihin kannustaminen ei auta. Mies kyllä syö puoli kiloa kasviksia päivässä, mutta kun siihen päälle syödään paljon kaikkea muutakin. Päivällisellä ei riitä lautasellinen salaattia ja makaronilaatikkoa, vaan sitä makaronilaatikkoa otetaan toinen lautasellinen lisää. Varmasti olisi eri asia, jos mies urheilisi aktiivisesti, mutta mies käy huhtikuu-lokakuu välisenä aikana frisbeegolfaamassa pari kertaa viikossa ja siinä on liikunnat.
Yritän kääntää asian niin, että miten haluaisin puolison toimivan kohdallani, jos olisin itse se lihava:
-ei tekisi ruokailusta ja painosta numeroa
-jos haluaisin yrittää elää terveemmin, niin puoliso ei mussuttaisi vieressäni karkkia
-antaisi minulle aikaa käydä esim. lenkillä ja katsoisi lasta sillä aikaa
-kannustaisi minua uusien ruokailutapojen noudattamisessa
Itellä ei tulis mieleenkään huomauttaa toisen lihomisesta. Jos toinen itse ottaa asian puheeksi voin oman kantani kertoa (ei yhtään ois haitaksi painon pudotus terveyden kannalta, mutta mulle kelpaa kilojensa kanssa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen sinkku. Miten joku voi kokea oikeudekseen kontrolloida toisen ihmisen painoa?
Parisuhde on avoimuutta ja tietyssä määrin myös toisesta huolehtimista, ei kyse ole kontrolloinnista. Lihavuudesta puhutaan ihan hirvittävästi ja miten se pian tappaa enemmän kuin tupakka tai alkoholi. Silti tuntuu että olet moukka, typerä, tunteeton, huono kumppani tai mitä lie jos yrität herätellä toista terveisiin elämäntapoihin. 20-30kg ylipainoa ON iso terveysriski, ei sitä voi piilottaa minkään kehopositiivisuuden alle.
Listaa tähän prosentteina ylipainon riskit suhteessa yleisimpiin sairauksiin. Voit yllättyä miten vähäinen riski lopulta on suhteessa moneen muuhun asiaan. Esimerkiksi teflonin käyttö paistinpannuissa menee lihavuuden aiheuttamien riskien ohi heittämällä, yksinäisyyskin on 3x suurempi riski kuin lihavuus. Lähde: https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/metadata/indicators/4285
"Sosiaalinen eristäytyneisyys altistaa ihmisen monille vakaville sairauksille. Sen terveysriskit ovat samassa suuruusluokassa kuin tupakoiminen - ja kolme kertaa suuremmat kuin ylipainon. Yksinäiset käyttävätkin sosiaali- ja terveyspalveluita huomattavasti enemmän kuin muut ikäisensä.""
- eri
Tässä pointti oli ehkä lähinnä siinä että monien muiden asioiden lisäksi se kuitenkin on yksi iso kuolemaan johtavista syistä nyt ja tulevaisuudessa.
Lisäksi kun se ylipaino altistaa ihan hirvittävän monelle eri sairaudelle mitkä itsessään ovat myös tappavia kuten syöpä, diabetes, verisuonitaudit, sydänvaivat ja aiheuttaa aikamoisen kirjon kaikenlaisia vaivoja kuten lapsettomuus, nivelrikot, uniapnea jne.
Minä tajusin lihoneeni, kun otin itse asian esille mieheni kanssa. Sanoin, että minulle kiloja on kertynyt, asia häiritsee minua itseäni ja haluaisin laihduttaa. Mies oli hiljaa ja ei sanonut mitään. Mieheni siis aina kommentoi jotakin. Eikä edes sanonut, että "olet hyvä juuri noin/ei sinun tarvitse laihduttaa". Minusta se kertoi jo paljon.
Et tehnyt väärin, mutta on turha lähteä mukaan vääntämään syömisestä. Mieti, mistä lähtökohdista sinun aloitteesi siitä painosta sanomiselle tuli ja kerro se miehelle. Oletko huolissaan terveydestä, halusitko energisen miehen takaisin vai onko seksi parempaa sutjakamman tyypin kanssa?
Nämä on hankalia asioita. Minä vihjailin miehelleni ainakin puoli vuotta hänen lihomisestaan ja epäterveellisistä elämäntavoistaan, kunnes hän alkoi itsekin tajuamaan homman. Ensin hän protestoi vihjailujani vastaan ahmimalla vielä entistä enemmän. Sitten hän huomasi, ettei mikään vaate meinaa mahtua päälle, ja silloin hän päätti ottaa itseään niskasta kiinni. Hänellä on edelleen huonot ruokailutottumukset, mutta on vähentänyt kaljan kittaamista ja on alkanut urheilemaan. Kun pyysin häntä käymään vaaralla hänen ollessa lihavimmillaan, se näytti 125 kg. En ole vielä uskaltanut pyytää uudestaan. Annan hänen laihduttaa omaan tahtiinsa hitaasti. Itse painan 50 kg, tiedoksi siis niille jotka tulevat ulisemaan lihavista naisista.
Miehelläkin on tunteet. Mieskin voi loukkaantua ulkonäkökommenteista. Ei loukkaantuminen ole naisten yksinoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Et tehnyt väärin, mutta on turha lähteä mukaan vääntämään syömisestä. Mieti, mistä lähtökohdista sinun aloitteesi siitä painosta sanomiselle tuli ja kerro se miehelle. Oletko huolissaan terveydestä, halusitko energisen miehen takaisin vai onko seksi parempaa sutjakamman tyypin kanssa?
Voin näin sivusta kommentoida, että kaikki kolme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen sinkku. Miten joku voi kokea oikeudekseen kontrolloida toisen ihmisen painoa?
Parisuhde on avoimuutta ja tietyssä määrin myös toisesta huolehtimista, ei kyse ole kontrolloinnista. Lihavuudesta puhutaan ihan hirvittävästi ja miten se pian tappaa enemmän kuin tupakka tai alkoholi. Silti tuntuu että olet moukka, typerä, tunteeton, huono kumppani tai mitä lie jos yrität herätellä toista terveisiin elämäntapoihin. 20-30kg ylipainoa ON iso terveysriski, ei sitä voi piilottaa minkään kehopositiivisuuden alle.
Listaa tähän prosentteina ylipainon riskit suhteessa yleisimpiin sairauksiin. Voit yllättyä miten vähäinen riski lopulta on suhteessa moneen muuhun asiaan. Esimerkiksi teflonin käyttö paistinpannuissa menee lihavuuden aiheuttamien riskien ohi heittämällä, yksinäisyyskin on 3x suurempi riski kuin lihavuus. Lähde: https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/metadata/indicators/4285
"Sosiaalinen eristäytyneisyys altistaa ihmisen monille vakaville sairauksille. Sen terveysriskit ovat samassa suuruusluokassa kuin tupakoiminen - ja kolme kertaa suuremmat kuin ylipainon. Yksinäiset käyttävätkin sosiaali- ja terveyspalveluita huomattavasti enemmän kuin muut ikäisensä.""
- eri
Tässä pointti oli ehkä lähinnä siinä että monien muiden asioiden lisäksi se kuitenkin on yksi iso kuolemaan johtavista syistä nyt ja tulevaisuudessa.
Lisäksi kun se ylipaino altistaa ihan hirvittävän monelle eri sairaudelle mitkä itsessään ovat myös tappavia kuten syöpä, diabetes, verisuonitaudit, sydänvaivat ja aiheuttaa aikamoisen kirjon kaikenlaisia vaivoja kuten lapsettomuus, nivelrikot, uniapnea jne.
Ja sieltä tuli se paasaus, joka ei auta asiaa. Kyllä kaikki tietää jo nuo asiat, ei niitä tarvitse koko ajan toitottaa kuin herran tahtoa.
Minä ymmärrän aloittajaa. Onhan se häiritsevää, että toinen lihoo paljon ja asiasta ei saisi sanoa. Meillä mies on tällä hetkellä hoitovapaalla eli eletään minun palkallani. Kyllä minun kukkarossani tuntuu, kun mies syö paljon ja pyytää tuomaan kaupasta energiajuomia (olen ehdottanut kahvia, jota normaalisti juo, mutta haluaa hemmotella itseään energiajuomalla). Ja kun joku tulee kuitenkin nillittämään, että ei saisi tuijottaa ylipainoa. Minua ainakin mietityttää se, jäänkö miehen reippaan ylipainon takia nuorena leskeksi ja sairastuuko mies. Ja on sekin arjessa ikävää, kun mies ei jaksa tehdä tavallisiakaan asioita, kun on ylipainon ja huonojen ruokatottumusten takia väsynyt. Moni asia jää yksin minun hoidettavakseni, kun mies ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Ja avioliitossa oleva tai perheellinen tuskin kärsii yksinäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän aloittajaa. Onhan se häiritsevää, että toinen lihoo paljon ja asiasta ei saisi sanoa. Meillä mies on tällä hetkellä hoitovapaalla eli eletään minun palkallani. Kyllä minun kukkarossani tuntuu, kun mies syö paljon ja pyytää tuomaan kaupasta energiajuomia (olen ehdottanut kahvia, jota normaalisti juo, mutta haluaa hemmotella itseään energiajuomalla). Ja kun joku tulee kuitenkin nillittämään, että ei saisi tuijottaa ylipainoa. Minua ainakin mietityttää se, jäänkö miehen reippaan ylipainon takia nuorena leskeksi ja sairastuuko mies. Ja on sekin arjessa ikävää, kun mies ei jaksa tehdä tavallisiakaan asioita, kun on ylipainon ja huonojen ruokatottumusten takia väsynyt. Moni asia jää yksin minun hoidettavakseni, kun mies ei jaksa.
Ymmärrän. Minä olen huolissani mieheni työkyvystä. Hän tekee fyysistä työtä ja on valtavan ylipainoinen. Ja ei varmaan tule yllätyksenä, että hän on selkävaivainen. Hän rakastaa työtään, eikä voi kuvitella itseään konttorirottana. Saas nähdä kauanko huonokuntoinen ja painava kroppa kestää rääkkiä. Toivottavasti hän herää huolehtimaan itsestään, kun en minäkään voi häntä pakottaa laihikselle.
Olen normaalipainoinen, mutta joudun väistämättä tekemään arjessa valintoja ja rajoittamaan syömistäni.
Jos illalla iskee nälkä tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin en minä tee montaa voileipää, juo puolta litraa maitoa ja napostele kourallista pähkinöitä. Keitän kofeiinitonta teetä ja syön yhden voileivän tai banaanin. Riittää ylimääräiseksi iltapalaksi, mutta ei ole kohtuuttoman iso annos.
Työpaikan palaverissa on poikkeuksellisesti tarjolla voisilmäpullat. Syön voisilmäpullan, mutta kotona päivällisellä syön hieman kevyemmin.
Miehellä tekee mieli hampurilaisateriaa ja kysyy, mitä otan. Valitsen lastenaterian eli pienen hampurilaisen, minisalaatin ja juomaksi vettä.
Normaalipainoisenkin täytyy tehdä valintoja, jotta ei lihoisi. En minäkään voi syödä miten tahansa.
Läskille pitää sanoa että se on läski. Osta sille kuntosalikortti ja potki siihen läskiin vauhtia jotta menee salille. Eihän sitä kauniisti voi sanoa että kumppani on lihonut se suuttuu joka tapauksessa.
Kuntosali ei kyllä auta laihtumaan. Kuluttaa tosi vähän. Pari voileipää syö kotiin tullessa, niin se on siinä.
Salille ei jaksa mennä jos on liian lihava. Ei välttämättä edes mahdu kaikkiin laitteisiin, jos on muutenkin isokokoinen. Kyllä se homma täytyy saada alulle ruokavaliota muuttamalla.
"Se että kumppani nostaa varovasti asian esille toisen lihottua 20kg nopeasti, on vähän eri kuin se että kummit ja tädit ja anopit vuodesta toiseen piikittelee"
Kumpa nostaisikin esille varovasti. Useinhan se on asia josta nalkutetaan jatkuvasti. Ei jää siihen että kerran puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
"Se että kumppani nostaa varovasti asian esille toisen lihottua 20kg nopeasti, on vähän eri kuin se että kummit ja tädit ja anopit vuodesta toiseen piikittelee"
Kumpa nostaisikin esille varovasti. Useinhan se on asia josta nalkutetaan jatkuvasti. Ei jää siihen että kerran puhutaan.
30kg ylipainoa vaikuttaa radikaalisti jo seksielämään. En itse pystyisi hoitamaan asiaa yhdellä varovasti esiin nostetulla kommentilla. Jos puoliso ei näe mitään vaivaa sen eteen, niin kyllä se loukkaa.
Läheiset, joita tapaa silloin tällöin, on tässä ehkä kuitenkin eri asia kuin oma kumppani. Se että kumppani nostaa varovasti asian esille toisen lihottua 20kg nopeasti, on vähän eri kuin se että kummit ja tädit ja anopit vuodesta toiseen piikittelee samana pysyvästä painosta. Painosta huomauttelu on tietysti rumaa mutta...