Vaikka ei miettisi päästöasioita lainkaan, niin onhan sähköauto ajettavuudeltaankin ihan ykkönen!
Sähköauto lähtee nykimättä liikkeelle kuin raketti. Ei kukaan halua palata aatamin aikaisiin nykiviin polttomoottoriautoihin, kun on sähköauton pehmeään kulkuun tottunut.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. Sähkömoottori on valitettavasti vasta osa autoilua. Autolla pitää päästä paikasta toiseen, kamojen ja ihmisten kanssa, ja mielellään niin että itse auto ei ole se joka määrää reitin tai etenemisnopeuden. Näissä perusasioissa valitettavasti sähköauto jää polttiksesta jälkeen akkuteknologian takia.
Jos akut olisivat halpoja, latautuisivat parissa minuutissa täyteen ja kantama olisi tuplat nykyisestä niin sitten liputtaisin itsekin sähköautojen puolesta.
Minun autoni range on yli 600 km. Mihin normaali- ihminen tarvitsee 1200 km rangea? muuten 400 km saa ladattua vartissa lisää matkaa.
Ainiin te ootte niitä peräkärryn kanssa itärajaa pitkin lappiin vaipat jalassa ajajia. Ja tämä reissu tietenkin viikoittai.
Oletko lukenut Toyota Bz4x:n koeajoraportteja? 400km vartissa my ass.
Minulla on jo parikymmentä vuotta ollut autoja jonka kantama on aina ollut yli 600km ja auton saa ladattua tyhjästä täyteen parissa minuutissa. Miksi ihmeessä pitäisi tyytyä yhtään vähempään? Sähköautoilijat tuntuvat jatkuvasti roikottavan autoaan kotitolpassa tai kauppakeskuksissa. No, jotkut jaksaa päivittäin puljata letkujen kanssa, minä en.
MUITAKIN sähköautoja on kuin Toyota bz4x
Esimerkki vain siitä miten naurettavaa touhu on. Markkinoilla on enemmän ja vielä enemmän säälittäviä viritelmiä. Kyllä autolla kuin autolla täytyy auton normaali toiminto olla kunnossa, eli sillä pitää päästä etenemään. Mikä tahansa polttis täyttää tämän tarpeen. Sähkäreiden osalta tilanne on se että joudut mahdollisesti vaihtamaan autoa jos työmatka pitenee. Melkoista leikkiä.
Mun työmatka on 130 km suuntaansa. Tuota pidempää en edes harkitse, vaikka auto kulkis millä.
No, oletetaanpa, että autossasi on 260km valmistajan ilmoituksen kantama.
-Kun se pitää jättääse lataus vähintään 20%:tiin ja sen saa ladata korkeintaan 80%:tiin ja talvella teho tippuu puolella, niin todellinen toimintamatka on (20%+20%*50%)*260=
78km todellinen kantama käytössä valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Jos talvella pitää säännöllisesti päästä 260km niin kannattaa ottaa auto jossa on ilp ja jonka kesärange on 400+km. Karvalakki 3 kykenee tähän kevyesti. 20%-80% on pelkkä suositus etupäässä säilyttämistä vasten, ei mikään sääntö. Jos ne alittaa/ylittää on suotavaa että ajon päätteeksi auton saa heti lataukseen tai sitä alkaa heti käyttää kun akku on ladattu täyteen.
Ei ole pelkkä suositus, vaan VALMISTAJAN OHJE, ETTÄ AKKUA KÄYTETÄÄN VAIN 20-80%:SSA.
Toisekseen tuo sinun 400km rangekaan ei riitä: (20%?20%*50%)=120km todellinen matka.
Eli luvatulla 400km rangella pääsee valmistajan ohjeita noudattaen talvipakkasilla 120km, eikä tämä ole teidän mielestä huijausta mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisia monen käsissä etenkin talviliukkailla, kun lähtevät kuin raketti.
Raketti kuuhun, spaghetti suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan automies millään Teslalla aja, huono ajettavuus ja epäergonominen hallintalaitteisto, lisäksi jopa lasipesuri pitää etsiä keskinäytöstä, esim motarilla rekka vetää kurat lasiin etkä näe ulos niin alat 120 vauhdissa selaamaan läppäriä siinä keskellä?
Kannattaisi joskus tutustua siihen mistä höpisee niin ei tulisi niin paljon höpistyä paskaa.
Lasinpesuri on niitä harvoja juttuja mistä Teslassakin löytyy oma nappi, vilkkuviiksen päästä. Käynnistää tietysti pyyhkimisenkin.
Kaikki muu onkin sitten hankalassa piilossa keskiläppärillä, jopa puhaltimet, kaikki siellä piilossa kuljettajalta. Roska systeemi.
-Itseajaminenkin oli huijausta, myönsivät juuri itsekin Teslalta.
Kun on iso laatuauto tehokkaalla diesel-koneella ja automaattilaatikolla, niin eipä parempaa ajomukavuutta löydy. Siinä voi hujauttaa Suomen päästä päähän rennosti vaikka yhdellä istumalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun on iso laatuauto tehokkaalla diesel-koneella ja automaattilaatikolla, niin eipä parempaa ajomukavuutta löydy. Siinä voi hujauttaa Suomen päästä päähän rennosti vaikka yhdellä istumalla.
Miksi?.
Tesla luuli myös kuuta keltaiseksi valoksi ( suoralla tiellä, jossa ei valoja kymmeniin kilometreihin) tutkimuksessa, mutta sekin salattiin.
Ei erota kuuta ja valotolppaa, huikea menestys itseoppimisessa, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihastunut mun ID4:een. Kantama 80% latauksella 320 km näin talvella, eli täydellä akulla sen 400. Kotona lataan, töissä voin ladata ja cittarissa on pikalataus, saa kauppareissun aikana yleensä täyteen.
Heti lämmin, pehmeä, kiihtyvyys hyvä. En enää dinoa huoli.
Kävin koeajamassa id4:n. Lähtiessä lataus oli 100% ja auto ilmoitti toimintamatkaksi 280 km, joka hupeni melko vauhdikkaasti siistissä koeajossa. Auto oli Pro performance suuremmalla akulla eikä pakkastakaan ollut kuin 3 astetta. Ihan kelpo auto oli ajella ei siinä mitään, mutta koska minulla on noin 200 kilometrin matka mökille, niin laskeskelin että tiukkaa tekee pääseekö sinne ilman lataustaukoa vai ei. Koska loppumatkalla ei ole latausmahdollisuutta, niin ainakin syksyin ja keväisin lienee pakko tehdä varmuusstoppi. Peräkärryn kanssa onkin sitten jo aivan pakko ladata matkalla ainakin kerran, eikä se ole ihan ongelmatonta kun kärry pitää saada pois latauksen ajaksi ja takaisin sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?.
Niin miksi mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesla luuli myös kuuta keltaiseksi valoksi ( suoralla tiellä, jossa ei valoja kymmeniin kilometreihin) tutkimuksessa, mutta sekin salattiin.
Ei erota kuuta ja valotolppaa, huikea menestys itseoppimisessa, eikö?
Jos se kerran salattiin niin mistä sinä sen tiedät...
Siitä oli uutisissa muutama päivä sitten, salaus tapahtui parisen vuotta sitten.
-Mutta jos ei lue uutisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, koeajoin tehokkaamman version Polestar 2:sta ja ihan samalta se tuntui ajaa kuin automaatti-T-Cross. Itse asiassa pidän enemmän tuosta T-Crossista, jostain syystä Polestar 2 oli hiljaiseksi kehuttunakin mielestäni äänekkäämpi tiemelultaan, tosin renkaat olivat siinä reilusti isommatkin. Onhan noissa hintaeroakin, silti pidän T-Crossista enemmän, sopii minulle paremmin. Että kokeiltu on, ei Polestarin 400+ heppaa nyt kovasti missään tuntunut verrattuna T-Crossin 150:een heppaan, maantie kun ei ole kilparata.
Pollessa on varmaan parhaita talviajettavuuksia mihin tavispulliaisella on varaa, onhan se käytännössä volvo uudella logolla.
Polle on vaan muutoin vähän kökkö, ahdas etenkin takana ja kulutus suuri.
Juu, ei se huono ajettava ollut sekään. Mutta epäkäytännöllinen kyllä mielestäni.
Sipilän hallituksen jälkeen talous oli tasapainossa, nyt otettu 3 vuodessa 60 miljardia lisää lainaa, kun sitä ennen mieshallitukset olivat ottaneet sadassa vuodessa 100 miljardia, eli naiset ottaa viidessä vuodessa sen minkä miehet sadassa, vissi ero.
Toisekseen hoitoon pääsi ja päivystykseenkin, ei ollut katujengejä HS sanoi sen silloin ja muutenkin asiat oli paremmin.
Kummallista, että 60 miljardista ei riittänyt tavalliselle suomalaiselle euroakaan, ei edes hoitajille mitä lupasivat.
Ei euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle riittää hyvin se alle 6 sekuntia nollasta sataan, jonka mun dieselauto suorittaa. Ei silläkään tartte kovin usein rivakasti lähteä, kun sitten saa jo seistä jarrulla, kun AINA joku kyhnääjä löytyy edestä. En tiiä, millasilla nykivillä kotteroilla se AP on ajanut, mutta ei mun autot ole koskaan nykineet. Autossa on vikaa tai siinä on huono vaihdelaatikko, jos se jotenkin nykivästi vaihtaa.
Sähköautokiihkoilijat kovasti kehuu sitä sähköauton räjähtävää kiihtyvyyttä, mutta en ole vielä kertaakaan edes kunnon ripeätä kiihdytystä nähnyt sähköauton toimesta tuolla liikenteessä. Enemmän päin vastoin, hitaasti tuntuvat kiihdyttelevän, olen päätellyt, että säästelevät latausta. Voin olla väärässäkin, mutta oikeastaan se syy on mulle ihan samantekevä. Toivoisin vain, että joskus näkisi pilkahduksen sitä suorituskykyä myös niiltä sähköohjuksilta...
Itse olen muutaman kerran ollut todistamassa kun joku pelle on Teslalla kiihdytellyt täysin älyttömiin rakoihin. Täysin vammaista toimintaa ja liiketurvallisuuden vaarantamista kun ajonopeutta ei soviteta muun liikenteen mukaan. Alle 6 sek sadalla kiihtyvyydellä ei tee mitään liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että isommasta painosta johtuen sähköauto nostaa ilmaan 1800 kertaa enemmän hiukkasia kuin vastaava polttomoottoriauto?
Em. vastauksen yläpeukutusten määrästä voi päätellä, että palstan sähköautovihaajien satiirin taju on aika heikko.
Tepolle satiiri on joku itämainen mauste ja 1800 kertaiset hiukkaset uskottavaa.
Kato palstan ainoa sähköautojen puolustaja heräsi taas mielikuvitushahmoineen. Eikä sullakaan taida oikeasti edes olla sähköautoa.
PS. onko pakko leikkiä mielisairasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaali pien-tai keskituloisella ole varaa mitään sähköautoa hankkia. Pitäis olla vuositulot vähintään 100 000e.
miksei keskituloisella olisi varaa hankkia. Sähköautot eivät enää ole juurikaan bensa-autoja kalliimpia. Minulla ainakin on vara ostaa sähköautohalutessani. Ja ihan keskituloinen olen (viime vuoden nettopalkka 66 000)
Just näin. Siksi sähköautot eivät tule yleistymään kun niitä on varaa hankkia vain kaltaisesi "keskituloiset" 140k€ bruttovuosipalkalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihastunut mun ID4:een. Kantama 80% latauksella 320 km näin talvella, eli täydellä akulla sen 400. Kotona lataan, töissä voin ladata ja cittarissa on pikalataus, saa kauppareissun aikana yleensä täyteen.
Heti lämmin, pehmeä, kiihtyvyys hyvä. En enää dinoa huoli.Kävin koeajamassa id4:n. Lähtiessä lataus oli 100% ja auto ilmoitti toimintamatkaksi 280 km, joka hupeni melko vauhdikkaasti siistissä koeajossa. Auto oli Pro performance suuremmalla akulla eikä pakkastakaan ollut kuin 3 astetta. Ihan kelpo auto oli ajella ei siinä mitään, mutta koska minulla on noin 200 kilometrin matka mökille, niin laskeskelin että tiukkaa tekee pääseekö sinne ilman lataustaukoa vai ei. Koska loppumatkalla ei ole latausmahdollisuutta, niin ainakin syksyin ja keväisin lienee pakko tehdä varmuusstoppi. Peräkärryn kanssa onkin sitten jo aivan pakko ladata matkalla ainakin kerran, eikä se ole ihan ongelmatonta kun kärry pitää saada pois latauksen ajaksi ja takaisin sen jälkeen.
Millä vi tul la autotalo on saanut ID4:n kuluttamaan 28kWh/100km?
Ota käsijarru pois päältä.
No me saatiin tommonen kukutus kun laitettiin boksi katolle ja ajeltiin 30 asteen pakkasessa. Normikelillä ilman boksia ei lähellekään tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaali pien-tai keskituloisella ole varaa mitään sähköautoa hankkia. Pitäis olla vuositulot vähintään 100 000e.
Mut hei, eikö ole jees, kun otat viiskybää lainaa, että voit käydä töissä sillä sähköautolla ja kun olet 20 vuoden päästä saanut sen maksettua, oletkin rahaton, eläkeiässä ja arvottoman loppuunajetun auton katkera omistaja.
muuten hyvä laskelma, mutta sähköauto kestää max 8 vuotta. ei niillä ajeta niin pitkään kuin bensa-autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti lämmin, pehmeä, kiihtyvyys hyvä. En enää dinoa huoli.Kävin koeajamassa id4:n. Lähtiessä lataus oli 100% ja auto ilmoitti toimintamatkaksi 280 km, joka hupeni melko vauhdikkaasti siistissä koeajossa. Auto oli Pro performance suuremmalla akulla eikä pakkastakaan ollut kuin 3 astetta. Ihan kelpo auto oli ajella ei siinä mitään, mutta koska minulla on noin 200 kilometrin matka mökille, niin laskeskelin että tiukkaa tekee pääseekö sinne ilman lataustaukoa vai ei. Koska loppumatkalla ei ole latausmahdollisuutta, niin ainakin syksyin ja keväisin lienee pakko tehdä varmuusstoppi. Peräkärryn kanssa onkin sitten jo aivan pakko ladata matkalla ainakin kerran, eikä se ole ihan ongelmatonta kun kärry pitää saada pois latauksen ajaksi ja takaisin sen jälkeen.
Millä vi tul la autotalo on saanut ID4:n kuluttamaan 28kWh/100km?
Ota käsijarru pois päältä.
Näin tuo idari vaan ilmoitti toimintamatkakseen. Kerrottakoon että se oli siis ulkona, olin aamun ensimmäinen ajaja eikä auto ollut esilämmityksessä. Mutta tuohan on aika normaali tilanne oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan automies millään Teslalla aja, huono ajettavuus ja epäergonominen hallintalaitteisto, lisäksi jopa lasipesuri pitää etsiä keskinäytöstä, esim motarilla rekka vetää kurat lasiin etkä näe ulos niin alat 120 vauhdissa selaamaan läppäriä siinä keskellä?
Kannattaisi joskus tutustua siihen mistä höpisee niin ei tulisi niin paljon höpistyä paskaa.
Lasinpesuri on niitä harvoja juttuja mistä Teslassakin löytyy oma nappi, vilkkuviiksen päästä. Käynnistää tietysti pyyhkimisenkin.
Kaikki muu onkin sitten hankalassa piilossa keskiläppärillä, jopa puhaltimet, kaikki siellä piilossa kuljettajalta. Roska systeemi.
-Itseajaminenkin oli huijausta, myönsivät juuri itsekin Teslalta.
Tottumiskysymys tuo näyttö kojelaudassa.
Tesla Y-model ollut käytössä jo reilusti yli vuoden.
Ei tulisi mieleenkään vaihtaa enää polttomoottoriautoon.
Ja joo, kyllä Teslalla on kiva ohitella. Mieletön kiihtyvyys.
Ja sitten liukkaille keleille on oma rauhallisempi asetuksensa. Ihan loistavasti on mennyt ajot talvellakin tosi vaikeissa sääoloissa.
Teslan tuore hintojen lasku ja kova tulos osoittaa, että sähköautojen hintoihin on pumpattu tajuttomasti ylimääräistä ilmaa. Sitä räikeää ylihintaa ei missään nimessä kannata maksaa autosta, joka ei ominaisuuksiltaan ole sen kummempi kuin mikä tahansa muu auto. Asia korjautuu vasta sitten, kun sähköautojen kysyntä ja tarjonta kohtaavat toisensa. Ja siihen menee muuten aikaa. Koska en suostu maksamaan turhaa katetta tyhjästä ja odottamaan uutta autoa kahta vuotta, ajan vanhalla velattomalla bensa-autolla.
Teille muille annan vinkin, että menkää nyt ja ostakaa niitä uusia törkeän ylihintaisia sähköautoja pää märkänä ja ottakaa oikein hiton iso autolaina siihen.
Ei ole toyota uskovaiselle.