Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyysin kampaajalta pitkää polkkaa KEVYESTI kerrostettuna ja verhomaisella otsatukalla

Vierailija
21.01.2023 |

No arveette varmaan aloituksesta mitä sain, koko pituus ihan siedettävä, pari senttiä olkapäiden yläpuolella olevan, takaa täysin kynityn pehkon. Kampaaja leikkasi hirveellä vauhdilla ja lopuksi vielä ohensi reilulla kädellä, "kun sulla niin paksu ja tuuhea tämä niin ohensin" sanomatta mulle mitään! Takaa kynitty hius on kauttaaltaan toiselta puolelta 2cm lyhyempi, kuin toiselta (tämän huomasin kotona, enkä todellakaan ole sen saksikäsi Edwardin käsittelyyn menossa "korjaamaan tilannetta. Latvapituus on tasainen. Edestä tätä ei niin helposti huomaa, joten oli jo myöhäistä (on vain ohennettu olemattomaksi) , kun kampaaja näytti takaa kynittyä tukkaa. Kampaaja vielä varmisti ennen leikkausta, niin että kevyesti kerrostettu? Vastasin kyllä ehdottomasti. Näytin kahta kuvaakin, missä olkapäitä koskettavat hiukset, lähes tasapaksut, hieman vain kevennetty latva ja laskeutuva sekä pitkä verhomainen otsis. Otsis on mulla nyt myös ihan päin helvettiä leikattu, liian lyhyt, eikä laskeudu mitenkään päin hyvin,vaikka kuinka laittaisin, todella omituisesti ja epätasaisesti "kevennetty". Mulla oli suht paksu ja tuuhee luonnonkihara tukka. Olen kolme kertaa ennenkin leikannut pitkän polkan ja joka kerta tullut tosi söpö ja ihanan hyväkuntoisen näköinen kampaus.

Suunnittelin meneväni tasoittamaan parin kk välein, niin kauan, että hiukset ovat tasapaksut. Hiukset kasvaa mulla n. 1,5cm/kk, kuinka kauan vastaavissa tapauksissa on mennyt, että olet tottunut kynittyyn ulkomuotoon tai kauanko on mennyt, että hiukset ovat ns. laskeutuneet?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsemppauksista kaikille! Onneksi voin pitää päähineitä ja kahen "niska" ranskanletin kampausta, joka kyllä meinaa jatkuvasti purkautua. Ehkä jo kuukauden päästä pysyvät paremmin. Salilla käytän vaikka lippistä. Ap

Laita nyt se kuva. Tää hattujen pito kuulostaa aivan hysteeriseltä.

Vierailija
82/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että suomalaiset kampaajat eivät kykene leikkaamaan kerrostusta pitkään tukkaan. Heillä on päähänpinttymä, että kerrosten pituus vrt latvan pituus täytyy olla qina tietty parin sentin ero, lisäksi kerroksen pituus täytyy olla sama kuin lyhimmän etuhiuksen kerroksen pituus. Tämä on kirous, joka johtaa siihen, että aina leikkaavat samanpituisen mallin. En siksi enää uskalla käydä kampaajalla, vaan leikkaan itse.

Ulkomailla näkee sellaisia ihania leikkauksia, joita haluaisin, eli että on pitkät hiukset, jotka ovat kevyesti kerroksittain ja etuhiukset ja otsahiukset on leikattu erikseen eri pituiseksi. Outoa että se onnistuu muualla maailmassa, mutta ei Suomessa.

KIITOS, tämä se on!! Mikä täällä on kouluttajien osaamisessa vikana, ja miksi? Se lähtee varmasti ihan siitä miten on opetettu, eihän niitä oppeja nyt nuoret ainakaan kykene ihan heti kyseenalaistamaan, jos koskaan, ja ala nyt ei-mallipäällä harjoittelemaan jotain aivan uutta tekniikkaa... Voihan vttu, pitäiskö tästä lähteä kampaamoturistiksi johonkin. Kattois vaan somesta jonkun jonka työnjälki miellyttää ja sinne sitten lomalle&hiustenleikkuuseen. :D

Ulkomailla (varmasti toki eroa siinäkin onko tämä ulkomaa vaikka Ruotsi tai Italia) toki asiakkaita on varmasti enemmän laidasta laitaan, monella erilainen hiuslaatu jo valmiiksi kuin keskiverto suomalaisella ja erilaisia modernimpia leikkauksia sekä trendejä tulee eteen enemmän kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella jos taloja rakennettaisiin samalla periaatteella. Asiakas tilaa 2-kerroksisen talon, jossa on savupiippu ja saisi yksikerroksisen, jossa ei ole savupiippua, koska "sanoit savupiippu, eikä chimney".

Tai taksikuski ajaisi väärään osoitteeseen kun ei osaa reittiä neuvoista ja navigaattorista huolimatta. Joudut silti maksamaan itsesi kipeäksi ja kävelemään 3km matkan väärästä osoitteesta oikeaan kohteeseen.

Vierailija
84/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmeen himo niillä on kyniä tukkaa liikaa

Minulla oli aikanaan todella pitkä tukka ja pyysin latvojen leikkausta . Kampaaja  teki ponnarin taakse ja pätkäisi 20 cm  pois kerralla.  En ole yhtään pahoillani että se kampaamo  lopetti.  Arvaa varmaan että sen jälkeen meni vuosia ennen kuin istuin kampaajan tuoliin

Ei millään pahalla enkä väitä että kohdallasi on ollut näin, mutta monesti todella pitkissä hiuksissa on pitkälle ohentuneet ja huonokuntoiset latvat, joita on pakko lyhentää reippaalla kädellä, jotta hiuksista saa hyvännäköiset ja- kuntoiset.

Tokihan kampaajan tulisi aina ennen leikkaamista selittää tilanne asiakkaalle ja varmistaa, paljonko saa lyhentää.

Ei todellakaan ole pakko lyhentää, kampaaja leikkaa juuri tasan sen verran ja sillä tavalla miten asiakas haluaa. Jos asiakas ei halua leikata kaikkia huonoja latvoja yhdellä kerralla pois, silloin sinä varaat hänelle uuden ajan myöhemmälle, että voitte napsaista ne loput pois. Se hius kasvaa asiakkaan päästä eikä kampaajan ja asiakkaalla on oikeus päättää minkälaiselta hänen hiuksensa näyttää vaikkei se juuri sinun silmääsi miellyttäisikään. Miten tämä on näille suomalaisille kampaajille niin hiton vaikeaa tajuta? Mielivaltaisesti leikataan päin p:tä ja asiakkaiden pyynnöt sivuutetaan ihan täysin, kun [i]on pakko[/i] . Auta armias.

Et sinä vaatekauppaankaan mene ostamaan hametta ja myyjä väkisin myy sinullle housut, kun on niin rumat jalat ja pakko sinun on pitää housuja, että olet hyvännäköinen.

Vierailija
85/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös paksu ja luonnonkihara tukka ja aivan sama juttu käy aina jos käytän epähuomiossa sanaa kerrostettu, täysi katastrofi. Kuvienkaan näyttäminen ei auta. En sitten tiedä, miten asian saisi oikein ilmaistua, joten olen päätynyt vain siihen, että leikataan tasapitkäksi. Suomalaiset kampaajat eivät kai vaan osaa leikata tällaista tukkaa.

Minulla myös paksu luonnonkihara. Suomalainen kampaaja haluaa lopputuloksen olevan föönättynä sileä kupu ja ainoa tapa saada minulle sellainen on ohentaa saa**nasti. Kun pesen hiukset ekan kerran päässäni on törkeä moppi, joten olen lopettanut kampaajalla käynnin. Mikään kerrokset-juttu ei heille avaudu. Ammattitaidottomia tolvanoita koko sakki.

Se on kyllä ihme juttu että oli tyyli mikä tahansa niin pitää aina muotoilla se föönattu kupu päähän.

Varsinkin nyt keski-iässä se olisi pakollinen kampaajien mielestä, kusenkeltainen menopaussikypärä. Minä pidän pitkänä luonnonkiharaani ja vieläpä harmaana :)

Vierailija
86/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kampaajalla ja näytin tarkkaan, että kerrostetaan vain latvoista, ei muualta. Kampaaja leikkasi niin, että otti kampaan aina kimpun hiuksia, vein sen kimpun kaarella vinosti toiselle puolelle päätä ja leikkasi. Tuloksena oli täydellinen polkka, jonka latvaosa oli kauniisti kerrostettu n. 3 cm alueelta alhaalta laskien. Täydellinen suoritus! Kävin vielä pari kertaa ja sitten pettymyksekseni kampaaja olikin muuttanut pois. Nyt alkaa taas etsintä alusta.

Vierailija
87/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös opetellut leikkaamaan omat hiukseni, erityisesti otsis kannattaa opetella trimmaamaan itse, saa mieleisen ja säästää rahaa. Niin hirveitä leikkauksia aikoinaan olen saanut ja täysin erilaisia mitä pyysin.

Ensimmäinen parturi, joka muuten osasi leikata tokaluokkalaisille tytölleni kauniin, kevennetyn otsiksen, oli lähihoodeillemme hiljan auennut uusi turkkilainen kampaamo. Aiemmin saimme aina vain näitä liian lyhyitä, täysin viivottimella tasapaksuksi leikattuja otsatukkia. Turkkilaisessa näyttivät tekevän todella pikkutarkkaa työtä, ja hiuksia leikataan osissa rauhallisesti edeten, eikä niin että hups vetäisin 20 cm pois kerralla ja loput kynitään.

Miksi niin monilla kampaajalla on muuten vieläkin tuo kynimisvimma?

Vierailija
88/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ei kannata mennä vanhemmalle kampaajalle ollenkaan, ellei halua kynittyä karvahattua päänsä koristeeksi.

Vierailija
89/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallikuvissa on se vika, että asiakas on harvemmin mallikuvan näköinen ja kasvojen muotokin voi olla ihan jotain muuta.

Vierailija
90/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin vuosiksi kampaajalla käynnin juuri tuon takia, että ei kuunnella, leikataan ihan miten sattuu ja lyhennetään reilusti enemmän kuin mitä pyysit. Oli kyllä todellinen silmiä avaava hetki, kun istahdin ulkomaalaisen kampaajan penkkiin ja hän sormella näytti mihin kohtaan asti on huonoja latvoja ja kysäisi haluatko leikata kaikki pois kerralla vai leikataanko nyt osa ja toisella kerralla sitten loput?

Vierailija
91/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mallikuvissa on se vika, että asiakas on harvemmin mallikuvan näköinen ja kasvojen muotokin voi olla ihan jotain muuta.

Ja siitä huolimatta sinä leikkaat asiakkaalle juuri sellaisen tukan mitä hän pyytää vaikka olisi asiakas olisi miten ruma pallonaama tahansa.

Vierailija
92/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä vaikuttaa siihen, ettei voisi leikata samanlaista tukkaa, jos siohen kuotenkin hiusmateriaali riittää?

Vierailija
93/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinon leikkauksen saa, kun istuu jalat ristissä kampaamotuolissa. Kävikö sulle näin?

Ei kai se pää nyt vinossa ole, jos istuu jalat ristissä? Voit ihan itse kokeilla. Istuin kuitenkin täysin suorassa jalat maassa, vaikka tällä ei ole merkitystä.

On sillä huomattavaa merkitystä. Kun ristii jalkansa, niin selkärangan asento muuttuu ja samalla toki myös pään. Tämä on ihan perusjuttuja, hiustenleikkuussa aina jalat perusasennossa.

Vierailija
94/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jokainen kampaaja on yrittänyt tyrkyttää otsatukkaa korkean otsani takia. Joo ei kiitos, häpesin ja peittelin otsaani nuoruudessani ihan tarpeeksi. Enää en jaksa, etenkään kun inhoan otsahiuksia enkä muutenkaan koe tarvetta piilotella luontaisia piirteitäni.

Vierailija
95/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään lohduttaa, niin kuulostaa ysäritukalta. Ja nythän ysäri on super in. Eli ei ole ainakaan ulkopuolisesta varmaan kammotus vaan joku saattaa ihaillakin että onpa siinä trenditukka.

Ja joo, tää siis vain hopeareunuksena, jos kaipaat sellaista. Tottakai harmittaa.

Vierailija
96/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä vaikuttaa siihen, ettei voisi leikata samanlaista tukkaa, jos siohen kuotenkin hiusmateriaali riittää?

Kaikki ei sovi kaikille. Ammattitaitoinen kampaaja näkee sen ja hänen tulisi tietysti kertoa se asiakkaalle eikä vain leikata.

Vierailija
97/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kyllä on Suomessa niin uskomattoman yleistä, että leikataan aivan eri tavalla kuin asiakas pyytää, vaikka olisi kuvat ja kaikki. Toivottavasti se jo vaikka kuukauden kasvulla asettuu hieman paremmin. Sitä ennenkin ehtii omat fiiliksesi onneksi kuitenkin parantua.

Oma isoin juttu oli aikanaan kun hartiamittaiseksi pyydetyksi tukassa olikin niska täysin lyhyeksi kynitty. Olin varmaan viikon ihan masentunut. Toisena oudoimpana kun pyysin pitkiin hiuksiin todella voimakasta kerrostusta, ja kampaaja näytti käsillä n. 10 cm ja olin ok. Niin kampaajasta siis kerrostus tarkoitti, että ensin leikataan hiuksista pois kokonaan 10 cm ja sitten aletaan kerrostamaan. Reklamaatioon vastineeksi selitti, ettei hiuksia voi kerrostaa ellei niitä leikkaa lyhyeksi (?!).

Kerrostus ja ohennus on kaksi eri asiaa. Ohennus on sitä kun suortuvia sieltä täältä leikataan lyhyemmäksi keventämään ja kerrostus sitä kun nyhrätään latvaosaa muutamaan eri kerrokseen.

Kyllä, juuri näin, ja minä halusin nimenomaan latvaosia erimittaisiin kerroksiin, jotka saisivat olla hyvin eri mittaisia. Siksi pyysinkin voimakasta kerrostusta. Kampaaja kuitenkin toteutti "leikataan latvoja 10 cm".

Ei 10 cm kerroksia voi leikata kuin johonkin vyötäröpituiseen tukkaan, sellainenko sinulla oli?

En ole aivan noin lyhytselkäinen :P Puoleen väliin selkää ulottuivat hiukset silloin. Kampaajasta selvästi taas voimakas kerrostus olisi vaatinut nimenomaan vielä lyhyemmät hiukset, koska lyhensi koko tukkaa ensin reilusti.

Ei vaan kampaaja ja sinä puhuitte eri kieltä. Kerrostus = edelleen sitä latvaosan nyhräämistä niin ettei ole tasapaksu. Ohennus = suortuvia sieltä täältä leikataan useamman eri mitan mukaan.

Kun kampaajasi oli kysynyt 10 cm ja kerrostus ja sinä tämän hyväksyit, tottakai hän luuli että tiedät mitä on kerrostus. Pyydä ensi kerralla ohennusta niin ongelmasi ratkeaa.

Asiakkaanako pitäisi tuntea kaikki termit? Eikö ne asiantuntijat ole siellä kampaamossa? Pitäisi kysyä asioita enemmän asiakkaalta ja varmistaa, että puhutaan samasta asiasta. Minulla joskus myös menneet sekaisin ohennus ja kerrostus, myös kevennys.

Ammateissa, joissa asiakkaan pitää selittää ammatilaiselle mitä he haluavat (esim. kampaajat, tatuointiartistit, ompelijat jne) huomaa kyllä kuka on oikeasti hyvä työssään ja kuka ei vaikka ns. mekaaniset taidot olisikin samaa tasoa. Oikeat ammattilaiset osaavat tarkkaan selvittää ja kysyä mitä asiakas oikeasti haluaa ja tarkoittaa eikä vain ala sotkemaan sillä oletuksella, että kadulta juuri sisään astunut tavallinen pulliainen tuntee alan termistön.

Vierailija
98/101 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei sovi kaikille. Ammattitaitoinen kampaaja näkee sen ja hänen tulisi tietysti kertoa se asiakkaalle eikä vain leikata.

Ja kuka tämänkin päättää mikä sopii ja kenelle? Ihan täysin subjektiivisia mielipiteitä, se mikä sinun mielestäsi ei sovi saattaa asiakkaan mielestä olla juuri täydellinen malli. Ei minunkaan mielestäni polkkatukka sovi yhtään kenellekään oli pään muoto sitten mitä tahansa ja silti sellaisia leikataan ihmisille. Jännä.

Vierailija
99/101 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin olotilasi, sillä käyn samaa tuskaa parhaillaan läpi. Toiveena oli saada söpö polkkatukka kevyesti kerrostettuna, mutta tukka taitaakin muistuttaa enempi sitä kirjastotädin lookia. Takatukkaa on kerrostettu ihan liikaa ja nyt tukka näyttää tuuhealta kynityltä pallolta. Eikö sitä silmää ole yhtään, mikä itse kullekkin sopii😭? Kaiken lisäksi tukkaa taivutettiin vielä loppumetreillä lämpölaiteella, ai helvetti sitä häpeän määrää kun kävelin ulos kampaajalta..

Minulle ehdotettiin korjausaikaa, mutta en ole varma haluanko mennä jos lopputulos menee vielä enemmän mönkään.

Harmitus on aivan helvetillinen ja katkera olo. Sitä päivää odotellessa, että tukka alkaisi joskus laskeutumaan.. Tsemppiä ap!

Vierailija
100/101 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas kokemus ettei kertakaikkiaan osata leikata rikottua reunaa otsikseen eikä muutenkaan. Tekniikkaa ei vaan osata, eikä ymmärretä mitä haetaan edes kuvasta. Viimeeksi kampaaja OHENSI koko otsatukan :D En keskittynyt katsomaan mitä tekee, ois pitänyt. Poistuin kampaamosta sitten _ohennetun_ potta päähän-otsiksen kanssa. 5kk mennyt ja vasta nyt sen saa edes sivuille suht siedettävästi laitettua.

Tunnistan tän ongelman!

Onko Helsingissä hyvää kampaajaa, joka osaisi leikata rikotun reunan otsatukkaan? Suositelkaa!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä