Pyysin kampaajalta pitkää polkkaa KEVYESTI kerrostettuna ja verhomaisella otsatukalla
No arveette varmaan aloituksesta mitä sain, koko pituus ihan siedettävä, pari senttiä olkapäiden yläpuolella olevan, takaa täysin kynityn pehkon. Kampaaja leikkasi hirveellä vauhdilla ja lopuksi vielä ohensi reilulla kädellä, "kun sulla niin paksu ja tuuhea tämä niin ohensin" sanomatta mulle mitään! Takaa kynitty hius on kauttaaltaan toiselta puolelta 2cm lyhyempi, kuin toiselta (tämän huomasin kotona, enkä todellakaan ole sen saksikäsi Edwardin käsittelyyn menossa "korjaamaan tilannetta. Latvapituus on tasainen. Edestä tätä ei niin helposti huomaa, joten oli jo myöhäistä (on vain ohennettu olemattomaksi) , kun kampaaja näytti takaa kynittyä tukkaa. Kampaaja vielä varmisti ennen leikkausta, niin että kevyesti kerrostettu? Vastasin kyllä ehdottomasti. Näytin kahta kuvaakin, missä olkapäitä koskettavat hiukset, lähes tasapaksut, hieman vain kevennetty latva ja laskeutuva sekä pitkä verhomainen otsis. Otsis on mulla nyt myös ihan päin helvettiä leikattu, liian lyhyt, eikä laskeudu mitenkään päin hyvin,vaikka kuinka laittaisin, todella omituisesti ja epätasaisesti "kevennetty". Mulla oli suht paksu ja tuuhee luonnonkihara tukka. Olen kolme kertaa ennenkin leikannut pitkän polkan ja joka kerta tullut tosi söpö ja ihanan hyväkuntoisen näköinen kampaus.
Suunnittelin meneväni tasoittamaan parin kk välein, niin kauan, että hiukset ovat tasapaksut. Hiukset kasvaa mulla n. 1,5cm/kk, kuinka kauan vastaavissa tapauksissa on mennyt, että olet tottunut kynittyyn ulkomuotoon tai kauanko on mennyt, että hiukset ovat ns. laskeutuneet?
Kommentit (101)
Onneksi se kasvaa. Ärsyttäväähän tuo on, mutta tilanne korjaantuu ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin harmistuksen, mutta kyllä ne hiukset onneksi kasvavat takaisin nopeammin kuin huomaatkaan. Etenkin kun kyseessä on vain huono leikkaus eikä kokonaan esim. vaalennuksesta kärsinyt tukka.
Onneksi kasvaa ja se lohduttaa. Katkeruuttani lisää kuitenkin se, että olin juuri saanut hiukset parempaan kuntoon kasvattamalla monista raidoituksesta kuivuneet kiharat takaisin sinne olkapäille asti 😥 oli siis olkapäistä vielä yli 10-15cm pidemmät, joissa tää kuivunut osa. noh taas kasvatusta, ja tosiaan kai ne nyt sitten kasvaa terveä katkeamatta edes sen muutaman sentin suht nopeastikin.
Olen pyytänyt eri kampaajia leikkaamaan verho-otsatukan ja kukaan ei ole osannut, moni ei edes ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa. Sitä ei ilmeisesti kouluteta niille yhtään, en muuten voi ymmärtää.
Veikkaan, että et ollu henkisesti valmis muutokseen ja totut kyllä parissa viikossa. Varsinkin kun vika on takana, etkä joudu sitä kokoajan katselemaan.
Otsahiusten asettumisen näkee vasta kun hius on lyhyempi, eli sitä ei voi kampaajakaan ennustaa, mutta saathan sä ne muotoilutuotteilla just siihen asentoon kun haluat. Eli nyt vaan ahkeraa harjoittelua niiden otsisten kanssa. Kokeile minkälainen ero tulee kun muotoite ne ylhäältä alas ja toisinpäin, sekä edestä-taakse ja toisinpäin. Tarvitseeko ne loivat laineet tueksi vai tiukat kiharat juureen, että asettuvat niinkuin haluat?
Koska hiukset on leikattu, niin muita vaihtoehtoja ei ole kun sopeutua niihin. Kyse on samanlaisesta hyväksymisestä, mitä kehosikin kaipaa sinulta. Se on mitä on ja sun tehtävä on puhua sille kauniisti ja hyväksyvästi. Kyllä se sitten helpottaa. Positiivisia ajatuksia pitää aluksi tukea tietoisesti ja estää itseään valumasta negatiivisuuden kierteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt eri kampaajia leikkaamaan verho-otsatukan ja kukaan ei ole osannut, moni ei edes ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa. Sitä ei ilmeisesti kouluteta niille yhtään, en muuten voi ymmärtää.
Verho-otsis on ollut muotia vuoden. Ei tietenkään sitä ole opetettu koulussa kymmenen vuotta sitten kun kampaaja opiskeli. Kampaajat opettelevat käsittelemään hiusta, eivät leikkaamaan kaikkia malleja. Parturitöistä opetellaan klassikot.
Joo siis en varmaan kertaakaan ole poistunut kampaamotuolista tyytyväisenä.
En käy nykyisin kampaajalla.
Oma väri tukassa ja leikkaan itse sen mitä tarvii.
Kävin yhdellä kampaajalla juhlakampauksessa, aika oli juurikin varattu sitä varten. Pyysin tietynlaista nutturaa, kampaaja sanoi, että osaa tehdä vain yhdenlaisen. Olin ihan hoomoilasena, että oikeasti? Sehän se tuli sitten, vaikkei sopinut mulle yhtään ja se pyytämäni malli on niin yleinen, että naistenlehdissökin on ohjeita, että 'näin teet helpon nutturan'. Pitää ilmeisesti opetella itse, kun kampaajat eivät osaa. Johan mä värjään ja leikkaankin itse siitä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyllä on Suomessa niin uskomattoman yleistä, että leikataan aivan eri tavalla kuin asiakas pyytää, vaikka olisi kuvat ja kaikki. Toivottavasti se jo vaikka kuukauden kasvulla asettuu hieman paremmin. Sitä ennenkin ehtii omat fiiliksesi onneksi kuitenkin parantua.
Oma isoin juttu oli aikanaan kun hartiamittaiseksi pyydetyksi tukassa olikin niska täysin lyhyeksi kynitty. Olin varmaan viikon ihan masentunut. Toisena oudoimpana kun pyysin pitkiin hiuksiin todella voimakasta kerrostusta, ja kampaaja näytti käsillä n. 10 cm ja olin ok. Niin kampaajasta siis kerrostus tarkoitti, että ensin leikataan hiuksista pois kokonaan 10 cm ja sitten aletaan kerrostamaan. Reklamaatioon vastineeksi selitti, ettei hiuksia voi kerrostaa ellei niitä leikkaa lyhyeksi (?!).
Kerrostus ja ohennus on kaksi eri asiaa. Ohennus on sitä kun suortuvia sieltä täältä leikataan lyhyemmäksi keventämään ja kerrostus sitä kun nyhrätään latvaosaa muutamaan eri kerrokseen.
Kyllä, juuri näin, ja minä halusin nimenomaan latvaosia erimittaisiin kerroksiin, jotka saisivat olla hyvin eri mittaisia. Siksi pyysinkin voimakasta kerrostusta. Kampaaja kuitenkin toteutti "leikataan latvoja 10 cm".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verho-otsis on ollut muotia vuoden. Ei tietenkään sitä ole opetettu koulussa kymmenen vuotta sitten kun kampaaja opiskeli. Kampaajat opettelevat käsittelemään hiusta, eivät leikkaamaan kaikkia malleja. Parturitöistä opetellaan klassikot.
Kuule mulla oli jo 90-luvulla verho-otsis, se on ollut muotia aina, jo Brigitte Bardosta lähtien.
Tekisi mieli laittaa kuva tästä, on aika huvittavan näköinen ja heilahtaa takaa samanlailla kuin prinsessa Dianan etutukka aikoinaan, eli taipuisana tukka on älyttömän tuuhea puhtaana ollessaan ja pysyy muodossaan erikoisen näköisesti, kun sitä heilauttaa. Kaikella kunnioituksella prinsessa Dianan tukkaa kohtaan, joka oli siihen aikaan oikein hieno ja näyttävä. Mutta tänä päivänä ei sovi itselleni yhtään ja ei tosiaan ollut sitä, mitä pyysin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyllä on Suomessa niin uskomattoman yleistä, että leikataan aivan eri tavalla kuin asiakas pyytää, vaikka olisi kuvat ja kaikki. Toivottavasti se jo vaikka kuukauden kasvulla asettuu hieman paremmin. Sitä ennenkin ehtii omat fiiliksesi onneksi kuitenkin parantua.
Oma isoin juttu oli aikanaan kun hartiamittaiseksi pyydetyksi tukassa olikin niska täysin lyhyeksi kynitty. Olin varmaan viikon ihan masentunut. Toisena oudoimpana kun pyysin pitkiin hiuksiin todella voimakasta kerrostusta, ja kampaaja näytti käsillä n. 10 cm ja olin ok. Niin kampaajasta siis kerrostus tarkoitti, että ensin leikataan hiuksista pois kokonaan 10 cm ja sitten aletaan kerrostamaan. Reklamaatioon vastineeksi selitti, ettei hiuksia voi kerrostaa ellei niitä leikkaa lyhyeksi (?!).
Kerrostus ja ohennus on kaksi eri asiaa. Ohennus on sitä kun suortuvia sieltä täältä leikataan lyhyemmäksi keventämään ja kerrostus sitä kun nyhrätään latvaosaa muutamaan eri kerrokseen.
Kyllä, juuri näin, ja minä halusin nimenomaan latvaosia erimittaisiin kerroksiin, jotka saisivat olla hyvin eri mittaisia. Siksi pyysinkin voimakasta kerrostusta. Kampaaja kuitenkin toteutti "leikataan latvoja 10 cm".
Ei 10 cm kerroksia voi leikata kuin johonkin vyötäröpituiseen tukkaan, sellainenko sinulla oli?
Mulla taas kokemus ettei kertakaikkiaan osata leikata rikottua reunaa otsikseen eikä muutenkaan. Tekniikkaa ei vaan osata, eikä ymmärretä mitä haetaan edes kuvasta. Viimeeksi kampaaja OHENSI koko otsatukan :D En keskittynyt katsomaan mitä tekee, ois pitänyt. Poistuin kampaamosta sitten _ohennetun_ potta päähän-otsiksen kanssa. 5kk mennyt ja vasta nyt sen saa edes sivuille suht siedettävästi laitettua.
Sanoin kerran, että olen kasvattanut pitkään otsatukkaa, joten sille vain tasoitus. Tulos: taas lyhyt otsatukka.
Sen jälkeen olen leikannut itse. Ehkä ei ole hyvän näköinen, mutta edes sen pituinen kuin itse haluan.
Dianan tukka on mahtava ja muodikas. Tämä sinetöi arvelemani. Ruikutat ihan turhasta. Ihan sama mitä se kampaaja olis sun hiuksille tehnyt, niin olisit tyytymätön.
Mä leikkautin lyhyen polkan ja olen niin tyytyväinen. Ohut tukkani on nyt paljon runsaamman näköinen. Minun kampaajani on kullan arvoinen.
Niin siis mikä tämän ulinan pointti oli?
Kampaaja oli kyllä todella kokenut ja itse sanoitti verho-otsiksen, kun kuvasta sen näytin. Mutta kai oli leikkavinaan pyörteitteni mukaan ja villiintyi sitäkin ohentamaan ja kerrostamaan. Minulla on leikattu otsis useaan kertaan,myös verhomaisesti, ja tämä oli ensimmäinen epäonnistunut otsatukan leikkaus. Hiusteni laatu on aivan samanlainen, kuin aina ennenkin, eli siitä ei epäonnistumisessa ollut kyse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi se kasvaa. Ärsyttäväähän tuo on, mutta tilanne korjaantuu ajan myötä.
En yhtään tajua tätä, että kampaajalta on oikeus hyväksyä mitä vaan peetä, koska kasvaahan se takaisin. Itse olen tåhyvin tarkka hiuksistani ja kampaaja on aika kallis, joten miksi pitäisi tyytyä mihinkään muuhun kuin että on tyytyväinen tehtyyn leikkaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule mulla oli jo 90-luvulla verho-otsis, se on ollut muotia aina, jo Brigitte Bardosta lähtien.
Opiskeliko se sun kampaaja -90 luvulla? Muotia se on ollut nyt vuoden. Muodit tulee ja menee.