Pyysin kampaajalta pitkää polkkaa KEVYESTI kerrostettuna ja verhomaisella otsatukalla
No arveette varmaan aloituksesta mitä sain, koko pituus ihan siedettävä, pari senttiä olkapäiden yläpuolella olevan, takaa täysin kynityn pehkon. Kampaaja leikkasi hirveellä vauhdilla ja lopuksi vielä ohensi reilulla kädellä, "kun sulla niin paksu ja tuuhea tämä niin ohensin" sanomatta mulle mitään! Takaa kynitty hius on kauttaaltaan toiselta puolelta 2cm lyhyempi, kuin toiselta (tämän huomasin kotona, enkä todellakaan ole sen saksikäsi Edwardin käsittelyyn menossa "korjaamaan tilannetta. Latvapituus on tasainen. Edestä tätä ei niin helposti huomaa, joten oli jo myöhäistä (on vain ohennettu olemattomaksi) , kun kampaaja näytti takaa kynittyä tukkaa. Kampaaja vielä varmisti ennen leikkausta, niin että kevyesti kerrostettu? Vastasin kyllä ehdottomasti. Näytin kahta kuvaakin, missä olkapäitä koskettavat hiukset, lähes tasapaksut, hieman vain kevennetty latva ja laskeutuva sekä pitkä verhomainen otsis. Otsis on mulla nyt myös ihan päin helvettiä leikattu, liian lyhyt, eikä laskeudu mitenkään päin hyvin,vaikka kuinka laittaisin, todella omituisesti ja epätasaisesti "kevennetty". Mulla oli suht paksu ja tuuhee luonnonkihara tukka. Olen kolme kertaa ennenkin leikannut pitkän polkan ja joka kerta tullut tosi söpö ja ihanan hyväkuntoisen näköinen kampaus.
Suunnittelin meneväni tasoittamaan parin kk välein, niin kauan, että hiukset ovat tasapaksut. Hiukset kasvaa mulla n. 1,5cm/kk, kuinka kauan vastaavissa tapauksissa on mennyt, että olet tottunut kynittyyn ulkomuotoon tai kauanko on mennyt, että hiukset ovat ns. laskeutuneet?
Kommentit (101)
https://www.google.com/search?q=badly+layered+hair&client=ms-android-sa…
Tässä on se mitä EI haeta!
Ymmärrän tuskasi, ap. Itse olen tällaisten kokemusten jälkeen opetellut leikkaamaan hiukseni itse. Takaa leikkaaminen oli aluksi hankalaa, mutta senkin oppii. Kannattaa vain valita suht helposti leikattava malli ja katsoa ehkä jokunen opetusvideo ensin. Voi myös pyytää kampaajalta vain tasaista polkkaa ja tehdä itse kevyen kevennyksen päälle. Sanaa kerrostaminen ei ainakaan kannata koskaan käyttää, jos ei tunne kampaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt eri kampaajia leikkaamaan verho-otsatukan ja kukaan ei ole osannut, moni ei edes ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa. Sitä ei ilmeisesti kouluteta niille yhtään, en muuten voi ymmärtää.
Ehkä nimitys on uusi, mutta malli vanha ja klassinen. Minulla on ollut "verho-otsis" aina, kun hiukset ovat pitkähköt. Oudolla kampaajalla tosin tulee mitä milloinkin sattuu tulemaan. Sen takia en oudolle kampaajlle myöskään puhu mitään kerrostamisesta, vaan pyydän tasapitkän. Oma tuttu osaa keventää latvat.
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.com/search?q=layering+hair&oq=layering+&aqs=chrome.1…
Esim. tuossa on kerrostettuja pitkiä hiuksia.
Juuri tämänkaltaisia halusin :D (se voimakasta kerrostusta pyytänyt) Ja että lopuksi vielä tehdään puikolla loivat kiharat tukkaan. Se järkytys, kun kampaaja lopuksi näyttää takapeilillä, että tilalle tuli hartiamittainen tukka, jonka "kiharat" on sitä että latvat vähän sojottaa kaikki vasemmalle.
Ap, kuten toki tiesitkin, et ole yksin vaan Suomessa vuosittain tuhannet ellei kymmenet tuhannet naiset lähtee kampaajalta pettyneinä tai jopa järkyttyneinä. Ja miten tosiaan käykin niin kuin joku sanoi, jos nimenomaisesti näytät kuvan tai sanot sanallisesti mitä ET halua, niin se on valitettavasti yksi tapa varmistaa, että kampaaja tekee juuri sen painajaistukan. Tämä ei ehkä lohduta, että tilanne on tosiaan laajasti näin huono, mutta lähinnä kertoo että kyllä siitä tunteesta lopulta selviää hengissä. Leuka rinnassa kohti uusia hiuspettymyksiä ja silleen.
Meni kerran kampaajalle värjäämään tukan tummemmaksi. Lopputulos oli, että hän vaalensi sen. "Vaqlea sopii sinulle paremmin."
Puolet ihmisistä on keskimääistä tyhmempiä. Seuraavaksi voidaan pohtia, kumpaan puoliskoon suomalaiset kampaajat kuuluvat.
3 kk kampaajakurssit jotka muodissa!
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyllä on Suomessa niin uskomattoman yleistä, että leikataan aivan eri tavalla kuin asiakas pyytää, vaikka olisi kuvat ja kaikki. Toivottavasti se jo vaikka kuukauden kasvulla asettuu hieman paremmin. Sitä ennenkin ehtii omat fiiliksesi onneksi kuitenkin parantua.
Oma isoin juttu oli aikanaan kun hartiamittaiseksi pyydetyksi tukassa olikin niska täysin lyhyeksi kynitty. Olin varmaan viikon ihan masentunut. Toisena oudoimpana kun pyysin pitkiin hiuksiin todella voimakasta kerrostusta, ja kampaaja näytti käsillä n. 10 cm ja olin ok. Niin kampaajasta siis kerrostus tarkoitti, että ensin leikataan hiuksista pois kokonaan 10 cm ja sitten aletaan kerrostamaan. Reklamaatioon vastineeksi selitti, ettei hiuksia voi kerrostaa ellei niitä leikkaa lyhyeksi (?!).
Asiakkaan hiustenlaatu vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen. Osaava kampaaja kertoo jo etukäteen ettei joku malli tule olemaan asiakkaan hiuksissa sama kuin kuvan mallilla.
Monella on ohuet ja loukkaat hiukset. Toisaalta myös luonnonkihara on haasteellinen.
Vierailija kirjoitti:
3 kk kampaajakurssit jotka muodissa!
Voiko kampaajaksi opiskella 3 kuukaudessa?
Ajatelkaa sitä rahantuloa, jos ryhtyisi kampaajaksi, joka EI lyhennä asiakkaiden hiuksia ja osaa leikata pitkiä hiuksia.
Voisi oikeastaan perustaa kampaamoketjun tällaiselle palvelulle ja rikastua entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmeen himo niillä on kyniä tukkaa liikaa
Minulla oli aikanaan todella pitkä tukka ja pyysin latvojen leikkausta . Kampaaja teki ponnarin taakse ja pätkäisi 20 cm pois kerralla. En ole yhtään pahoillani että se kampaamo lopetti. Arvaa varmaan että sen jälkeen meni vuosia ennen kuin istuin kampaajan tuoliin
Ei millään pahalla enkä väitä että kohdallasi on ollut näin, mutta monesti todella pitkissä hiuksissa on pitkälle ohentuneet ja huonokuntoiset latvat, joita on pakko lyhentää reippaalla kädellä, jotta hiuksista saa hyvännäköiset ja- kuntoiset.
Tokihan kampaajan tulisi aina ennen leikkaamista selittää tilanne asiakkaalle ja varmistaa, paljonko saa lyhentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen, että edes mallikuva mukana ei auta. Suomalaisten kampaajien taso on luokaton.
Oen samaa mieltä.Kun katson sukulaisten kuvia ,mitä ihmeen "pulisonkeja" naisille leikataan .On kuin kynittyjä kananperseitä. Mistä johtuu että suomalaiset kampaajat eivät opi leikkaamaan hiuksia?
Ne pulisonkikampaukset ovat yleensä ihan hirveitä, eikö se kynitty muoti mene ikinä pois. Mutta kyllä se pistää vihaksi, kun vielä maksat siitä, että hiuksesi leikataan ihan pilalle. Ja sitten ei uskota mitään mitä sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että suomalaiset kampaajat eivät kykene leikkaamaan kerrostusta pitkään tukkaan. Heillä on päähänpinttymä, että kerrosten pituus vrt latvan pituus täytyy olla qina tietty parin sentin ero, lisäksi kerroksen pituus täytyy olla sama kuin lyhimmän etuhiuksen kerroksen pituus. Tämä on kirous, joka johtaa siihen, että aina leikkaavat samanpituisen mallin. En siksi enää uskalla käydä kampaajalla, vaan leikkaan itse.
Ulkomailla näkee sellaisia ihania leikkauksia, joita haluaisin, eli että on pitkät hiukset, jotka ovat kevyesti kerroksittain ja etuhiukset ja otsahiukset on leikattu erikseen eri pituiseksi. Outoa että se onnistuu muualla maailmassa, mutta ei Suomessa.
KIITOS, tämä se on!! Mikä täällä on kouluttajien osaamisessa vikana, ja miksi? Se lähtee varmasti ihan siitä miten on opetettu, eihän niitä oppeja nyt nuoret ainakaan kykene ihan heti kyseenalaistamaan, jos koskaan, ja ala nyt ei-mallipäällä harjoittelemaan jotain aivan uutta tekniikkaa... Voihan vttu, pitäiskö tästä lähteä kampaamoturistiksi johonkin. Kattois vaan somesta jonkun jonka työnjälki miellyttää ja sinne sitten lomalle&hiustenleikkuuseen. :D
Vierailija kirjoitti:
Meni kerran kampaajalle värjäämään tukan tummemmaksi. Lopputulos oli, että hän vaalensi sen. "Vaqlea sopii sinulle paremmin."
Puolet ihmisistä on keskimääistä tyhmempiä. Seuraavaksi voidaan pohtia, kumpaan puoliskoon suomalaiset kampaajat kuuluvat.
Eivät ole sen tyhmempiä kuin sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vinon leikkauksen saa, kun istuu jalat ristissä kampaamotuolissa. Kävikö sulle näin?
Ei kai se pää nyt vinossa ole, jos istuu jalat ristissä? Voit ihan itse kokeilla. Istuin kuitenkin täysin suorassa jalat maassa, vaikka tällä ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyllä on Suomessa niin uskomattoman yleistä, että leikataan aivan eri tavalla kuin asiakas pyytää, vaikka olisi kuvat ja kaikki. Toivottavasti se jo vaikka kuukauden kasvulla asettuu hieman paremmin. Sitä ennenkin ehtii omat fiiliksesi onneksi kuitenkin parantua.
Oma isoin juttu oli aikanaan kun hartiamittaiseksi pyydetyksi tukassa olikin niska täysin lyhyeksi kynitty. Olin varmaan viikon ihan masentunut. Toisena oudoimpana kun pyysin pitkiin hiuksiin todella voimakasta kerrostusta, ja kampaaja näytti käsillä n. 10 cm ja olin ok. Niin kampaajasta siis kerrostus tarkoitti, että ensin leikataan hiuksista pois kokonaan 10 cm ja sitten aletaan kerrostamaan. Reklamaatioon vastineeksi selitti, ettei hiuksia voi kerrostaa ellei niitä leikkaa lyhyeksi (?!).
Kerrostus ja ohennus on kaksi eri asiaa. Ohennus on sitä kun suortuvia sieltä täältä leikataan lyhyemmäksi keventämään ja kerrostus sitä kun nyhrätään latvaosaa muutamaan eri kerrokseen.
Kyllä, juuri näin, ja minä halusin nimenomaan latvaosia erimittaisiin kerroksiin, jotka saisivat olla hyvin eri mittaisia. Siksi pyysinkin voimakasta kerrostusta. Kampaaja kuitenkin toteutti "leikataan latvoja 10 cm".
Ei 10 cm kerroksia voi leikata kuin johonkin vyötäröpituiseen tukkaan, sellainenko sinulla oli?
En ole aivan noin lyhytselkäinen :P Puoleen väliin selkää ulottuivat hiukset silloin. Kampaajasta selvästi taas voimakas kerrostus olisi vaatinut nimenomaan vielä lyhyemmät hiukset, koska lyhensi koko tukkaa ensin reilusti.
Ei vaan kampaaja ja sinä puhuitte eri kieltä. Kerrostus = edelleen sitä latvaosan nyhräämistä niin ettei ole tasapaksu. Ohennus = suortuvia sieltä täältä leikataan useamman eri mitan mukaan.
Kun kampaajasi oli kysynyt 10 cm ja kerrostus ja sinä tämän hyväksyit, tottakai hän luuli että tiedät mitä on kerrostus. Pyydä ensi kerralla ohennusta niin ongelmasi ratkeaa.
Asiakkaanako pitäisi tuntea kaikki termit? Eikö ne asiantuntijat ole siellä kampaamossa? Pitäisi kysyä asioita enemmän asiakkaalta ja varmistaa, että puhutaan samasta asiasta. Minulla joskus myös menneet sekaisin ohennus ja kerrostus, myös kevennys.
Ajatella jos taloja rakennettaisiin samalla periaatteella. Asiakas tilaa 2-kerroksisen talon, jossa on savupiippu ja saisi yksikerroksisen, jossa ei ole savupiippua, koska "sanoit savupiippu, eikä chimney".
Kiitos tsemppauksista kaikille! Onneksi voin pitää päähineitä ja kahen "niska" ranskanletin kampausta, joka kyllä meinaa jatkuvasti purkautua. Ehkä jo kuukauden päästä pysyvät paremmin. Salilla käytän vaikka lippistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aikanaan todella pitkä tukka ja pyysin latvojen leikkausta . Kampaaja teki ponnarin taakse ja pätkäisi 20 cm pois kerralla. En ole yhtään pahoillani että se kampaamo lopetti. Arvaa varmaan että sen jälkeen meni vuosia ennen kuin istuin kampaajan tuoliin
Ei millään pahalla enkä väitä että kohdallasi on ollut näin, mutta monesti todella pitkissä hiuksissa on pitkälle ohentuneet ja huonokuntoiset latvat, joita on pakko lyhentää reippaalla kädellä, jotta hiuksista saa hyvännäköiset ja- kuntoiset.
Tokihan kampaajan tulisi aina ennen leikkaamista selittää tilanne asiakkaalle ja varmistaa, paljonko saa lyhentää.
Minun tapauksessani ei ollut huonokuntoinen tukka. Ei ollut mitään käsittelyjä tehty hiuksille. ja mitä sitten vaikka olisi ollut huonokuntoinen, minähän ne hiukseni kannan päässäni, ei kampaaja
Joka tapauksessa hiusten omistaja päättää, mitä hiuksille tehdään ja mitä ei
Vierailija kirjoitti:
Mun piti lopettaa tästä syystä kampaajalla käynti myös, halusin kasvattaa hiukset pitkiksi, mutta kampaajan mielestä piti aina latvoista kyniä reilusti enemmän pois kuin kerkesivät edes kasvaa käyntien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt eri kampaajia leikkaamaan verho-otsatukan ja kukaan ei ole osannut, moni ei edes ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa. Sitä ei ilmeisesti kouluteta niille yhtään, en muuten voi ymmärtää.
Verho-otsis on ollut muotia vuoden. Ei tietenkään sitä ole opetettu koulussa kymmenen vuotta sitten kun kampaaja opiskeli. Kampaajat opettelevat käsittelemään hiusta, eivät leikkaamaan kaikkia malleja. Parturitöistä opetellaan klassikot.
Kuule mulla oli jo 90-luvulla verho-otsis, se on ollut muotia aina, jo Brigitte Bardosta lähtien.
Opiskeliko se sun kampaaja -90 luvulla? Muotia se on ollut nyt vuoden. Muodit tulee ja menee.
Ranskalaiset ja italialaiset naiset on käyttäneet sitä viimeiset 30 vuotta. Rankassa se on ollut muodissa varmaan 1960-luvulta. Hyvältä näyttää ainakin heidän hiuksissa.
Vinon leikkauksen saa, kun istuu jalat ristissä kampaamotuolissa. Kävikö sulle näin?