Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökkeilettekö, kun teillä on kuukautiset? (Ei juoksevaa vettä)

Vierailija
20.01.2023 |

Törmäsin somessa keskusteluun Suomen epähygieenisistä oloista mummonmökkiympäristössä erityisesti kuukautisten aikaan. Joku amerikkalainen sanoi, ettei koskaan mökkeilisi suomalaisissa oloissa silloin, kun hänellä on kuukautiset, jos juoksevaa vettä ei ole.

Jäin miettimään, että onko suomalaisiakin, jotka eivät lähtisi mökille kuukautisten aikaan, koska järvivesi on liian likaista - keitettynäkin?

Eikä sitä vettä peseytyessä varmaan sinne sisälle laiteta, ja uidaanhan sitä järvessä muutenkin siten, että vettä joutuu genitaalialueelle?

Vai onko yleistä, että mökki+menkat=mahdoton yhtälö?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä meillä on kaivovesi ja se juoksee vain jos isäntä juoksee ämpäreiden kanssa saunalle.

Mutta en anna asian haitata: mökkeilen kun on lomaa ja sillä hyvä. Peseydyn lämpimällä vedellä (vesi lämpiää saunan padassa) ja kaikki ok.

Vierailija
22/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde. Teininä oli pakko. Lopputuloksena en halua alkeellisiin mökkioloihin ikinä enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä koko asetelmaa. Mitä ne kuukautiset ja juokseva vesi liittyy toisiinsa? Minä käyn vaeltamassa oli kuukautiset tai ei. Voi olla että joku tekohuulibimbo ei osaa toimia kuin urbaanissa ympäristössä ja sielläkin syytellen muita omista epäonnistumisistaan. Nyt vähän järkeä päähän.

Vierailija
24/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene alkeellisiin olosuhteisiin kuukautisten aikana, tosin vältän kyllä mökkeilyä muutenkin. En ymmärrä miksi menisin. Turhaa vaivaa ja epämukavuutta. Ja se, että kehitysmaissa tai historian aikana on pitänyt tai pitää selvitä vähällä ja huonoissa olosuhteissa ei ole mikään syy. Elääkö joku (täysjärkinen) muka oikeasti täällä slummityylillä ja vaikka kivikauden terveydenhuollolla vaikka voisi elää muutenkin? Ei.

Hei, minäkin ajattelen näin! :D Olen myös saanut kuulla vastauksena, että ennen on ollut vaikka ja millaista. Joo, niin on ollut, kun ei ollut vaihtoehtoja. Miksi minun, urbaanin kaupunkilaisnaisen, pitäisi vuonna 2023 erikseen nähdä vaivaa ja maksaa rahaa (!!) siitä, että saan elää kuin 1800-luvulla tai jossain kehitysmaassa? Minulla on mukava kaupunkikoti, lähellä paljon palveluita, juoksevaa vettä ja kylpyamme. Miksi vaihtaisin sen mökkiin, jossa on joko kuuma (ikkunat kiinni) tai 500+ hyttystä (ikkunat auki), vadissa peseytymiseen ja ulosteelta haisevaan ötökkäiseen vessaan, jonne pitää vielä kävellä?

Vierailija
25/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika!  Saunassakin käytetään järvestä nostettua vettä pesuvetenä.  Miten nyt olisi eri asia pestä

alapäätään kuin koko kroppaansa!

Vierailija
26/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko aasianamerikkalaisia? Muillakin amerikkalaisilla on ylihygieenisyyttä nykyisin, mutta aasianamerikkalaisilla yleisimmin. Sekään ei ole tervettä, että pelätään bakteereita ja juostaan 5 kertaa päivässä suihkussa.

Vierailija
27/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs luulisit ap, miten pärjättiin Suomessa silloin kun ei ollut vaihtoehtoja? 12 000 vuotta täällä taarustettu ja lyhyin aika siitä on ollut bidee ja suihku käytössä. Tiesitkö, että talviturkkia kutsutaan talviturkiksi juuri siksi, että koko talven karstat olivat "turkki", joka pestiin pois kun jäät sulivat.

Vierailija
28/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene alkeellisiin olosuhteisiin kuukautisten aikana, tosin vältän kyllä mökkeilyä muutenkin. En ymmärrä miksi menisin. Turhaa vaivaa ja epämukavuutta. Ja se, että kehitysmaissa tai historian aikana on pitänyt tai pitää selvitä vähällä ja huonoissa olosuhteissa ei ole mikään syy. Elääkö joku (täysjärkinen) muka oikeasti täällä slummityylillä ja vaikka kivikauden terveydenhuollolla vaikka voisi elää muutenkin? Ei.

Hei, minäkin ajattelen näin! :D Olen myös saanut kuulla vastauksena, että ennen on ollut vaikka ja millaista. Joo, niin on ollut, kun ei ollut vaihtoehtoja. Miksi minun, urbaanin kaupunkilaisnaisen, pitäisi vuonna 2023 erikseen nähdä vaivaa ja maksaa rahaa (!!) siitä, että saan elää kuin 1800-luvulla tai jossain kehitysmaassa? Minulla on mukava kaupunkikoti, lähellä paljon palveluita, juoksevaa vettä ja kylpyamme. Miksi vaihtaisin sen mökkiin, jossa on joko kuuma (ikkunat kiinni) tai 500+ hyttystä (ikkunat auki), vadissa peseytymiseen ja ulosteelta haisevaan ötökkäiseen vessaan, jonne pitää vielä kävellä?

Niin, ajatella että ihan kärsimään. Tutkimuksien mukaan se auttaa mielenterveyteen ja kaupungissa ne onkin räjähtäneet käsiin. Jokainen tavallaan.

Vierailija
29/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta mökillä on ihanan rentouttavaa, juuri se, että kaikki nykyajan mukavuudet puuttuvat on minulle osa homman viehätystä.

Vierailija
30/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko aasianamerikkalaisia? Muillakin amerikkalaisilla on ylihygieenisyyttä nykyisin, mutta aasianamerikkalaisilla yleisimmin. Sekään ei ole tervettä, että pelätään bakteereita ja juostaan 5 kertaa päivässä suihkussa.

Minusta ei ole ylihygieenisyyttä pitää huolta alapään puhtaudesta kuukautisten aikaan ja onhan se mökillä pesuvadilla peseytyminen hankalaa. Miksi aina pitää tuomita muiden erilaisia tapoja?

Vierailija
31/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun ole pakko. Saat olla kaupunkikodissa. Pimppa ei vaan ole tuhansien vuosien aikana mennyt miksikään oli sitä pesty bideellä kaupunkiasunnossa tai pyyhitty sammaleella riu'ulla.

Vesivessassa paska haisee pitempään, koska se jää kosteuden kanssa leijumaan ilmaan. Paska myös leviää wc-pöntön vesipisaroista ilmaan ja paskapöpöjä löytyy keittöstäkin ihan kaupunkiasunnosta. Mökiltä ei löydy, koska wc ja keittö sijaitsevat eri rakennuksissa :)

Vierailija
32/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mökkeilen.

Ulkohuussiin en tamponia heitä, vaan roskikseen ihan niin kuin kotonakin. Huussissa putsaus tapahtuu ensin normisti vessapaperilla ja sitten tarvittaessa kosteuspyyhkeellä. Saunalla pesut joka ilta.

Ihan samoin toimin kuin kotonakin.

Vierailija
33/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilen normaalisti. Rantasauna lämmitetään joka ilta, joten pesulle pääsee. Lisäksi on huussissa niitä intiimipyyhkeitä, joilla voi tarvittaessa putsata. Saunalta haen käsienpesuvedet aamullakin huussin säiliöön. Riittää, että kertaalleen kuumennettu aikalailla kiehuvaksi.

Toki meillä tulee hanavesi mökin pihaan. Sielt sitten kannetaan saunalle ja mökkiin. Ei varmaan vaikuttaisi mun mökkeilyyn, vaikka vesi otettais järvestä.

Vierailija
34/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene mökille, jossa ei ole sisävessaa.

Vierailija
35/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole ylihygieenisyyttä pitää huolta alapään puhtaudesta kuukautisten aikaan ja onhan se mökillä pesuvadilla peseytyminen hankalaa. Miksi aina pitää tuomita muiden erilaisia tapoja?

Tarkista kuka tuomitsee: Sinä.

Pesuvadista saa kaadettua vettä pehvaansa kauhalla. Ei sinne vatiin tarvitse istua.

Vierailija
36/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ajatella että ihan kärsimään. Tutkimuksien mukaan se auttaa mielenterveyteen ja kaupungissa ne onkin räjähtäneet käsiin. Jokainen tavallaan.

Mökkeilystä pitävä hyötyy varmasti mökkeilystä, koska mieluisat harrastukset ovat ylipäätään hyödyllisiä mielenterveydelle. En usko, että joku, kenen mielestä mökkeily on pelkästään tylsää ja inhottavaa, saa siitä kovin suuria hyötyjä. Olen kyllä mökkeillyt, mutta kokenut sen keskellä metsää alkeellisissa oloissa kyhjöttämisen lähinnä mielialaa laskevana. Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
37/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee liian vaikeaksi joten en mökkeile. Tosin minua ei haittaa vaikka en aina mökille pääsisikään. Pidän kaupunkioloista missä pääsee kunnon suihkuun.

Vierailija
38/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkista kuka tuomitsee: Sinä.

Pesuvadista saa kaadettua vettä pehvaansa kauhalla. Ei sinne vatiin tarvitse istua.

Missä minä tuomitsen ja kenet? Minun puolestani saa peseytyä pesuvadilla, jos haluaa. Ymmärrän kuitenkin senkin, miksi joku ei ehkä halua. En koe tarvetta leimata kumpaakaan mielipidettä yli- tai alihygieenisyydeksi.

Vierailija
39/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun ole pakko. Saat olla kaupunkikodissa. Pimppa ei vaan ole tuhansien vuosien aikana mennyt miksikään oli sitä pesty bideellä kaupunkiasunnossa tai pyyhitty sammaleella riu'ulla.

Vesivessassa paska haisee pitempään, koska se jää kosteuden kanssa leijumaan ilmaan. Paska myös leviää wc-pöntön vesipisaroista ilmaan ja paskapöpöjä löytyy keittöstäkin ihan kaupunkiasunnosta. Mökiltä ei löydy, koska wc ja keittö sijaitsevat eri rakennuksissa :)

Vessanpöntön kannen voi laittaa kiinni ennen kuin vetää, niin leviäminen ainakin vähenee. Onko sinulla muuten jotain lähdettä tuolle, että mökeillä ei keittiöistä löydy ulostebakteereja ja kaupunkiasunnoissa löytyy? Miten ne eivät ihmisten käsien mukana muka leviä sieltä ulkohuussista ihan samalla tavalla?

Joo, ei ole pimppi tuhoutunut, mutta käytän silti mieluummin bideetä kuin sammalta. Makuasia kai.

Vierailija
40/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään ongelmaa mökkeillä ilman juoksevaa vettä. Siihen on oppinut ja tietää, miten hygieniasta niissä oloissa myös kuukautisten aikaan huolehditaan.

Toisaalta ymmärrän, ettei se kaikille enää nykyään ole selvää. Olen ollut tilanteessa, jossa olen joutunut neuvomaan vain urbaanissa ympäristössä aikaansa viettäneelle kaverilleni, miten saunassa peseydytään. Ihan siitä alkaen, että tässa on kauha, tässä pesuvati, tässä kuumavesipata ja tässä kylmä järvivesi korvossa, näin sekoitat pesuveden.