Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökkeilettekö, kun teillä on kuukautiset? (Ei juoksevaa vettä)

Vierailija
20.01.2023 |

Törmäsin somessa keskusteluun Suomen epähygieenisistä oloista mummonmökkiympäristössä erityisesti kuukautisten aikaan. Joku amerikkalainen sanoi, ettei koskaan mökkeilisi suomalaisissa oloissa silloin, kun hänellä on kuukautiset, jos juoksevaa vettä ei ole.

Jäin miettimään, että onko suomalaisiakin, jotka eivät lähtisi mökille kuukautisten aikaan, koska järvivesi on liian likaista - keitettynäkin?

Eikä sitä vettä peseytyessä varmaan sinne sisälle laiteta, ja uidaanhan sitä järvessä muutenkin siten, että vettä joutuu genitaalialueelle?

Vai onko yleistä, että mökki+menkat=mahdoton yhtälö?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla erikoinen yksilö kun tulen toimeen melkein millaisissa olosuhteissa tahansa. Mökillä on mukavaa olla aina kun on mahdollista. Puita uuniin ja vettä kantamaan ei ole ongelma, mutta ei minulla olekaan tekoripsiä laitettavana joka aamu eikä ole rakennekynsiäkään. Kumisaappaat on. Mökillä jopa huopikkaat. Tykkään kovin kantaa puita ja lämmittää saunaa, teininä jo tykkäsin. Mieluummin menin mummun ja vaarin luoksekin usein, joilla oli savusauna kuin jäin kaupunkikotiin kylpyaimmeineen. 

Vierailija
42/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en käyttäisi kuukuppia ilman juoksevaa vettä. Haluan saada kädet oikeasti kunnolla puhtaiksi saippualla ja vedellä ennen kuin laitan niitä sisääni. Samoin kuppi on huuhdottava vedellä, se pesuneste tai mitkään desinfiointiliinat ei mulle riitä, enkä oikein edes tajua miten ne voisivat riittää. Mulla ainakin jää helposti limaa tms kupin reikien tukkeeksi, jota olisi aika vaikea puhdistaa ilman juoksevaa vettä. Mutta ei tää mua estä mökkeilemästä, siteet on keksitty. Ei tunnu mitenkään kovin hankalalta tai epäsiistiltä.

Eiköhän padassa keitetty vesi ole puhtaampaa bakteereista kuin se hanasta tuleva...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko asetelmaa. Mitä ne kuukautiset ja juokseva vesi liittyy toisiinsa? Minä käyn vaeltamassa oli kuukautiset tai ei. Voi olla että joku tekohuulibimbo ei osaa toimia kuin urbaanissa ympäristössä ja sielläkin syytellen muita omista epäonnistumisistaan. Nyt vähän järkeä päähän.

Runsaat kivuliaat kuukautiset ja läträäminen pimeässä saunassa ja lopuksi hyytyminen huuhtelu betonilattialta on vain ällöttävää.

Vierailija
44/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko aasianamerikkalaisia? Muillakin amerikkalaisilla on ylihygieenisyyttä nykyisin, mutta aasianamerikkalaisilla yleisimmin. Sekään ei ole tervettä, että pelätään bakteereita ja juostaan 5 kertaa päivässä suihkussa.

Minusta ei ole ylihygieenisyyttä pitää huolta alapään puhtaudesta kuukautisten aikaan ja onhan se mökillä pesuvadilla peseytyminen hankalaa. Miksi aina pitää tuomita muiden erilaisia tapoja?

Tarkista kuka tuomitsee: Sinä.

Pesuvadista saa kaadettua vettä pehvaansa kauhalla. Ei sinne vatiin tarvitse istua.

Missä minä tuomitsen ja kenet? Minun puolestani saa peseytyä pesuvadilla, jos haluaa. Ymmärrän kuitenkin senkin, miksi joku ei ehkä halua. En koe tarvetta leimata kumpaakaan mielipidettä yli- tai alihygieenisyydeksi.

Lääkärit ovat määritelleet ylihygienisuuden puolestasi.

"Mikrobipelosta johtuvan ylihygienian uskotaan avanneen tietä allergioille, atopioille ja entistä vaarallisemmille taudeille. Infektiolääkäri Jukka Lumiolla on viesti pöpökammoiselle: lopeta yli-innokas jynssääminen ja heivaa desinfektioaineet kaapista roskiin."

Ja liiasta suihkuttelusta:

Päivittäinen suihkussa käyminen ei ole terveyden puolesta kovinkaan suositeltava tapa.

Näin arvioi peseytymistä käsittelevässä blogissaan professori Robert H. Shmerling Harvardin yliopistosta.

Professori arvelee, että suihkussa käydään päivittäin usein enemmän tavan kuin tarpeen vuoksi.

Päivittäisestä suihkussa käymisestä voi professorin mielestä olla terveydelle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ensinnäkin suihkuttelu voi tuhota ihon normaalia, hyvää bakteeristoa. Ankarimmin ihon suojamekanismia verottaa kuumalla vedellä lotraaminen.

Jos iholta huuhtoutuu suihkun vuoksi viemäriin joka päivä runsaasti hyviä ja tarpeellisia mikro-organismeja, iho on vaarassa kuivua ja ärtyä.

Ihon pitäisi suojella meitä haitallisilta mikro-organismeilta, mutta kuiva iho ei tähän välttämättä kykene.

Vierailija
45/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partojen bakteerisuus saa kuitenkin aivan uudenlaiset mittasuhteet, kun uusimman tutkimuksen mukaan parrat ovat yhtä likaisia kuin vessanpöntöt. Vuz TV kertoo, että vapaaehtoisten parrakkaiden miesten näytteistä kävi ilmi, että parroissa on samoja bakteereja kuin ulosteessa.

Vierailija
46/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene alkeellisiin olosuhteisiin kuukautisten aikana, tosin vältän kyllä mökkeilyä muutenkin. En ymmärrä miksi menisin. Turhaa vaivaa ja epämukavuutta. Ja se, että kehitysmaissa tai historian aikana on pitänyt tai pitää selvitä vähällä ja huonoissa olosuhteissa ei ole mikään syy. Elääkö joku (täysjärkinen) muka oikeasti täällä slummityylillä ja vaikka kivikauden terveydenhuollolla vaikka voisi elää muutenkin? Ei.

Hei, minäkin ajattelen näin! :D Olen myös saanut kuulla vastauksena, että ennen on ollut vaikka ja millaista. Joo, niin on ollut, kun ei ollut vaihtoehtoja. Miksi minun, urbaanin kaupunkilaisnaisen, pitäisi vuonna 2023 erikseen nähdä vaivaa ja maksaa rahaa (!!) siitä, että saan elää kuin 1800-luvulla tai jossain kehitysmaassa? Minulla on mukava kaupunkikoti, lähellä paljon palveluita, juoksevaa vettä ja kylpyamme. Miksi vaihtaisin sen mökkiin, jossa on joko kuuma (ikkunat kiinni) tai 500+ hyttystä (ikkunat auki), vadissa peseytymiseen ja ulosteelta haisevaan ötökkäiseen vessaan, jonne pitää vielä kävellä?

Ei sinun ole pakko. Saat olla kaupunkikodissa. Pimppa ei vaan ole tuhansien vuosien aikana mennyt miksikään oli sitä pesty bideellä kaupunkiasunnossa tai pyyhitty sammaleella riu'ulla.

Vesivessassa paska haisee pitempään, koska se jää kosteuden kanssa leijumaan ilmaan. Paska myös leviää wc-pöntön vesipisaroista ilmaan ja paskapöpöjä löytyy keittöstäkin ihan kaupunkiasunnosta. Mökiltä ei löydy, koska wc ja keittö sijaitsevat eri rakennuksissa :)

Vessanpöntön kannen voi laittaa kiinni ennen kuin vetää, niin leviäminen ainakin vähenee. Onko sinulla muuten jotain lähdettä tuolle, että mökeillä ei keittiöistä löydy ulostebakteereja ja kaupunkiasunnoissa löytyy? Miten ne eivät ihmisten käsien mukana muka leviä sieltä ulkohuussista ihan samalla tavalla?

Joo, ei ole pimppi tuhoutunut, mutta käytän silti mieluummin bideetä kuin sammalta. Makuasia kai.

Löytyy tutkimuksia, että ulostebakteerit leviävät nimenomaan vesivessan vesipisaroiden ja kosteuden mukana. Siksi hammasharjaa ei pitäisi säilyttää wc:n avoimella peilihyllyllä.

Huussissakävijä pesee yleensä kätensä huusin ulkoseinään kiinnitetyn vesikanisterin alla. Huussissa kakka ei tipu veteen, eikä huussia vedetä, joten vesipisaroiden mukana ei leviä mitään.

Vierailija
47/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko aasianamerikkalaisia? Muillakin amerikkalaisilla on ylihygieenisyyttä nykyisin, mutta aasianamerikkalaisilla yleisimmin. Sekään ei ole tervettä, että pelätään bakteereita ja juostaan 5 kertaa päivässä suihkussa.

Minusta ei ole ylihygieenisyyttä pitää huolta alapään puhtaudesta kuukautisten aikaan ja onhan se mökillä pesuvadilla peseytyminen hankalaa. Miksi aina pitää tuomita muiden erilaisia tapoja?

Pesuvadista saa kaadettua vettä pehvaansa kauhalla. Ei sinne vatiin tarvitse istua.

Missä minä tuomitsen ja kenet? Minun puolestani saa peseytyä pesuvadilla, jos haluaa. Ymmärrän kuitenkin senkin, miksi joku ei ehkä halua. En koe tarvetta leimata kumpaakaan mielipidettä yli- tai alihygieenisyydeksi.

"Mikrobipelosta johtuvan ylihygienian uskotaan avanneen tietä allergioille, atopioille ja entistä vaarallisemmille taudeille. Infektiolääkäri Jukka Lumiolla on viesti pöpökammoiselle: lopeta yli-innokas jynssääminen ja heivaa desinfektioaineet kaapista roskiin."

Päivittäinen suihkussa käyminen ei ole terveyden puolesta kovinkaan suositeltava tapa.

Näin arvioi peseytymistä käsittelevässä blogissaan professori Robert H. Shmerling Harvardin yliopistosta.

Professori arvelee, että suihkussa käydään päivittäin usein enemmän tavan kuin tarpeen vuoksi.

Päivittäisestä suihkussa käymisestä voi professorin mielestä olla terveydelle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ensinnäkin suihkuttelu voi tuhota ihon normaalia, hyvää bakteeristoa. Ankarimmin ihon suojamekanismia verottaa kuumalla vedellä lotraaminen.

Jos iholta huuhtoutuu suihkun vuoksi viemäriin joka päivä runsaasti hyviä ja tarpeellisia mikro-organismeja, iho on vaarassa kuivua ja ärtyä.

Ihon pitäisi suojella meitä haitallisilta mikro-organismeilta, mutta kuiva iho ei tähän välttämättä kykene.

Sanotaanko tuossa mielestäsi, että on ylihygieenisyyttä peseytyä mieluummin suihkussa kuin pesuvadilla kuukautisten aikaan? En ymmärrä, miten tuo linkkaamasi tekstinpätkä edes liittyy asiaan. Ei siinä ainakaan kovin suoraan otettu kantaa kenenkään intiimihygieniaan.

Vierailija
48/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs mökillä ollessa. Olen retkeillytkin, siis telttaolosuhteissa, kesällä ja talvella. Näin vanhemmiten sitä ei enää ehkä viitsisi.

Vierailija
49/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin käydä mökillä, ei tarvi juoksevaa vettä, mutta että kokoaikaista asumista, ei kiitos.

Vierailija
50/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko tuossa mielestäsi, että on ylihygieenisyyttä peseytyä mieluummin suihkussa kuin pesuvadilla kuukautisten aikaan? En ymmärrä, miten tuo linkkaamasi tekstinpätkä edes liittyy asiaan. Ei siinä ainakaan kovin suoraan otettu kantaa kenenkään intiimihygieniaan.

Liika suihkuttelu jos järkesi ei ymmärrä itsenäisesti. Sinun on varmaan vaikeaa elää ilman omaa kykyä ajatella.

Vierailija
51/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä miksi ei voisi mökkeillä ilman juoksevaa vettä, on se mulla ainakin onnistunut.

Kuinkahan sitä ennesvanhaan on säilytty hengissä kuukautisten aikaan, ei ollu edes Libressejä eikä muita helppoja vermeitä vaan kestorätitkin piti pestä KÄSIN. On jotkut ihmiset kyllä avuttomia hienopieruja nykyään.

Säilyttiinhän sitä hengissä, mutta oliko se aina mukavaa, tuskinpa vaan. Saattoi myös olla jotain tulehduksia joskus joillain, ei niistä naistenvaivoista yleisesti puhuttu ja dokumentoitu. Jos olisivat voineet, olisi ihmiset ennenvanhaan varmasti vaihtaneet vaikean elämänsä nykyiseen helppoon. Joillakin on runsaat ja vaikeat kuukautiset ja muuta vaivaa, en menisi heitä haukkumaan jos mökkeilevät mieluummin muulloin. 

Vierailija
52/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökkiolosuhteet menkkojen aikaan on ongelma, ei ole ihan sisäistänyt että menkat ovat luonnollinen osa naisen kroppaa.

Vierailija
53/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä sillä on onko juoksevaa vettä vai ei, kunhan ON vettä, jolla itsensä pestä ja pesutila.

Vierailija
54/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika suihkuttelu jos järkesi ei ymmärrä itsenäisesti. Sinun on varmaan vaikeaa elää ilman omaa kykyä ajatella.

Niin joka päivä suihkussa käyminen voi kuivattaa ihoa. Mitä sitten? Miten tämä liittyy suihku vs. pesuvati kuukautisten aikana preferenssiin? Ei mitenkään. Miksi pakotat omaa mielipidettäsi toisille ja haukut perään?

Vierailija
55/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mökkeillyt ja retkeillyt menkkojen kanssa. Ymmärrän senkin että hankalien menkkojen kanssa ei huvita. Omani olivat lajia joiden kanssa pärjää . Kaikille ei kuppi ja tulppa käy eikä tee mieli häärätä huussissa rättien kanssa jne...saunassa pesu vadin ja kauhan avulla ei oo hankalaa.

Vierailija
56/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Me mennään joka kesä kuukaudeksi mökille, eli menkat tulevat aina vääjäämättä. Käytän kertakäyttösiteitä mökillä, jotka menevät nätisti roskiin. Peseydyn saunatilassa järvivettä käyttäen tai järvessä käyttäen saippuaa joka ei myrkytä järveä.

Vierailija
57/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko asetelmaa. Mitä ne kuukautiset ja juokseva vesi liittyy toisiinsa? Minä käyn vaeltamassa oli kuukautiset tai ei. Voi olla että joku tekohuulibimbo ei osaa toimia kuin urbaanissa ympäristössä ja sielläkin syytellen muita omista epäonnistumisistaan. Nyt vähän järkeä päähän.

Runsaat kivuliaat kuukautiset ja läträäminen pimeässä saunassa ja lopuksi hyytyminen huuhtelu betonilattialta on vain ällöttävää.

Tä? Miten ois särkylääkkeet, valaiseva lyhty ja perseenpesuvati.

Vierailija
58/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä miksi ei voisi mökkeillä ilman juoksevaa vettä, on se mulla ainakin onnistunut.

Kuinkahan sitä ennesvanhaan on säilytty hengissä kuukautisten aikaan, ei ollu edes Libressejä eikä muita helppoja vermeitä vaan kestorätitkin piti pestä KÄSIN. On jotkut ihmiset kyllä avuttomia hienopieruja nykyään.

Säilyttiinhän sitä hengissä, mutta oliko se aina mukavaa, tuskinpa vaan. Saattoi myös olla jotain tulehduksia joskus joillain, ei niistä naistenvaivoista yleisesti puhuttu ja dokumentoitu. Jos olisivat voineet, olisi ihmiset ennenvanhaan varmasti vaihtaneet vaikean elämänsä nykyiseen helppoon. Joillakin on runsaat ja vaikeat kuukautiset ja muuta vaivaa, en menisi heitä haukkumaan jos mökkeilevät mieluummin muulloin. 

Enemmän ne vaivat varmasti on liittynyt raskauksiin, keskenmenoihin, synnytyksiin jne.,Pelkkiin kuukautisiin liittyvästä hygieniasta huolehtiminen on mun mielestä mökkisaunassa jopa miellyttävämpää kuin kaupunkiasunnossa. Aikaa se vie enemmän, mutta kun se on mökkielämää eikä sitä, että veden kantamisen ja lämmittämisen lisäksi elät koko arkea alkeellisesti, niin mua se vain rentouttaa.

Ja mun mielestä kenenkään ei oo pakko mökkeillä, mutta toisaalta en tykkää siitäkään, jos toistaitoinen selittää mökkioloista vaikka mitä soopaa, mikä mulle lähinnä kertoo, että tietyt taidot puuttuu.

Vierailija
59/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mökkeillyt ja retkeillyt menkkojen kanssa. Ymmärrän senkin että hankalien menkkojen kanssa ei huvita. Omani olivat lajia joiden kanssa pärjää . Kaikille ei kuppi ja tulppa käy eikä tee mieli häärätä huussissa rättien kanssa jne...saunassa pesu vadin ja kauhan avulla ei oo hankalaa.

Miten se häärääminen on huussissa erilaista kuin vesivessassa?

Vierailija
60/73 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseydyn saunassa järvivedellä niin kuin muutoinkin mökillä. Välillä joutuu peseytymään kylmällä vedellä kun haluan pitkin päivää pysyä puhtaana. Ei ongelmaa.

Ainoa ikävä on yöllä herätä vessaan ja pimeässä hortoilla ulkohuussin, mutta sitäkin joutuu tekemään joskus oli mikä aika kuukaudesta tahansa.