Mieheni väittää ettemme ole huono-osaisia
Minusta olemme. Asumme hyvin vaatimattomasti omistamassani velattomassa rivaripätkässä (arvo ehkä 60 000e), säästöjä miehelläni n.15 000e, itselläni n.40 000e. Muuta omaisuutta meillä ei ole. Koen että olemme suorastaan köyhiä verrattuna muihin keski-ikäisiin.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vuorineuvoskin valitti pari päivää sitten rahan puutetta kun 26 000€/kk ei riitä elämiseen. Kai sekin pitää itseään huono-osaisena
Kyllä se vuorineuvos on varmasti tehnyt pitkää päivää työeläkkeensä eteen, sillä takuueläke tuskin riittäisi hänelle aiemman elintason säilyttämiseksi. Älä ole kateellinen, että joku on osannut hoitaa bisneksiään hyvin!
Ei kai se, että ei ole omaisuutta kertynyt riittävästi (tai edes ollenkaan) tee huono-osaista? Jos on kuitenkin pystynyt käymään töissä, eikä elämässä ole ollut kummoisia vastoinkäymisiä, niin miten voi olla huono-osainen. Huono rahankäyttäjä tai huono talousasioissa, mutta ei huono-osainen.
Ootko oikeasti tosissasi? Teille menee ihan hyvin. Säästöjä on sen verran kun on hyvä olla ja velaton asunto. Varmaan saisitte kesämökkiinkin lainaa ihan hyvin noilla spekseillä.
No on hyvin teillä asiat, kiitä onneasi. Meikä ei voi haaveillakaan tuollaisista summista. Mutta kun tuli tänään kaupungista pyörällä kotiin oli ihmisiä jonossa odottamassa leipäjonossa kirkon luona. On vielä huono-osaisempia. Kaikki tuki heille.
Mä olen mielestäni hyväosainen. Ei omaisuutta kuin muutaman tonnin arvoinen auto. Vuokralla asun. Ikää yli 40. Säästössä 500e. Palkka 3500e.
Mutta mun elämä on ihanaa, kun on ihanat lapset, ihana työ ja ihana parisuhde.
Harmi, ettet ole pystynyt toteuttamaan sinun keskiluokkaisia unelmiasi.
Ap kokee itsensä huono-osaiseksi, koska sukulaisilla, naapureilla jne menee paremmin. Kateus on kalvava tauti.
Sinä tunnut olevan aivoiltasi huono-osainen. Miehesi on huono-osainen naisrintamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vuorineuvoskin valitti pari päivää sitten rahan puutetta kun 26 000€/kk ei riitä elämiseen. Kai sekin pitää itseään huono-osaisena
Kyllä se vuorineuvos on varmasti tehnyt pitkää päivää työeläkkeensä eteen, sillä takuueläke tuskin riittäisi hänelle aiemman elintason säilyttämiseksi. Älä ole kateellinen, että joku on osannut hoitaa bisneksiään hyvin!
Kyllä siinä jutussa ahne oli Riuttalahti itse. Mutta näinhän se on, että joku tulee toimeen vain perusjutuilla, kuten asunto, ruoka jne ja jollekin ei riitä mikään. Eikä siinä mitään, jos kärsii ahneudestaan itse, mutta kun yleensä se vaikuttaa muiden elämään. Itse olen esimerkiksi yrittänyt jättää uutisten luvun ja palstailun tietoisesti vähemmälle. Ei mun elämään vaikuta mitenkään positiivisesti pahastaolostaan valittavat ihmiset.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä jutussa ahne oli Riuttalahti itse. Mutta näinhän se on, että joku tulee toimeen vain perusjutuilla, kuten asunto, ruoka jne ja jollekin ei riitä mikään. Eikä siinä mitään, jos kärsii ahneudestaan itse, mutta kun yleensä se vaikuttaa muiden elämään. Itse olen esimerkiksi yrittänyt jättää uutisten luvun ja palstailun tietoisesti vähemmälle. Ei mun elämään vaikuta mitenkään positiivisesti pahastaolostaan valittavat ihmiset.
-eri
Siis Kurkilahti, ei Riuttalahti, kuten ensin kirjoitin.
Todennäköisesti ap on trolli, mutta kyllähän osa keskiluokasta on valituksissaan täysin vieraantunut siitä, millaisella tulotasolla toiset ihmiset joutuvat pärjäämään. Minullehan tuo ap:n tilanne on jotain kaukaista unelmaa: oma ja maksettu asunto, ja vielä ihan mukavasti säästöjä. Kyllä kelpaisi! Minä kun en pystyisi koskaan ostamaan minkäänlaista asuntoa näillä tuloilla, ja mitään ei jää palkasta säästöön vaan kädestä suuhun eletään. Ja silti tässä maassa on minua paljon köyhempiä ihmisiä, jotka joutuvat esimerkiksi miettimään, että ostaako ruokaa vai tärkeitä lääkkeitä.
Huono-osaisuus tarkoittaa sitä, että ei ole varaa elää normaalia elämää ja ihan perusasioista on puutetta. Huono-osaisuus ei ole sitä, että jollakin toisella on hienompi asunto ja enemmän säästöjä kuin sinulla.
T. Matalapalkkaduunari, tuntipalkka vähän päälle kympin
Huono-osaisuus tarkoittaa mielestäni sitä, että on oikeasti haastavaa tulla toimeen, myös pitkällä aikavälillä. On ehkä sairauksia, joutuu hakemaan tukia, tulee ikäviä yllätyksiä ja ylipäätään elämä pyörii isolta osin rahojen riittämättömyyden aiheuttamissa ongelmissa.
Tilanteenne kuulostaa ns. tavalliselta. Ette ole huono-osaisia mutta ette hyväosaisiakaan.
Missä 40km päässä Hgistä on noin halpoja kämppiä? Haiskahtaa provolle.
Vaikka aloitus onkin trolli, niin ajatuksia silti heräsi, miten kukakin pitää itseään tai muita huono-osaisena.
Minä olen matalasti koulutettu pienipalkkainen nainen, elelen vaatimattomasti kaupungin kerrostalokaksiossa. Äitini kuoli kun olin nuori, isäni ollessani jo täysi-ikäinen, veli on vielä olemassa muttei olla läheisiä. Pähteitä kului lapsuudenkodissa, mielenterveyden kohentamiseen kuluikin vuosikymmen.
En siltikään ajattele itseäni huono-osaiseksi, on katto pään päällä ja ruokaa riittävästi, töitäkin. Mielekästä ja kehittävää puuhaa vapaa-ajalla. On hyvä puoliso ja mainio fyysinen terveys. Peilistä voin kohdata katseeni pystypäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis asumisoikeusrivaria tarkoitit? Vai onko jossain noin halpoja omistusrivareita?
Omistus on, n.40km Helsingistä. Muiden asuntojen arvo yhtiössä on n.120-130 000e mutta tämä niin huonokuntoinen että arvioin tämän olevan vain 60 000e tällä hetkellä. ap
No sittenpä käytätte vähän noita säästöjänne kotiinne remontointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis asumisoikeusrivaria tarkoitit? Vai onko jossain noin halpoja omistusrivareita?
Omistus on, n.40km Helsingistä. Muiden asuntojen arvo yhtiössä on n.120-130 000e mutta tämä niin huonokuntoinen että arvioin tämän olevan vain 60 000e tällä hetkellä. ap
No sittenpä käytätte vähän noita säästöjänne kotiinne remontointiin.
En halua käyttää niitä. Asutaan tässä mörskässä kun tässä voi asua näinkin. ap
Meillä ei ole lapsia kun ei olla niitä tarvittu ja puskuria on maksaa palveluista vanhana. Rahalla saamme huippu hoidon kun monet lapsi perheelliset jää ihan heitteille tulevaisuudessa.
Hyvin harvat lapset hoitavat itse vanhempansa.