Juotiinko teidän lapsuuden perheessä vettä?
Tällainen laatualoitus tällä kertaa, mutta tuli vaan mieleen tässä sängyssä unta odotellessa. Juotiinko teidän lapsuuden perheessä vettä?
Meillä ei. Aamulla aikuiset joivat kupin kahvia, lapset puoli lasia maitoa. Aamupalaksi suolaista ruisleipää. Ruuan kanssa päivällä lasi piimää tai maitoa. Ja ruuathan oli perinteisiä suolaisia, perunoita ja ruskeaa kastiketta. Sitten oli kahviaika, eli kuppi mustaa kahvia taas. Illalla iltaruuan kanssa taas maitoa, kotikaljaa tai piimää lasi. Saunan jälkeen saattoi olla lasi mehua tai vettä. Sen vesilasin juomisesta aikuiset mainitsivat yleensä. Ohhoh kun on jano, pitää ihan juoda vettä.
Vanhusikäisinä sama tyyli jatkuu. Aina kun käyn lapsuudenkodissa kylässä, olen tolkuttoman janoinen jo iltapäivällä siitä suolan ja kuivan ruuan määrästä. Kittaan useita lasillisia vettä ja siellä ihmetellään. Silti vielä illallakin on jano.
Mietin vaan, että onko tämä yleistäkin ja miten noin voi pärjätä?
Kommentit (102)
Ei. Kulutusmaitoa ja rasvallista piimää.
Maitoa ja piimää mutta ei ollut mitää rajoitusta lasien kanssa. Maitoa ja piimää meni taloudessa siihen aikaan paljon.
Kyllä juotiin. Meillä ei ollut koskaan mehua, tai korkeintaan äidin itse tekemää, eikä maitoa juotu janoon.
HEI! Ihmisen veden juonti suositus on Aina ollut 2 litraa päivässä.
Meillä juotiin kokista =/. Lapsena se oli kivaa kun sai aina ruoan kanssa juoda kokista mutta aikuisena sitä on tajunnut miten älytöntä ja terveydelle ja hampaille huonoa se on ollut.
Olen syntynyt 2000.
Juotiin paljon vettä koska se oli niin hyvää, lähdevettä. Ruuan kanssa maitoa ja piimää. Ainakin maito oli muovipusseissa, joista tehtiin mattoja.
Juotiin rasvatonta maitoa ja piimää. Aterioiden välillä janoon vettä. Nykyisin itsellä toisinpäin: ruuan kanssa vettä ja välipalaksi maitotuotteita.
Mehua. Lasi maitoa oli pakko juoda päivässä.
Meillä juotiin punaista maitoa ruoan kanssa ja sokerimehua janoon 90-2000 -lukujen vaihteessa. Hampaat rikki. Ei kenellekään kotona tullut mieleenkään juoda vettä.
Ei mitenkään erityisesti juotu. Muistan lapsuudesta miten oli monesti jotenkin ankea olo kun palattiin jostain menosta kotiin. Olen miettinyt nyt aikuisena, että olikohan se nestehukkaa. Vettähän ei tosiaan pidetty mukana pullossa missään kuten nykyään.
Ei ikinä vettä. Muistan hämmästykseni kun yksi luokkakaveri kerran pyysi meillä vettä.
Kesäkuumallakin juotiin mehua jos oli jano.
Maitoa, maitoa ja maitoa. Saunan jälkeen saatiin yksi 0,33 l:n virvoitusjuoma eli juotavapullo.
Juotiin, totta kai. 80/90-luvulla oli tämä. Eikö joissain perheissä tosiaan juotu vettä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Juotiin, totta kai. 80/90-luvulla oli tämä. Eikö joissain perheissä tosiaan juotu vettä ollenkaan?
Milloin sitä olisi juotu? Ruuan kanssa oli maitoa tai piimää. Ei esim. vesipulloja kukaan kantanut mukana.
Maidossa on vettä 90%.
Ennen maitoa juotiin paljon, koska se oli terveellistä ja halpaa, kun suurimmalla osalla perheistä ei ollut rahaa ostaa elintarvikkeita tai maitotuotteita, jossa proteiinia esim. juustoja, jugurttia jne. Tämä vielä 70-luvulle saakka.
Veden juonti aloitettiin, kun elintaso ja palkkataso nousi.
Lakkasin juomasta maitoa joskus lukio-ikäisenä, koska huomasin saavani siitä vatsanväänteitä ynnä ripulia ja lisäksi pieretti jatkuvasti. Tilalle tuli vesi. Oli oireita varmaan aiemminkin, mutta en tajunnut, mistä esimerkiksi vatsan turpoaminen ja ilmavaivat johtuivat.
Sitä ennen join ruuan kanssa maitoa tai piimää (mieluummin kyllä piimää, joten sekin ehkä osoittaa, että hapanmaitotuotteet sopivat paremmin) ja joskus myös kotikaljaa kuten muukin perhe. Vettä juotiin lähinnä satunnaisesti esimerkiksi hellepäivinä. Silloinkin taisi useimmiten olla mehukannu tarjolla.
Olen 70-luvun lapsi ja olen itsekin tätä miettinyt.
Soudimme 8 -10-vuotiaina kaverini kanssa hellepäivinä hiekkasaareen lainatulla veneellä. Tämä oli työssäkäyvien vanhempien tiedossa.
Olimme siellä ilman juomaa ja ilman aurinkovoidetta monta tuntia. Eikä näistä huolehtinut vanhempankaan, silloin kun käytiin perheenä. Oltiin iloisia upeasta pienestä saaresta ja pitkästä hiekkarannasta ja siitä, että päästiin uimaan.
Tosi outoa, ettei meistä kukaan voinut huonosti. Päinvastoin.
Lukioaikainen joukkopäänsärky, jota koimme iltapäivällä, selittyy yksinkertaisesti sillä, että silloin joimme vain sen maitolasin ruokailun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sitä olisi juotu? Ruuan kanssa oli maitoa tai piimää. Ei esim. vesipulloja kukaan kantanut mukana.
No vaikka janoon ja ruokajuomaksi, ja mihin kotona mitään vesipulloja tarvitsee, Suomessa on puhdas js hyvä hanavesi.
Ja lapsuus sijoittuu ap:n tapauksessa 70-80-luvuille.