Onko teillekin sattunut: et edes polta mutta lääkärissä komennetaan lopettamaan tupakointi ja varsinaiseen vaivaan ei edes anneta apua?
Astmaatikkona en edes maista ikinä tupakkaa
Aina kun menen terveyskeskukseen hakemaan apua, esim. nyt kun kuukautisvuoto on kestänyt 16 viikkoa ja labrojen mukaan olen jo aivan aneeminen, en saa mitään muuta kuin terveysvalistuksen päihteiden vaaroista ja kehotuksen lopettaa tupakointi. Varsinaisesta vaivastani taas sanoivat "soita kahden viikon kuluttua uudelleen ja varaa aika jos ei muutosta, ota panadolia".
Olen ihan kauhuissani vuodosta ja soitellut vähän väliä ja puytänyt apua. Ja nyt olen ihan tosi ärsyyntynyt ja häkeltynyt.
Ei todellakaan ole eka kerta. Kyseli vielä juopottelenko paljonkin vaikka maksa-arvot ihan priimaa enkä juo ikinä.
Että mitä helsvattaa!? Olenko ainut? Onko lääkärit vaihtuneet salaa terkkareihin vai mikä homma?
Kommentit (66)
en tupakoi kirjoitti:
Olen jotenkin vuosien ajan ottanut tuon tosi henkilökohtaisesti. Ettei minua uskota vaikka sanon etten käytä mitään päihteitä eikä perheessäni käytetä päihteitä.
Minua koskaan ennen tapaamaton, nuori (ihan empaattisen oloinen) virolainen lääkäri kysyi tänään, hakiessani apua toistuvaan väsymykseen ,siis ihan semmoiseen pystyyn nukahteluun "onko kotona kaikki hyvin, lyökö mies?".
Mitä hittoa, mistä se nyt tuommoisen repäs kun ei mistää siihen liittyvästäkään ole puhetta, en ole silmä mustana yms.
Muisti kyllä lähtiessäni vielä sanoa että "vähennä tupakointia ja muista lenkkeillä, hanki vaikka koira tai ystävä".Siis voisinkohan minäkin artesaanikoulutuksllani vaan päättää ryhtyä terveyskeskuslääkäriksi.
Todennäköisesti olisit pätevämpi 😄.
Olen miettinyt usein että missä tällaisia lääkäreitä koulutetaan vai ostavatko kympillä netistä lääkärinpaperit. Ei nuo kyllä ole taatusti vuosia opiskelleet yliopistossa. Tai jos ovat niin onko ne "opettajat" niissä jotain dementikkoja.
Itselläni on lääkäriaika pian ja lyötiin kaverin kanssa vetoa siitä minkä minuutin kohdalla alkaa tekemään minusta masentunutta ja mt ongelmaista. Katotaan kumpi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samanlainen vaikutelma lääkäreistä. Yleislääkärin työ varsinkin vaikuttaa olevan hyvin yksinkertaista hommaa. Jos osaa määrätä muutamaa eri lääkettä ja antaa viikon saikkua niille jotka vaikuttavat olevan oikeasti kipeänä niin siinäpä se työnkuva sitten on. Ihan turha lukea monta vuotta lääkiksessä. Jollain parin viikon työllistämiskurssilla voisi oppia tuon saman.
Mä oon miettinyt tätä, että kuinka monta kertaa mun pitää saman vaivan kanssa käydä ennenkuin mä saa oikeata apua.
Menin uniapneaan hakemaan apua. Kuvttelin, että kertakäynti riittää ja saan lähetteen keuhkopolille.
Kaikkiaan kävin viisi kertaa. Verikokeita, pissanäytteitä määräs joka kerta. Kerran ekg. Sitten vasta tuli lähete.
En usko, että kyse on osaamattomuudesta, vaan systeemistä. Poissulku systeemi, että jos tää oliskin joku edullisempi juttu. Jos vaikka menis ohi virtsakokeilla ja VTI lääkityksellä.
Ei mennyt. Seuraavalla kerralla sain nukahtamislääkkeet. Ei auttanut.
Selkeesti hyppyyttäminen on edullisempaa kuin uniapnea diagnoosi ja sen laitteen saanti jne.
Keräävät ensin vähän rahaa potilaalta ennen kuin laittavat eteenpäin.
Jos olet sellainen vähän syrjäytyneen oloinen keski-ikäinen työtön mies, niin ihmiset eivät usko kun kerrot ettet polta etkä ole koskaan polttanut. Tulee sellainen ironinen hymy. Yksi lekuri tenttasi kerran puolenkymmentä kertaa, että etkö? Tsiisus.
En tiedä, että minkä ulkoisten asioiden lääkärit antavat itseensä vaikuttaa tehdessään asiakkaasta ensimmäiset oletuksena, koska itselleni ei ole koskaan suositettu ravintoon, päihteisiin tai painon pudottamiseen liittyviä suosituksia, vaikka kyllähän he tiedostoista näkevät minulla olevan lääkityksen määrätyksi ADHD:hen. Ei koskaan. Myös diagnoosiin liittyvissä seurantakäynneissäni tiedustellaan sen hetkistä elämäntilannettani.
Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia saada nopeasti hoitoa tilanteessa, johon sitä tarvitsen.
Toki siis olen hoikka, urheilullisuuteni näkyy minussa, minulla ei ole vuoden sisällä useita lääkärikäyntejä ja perusarvoni ovat kunnossa, jos labroja on jossain yhteydessä tarkistettu.
Tarkoitan kuitenkin ensivaikutelmaa, koska usein tapaa lääkärin ensi kertaa, kun käyn hänen luonaan.
Oletteko vilkaisseet mitä teillä lukee kannassa? Siellä voi olla jotain sellaista tarinaa jonka vuoksi lääkärit noita kyselee.
Minulta esimerkiksi on kannan mukaan ultrattu kives, mutta väitän kyllä että olisin huomannut jos näin olisi tehty :)
Lääkärit ovat itse sinne kirjanneet jo 15 vuotta sitten, että poltan tupakkaa ja olen runsaasti alkoholia
käyttävä nainen. Eipä niillä tule mieleen että elämäntapani ovat muuttuneet. Ikuisesti juoppo paperilla.
Vastaavaa on kyllä tapahtunut. Minulla on ollut nilkka pitkään todella turvonnut. Minusta otettiin verikokeet, ja arvot olivat normaalit. Lääkäri painotti, että vaikka kihtiarvoni oli normaali, mutta vähän yläkanttiin, vaivasta pääsisin sillä, että lopetan sianlihan syönnin ja vähennän myös kanannahkan ym. syömistä. Ja olut pitäisi lopettaa. Muuta tutkimusta ei asiaan tehty, vaikka yritin painottaa, että olen ollut jo yli kaksikymmentä vuotta kasvissyöjä ja olutta en juo koskaan.
Olen myös käynyt lääkärillä unettomuuden vuoksi, kun itsellä oli todella rankkaa elämässä, ja valvoin yökausia. Aloin olla jo melko huonossa kunnossa, kun en nukkunut ollenkaan. Lääkäri kysyi, väsyttääkö minua päivällä. Kerroin, että olen aivan hirveän väsynyt, kun en nuku. Hän sanoi, että minun pitää nyt aluksi hankkia uniapneakiskot, niin en herää niin usein.
Pakko keksiä jotain muuta kun eihän voimautuneelle naiselle saa sanoa että lihavuus aiheuttaa ongelmat
Ap:n pitäisi mennä vuotohäiriöihin erikoistuneelle yksityiselle gynekologille. Ymmärrän kyllä, että tämä ei ole mahdollista, sillä hinnat ovat hirvittäviä. Olen itse köyhä työtön ja olen itsekin jo katsellut yksityisiä lääkäreitä omiin vaivoihini kun apua tai edes diagnoosia en saa. Kuitenkaan köyhällä työttömällä ei ole tuollaiseen varaa. Oireena viittaavat selkeästi ahdistukseen ja laktoosi-intoleranssiin ja keliakiaan eli mistään harvinaisesta ei todellakaan ole kysymys.
Sain sydänsairauden, vaikka on terveelliset elämäntavat. Kysyin mitä voisin vielä tehdä asian eteen. Lääkäri alkoi luetella litaniaa, no se tupakanpoltto.
Kysyin, että ai, pitäisikö alkaa polttaa tupakkaa.
Kerran oli maksa-arvo hiukan koholla. Hoitaja läksytti puhelimessa. Siitä vaan heti laihduttamaan ja liikkumaan. Olin hoikka ja vedin joka päivä pyörällä vähintään 20 km.
Vierailija kirjoitti:
Työterveydessä käyn useimmiten ja poikkeuksetta kysytään tupakointi. Selkä todella kipeä ja lääkäri kyseli tupakoinnin ja edellisellä kerralla kun olkapäässä vikaa niin sama asia. Terveystarkastuksissa kysellään aina tupakoinnit ja alkoholin käytöt mutta siinä kohtaa ymmärrän. Muutoin en juuri olekaan lääkärissä käynyt. Hammaslääkäri ei sentään tenttaa aiheesta.
Hammaslääkärin ei tarvitse kysyä, se näkee suusta polttaako, juoko alkoholia, mitä syö.
Minulle myös sanottiin, että lopeta tupakointi ja alkoholin, kun selkä oli kipeä.
No ongelma, kun en polta ja olen absolutisti. Sitten käski laihduttaa. BMI oli 19.5.
Kun vastasin, että menee sitten jo alipainon puolelle.
Sitten pyöritteli päätään ja käski nousta seisomaan ja hiveli selkää ja sanoi, että lihas jumissa, ota buranaa.
Kuukauden päästä yksityisen kautta menin magneettikuvaukseen, niin tuloksena tuli hermokanava ahtauma, mikä myös leikattiin
Joo kun oli mykoplasma, lääkäri jankutti tupakkayskästä eikä uskonut etten polta.
Lopeta tupakointi, lopeta alkoholikäyttö, laihduta. Näitä tarjotaan lääkkeeksi vaivaan kuin vaivaan.
Kävin pitkästä aikaa lääkärillä ja totesin taas, että potilas ja lääkäri eivät taaskaan olleet kiinnostuneet samasta asiasta. Minä halusin apua pitkittyneeseen selkäkipuun (jonka syyt on todettu), mutta lääkäriä kiinnosti vain verenpaine. Nyt minulla on verenpainelääkettä, mutten edelleenkään pysty kävelemään kunnolla.
Omituisin ristiinkiinnostuminen on ollut lääkäri, joka yhden tapaamisen aikana sanoi useampaan kertaan, että voi olisi vaihdettava kevytlevitteeseen. Kerroin, että en käytä ollenkaan voita, öljyä tai mitään rasvoja, mutta ei mennyt perille. Hoikka olin.
Ketjussa on mainittu nilkkavaivat. Minä kävin näyttämässä nilkkani revenneitä nivelsiteitä lääkärille, joka siinä tutkiessaan esitelmöi minulle hengellä parantamisesta. Hän kertoi edellisviikolla parantaneensa hengellä pikkupoikansa flunssan, ja antoi lukuvinkkejä saksalaisesta lääkäristä, joka on herättänyt vaimonsa kuolleista hengen keinoin. Tuon käynnin tiimoilta tuli jo asiaa potilasasiamiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Sain sydänsairauden, vaikka on terveelliset elämäntavat. Kysyin mitä voisin vielä tehdä asian eteen. Lääkäri alkoi luetella litaniaa, no se tupakanpoltto.
Kysyin, että ai, pitäisikö alkaa polttaa tupakkaa.
Kerran oli maksa-arvo hiukan koholla. Hoitaja läksytti puhelimessa. Siitä vaan heti laihduttamaan ja liikkumaan. Olin hoikka ja vedin joka päivä pyörällä vähintään 20 km.
Minulta yksi hoitaja kysyi "onko ylipainoa?" ja katsoi päästä varpaisiin kuin halpaa makkaraa. Totesin että "vähemmän kuin sinulla " 😄. Rouva on ainakin 150 kg ja aina kuin pepulle ammuttu karhu. Sama täti kysyy joka kerran myös "Minkä verran viinaa menee?". Vastaukseni: " 30v eikä pisaraakaan! Entä sinulla?".
On, silloin kun vielä poltin. Tupakoiminen on nykyään vähän sama kuin ylipaino. Kaikki vaivat johtuvat siitä. Jos jalka menee poikki, se johtuu röökaamisesta/läskiydestä, ei onnettomuudesta tms. Vähän karrikoiden, mutta toi on meininki. Sotesektorilla on liikaa kuormaa, joten halutaan ihmisten toimivan oman terveytensä eteen ja ennaltaehkäisevän vaivoja. Ihan hyvä idea, mutta ei sitä saada aikaan huonolla hoidolla ja syyllistämisellä.
Minä kävin erään vaivan takia useampaan otteeseen noin vuoden verran lääkärissä ennenkuin vihdoin pääsin jatkotutkimuksiin. Siellä sitten toinen lääkäri ihmettelee, että mikset ole aiemmin tullut? Totesin siihen, että yritin kyllä, mutta ei kuunneltu.
Haastaisin lääkärin oikeuteen jos ei saisi apua oikeaan vaivaan ja se alkaisi sanomaan että juon paljon alkoholia. Olen niin kerran tehnyt kun työvoimatoimiston virkailija väitti että koska olen työtön niin se johtuu siitä että juon paljona lkoholia. Haastoin virkailijan oikeuteen kunnialoukkauksesta ja sain 2500 euroa korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
On, silloin kun vielä poltin. Tupakoiminen on nykyään vähän sama kuin ylipaino. Kaikki vaivat johtuvat siitä. Jos jalka menee poikki, se johtuu röökaamisesta/läskiydestä, ei onnettomuudesta tms. Vähän karrikoiden, mutta toi on meininki. Sotesektorilla on liikaa kuormaa, joten halutaan ihmisten toimivan oman terveytensä eteen ja ennaltaehkäisevän vaivoja. Ihan hyvä idea, mutta ei sitä saada aikaan huonolla hoidolla ja syyllistämisellä.
Tämä. Lääkärit jollottivat minulle vuosikausia, että kaikki ongelmat johtuvat painosta vaikka en ollut edes mitenkään erityisen lihava, kunnes vihdoin minulla todettiin eräs pitkäaikaissairaus. Nykyään on sitten tarvittavat apuvälineet ynnä muut, että pystyn sitä liikuntaakin säännöllisesti harrastamaan niin ei lääkäritkään mene enää shokkiin minun läskeistäni.
Työterveydessä käyn useimmiten ja poikkeuksetta kysytään tupakointi. Selkä todella kipeä ja lääkäri kyseli tupakoinnin ja edellisellä kerralla kun olkapäässä vikaa niin sama asia. Terveystarkastuksissa kysellään aina tupakoinnit ja alkoholin käytöt mutta siinä kohtaa ymmärrän. Muutoin en juuri olekaan lääkärissä käynyt. Hammaslääkäri ei sentään tenttaa aiheesta.