Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillekin sattunut: et edes polta mutta lääkärissä komennetaan lopettamaan tupakointi ja varsinaiseen vaivaan ei edes anneta apua?

Vierailija
18.01.2023 |

Astmaatikkona en edes maista ikinä tupakkaa
Aina kun menen terveyskeskukseen hakemaan apua, esim. nyt kun kuukautisvuoto on kestänyt 16 viikkoa ja labrojen mukaan olen jo aivan aneeminen, en saa mitään muuta kuin terveysvalistuksen päihteiden vaaroista ja kehotuksen lopettaa tupakointi. Varsinaisesta vaivastani taas sanoivat "soita kahden viikon kuluttua uudelleen ja varaa aika jos ei muutosta, ota panadolia".

Olen ihan kauhuissani vuodosta ja soitellut vähän väliä ja puytänyt apua. Ja nyt olen ihan tosi ärsyyntynyt ja häkeltynyt.
Ei todellakaan ole eka kerta. Kyseli vielä juopottelenko paljonkin vaikka maksa-arvot ihan priimaa enkä juo ikinä.
Että mitä helsvattaa!? Olenko ainut? Onko lääkärit vaihtuneet salaa terkkareihin vai mikä homma?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, haisetko tupakalle? Onko sinulla tupakoivia kavereita tai perheenjäseniä. Se haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin hirveän helposti vaikka ei itse polttaisi.

Minulta ei ole koskaan kysytty tupakoinnista. Ei edes silloin kun nuorempana elin vähän gootimpaa vaihetta. Siksi en usko että rutiinisti kaikilta kysyvät.

Voihan toki olla niinkin, että tapaamallasi lääkärillä ei hajuaisti toimi ja siksi kyselee vähän kaikilta.

Ei ole tupakoivia lähipiirissä. Muutenkin kuljen aina vain pyykkipuhtaissa vaatteissa.

Menetin taas vähän uskoa julkiseen terveydenhuoltoon.

Oletko varma että tapasit lääkärin?

Monessa kunnassa joutuu ensin terveydenhoitajan vastaanotolle. Meillä he eivät nykyään edes kerro olevansa hoitajia, vaan käyttäytyvät kuin olisivat lääkäreitä. Jos siitä hoitajan huoneesta ei pääse lääkäriin, niin ei välttämättä edes saa tietää että tuli käytyä hoitajan vastaanotolla. Ei se mitenkään luottamusta herättävää ole.

Vielä muutama vuosi sitten hoitajat kertoivat olevansa hoitajia, mutta eivät enää.

Joo mulle kävi kerran noin. Olin siis saanut ajan lääkärille. Kutsuttiin sisään ja ihmettelin kyllä että onpas nuori naislääkäri.

Aikani siinä kerroin oireita ja hän kyselikin jotain ja naputti koko ajan koneelle ilmeisesti kaikkea sanomaani ja yhtäkkiä hän nousi ja sanoi, että "odottakaa hetki tässä, käyn konsultoimassa lääkäriä ".

Olin todella ihmeissäni. En kokenut saavani edes apua, enkä tiennyt että joudun hoitajan puheille kun on lääkäriaika varattu.

Kalasatama, Hki.

Jos jokaiselle lääkärinajan haluajalle annettais se lääkärinaika, olis jonot moninkertaiset nykyiseen verrattuna. Ei sitä itse saa päättää.

Vierailija
62/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain sydänsairauden, vaikka on terveelliset elämäntavat. Kysyin mitä voisin vielä tehdä asian eteen. Lääkäri alkoi luetella litaniaa, no se tupakanpoltto.

Kysyin, että ai, pitäisikö alkaa polttaa tupakkaa.

Kerran oli maksa-arvo hiukan koholla. Hoitaja läksytti puhelimessa. Siitä vaan heti laihduttamaan ja liikkumaan. Olin hoikka ja vedin joka päivä pyörällä vähintään 20 km.

Minulta yksi hoitaja kysyi "onko ylipainoa?" ja katsoi päästä varpaisiin kuin halpaa makkaraa. Totesin että "vähemmän kuin sinulla " 😄. Rouva on ainakin 150 kg ja aina kuin pepulle ammuttu karhu. Sama täti kysyy joka kerran myös "Minkä verran viinaa menee?". Vastaukseni: " 30v eikä pisaraakaan! Entä sinulla?".

Joo, tää just tingataan painoa, vaikka pitäis näkyä, että normaali on. Täälläpäin hoitajat itse on niitä lihavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kauaa kun sain etälääkäriajan, jotta sain lähetteen uniapneatestiin. Olen aina ollut hyvin hoikka, teininä jopa sen verran alipainoinen että osastolle meno ei ollut kaukana.

Lääkäri ensin kysyi pituuden sekä painoni (ovat painoindeksin mukaisesti normaalit, lähempänä alipainoa) ja alkoi sitten paasaamaan miten minun tulisi laihduttaa, sillä ylipainoisella voi uniapnean oireet helpottaa jo sillä. Toki varmasti kameran kautta kuva voi vääristää, mutta en todellakaan ole edes kasvoista pyöreä. Vähän ärsyyntyneenä sanoin, että minulla ei ole ylipainoa ollut ikinä, jonka jälkeen lääkäri vähän meinasi naureskella että katsotaanpa sinun todellinen painoindeksi.

Olisi pitänyt kuvakaappaus ottaa hänen ilmeestä, kun sain lopputuloksen esille. Vähän nolona totesi, että ei, sinä et laihduta ollenkaan. Alkoi luennoimaan, ettei uniapnea katso onko henkilö ylipainoinen vai ei.

Vierailija
64/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, haisetko tupakalle? Onko sinulla tupakoivia kavereita tai perheenjäseniä. Se haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin hirveän helposti vaikka ei itse polttaisi.

Minulta ei ole koskaan kysytty tupakoinnista. Ei edes silloin kun nuorempana elin vähän gootimpaa vaihetta. Siksi en usko että rutiinisti kaikilta kysyvät.

Voihan toki olla niinkin, että tapaamallasi lääkärillä ei hajuaisti toimi ja siksi kyselee vähän kaikilta.

Ei ole tupakoivia lähipiirissä. Muutenkin kuljen aina vain pyykkipuhtaissa vaatteissa.

Monessa kunnassa joutuu ensin terveydenhoitajan vastaanotolle. Meillä he eivät nykyään edes kerro olevansa hoitajia, vaan käyttäytyvät kuin olisivat lääkäreitä. Jos siitä hoitajan huoneesta ei pääse lääkäriin, niin ei välttämättä edes saa tietää että tuli käytyä hoitajan vastaanotolla. Ei se mitenkään luottamusta herättävää ole.

Vielä muutama vuosi sitten hoitajat kertoivat olevansa hoitajia, mutta eivät enää.

Joo mulle kävi kerran noin. Olin siis saanut ajan lääkärille. Kutsuttiin sisään ja ihmettelin kyllä että onpas nuori naislääkäri.

Aikani siinä kerroin oireita ja hän kyselikin jotain ja naputti koko ajan koneelle ilmeisesti kaikkea sanomaani ja yhtäkkiä hän nousi ja sanoi, että "odottakaa hetki tässä, käyn konsultoimassa lääkäriä ".

Olin todella ihmeissäni. En kokenut saavani edes apua, enkä tiennyt että joudun hoitajan puheille kun on lääkäriaika varattu.

Kalasatama, Hki.

Jos jokaiselle lääkärinajan haluajalle annettais se lääkärinaika, olis jonot moninkertaiset nykyiseen verrattuna. Ei sitä itse saa päättää.

Silti olisi rehellisempää ilmoittaa asiakkaalle, että aika on varattu hoitajalle, joka päättää lääkärille pääsystä.

Eri

Vierailija
65/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko vilkaisseet mitä teillä lukee kannassa? Siellä voi olla jotain sellaista tarinaa jonka vuoksi lääkärit noita kyselee.

Minulta esimerkiksi on kannan mukaan ultrattu kives, mutta väitän kyllä että olisin huomannut jos näin olisi tehty :)

Haha, luulis. Miten tämä muuten vaikuttaa siihen, että kuinka lääkäri suhtautuu/keskustelee kanssasi? Tuleeko asia esille aika ajoin jollain muotoa.

Ei ole tullut esille. Pointti oli lähinnä se, että siellä kannassa voi lukea vaikka jotakin väärälle potilaalle kirjattuja mielenterveys/päihdejuttuja, jotka sitten saattavatkin vaikuttaa monessa kohtaa.

Vierailija
66/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalasatama, Hki.

Espossa Omenassa oli vastaava systeemi, ja minusta se toimi siellä hyvin. Lääkäri pyörähti toisesta huoneesta kurkistamassa korvaan ja totesi, että on se tulehdus, e-resepti on vartin päästä apteekissa. Hoitaja kuunteli asiakkaan ja naputti tarinat koneelle. Tiedä sitten olisiko kokemus ollut yhtä hyvä jos olisi ollut selvittämässä jotakin ei-päivänselvää vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan