Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillekin sattunut: et edes polta mutta lääkärissä komennetaan lopettamaan tupakointi ja varsinaiseen vaivaan ei edes anneta apua?

Vierailija
18.01.2023 |

Astmaatikkona en edes maista ikinä tupakkaa
Aina kun menen terveyskeskukseen hakemaan apua, esim. nyt kun kuukautisvuoto on kestänyt 16 viikkoa ja labrojen mukaan olen jo aivan aneeminen, en saa mitään muuta kuin terveysvalistuksen päihteiden vaaroista ja kehotuksen lopettaa tupakointi. Varsinaisesta vaivastani taas sanoivat "soita kahden viikon kuluttua uudelleen ja varaa aika jos ei muutosta, ota panadolia".

Olen ihan kauhuissani vuodosta ja soitellut vähän väliä ja puytänyt apua. Ja nyt olen ihan tosi ärsyyntynyt ja häkeltynyt.
Ei todellakaan ole eka kerta. Kyseli vielä juopottelenko paljonkin vaikka maksa-arvot ihan priimaa enkä juo ikinä.
Että mitä helsvattaa!? Olenko ainut? Onko lääkärit vaihtuneet salaa terkkareihin vai mikä homma?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri totesi ennen vilkasua maksa-arvoihini, että näissä se alkoholinkäyttö sitten näkyy. No eipä näkynyt, arvot olivat alakantissa eli terveellinen elämä sieltä pisti silmään. Eikä näkynyt särkylääkkeiden käyttökään, vaikka hän epäili sitäkin. Lopulta oli pakko uskoa, että lonkassani on kuluma, en onnu siksi, että viinapäissäni en osaisi käyttää jalkojani.

Olen ihan tavallinen keski-ikäinen virastotyötä tekevä nainen, jolla on siistit vaatteet ja käytös kunnossa, kampaajalla käyn kerran kuukaudessa,

Vierailija
42/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain myös ohjeeksi verenpaineen laskemiseen vähentää kahvin juomista (en juo ollenkaan), lopettaa tupakoinnin (en ole ikinä polttanut savukettakaan) ja laihduttaa (mitat 170 cm/ 64 kg). :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samanlainen vaikutelma lääkäreistä. Yleislääkärin työ varsinkin vaikuttaa olevan hyvin yksinkertaista hommaa. Jos osaa määrätä muutamaa eri lääkettä ja antaa viikon saikkua niille jotka vaikuttavat olevan oikeasti kipeänä niin siinäpä se työnkuva sitten on. Ihan turha lukea monta vuotta lääkiksessä. Jollain parin viikon työllistämiskurssilla voisi oppia tuon saman.

Mä oon miettinyt tätä, että kuinka monta kertaa mun pitää saman vaivan kanssa käydä ennenkuin mä saa oikeata apua.

Menin uniapneaan hakemaan apua. Kuvttelin, että kertakäynti riittää ja saan lähetteen keuhkopolille.

Kaikkiaan kävin viisi kertaa. Verikokeita, pissanäytteitä määräs joka kerta. Kerran ekg. Sitten vasta tuli lähete.

En usko, että kyse on osaamattomuudesta, vaan systeemistä. Poissulku systeemi, että jos tää oliskin joku edullisempi juttu. Jos vaikka menis ohi virtsakokeilla ja VTI lääkityksellä.

Ei mennyt. Seuraavalla kerralla sain nukahtamislääkkeet. Ei auttanut.

Selkeesti hyppyyttäminen on edullisempaa kuin uniapnea diagnoosi ja sen laitteen saanti jne.

Tämä on jonojen ja resurssipulan todellinen syy. Ihmisiä juoksutetaan useita kertoja vastaanotolla, vaikka vaiva saataisiin usein hoidettua kerralla jos vaan viitsittäisiin vähän tutkia.

Itse ravasin TK:ssa 10 vuotta novelkipujen takia. Lääkärin mukaan se oli "tyypillinen nuorten naisten vaiva". Mitään tutkimuksia ei tehty. Aina vaan sanottiin, että syö buranaa ja tule 2 viikon kuluttua uudestaan jos ei helpota. 10 vuotta sitä buranarumbaa kesti. Satoja turhia käyntejä.

Lopulta sain työterveydestä (yksityiseltä) diagnoosin. Siihen tarvittiin 2 lääkärikäyntiä ja yhdet röntgenkuvat.

Diagnoosi oli nivelrikko. Syynä sille oli yliliikkuvat nivelet ja liian joustava kudostyyppi. Buranasta työterveyden lääkäri sanoi, että tilanteessani siitä on vain haittaa eikä sitä tulisi käyttää. Sain toisenlaisen kipulääkityksen ja ohjeet niveliä säästävään liikuntaan.

Aina alkaa naurattamaan kun THL:n edustaja määkäisee, että julkinen terveydenhuolto on tehokkaampi kuin yksityinen. Vähän epäilen että se väite on silkkaa sarkasmia ja se tyyppi vaan vitsailee.

Samat kokemukset, parikymmentä vuotta sai lääkärissä ravata ennenkuin alkoivat kunnolla tutkimaan ja löytyikin geneettinen sairaus. Isälläni todettiin sama.

Vierailija
44/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko vilkaisseet mitä teillä lukee kannassa? Siellä voi olla jotain sellaista tarinaa jonka vuoksi lääkärit noita kyselee.

Minulta esimerkiksi on kannan mukaan ultrattu kives, mutta väitän kyllä että olisin huomannut jos näin olisi tehty :)

Haha, luulis. Miten tämä muuten vaikuttaa siihen, että kuinka lääkäri suhtautuu/keskustelee kanssasi? Tuleeko asia esille aika ajoin jollain muotoa.

Vierailija
45/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on ettei lääkäri edes katso potilasta kunnolla!

Kun ensin olin kieltänyt polttamisen,aloitti lääkäri seuraavaksi mantran painonpudotuksesta. Keskeytin ja kysyin  että oikeastikko? Tässä vaiheessa lääkäri vasta tuntui katsovan minua ja näki 160cm pitkän ja 55 kg naisen. Ryki ja meni jotenkin pois tolaltaan että mitäs minä nyt tässä sanon tai teen? Lopulta  suostui lähettämään magneettikuvaan. En kyllä edelleenkään ymmärrä, millä logiikalla tupakka liittyy kipeään polveen! Ylipaino kyllä, mutta ei se se nikotiini polveen mene..

Vierailija
46/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine..

Lääkäri"Syötkö lakua tai salmiakkia?"

"En"

"Lopeta niiden syöminen, katotaan vaikutusta"

Kotona katoin käypähoito suosituksen, ois pitänyt mennä suoraan sairaalaan. Mehiläisen lekuria ei paljon puristellut.

Vierailija
47/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit  ovat itse sinne kirjanneet jo 15 vuotta sitten, että poltan tupakkaa ja olen runsaasti alkoholia

käyttävä nainen. Eipä niillä tule mieleen että elämäntapani ovat muuttuneet. Ikuisesti juoppo paperilla.

Tämän takia lääkärissä ei ikinä pidä olla rehellinen päihteiden käytöstä tai mt-ongelmista, koska niitä käytetään sinua vastaan vielä vuosia jälkikäteen. Piti oppia itse tämä kantapään kautta, koska enää oikein apua tunnu heruvan, kun kärsin reilu kymmenen vuotta sitten päihde- ja mt-ongelmista. :(

Vierailija
48/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveydessä käyn useimmiten ja poikkeuksetta kysytään tupakointi. Selkä todella kipeä ja lääkäri kyseli tupakoinnin ja edellisellä kerralla kun olkapäässä vikaa niin sama asia. Terveystarkastuksissa kysellään aina tupakoinnit ja alkoholin käytöt mutta siinä kohtaa ymmärrän. Muutoin en juuri olekaan lääkärissä käynyt. Hammaslääkäri ei sentään tenttaa aiheesta. 

Hammaslääkärin ei tarvitse kysyä, se näkee suusta polttaako, juoko alkoholia, mitä syö.

Kyllä ja sen oletko ottanut suihin muutaman päivän sisällä. Siitä jää jälki kitalakeen.

Vierailija
49/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on lujasti kehotettu vähentämään alkoholin käyttöä. Vastasin, etten voi, ja lääkäri ei heti tajunnut - ettei nollasta pystynyt vähentämään.

Minä sanoin etten halua. Tuli lääkäriltä saarna ennen kuin edes kysyi, että paljonko sitä alkoholia kuluu. Jossain vaiheessa sain suunvuoron ja sanoin, että paria lasia Vappusimaa vuodessa en jätä kun en pidä niiden alkoholittomien mausta.

Tosin muutaman lauseen päästä kehotti uudestaan vähentämään alkoholin käyttöä. En tiedä, että eikö kuunnellut, ymmärtänyt vai oliko muuten yksinkertainen. Yksi vaihtoehto sekin, että jos itselle on alkoholi ongelmana niin ei voi uskoa ettei toiselle olisi.

Vierailija
50/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin vuosia sitten lyhyessä ajassa todella rajusti ilman mitään näkyvää syytä, olin todella heikossa kunnossa. Lääkärin mielestä tämä oli vain hyvä asia.

Vierailija
51/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskennallisesti suomessa menee 9 litraa per nenä alkoholia 100% alkoholiksi muunnettuna. Kuitenkin tällä palstalla vain raivoraittiita. Se on kyllä hienoa se.

Tämä on naisenemmistöinen palsta ja miehet suurimman osan siitä viinasta juo eikä naiset. Naisilla on myös kohtuukäyttö yleisempää kuin miehillä. Joten tietenkin täältä löytyy enimmäkseen alkoholiongelmattomia henkilöitä.

Vierailija
52/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskennallisesti suomessa menee 9 litraa per nenä alkoholia 100% alkoholiksi muunnettuna. Kuitenkin tällä palstalla vain raivoraittiita. Se on kyllä hienoa se.

Joo, jotkut juovat paljon kun menee se minun ja miehenikin 18 litraa johonkin, mutta ei meihin.

Kyllä niitä raittiitakin on, usko vaan.

Vierailija
53/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ilmeisesti sukuvikana korkea kolesteroli. Lekuri kehottaa lisäämään pehmeitä rasvoja ja kalaa ruokavalioon. Sitä ennen olin jo kertonut, etten syö lainkaan lihaa. 

Serkulleni samasta asiasta kehotettiin lisäämään liikuntaa. Hän juoksi jo kaiken kaiken maailman puolimaratoneja ja naisten kymppejä, kävi jumpissa ym. Ihmetteli, että miten paljon sitä liikuntaa pitäisi sitten lisätä. 

Vierailija
54/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras on ettei lääkäri edes katso potilasta kunnolla!

Kun ensin olin kieltänyt polttamisen,aloitti lääkäri seuraavaksi mantran painonpudotuksesta. Keskeytin ja kysyin  että oikeastikko? Tässä vaiheessa lääkäri vasta tuntui katsovan minua ja näki 160cm pitkän ja 55 kg naisen. Ryki ja meni jotenkin pois tolaltaan että mitäs minä nyt tässä sanon tai teen? Lopulta  suostui lähettämään magneettikuvaan. En kyllä edelleenkään ymmärrä, millä logiikalla tupakka liittyy kipeään polveen! Ylipaino kyllä, mutta ei se se nikotiini polveen mene..

Tupakointi vaikuttaa myös niveliin ja esimerkiksi välilevyihin. Samoin kuin murtumista parantumiseen jne.

Mutta saman kokenut että pitäisi laihduttaa kun on kohonnutta verenpainetta, välilevynpullistumia, refluksi, runsaat kuukautiset ja mitä nyt ikinä onkaan ollut. Olin nuorena alipainoinen, nyt jo 56 kg ja pituutta 167 cm. Tupakoin nuorempana ja lopetuksen jälkeen kaikki vaivat johtuu siitä, kun OLEN polttanut. Ja laihduttaa pitäisi ja lopettaa juominen (juon oikeasti vain sen 1-2 Max pari kertaa kuussa ja olin lääkkeiden takia aikaisemmin vuosia juomatta)

- Entinen tervakeuhko.

Vierailija
55/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käsketty jättää makkarat ja leikkeleet pois kolesterolin takia, samoin käyttää kasvirasvaa ja leivälle salaattia. En ole 25 vuoteen syönyt lihaa, käytän kasvirasvoja ja ylipäätään syön paljon kasviksia. On myös kehotettu lopettamaan tupakointi murtumavamman yhteydessä. En ole ikinä polttanut.

Vierailija
56/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan erehtykö laittamaan neuvolan kyselyyn muuta kuin rasti ruutuu en juo alkoholia. Ajattelin, että koska en ole täysin absolutisti ja saatan kerran kahteen vuoteen viinilasillisen juoda niin laitoin siihen matalimpaan täpän. Keskustelimme sitten alkoholin haitoista koko ajan. Ei varmaan uskonut, kun yritin väliin sanoa etten juo ja se 0 on lähempänä. 

Joka kerta kysytään myös lääkärissä tupakoinnista ja alkoholista. En tupakoi. Ja nykyään alkoholiinkin sanon etten juo, vaikka saatan kerran vuoteen ottaa yhden siiderin tyyliin juhannuksena seuraksi. 

Ja seuraava nakki niille on ylipainoni, joka on seuraava vika kaikkeen. Laihdutin sitten yli 40kg ja vaivat vain paheni tänä aikana. Sitten alettiin uskoa, että ei se paino niitä kipuja ja muita tuo tiettyihin kohtiin.

Vierailija
57/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm kirjoitti:

Minulla on ilmeisesti sukuvikana korkea kolesteroli. Lekuri kehottaa lisäämään pehmeitä rasvoja ja kalaa ruokavalioon. Sitä ennen olin jo kertonut, etten syö lainkaan lihaa. 

Serkulleni samasta asiasta kehotettiin lisäämään liikuntaa. Hän juoksi jo kaiken kaiken maailman puolimaratoneja ja naisten kymppejä, kävi jumpissa ym. Ihmetteli, että miten paljon sitä liikuntaa pitäisi sitten lisätä. 

Mulla oli bmi54 ja kolesteroli huipputasoa eli tosi hyvä. Olen laihduttanut nyt roimasti ja kolestroli tippui niin alas että kuulemma sydänleikkauspotilailla lääkkeillä lasketaan tällaiseksi. Verensokerikin oli hyvä ja samoin nyt laihempana. Mulla lienee hyvä geenivika hyvässä kolesterolissa. Miehelläni taas hoikempana on ollut vuosia kolesterolilääkitys, 2tyypin diabetes(menee just pistoshoiton, kun pillerit ei auta enää), verenpaine, uniapnea, jne. 

Vierailija
58/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää vaan erehtykö laittamaan neuvolan kyselyyn muuta kuin rasti ruutuu en juo alkoholia. Ajattelin, että koska en ole täysin absolutisti ja saatan kerran kahteen vuoteen viinilasillisen juoda niin laitoin siihen matalimpaan täpän. Keskustelimme sitten alkoholin haitoista koko ajan. Ei varmaan uskonut, kun yritin väliin sanoa etten juo ja se 0 on lähempänä. 

Joka kerta kysytään myös lääkärissä tupakoinnista ja alkoholista. En tupakoi. Ja nykyään alkoholiinkin sanon etten juo, vaikka saatan kerran vuoteen ottaa yhden siiderin tyyliin juhannuksena seuraksi. 

Ja seuraava nakki niille on ylipainoni, joka on seuraava vika kaikkeen. Laihdutin sitten yli 40kg ja vaivat vain paheni tänä aikana. Sitten alettiin uskoa, että ei se paino niitä kipuja ja muita tuo tiettyihin kohtiin.

Minulta kysyttiin raskausaikana, että onko mielitekoja. Sanoin, että kalja tuoksuu hyvälle enkä ennen pitänyt sen hajusta.

Virhe! Hirveä saarna seurasi eikä edes kysynyt, että juonko sitä kaljaa. Vauva on kuulemma myös humalassa, mutta en oikein uskonut, että pelkästä hajusta humaltuu.

Tästä on jo vuosikymmeniä, mutta en ole vieläkään juonut yhtäkään kaljaa.

Vierailija
59/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, haisetko tupakalle? Onko sinulla tupakoivia kavereita tai perheenjäseniä. Se haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin hirveän helposti vaikka ei itse polttaisi.

Minulta ei ole koskaan kysytty tupakoinnista. Ei edes silloin kun nuorempana elin vähän gootimpaa vaihetta. Siksi en usko että rutiinisti kaikilta kysyvät.

Voihan toki olla niinkin, että tapaamallasi lääkärillä ei hajuaisti toimi ja siksi kyselee vähän kaikilta.

Ei ole tupakoivia lähipiirissä. Muutenkin kuljen aina vain pyykkipuhtaissa vaatteissa.

Menetin taas vähän uskoa julkiseen terveydenhuoltoon.

Oletko varma että tapasit lääkärin?

Monessa kunnassa joutuu ensin terveydenhoitajan vastaanotolle. Meillä he eivät nykyään edes kerro olevansa hoitajia, vaan käyttäytyvät kuin olisivat lääkäreitä. Jos siitä hoitajan huoneesta ei pääse lääkäriin, niin ei välttämättä edes saa tietää että tuli käytyä hoitajan vastaanotolla. Ei se mitenkään luottamusta herättävää ole.

Vielä muutama vuosi sitten hoitajat kertoivat olevansa hoitajia, mutta eivät enää.

Joo mulle kävi kerran noin. Olin siis saanut ajan lääkärille. Kutsuttiin sisään ja ihmettelin kyllä että onpas nuori naislääkäri.

Aikani siinä kerroin oireita ja hän kyselikin jotain ja naputti koko ajan koneelle ilmeisesti kaikkea sanomaani ja yhtäkkiä hän nousi ja sanoi, että "odottakaa hetki tässä, käyn konsultoimassa lääkäriä ".

Olin todella ihmeissäni. En kokenut saavani edes apua, enkä tiennyt että joudun hoitajan puheille kun on lääkäriaika varattu.

Kalasatama, Hki.

Vierailija
60/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit  ovat itse sinne kirjanneet jo 15 vuotta sitten, että poltan tupakkaa ja olen runsaasti alkoholia

käyttävä nainen. Eipä niillä tule mieleen että elämäntapani ovat muuttuneet. Ikuisesti juoppo paperilla.

Tämän takia lääkärissä ei ikinä pidä olla rehellinen päihteiden käytöstä tai mt-ongelmista, koska niitä käytetään sinua vastaan vielä vuosia jälkikäteen. Piti oppia itse tämä kantapään kautta, koska enää oikein apua tunnu heruvan, kun kärsin reilu kymmenen vuotta sitten päihde- ja mt-ongelmista. :(

Ja koska ne siellä "tietää", että kukaan ei ole rehellinen alkonkäytöstään, ne lisää siihen ilmoittamaasi määrään vielä valehtelijanlisän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi