Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillekin sattunut: et edes polta mutta lääkärissä komennetaan lopettamaan tupakointi ja varsinaiseen vaivaan ei edes anneta apua?

Vierailija
18.01.2023 |

Astmaatikkona en edes maista ikinä tupakkaa
Aina kun menen terveyskeskukseen hakemaan apua, esim. nyt kun kuukautisvuoto on kestänyt 16 viikkoa ja labrojen mukaan olen jo aivan aneeminen, en saa mitään muuta kuin terveysvalistuksen päihteiden vaaroista ja kehotuksen lopettaa tupakointi. Varsinaisesta vaivastani taas sanoivat "soita kahden viikon kuluttua uudelleen ja varaa aika jos ei muutosta, ota panadolia".

Olen ihan kauhuissani vuodosta ja soitellut vähän väliä ja puytänyt apua. Ja nyt olen ihan tosi ärsyyntynyt ja häkeltynyt.
Ei todellakaan ole eka kerta. Kyseli vielä juopottelenko paljonkin vaikka maksa-arvot ihan priimaa enkä juo ikinä.
Että mitä helsvattaa!? Olenko ainut? Onko lääkärit vaihtuneet salaa terkkareihin vai mikä homma?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on lujasti kehotettu vähentämään alkoholin käyttöä. Vastasin, etten voi, ja lääkäri ei heti tajunnut - ettei nollasta pystynyt vähentämään.

Vierailija
2/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlainen vaikutelma lääkäreistä. Yleislääkärin työ varsinkin vaikuttaa olevan hyvin yksinkertaista hommaa. Jos osaa määrätä muutamaa eri lääkettä ja antaa viikon saikkua niille jotka vaikuttavat olevan oikeasti kipeänä niin siinäpä se työnkuva sitten on. Ihan turha lukea monta vuotta lääkiksessä. Jollain parin viikon työllistämiskurssilla voisi oppia tuon saman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekuri varmisti vissiin viistoista kertaa, ettenkö oikeasti polta. Juu, en. Yskän takia työterveydessä. Ei koskaan selvinnyt syy yskään.

Vierailija
4/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ne on nää samat mantrat. Lopeta tupakointi, alkoholin juominen ym. Aivan sama vaikka olis absolutisti eikä olis ikinä koskenutkaan tupakkaan.

Vierailija
5/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut, että ne on vakkarikysymyksiä, joilla suljetaan jotain pois tai onpahan edes kommentoitu.

Menin nilkka vaivani kanssa lääkäriin. Siinä nilkkaa väännellessä ja kopsutellessa kysy, että poltanko. Muutoin oli ollut hiljaa.

En polta, etenkään nilkalla. (En ole koskaan polttanut)

Vierailija
6/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, haisetko tupakalle? Onko sinulla tupakoivia kavereita tai perheenjäseniä. Se haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin hirveän helposti vaikka ei itse polttaisi.

Minulta ei ole koskaan kysytty tupakoinnista. Ei edes silloin kun nuorempana elin vähän gootimpaa vaihetta. Siksi en usko että rutiinisti kaikilta kysyvät.

Voihan toki olla niinkin, että tapaamallasi lääkärillä ei hajuaisti toimi ja siksi kyselee vähän kaikilta.

Vierailija
7/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut, että ne on vakkarikysymyksiä, joilla suljetaan jotain pois tai onpahan edes kommentoitu.

Menin nilkka vaivani kanssa lääkäriin. Siinä nilkkaa väännellessä ja kopsutellessa kysy, että poltanko. Muutoin oli ollut hiljaa.

Kai vastasit juuri noin? Että et polta, etenkään nilkalla? 😂

Vierailija
8/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotenkin vuosien ajan ottanut tuon tosi henkilökohtaisesti. Ettei minua uskota vaikka sanon etten käytä mitään päihteitä eikä perheessäni käytetä päihteitä.

Minua koskaan ennen tapaamaton, nuori (ihan empaattisen oloinen) virolainen lääkäri kysyi tänään, hakiessani apua toistuvaan väsymykseen ,siis ihan semmoiseen pystyyn nukahteluun "onko kotona kaikki hyvin, lyökö mies?".

Mitä hittoa, mistä se nyt tuommoisen repäs kun ei mistää siihen liittyvästäkään ole puhetta, en ole silmä mustana yms.

Muisti kyllä lähtiessäni vielä sanoa että "vähennä tupakointia ja muista lenkkeillä, hanki vaikka koira tai ystävä".

Siis voisinkohan minäkin artesaanikoulutuksllani vaan päättää ryhtyä terveyskeskuslääkäriksi.

Vierailija
9/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lääkäri väitti, että käytän alkoholia, kun maksa-arvot pomppasi kattoon. Lopulta syyksi paljastui masennuslääke.

Päihteitä en käytä uskonnollisten periaatteiden takia, en edes kofeiinia.

Vierailija
10/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, haisetko tupakalle? Onko sinulla tupakoivia kavereita tai perheenjäseniä. Se haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin hirveän helposti vaikka ei itse polttaisi.

Minulta ei ole koskaan kysytty tupakoinnista. Ei edes silloin kun nuorempana elin vähän gootimpaa vaihetta. Siksi en usko että rutiinisti kaikilta kysyvät.

Voihan toki olla niinkin, että tapaamallasi lääkärillä ei hajuaisti toimi ja siksi kyselee vähän kaikilta.

Ei ole tupakoivia lähipiirissä. Muutenkin kuljen aina vain pyykkipuhtaissa vaatteissa.

Menetin taas vähän uskoa julkiseen terveydenhuoltoon.

Vierailija
11/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lopeta sitten se polttaminen

Vierailija
12/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samanlainen vaikutelma lääkäreistä. Yleislääkärin työ varsinkin vaikuttaa olevan hyvin yksinkertaista hommaa. Jos osaa määrätä muutamaa eri lääkettä ja antaa viikon saikkua niille jotka vaikuttavat olevan oikeasti kipeänä niin siinäpä se työnkuva sitten on. Ihan turha lukea monta vuotta lääkiksessä. Jollain parin viikon työllistämiskurssilla voisi oppia tuon saman.

Mä oon miettinyt tätä, että kuinka monta kertaa mun pitää saman vaivan kanssa käydä ennenkuin mä saa oikeata apua.

Menin uniapneaan hakemaan apua. Kuvttelin, että kertakäynti riittää ja saan lähetteen keuhkopolille.

Kaikkiaan kävin viisi kertaa. Verikokeita, pissanäytteitä määräs joka kerta. Kerran ekg. Sitten vasta tuli lähete.

En usko, että kyse on osaamattomuudesta, vaan systeemistä. Poissulku systeemi, että jos tää oliskin joku edullisempi juttu. Jos vaikka menis ohi virtsakokeilla ja VTI lääkityksellä.

Ei mennyt. Seuraavalla kerralla sain nukahtamislääkkeet. Ei auttanut.

Selkeesti hyppyyttäminen on edullisempaa kuin uniapnea diagnoosi ja sen laitteen saanti jne.

Vierailija
13/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen kertaan sain itsekin kertoa, etten ole ikinä polttanut, paitsi sen kerran kun alkoi pyörryttää ja silmistä valui vesi solkenaan. 11v totesin, ei minulle.

Vierailija
14/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sokeriton tervapastilli suussa ennen lääkärille menoa ja lääkäri sanoi, ettei jalkani parane edes leikkauksella jos en lopeta tupakanpolttoa. Jäädyin täysin ihmettelemään kommenttia enkä tajunnut, että miksi hän sanoi minulle niin. Vasta jälkikäteen tuli mieleen, että hän luuli tervapastillin hajua tupakan hajuksi. Onneksi en pese tukkaani tervashampoolla!

Vierailija
15/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskennallisesti suomessa menee 9 litraa per nenä alkoholia 100% alkoholiksi muunnettuna. Kuitenkin tällä palstalla vain raivoraittiita. Se on kyllä hienoa se.

Vierailija
16/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tupakoivia lähipiirissä. Muutenkin kuljen aina vain pyykkipuhtaissa vaatteissa.

Menetin taas vähän uskoa julkiseen terveydenhuoltoon.

Oletko varma että tapasit lääkärin?

Monessa kunnassa joutuu ensin terveydenhoitajan vastaanotolle. Meillä he eivät nykyään edes kerro olevansa hoitajia, vaan käyttäytyvät kuin olisivat lääkäreitä. Jos siitä hoitajan huoneesta ei pääse lääkäriin, niin ei välttämättä edes saa tietää että tuli käytyä hoitajan vastaanotolla. Ei se mitenkään luottamusta herättävää ole.

Vielä muutama vuosi sitten hoitajat kertoivat olevansa hoitajia, mutta eivät enää.

Vierailija
17/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, perusohje tuntuvan olevan, että lopeta tupakointi, olipa kyse mistä tahansa.

Tupakoiva tuttavani kävi lääkärissä, kun pakarassa oli paise. Lääkäri alkoi saarnata tupakan vaaroista, johon kaverini vastasi, että joo joo, mutta voisitko nyt kuitenkin tehdä jotain sille kipeälle paiseelle.

Vierailija
18/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lääkäri väitti, että käytän alkoholia, kun maksa-arvot pomppasi kattoon. Lopulta syyksi paljastui masennuslääke.

Päihteitä en käytä uskonnollisten periaatteiden takia, en edes kofeiinia.

https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000002460059.html

Vierailija
19/66 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt tätä, että kuinka monta kertaa mun pitää saman vaivan kanssa käydä ennenkuin mä saa oikeata apua.

Menin uniapneaan hakemaan apua. Kuvttelin, että kertakäynti riittää ja saan lähetteen keuhkopolille.

Kaikkiaan kävin viisi kertaa. Verikokeita, pissanäytteitä määräs joka kerta. Kerran ekg. Sitten vasta tuli lähete.

En usko, että kyse on osaamattomuudesta, vaan systeemistä. Poissulku systeemi, että jos tää oliskin joku edullisempi juttu. Jos vaikka menis ohi virtsakokeilla ja VTI lääkityksellä.

Ei mennyt. Seuraavalla kerralla sain nukahtamislääkkeet. Ei auttanut.

Selkeesti hyppyyttäminen on edullisempaa kuin uniapnea diagnoosi ja sen laitteen saanti jne.

Tämä on jonojen ja resurssipulan todellinen syy. Ihmisiä juoksutetaan useita kertoja vastaanotolla, vaikka vaiva saataisiin usein hoidettua kerralla jos vaan viitsittäisiin vähän tutkia.

Itse ravasin TK:ssa 10 vuotta novelkipujen takia. Lääkärin mukaan se oli "tyypillinen nuorten naisten vaiva". Mitään tutkimuksia ei tehty. Aina vaan sanottiin, että syö buranaa ja tule 2 viikon kuluttua uudestaan jos ei helpota. 10 vuotta sitä buranarumbaa kesti. Satoja turhia käyntejä.

Lopulta sain työterveydestä (yksityiseltä) diagnoosin. Siihen tarvittiin 2 lääkärikäyntiä ja yhdet röntgenkuvat.

Diagnoosi oli nivelrikko. Syynä sille oli yliliikkuvat nivelet ja liian joustava kudostyyppi. Buranasta työterveyden lääkäri sanoi, että tilanteessani siitä on vain haittaa eikä sitä tulisi käyttää. Sain toisenlaisen kipulääkityksen ja ohjeet niveliä säästävään liikuntaan.

Aina alkaa naurattamaan kun THL:n edustaja määkäisee, että julkinen terveydenhuolto on tehokkaampi kuin yksityinen. Vähän epäilen että se väite on silkkaa sarkasmia ja se tyyppi vaan vitsailee.

Vierailija
20/66 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai vastasit juuri noin? Että et polta, etenkään nilkalla? 😂

Kyllä vastasin.

Lääkäri mulkas. Hänen aksenttinsa oli vahva venäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme