Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuoli ei ole hakemusasia !

Vierailija
18.01.2023 |

https://yle.fi/a/74-20013367

Sukupuoli perustuu biologiaan. Kyseessä ei ole hakemusasia, jonka voisi hakemuksella muuttaa.

Hakemuksella ei voi myöskään järkkäillä pituutta lisää tai karistaa ikävuosia tai kiloja.

Kommentit (2856)

Vierailija
341/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne voin naisena valittaa, kun en halua olla peniksen kanssa samoissa tiloissa?

Vauva palsta??

Ei ihan tavoita näitä päättäjiä täällä.

Vierailija
342/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen aamussa oli mies(??) jolla oli iso parta ja naisen ääni.

Siitä tuli varmasti iso pipi sieluun. Onneksi purit tämän kokemuksesi täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan se ja sama jos joku vaihtaa sukupuolensa hakemuksella, ei kiinnosta eikä vaikuta mun elämään mitenkään. Mä olen mies ja tulen sellaisena pysymäänkin vaikka tuo laki menisi läpi. En ymmärrä mikä haloo tässä nyt on

Vierailija
344/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi laki mahdollistaa puhtaat henkkarit vuoden välein, joten nyt on hyvä mahdollisuus tehdä tiliä! Siivoa maksuhäiriöt historiaan muuttamalla sukupuolta, perceile puhtailla tiedoilla, sitten taas vaihtamaan sukupuolta. Ikiliikkuja on keksitty!

Miten muuten toimi maksuhäiriöiden tai ulosoton kanssa?

Nyt olen Maija Meikäläinen, sosiaalitunnus 123467-N123.
Olen ulosotossa ja maksuhäiriömerkinnät.

Muutan itseni ilmoituksella Matti Teikäläiseksi, sosiaalitunnus 891011-M456.

Onko taas puhtaat luottotiedot ym?

Voin ottaa lainaa ja vippeja sekä osamaksulla jne. ja ulosotto ei saa minua kiinni?

Niihin rekistereihin päivitetään luonnollisestikin tuo uusi henkilötunnuksesi. Ei tämä eroa siitä kun vaikka ihmisen sukunimi muuttuu kun hän menee naimisiin. Sekin päivittyy sitten väestötietojärjestelmästä tarpeellisiin muihin rejistereihin.

Ei henkilötunnus muutu naimisiin mentäessä ta muuten nimeä muutettaessa. Sehän on nykyisin pysynyt koko ajan samana.

Silloinhan sen perusteella on helppo päivittää. Sehän oikeastaan onkin tärkein ihmisen "avain"

Mutta käsittääkseni nyt uudessa laissa kun sukupuoli ja ehkä nimikin vaihdetaan ilmoittamalla niin annetaan uusi henkilötunnuskin.

Vanha poistuu, käsittääkseni. Sitten jos taas uudelleen vaihtaa niin taas saa uuden henkilötunnuksen. Miten se uusi päivittyy kaikkiin tietoihin ja päivittyykö? En oikein usko, jää jotain päivittymättäkin.

Kun esimerkiksi luottotietoja kysytään ihmisen henkilötunnuksella niin jos antaa tämän uuden tunnuksen niin siinä ei välttämättä näy vanhat menetetyt luottotiedot.

Helpottaisi paljon vuokra-asunnon haussa yms.

Ja johtaisi väärinkäytöksiin. Moni pelkästään jenetettyjen luottotietojen vuoksi tekisi ilmoituksen ja saisi uuden henkilötunnuksen.

Ainakin kannattaisi yrittää. Ja monet varmaan yrittäisivätkin.

Ne, joille syystä tai toisesta uudesta henkilötunnuksesta olisi hyötyä.

Nämä kaikki mahdollisuudet tulisi tutkia etukäteen tarkkaan.

En ole lainkaan niin sinisilmäinen uuden lain suhteen kuin monet tuntuvat olevan. Pelkästään jo sivuvaikutusten vuoksi.

Ihminen on kekseliäs kun on tarvetta.

Ja myös niinpäin, että kun henkilötunnuksella ei löydy luottohistoriaa, niin vaihtaja on käytännössä luottotiedoton, vähän kuin vaikkapa ulkomailla pitkään asunut ei saa puhelinliittymää tai vakuutuksia ilman vakuusmaksuja. Toisaalta ihan oikein sellaiselle törpölle joka perustaa identiteettinsä henkilötunnukseen.

Vierailija
345/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nillehän rakennettiin gender free wc:tkin, miksi ei voitu hyödyntää samaa käytäntöä myös julkisissa intiimitiloissa? Nyt vaan pakotetaan kaikki naiset suihkuun muiden kikkelien sekaan.

Vierailija
346/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan se ja sama jos joku vaihtaa sukupuolensa hakemuksella, ei kiinnosta eikä vaikuta mun elämään mitenkään. Mä olen mies ja tulen sellaisena pysymäänkin vaikka tuo laki menisi läpi. En ymmärrä mikä haloo tässä nyt on

Ei se sua varmasti haittaa, kun et ole samanlaisessa uhka-asemassa kuin naiset on.

Vierailija
347/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne voin naisena valittaa, kun en halua olla peniksen kanssa samoissa tiloissa?

Onneksi tästä sentään saa uuden lain myötä helposti seksuaalirikoksen, siellähän on miehisten elinten esittely melko kivasti kriminalisoitu.

Vierailija
348/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Tanskassa siis nykyään raportoidaan esimerkiksi seksuaalinen hyväksikäyttö ihan vain hyväksikäyttönä ilman, että keskitetään miten suuri prosentti näistä on naisia ja miten suuri prosentti on miehiä (sama tekijöissä).

Eli yritetäänkö nyt jotenkin pyrkiä tilanteeseen, jossa ei enää nähdä miten naiset ovat tuossakin suurin uhriryhmä ja naiset ovat suurimmassa riskissä joutua uhriksi?

Vierailija
349/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sua varmasti haittaa, kun et ole samanlaisessa uhka-asemassa kuin naiset on.

No onhan miehet ja naiset käyneet sekasaunoissa aiemminkin ongelmitta

Vierailija
350/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti. Nyt tämä uudistus ajaa sen, että naisilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun joutua väkisin samoihin tiloihin näiden kanssa.

Vierailija
351/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että jotkut on ei tarkoita, ettäkö kaikki olisi.

Ja onhan niissä ollut ongelmia ja yksi syy miksi naiset harvoin edes menevät nykyään sekasaunoihin on, koska siellä kikkeleitä on ja kovia sellaisia, mitä naiset eivät tahdo nähdä.

Vierailija
352/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ei varmaan paljoo haittaa, jos teiän pukkariin tulee Rauli, ent. Raisa. Ei paljoo hetkauta varmastikaan. Minua naisena kyllä kiinnostaa, kun uimassakin aktiivisesti olen käynyt. En halua jatkossakaan nähdä kenenkään kullia naisten suihkutiloissa.

Vierailija
353/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi laki mahdollistaa puhtaat henkkarit vuoden välein, joten nyt on hyvä mahdollisuus tehdä tiliä! Siivoa maksuhäiriöt historiaan muuttamalla sukupuolta, perceile puhtailla tiedoilla, sitten taas vaihtamaan sukupuolta. Ikiliikkuja on keksitty!

Voin ottaa lainaa ja vippeja sekä osamaksulla jne. ja ulosotto ei saa minua kiinni?

Niihin rekistereihin päivitetään luonnollisestikin tuo uusi henkilötunnuksesi. Ei tämä eroa siitä kun vaikka ihmisen sukunimi muuttuu kun hän menee naimisiin. Sekin päivittyy sitten väestötietojärjestelmästä tarpeellisiin muihin rejistereihin.

Ei henkilötunnus muutu naimisiin mentäessä ta muuten nimeä muutettaessa. Sehän on nykyisin pysynyt koko ajan samana.

Silloinhan sen perusteella on helppo päivittää. Sehän oikeastaan onkin tärkein ihmisen "avain"

Mutta käsittääkseni nyt uudessa laissa kun sukupuoli ja ehkä nimikin vaihdetaan ilmoittamalla niin annetaan uusi henkilötunnuskin.

Vanha poistuu, käsittääkseni. Sitten jos taas uudelleen vaihtaa niin taas saa uuden henkilötunnuksen. Miten se uusi päivittyy kaikkiin tietoihin ja päivittyykö? En oikein usko, jää jotain päivittymättäkin.

Kun esimerkiksi luottotietoja kysytään ihmisen henkilötunnuksella niin jos antaa tämän uuden tunnuksen niin siinä ei välttämättä näy vanhat menetetyt luottotiedot.

Ja johtaisi väärinkäytöksiin. Moni pelkästään jenetettyjen luottotietojen vuoksi tekisi ilmoituksen ja saisi uuden henkilötunnuksen.

En ole lainkaan niin sinisilmäinen uuden lain suhteen kuin monet tuntuvat olevan. Pelkästään jo sivuvaikutusten vuoksi.

No ainakin ulosottoon päivittyy koska sinne päivittyvät automaattisesti kaikki ihmisen väestörekisterin muutokset mm. osoite jne.

Vierailija
354/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasian maissa salakuvaus on oikeasti iso todellinen ongelma ja se kohdistuu suurimmiten osin naisiin.

Salakuvaus on myös alkanut olemaan ongelma myös länsimaissa.

Ihmiset luulee, ettei salakuvaamiset tule nousemaan 10v sisällä tästä muutoksesta?

Pitihän maahanmuutonkin olla ilman mitään ongelmia ja auttaa yhteiskuntaa. Nyt Ruotissa ja Suomsesa ihan kaaottinen tilanne asian kanssa.

Vierailija
355/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan tämä hullutus loppuu. Miten vuonna 2023 voi tiede jäädä näin paljon ideologian alle.

Sukupuolia on kaksi. Piste. Asia määräytyy kromosomien mukaan, eikä siinä ole kahta sanaa. On olemassa  erilaisia häiriöitä, jotka hämärtävät sukupuoleen liitettäviä ulkoisia tekijöitä, kuten vaikkapa häiriö, joka estää soluja ottamasta vastaan testosteroinia jne. Useimmat näistä häiriöistä vaatii erilaisia lääkinnällisiä toimenpiteitä. Osa (kuten tuo testosteroinin vastaanotohäiriö) vaikuttaa seksuaaliseen suuntautumiseen. Ja sitten on olemassa näitä, joilla ei ole varsinaiseti mitään diagnosoitua lääketieteellistä häiriötä, mutta jotka kokevat olevansa väärää sukupuolta.

Silti asia on mustavalkoinen: jokaisella ihmisellä on joko kromosomit XX, tai XY (tai harvinaisessa häiriössä XYY) ja ilman yhtään Y-kromosomia on nainen ja jos sattuu (aiakin se yksi) X kromosomi olemaan, niin on mies.

Identiteetit voi sitten pitää ihan omana asianaan. Joku voi tuntea olevansa koira, jolla on intohimoja kissoja kohtaan ja toinen voi kokea olevansa yhdettätoista sukupuolta, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan. 

Siitä huolimatta, jokainen on tieteellisesti ja biologisesti joko mies, tai nainen, eikä lainsäädäntöä pidä alkaa tekemään identiteetin pohjalta. Se on täysin loputon suo, koska tosiaan näitä identiteettejä voi olla ja onkin ihan yhtä monta kuin on ihmisiä. jopa enemmän, kun jollain on vielä jakautunut persoonallisuus.

Nämä identiteettihäiriöt ovat traagisia sinänsä ja niissä pitää pyrkiä auttamaan mahdollisimman paljon, mutta edelleenkään lainsäädännössä ei voi mennä siihen, että jokaine voi määritellä itse ominaisuuden, joka on todellisuudessa yksiselitteinen biologinen asia.

Vierailija
356/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran paljon tätäkin lakia on valmisteltu että kyllä nämä asiat on ihan varmasti otettu huomioon. Juuri sen takaihan nämä käyvät läpi monet valiokunnat ja lausuntokierrokset että kaikki eri puolet arvioidaan.

Vierailija
357/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua ei varmaan paljoo haittaa, jos teiän pukkariin tulee Rauli, ent. Raisa. Ei paljoo hetkauta varmastikaan. Minua naisena kyllä kiinnostaa, kun uimassakin aktiivisesti olen käynyt. En halua jatkossakaan nähdä kenenkään kullia naisten suihkutiloissa.

Älä tuijota sitä kullia. Eiväthän miehetkään saa naisia tuijottaa.

Vierailija
358/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan tämä hullutus loppuu. Miten vuonna 2023 voi tiede jäädä näin paljon ideologian alle.

Sukupuolia on kaksi. Piste. Asia määräytyy kromosomien mukaan, eikä siinä ole kahta sanaa. On olemassa  erilaisia häiriöitä, jotka hämärtävät sukupuoleen liitettäviä ulkoisia tekijöitä, kuten vaikkapa häiriö, joka estää soluja ottamasta vastaan testosteroinia jne. Useimmat näistä häiriöistä vaatii erilaisia lääkinnällisiä toimenpiteitä. Osa (kuten tuo testosteroinin vastaanotohäiriö) vaikuttaa seksuaaliseen suuntautumiseen. Ja sitten on olemassa näitä, joilla ei ole varsinaiseti mitään diagnosoitua lääketieteellistä häiriötä, mutta jotka kokevat olevansa väärää sukupuolta.

Silti asia on mustavalkoinen: jokaisella ihmisellä on joko kromosomit XX, tai XY (tai harvinaisessa häiriössä XYY) ja ilman yhtään Y-kromosomia on nainen ja jos sattuu (aiakin se yksi) X kromosomi olemaan, niin on mies.

Identiteetit voi sitten pitää ihan omana asianaan. Joku voi tuntea olevansa koira, jolla on intohimoja kissoja kohtaan ja toinen voi kokea olevansa yhdettätoista sukupuolta, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan. 

Siitä huolimatta, jokainen on tieteellisesti ja biologisesti joko mies, tai nainen, eikä lainsäädäntöä pidä alkaa tekemään identiteetin pohjalta. Se on täysin loputon suo, koska tosiaan näitä identiteettejä voi olla ja onkin ihan yhtä monta kuin on ihmisiä. jopa enemmän, kun jollain on vielä jakautunut persoonallisuus.

Nämä identiteettihäiriöt ovat traagisia sinänsä ja niissä pitää pyrkiä auttamaan mahdollisimman paljon, mutta edelleenkään lainsäädännössä ei voi mennä siihen, että jokaine voi määritellä itse ominaisuuden, joka on todellisuudessa yksiselitteinen biologinen asia.

Miten voi olla niin vaikeaa tajuta että biologinen sukupuoli ja juridinen sukupuoli ovat kaksi eri asiaa? Biologinen sukupuoli on biologiaa mutta juridinen sukupuoli taas hallinnollinen asia.

Vierailija
359/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä muuten lähde enää minun tyttäretkään yksin uimaan. Pitää olla mukana valvomassa, ettei kukaan perverssi ole juuri vaihtanut yhdellä klikkauksella sukupuoltaan ja päässy tirkistelemään paikanpäälle.

Vierailija
360/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tuijota sitä kullia. Eiväthän miehetkään saa naisia tuijottaa.

Ne kullit ei sinne kuulu. Siks on miesten sekä naistenpuoli erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän