Huonoissa suhteissa pitkään olleet: mitä hälytysmerkkejä et huomioinut jo alkuvaiheissa?
Huonoissa suhteissa pitkään olleet: mitä hälytysmerkkejä et huomioinut jo alkuvaiheissa? Mitä kaikkea painoit villaisella ihastuneena?
Kommentit (1341)
Pihtaamista. Luulin et ajan myötä tilanne paranisi, mutta ei. Naisena kun tietysti syyllistin itseäni, olisi pitänyt olla laihempi ja ties mitä.
Nykyisen kanssa ei moista ongelmaa todellakaan vaikka oon väsynyt ja plösähtänyt perheenäiti, joten todellaki vaihtamalla parani.
Vierailija kirjoitti:
Näin kaikki hälytysmerkit ja olin vielä täysin järjissäni alussa. Sitten lakkasin kuuntelemasta intuitotani ja annoin mahdollisuuden. Kannattiko? No ei helvetissä, en olisi koskaan uskonut millaiseksi elämäni voi hajota yhden ihmisen vuoksi. Pahinta on, että välitän hänestä yhä tai toisin sanoen, hän elää päässäni koko ajan.
Kuulostaa tutulta! Kaikki hälytysmerkit tuli kuitattua typeryyksillä "taidan olla liian epäluuloinen", "parisuhteessa pitää opetella sietämään toista", "eihän tämä ole mikään riidan arvoinen iso asia" jne. - ja säälittävimpänä ehkä pohjalla "jos tämä ei onnistu, niin jään yksin". Lopulta sitä myös syyllistyi järkevien selitysten kyhäämiseen - "ollaan molemmat fiksuja, sivistyneitä, koulutettuja, uraputkessa jne. - joten me ollaan hyvä pari".
Minua ei eksä sentään enää kiusaa - kuoli jo vuosia sitten viinan ja rauhoittavien sekakäyttöön - aikapian sen jälkeen kun oli menettänyt työpaikkansa.
Olisi pitänyt juosta karkuun siinä vaiheessa, kun alkoi arvostelu.
- muista pahan puhuminen, erityisesti existä
- ei ole koskaan väärässä vaan vika löytyy aina muiden sanomisista/tekemisistä
- kiukuttelee vanhemmilleen tai näennäisesti vähäpätöisistä asioista
- vähättelevä puhetyyli muista ihmistä. Muiden jatkuva arvostelu
- ei huomioi, "saa olla kokoajan varpaillaan" -fiilis. Tunne siitä että sinun tulee varoa sanomisiasi ja joustaa lähes aina
- Tunne siitä ettet voi olla täysin oma itsesi
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen ylistäminen, olet niin ihana, että haluan olla vai sinun kanssasi, älä siis tapaa ystäviä, älä ota sitä kesätyöpaikkaa, siellä joutuu olemaan viikonloppuisinkin ei voida olla yhdessä, hae päivätyötä, löytyihän sitä todella vaikean työmatkan takaa. Tätä jatkui, teet niin hyvää ruokaa, voitko tehdä.
Pitkään meni ennenkuin tajusin.
Heh - siinä vaiheessa kun "kehut" alkoivat olemaan luokkaa "kun sä olet niiiiin hyvä pesemään tiskiallasta/jynssäämään vessanpyttyä", niin oli tuntunut jo tovin siltä, että jotakuta koitetaan koijata oikein huolella.
Jossain vaiheessa harkitsin AMK-opettajaksi hakeutumista - en ollut ihan varma olisiko siinä mitään järkeä, mutta siinä vaiheesa, kun eksä kuuli asiasta ja innoistu tyyliin "sittenhän me voidaan asua koko kesä mökillä ja mä käyn sieltä töissä", asia oli sinetöity - eli ei ikimaalimassa - niin hyvin olin jo tullut eristetyksi muusta maailmasta, että 3 kk eristyksissä mökillä olisi taatusti jothtanut psykoosiin.
Huonoissa suhteissa voi olla monia hälytysmerkkejä, jotka voivat olla havaittavissa jo alkuvaiheissa. On tärkeää kiinnittää huomiota näihin merkkeihin ja ottaa ne vakavasti. Tässä on joitakin yleisiä hälytysmerkkejä, joita et ehkä ole huomioinut alkuvaiheissa pitkäkestoisessa suhteessa:
Tietysti, tässä on tiivistetty kymmenen hälytysmerkkiä, jotka voivat olla huonoissa suhteissa, ja joita ei välttämättä huomioitu alkuvaiheissa:
Kommunikaatio-ongelmat: Vaikeudet avoimessa ja kunnioittavassa kommunikaatiossa voivat aiheuttaa pitkäaikaisia ongelmia suhteessa.
Kontrollin merkit: Kontrollointi tai vapauksien rajoittaminen voi kehittyä ongelmalliseksi manipulaatioksi tai väkivallaksi.
Puutteellinen kunnioitus: Kunnioituksen puute voi vaikuttaa itsetuntoon ja vahingoittaa suhteen perustaa.
Yhteisten arvojen puute: Merkittävät erot perusarvoissa voivat aiheuttaa jatkuvia konflikteja.
Toistuvat pettymykset: Lupauksien pitämättä jättäminen tai luottamuksen pettäminen voi horjuttaa suhteen perustaa.
Jatkuva stressi tai ahdistus: Pysyvä stressi tai ahdistus suhteessa voi olla merkki epäterveellisestä tilanteesta.
Tunteiden tukahduttaminen: Jos tunteita ei voi ilmaista avoimesti tai ne tukahdutetaan, se voi johtaa pitkäaikaisiin ongelmiin.
Väärät odotukset: Epärealistiset odotukset kumppanille voivat aiheuttaa pettymyksiä ja konflikteja.
Tasapainon puute: Suhteen pitäisi olla vastavuoroista. Jos toinen osapuoli vie enemmän kuin antaa tai päinvastoin, se voi aiheuttaa epätasapainoa.
Itseinho tai muiden hylkäämisen pelko: Jos suhde aiheuttaa itsensä vihaamista tai pelkoa hylätyksi tulemisesta, se voi olla merkki epäterveellisestä dynamiikasta.
Näiden merkkien tunnistaminen varhaisessa vaiheessa voi auttaa tekemään parempia päätöksiä suhteen suhteen, kuten keskustelemalla avoimesti kumppanin kanssa, harkitsemalla ammattiapua tai tarvittaessa päättämällä suhde, jos se ei ole terve.
Vierailija kirjoitti:
Se, että hän muutti niin pian kotiini kun sai lähdöt pienestä, likaisesta kämpästään.
Silloin oltiin nuoria, parikymppisiä. Olin sinkkuäiti.
Seksi hänen kanssaan oli upeaa- ja nyt, 24 vuoden jälkeen, milloin olen ollut kuin äiti hänelle, en jaksa enää tuota mieslasta.
Heti kun yhteiset lapsemme tulevat täysi-ikään ja muuttavat, lähden pois.
Enää 3 vuotta ja olen vapaa.
N45
Näin käy useasti kun ajattelee perseellään.
väheksyvä kohtelu toisilla treffeillä, epämääräisestä nettichattailusta kiinni jääminen tosi suhteen alussa = lopputulos mä olin kauhea, hän siis chattaili, mykkäkoulut etc..näin jälkeenpäin ajateltuna sitä oli todella naiivi 19v..mutta joo, olipahan oppitunti...
Taloudellinen kiristäminen; jos et nyt osta yhteistä asuntoa puoliksi niin tämä suhde päättyy tähän. Oltiin oltu vuosi yhdessä eikä mulla ollut vielä vakituista työtäkään. Vasta jälkeenpäin tajusin että mikä ansa se mulle olikaan, kun en voinut ottaa enää etäisyyttä yhtään. Olin kuitenkin niin rakastunut että sivuutin järjen pienen äänen ja yhteinen koti ostettiin. No ihan ok se meni, naimisiin mentiin mutta monta hälymerkkiä sivuutin samalla. Ei olis pitänyt.
Se että jättää kesken asian mikä piti olla tärkeä, luovuttaa kun tulee liikaa haasteita. Tähän liittyen myös hermostuminen jos joku mitätönkin asia ei heti onnistunut. Hermoheikko raivopäähän sieltä sitten paljastuikin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just toi huumorintajuttomuus, sitten teki monesti niin et kutsui 8 km päähän yökylään sitten illan aikana "en mä nyt jaksa seuraa", sitten ihmettelin et hei mun piti jäädä yöksi, no en mä nyt jaksa,sit heitti mut kamoineen autolla lähimmälle bussipysäkille ja viimeinen bussi saattoi lähteä vasta about 1,5 päästä ja tää yks sankari vaan kurvas pois,siinäpä talvella 25-30 asteen pakkasessa kärvistelin ja itkien väsymyksestä ja koetin maanitella poikaystävää ottamaan nyt yöksi ei vastannut joko puhelimeen tai sitten laittoi viestiä et muka loukkaantui jostain asiasta ( en ollut illan aikana tietääkseni sanonut mitään loukkaavaa) kaikki asiat pyöri hänen ympärillään. Teki monesti tälläiset temput,olin kiltti nössö joka poti huonoa omaatuntoa turhaan:(
Eikä ollut yllätys 2 vuoden seurustelun jälkeen et jäi kiinni panosuhteista muihin naisiin,kävi strippi klubeilla...ehdottel
Ihan hirveätä tollane ekana halutaan/luvataan yöksi tms ja sitten - en nyt jaksakaan seuraa ja sitten toisen laittaminen ulos vaikka paukkupakkaseen ja ei välttämättä kyytiä kotiin. Ei oo tervettä menoa tollainen.
Se että saatiin yhdestä melko isosta asiasta riita aikaiseksi jo suhteen alkuaikoina.
Entisessä vaimossa - tai jälkeenpäin ajatellen käytännössä kumallisessa eksä-anoppi-chimerassa - oli kyllä varotusmerkkejä alusta alkaen, mutta umpi-ihastuneena ja jo varsin epätoivoisena "30-vee, sinkku ja kaikki kaverit jo naimisissa" nörttinä ne kummasti painoi sivuun.
Ensimmäisinä olivat varmaan kaikenlaiset selittelyt "mulla on niin vilkas pintaverenkierto, että naama punoittaa ja kädet ovat kuumat" sekä asioiden muistaminen eritavalla - joissain tapauksissa saatoin kyllä epäillä itseäni, mutta olin kyllä aika varma, että muistin ensitapaamisemme aivan oikein. En kuitenkaan näistä välittänyt. Eksä väitti myös olevansa aivan erinomainen ruuanlaittaja ja armoitettu kulinaristi, mutta olin kyllä vähän erimieltä - ei tämäkään haitannut, koska yhdessähän me voitaisiin (mukamas) oppia enemmän.
Jossain vaiheessa vietettiin eksän kanssa vappua ihan kahdestaan eksän luona haalarit päällä jne. Oli kuitenkin jäänyt sopimatta mitä kukin hankkisi ja niinpä meillä oli 2x3=6 pulloa kuohuviiniä. Kaikkea ei olisi tietysti tarvinnut kerralla juoda, mutta juotiin kuitenkin - ja aivan tasatahtiin. Muistan vain ihmetelleeni, miten sen kokoinen nainen voi vetää yhdeltä istumalta moisen määrä ja miten minä vaikutin olevan meistä kahdesta enemmän humalassa.
Lopulta tuli ensimmäinen merkittävä riita - olin tullut suoraan töistä yökyläilemään arki-iltana ja ennen nukkumaan menoa kiehnätessämme eksä kysyi, että mitä oikein haluan - sanoin suoraan haluavani kihloihin ja että muutettaisiin yhteen. Tästä seurasi joku aivan käsittämätön raivokohtaus ja tunsin itseni niin loukatuksi, että fillaroin keskellä yötä (spandekseissa) jäätävässä sateessa 20 km kotiin.
Tämän jälkeen lähdin pian viikon työmatkalle eikä yhteyttä millään tapaa pidetty. Kun palasin takaisin, niin tuleva eksä otti yhteyttä ja kertoi, että oli käynyt äitinsä kanssa katsomassa meille asuntoja ja että äippä laittaisi myös rahaa likoon, että saataisiin kunnon asunto. Tässä vaiheessa olisi viimeistään pitänyt juosta, mutta hetken kognitiivisen dissonanssin jälkeen oli tietysti innoissani - kaikkihan mitä toivoin toteutuu ja vielä komeammin kuin uskalsin odottaa.
No, asunto hankittiin ja anoppi teetti sinne remontin, joka tietysti viivästyi. Tämän vuoksi jäin itse tavallaankin asunnottomaksi pariksi viikoksi eikä muu auttanut kuin muuttaa tulevan eksän töölöläiskaksioon. Tästä jäi mieleen sellainen, että eksä oli esitellyt astianpesukoneensa kertoen, ettei käytä sitä varsinaiseen tarkoitukseen vaan ainoastaan tyhjien pullojen varastointiin. Kun oli muuttanut eksän nurkkiin ja minulla sattui olemaan muuttoa varten säästettyä lomaa, niin eksä pyysi (käski), että kun olet täällä, niin vie palautuspullot Alkoon - kun kävin tuumasta toimeen, niin astianpesukonetta pulloista tyhjentäessä tuli mieleen, että olisin nähnyt sen vain pari viikkoa aiemmin täysin tyhjänä - ja nyt pulloja tulee pari-kolme kassillista?
No, lopulta homma alkoi käärityä auki, kun yhteenmuuton jälkeen mentiin naimisiin - joka johti käytöksen muuttumiseen siinä mielessä, että kaikki miellytämisen halu katosi täysin. Oikeastaan vihkiäiset aloittivat suomujen putoamisen silmiltä - ensin anoppi (kännissä kuin käki) kehui, että miten hyvä oli kun me löydettiin sut Mauno (nimi muutettu) ja seuraavana aamuna tuore vaimo kertoi miten oli istunut aamuyön tunteina yksin sohvalla ja ollut onnellinen siitä, että on naimisissa.
Äiti ja tytär olivat siis molemmat kovasti tyydytettyjä siitä, että olivat löytäneet jonkun lahnuksen täyttämään sosiaalisen normiston puutteen. Mitä tästä sitten jatkossa seurasi onkin toinen tarina - voitanee paljastaa sen verran, että kaksikon molemmat jäsenet olivat sekakäyttäjiä, manipuloivia narsisteja ja patologisia valehtelijoita.
Vaimon aggressiot auton ratissa. Olikin sitten aika iso punainen lippu, mutta en tuolloin tajunnut.
Mikä teitä naisia vaivaa, kun olette vuosiakin yhdessä tuollaisten sekopäämiesten kanssa?!
Vastapuolen kyvyttömyys lopettaa riitelyä. Naurettavien pikkuasioiden kinaa piti jatkaa koko yö ja ottaa aina vain uudelleen esille. Mutta kyllä kurjakin suhde jotain turvaa antaa ja päihittää totaalisen yksinäisyyden.
Liian hurmaava käytös, kulissit kunnossa , johtajan asema, komeus ja liian hyvää ollakseen totta fiilis. Siinä ainekset josta selvisi että mies on valehteleva ja pettävä narsisti. Kaikki narsistin ominaisuuspiirteet tuli liian myöhään minulle selviksi. Loppu oli katastrofi.
Täällä myös pitkä ketju samasta aiheesta : Myrkyllisen suhteen alun punaiset liput.
Itsekeskeisyyttä, välinpitämättömyyttä minun asioitani kohtaan.
Jauhoi jatkuvasti ystävistään ja jopa eksästään vaikka kuinka monesti pyysin ettemme puhuisi edellisistä kumppaneista, ja minun puhuessani omista asiostani pyöritteli silmiään, tai joskus jopa haukotteli teatraalisen liioitellusti.
Kiinnostuispa mustakin impulsiiviset ja herkät miehet. Musta tykkää vaan täysjärkiset mut hankalaa ku en oo ite sellane :DD