Huonoissa suhteissa pitkään olleet: mitä hälytysmerkkejä et huomioinut jo alkuvaiheissa?
Huonoissa suhteissa pitkään olleet: mitä hälytysmerkkejä et huomioinut jo alkuvaiheissa? Mitä kaikkea painoit villaisella ihastuneena?
Kommentit (1443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi.
Niitä palstalaiset kumppaneissa riittää. Itse olen elämäni aikana tavannut vain pari narsistia.
Ja minä vain pari alkoholistia, mutta käsittääkseni Suomi on niitä pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi.
Niitä palstalaiset kumppaneissa riittää. Itse olen elämäni aikana tavannut vain pari narsistia.
Niin. Mitä sitten?
Niin, sitä sitten, että siihen nähden, moniko ihminen on narsisti, on niitä palstalaisten kumppaneiksi sattunut melko paljon.
Läheisyyden puute, loppui siinä yhteenmuuton aikoihin eli vuoden kohdalla. Tämä oli eka seurustelusuhteeni niin en ihan ymmärtänyt omia tarpeitani, tunsin oloni vaan yksinäiseksi ja oudosti surulliseksi. Ensimmäinen vuosi meni varmaan alkuhuumassa ja niin läheisyyttä kuin seksiäkin oli paljon. Myöhemmin opin/kuulin että heillä ei lapsuudessa juuri kosketettu ja sitä varmaan vaikea oppia myöhemmin. Itselle tämä teki sen että sinällään hyvä suhde muuttuu enemmän ystävyydeksi.
Erittäin vahvat defenssit riidellessä, kuuli minun sanomani aina syytöksinä ja hyökkäyksenä itseään vastaan ja muuten lempeä mies kilahti täysin ja karjui mulle suoraa huutoa.
Passiivis-aggressiivisuus; kaikki oli ns hyvin noin kuukauden kaksi ja elämä soljui kunnes pienestä sanailusta (ei todellakaan riita vaan aivan joku pieni juttu) paisui todella iso riita hetkessä ja hän alkoi luetella missä kaikessa olen tehnyt väärin ja miten huono ihminen olen. Sitten kun oli saanut kaiken ulos, oli taas oikein kivaa ja mukavaa pari kuukautta. Nämä riidat lisäksi 100% aina minun vika.
Olimme yhdessä 25 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi.
Niin. Mitä sitten?
Niin, sitä sitten, että siihen nähden, moniko ihminen on narsisti, on niitä palstalaisten kumppaneiksi sattunut melko paljon.
Todellinen esiintyvyys on useiden tieteellisten tutkimusten mukaan isompi kuin 1 prosentti. Tämä on yleisesti tiedossa mutta sitten on niitä jotka haluavat vähätellä tätä. Mikähän syy siihen on?
Aloin lukion lopulla, seurustella, mies oli huolehtivainen ja kunnollinen. Mutta olikin kaikkea muuta. Mustasukkainen, kahlitseva, kyttäävä valehtelija ja lopulta myöskin pettävä. Elämäni alkoi käydä mahdottomaksi, oli jo vaikea köydä töissäkin. Onneksi pääsin Kelan kuntoutukseen jossa oli mahdollisuus pysähtyä rauhassa miettimään. Kyllä, ero tuli ja vein sen läpi kuolemankin uhalla. Miehellä oli paranoidinen skitsofrenia. Hän oli siis vainoharhainen. Hän ei suvainnut ystäviäni, sukulaisiani, ne kaikki olivat hänelle uhkaavia. Jos alat seurustella niin testaa esim. ystäviesi seurassa kuinka hän käyttäytyy. Nyt olen onnellinen, minulla on rinnallani mies jonka kanssa kaikki on selvää eikä tarvitse miettiä että milloin räjähtää seuraavan kerran!
Vierailija kirjoitti:
Puhui seuraavana päivänä yhteenmuutosta. Nyt on kusessa kuulemma, olisi tarvinnut siis minua vain puolittamaan laskuja.
Ei osannut puhua/jutella juuri mistään.
Perui tapaamisia ja sitten pyysi käymään 100 km päässä vaikka tiesi että lapseni on minulla. En todellakaan hanki lapsenvahtia hetken mielijohteen takia.
Perjantaina ehdotti että hän tulee lauantaina 17 maissa. 16 aikaan sanoi ettei pääse mitenkään. Näin kävi monesti.
Ex-naisystävän tavaroita yhä kotonaan ja kehui että heillä oli on-Off-suhde eli se sairas paskiainen tykkää tapella.
Ihan helvetin sairas mies! Hävettää miten alas olin vajonnut. Puoli vuotta riitti ja hullu on estetty.
Mikähän mahtoi olla sinun syysi lähteä tuollaisen matkaan jos ei osaa puhua/jutella juuri mistään? Ulkonäkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muutut naisen mieleiseksi, hän jättää koska jokin kipinä puuttuu.
Jos et muutu naisen mieleiseksi jättää siltikin joten turha muuttua.
Tämä on maailman laki koskien miesoletettuja.On olemassa myös se kultainen keskitie, jossa ihminen ei luovu omasta persoonastaan toisen tähden, mutta ei myöskään teeskentele, ettei toinen ole ihminenkään jonka toiveista ei siis tarvitse piitata lainkaan. Mutta jatka sinä vain ääripääelämääsi jos ei kerran normaali elämä mahdu käsityskykyysi. Kuluu se aika noinkin.
Naisten normaali elämä on hiuksenhienoa taiteilua miehelle, jossa pienikin ele tai sana voivat laukaista naisessa hysteerisen itkukohtauksen. Ja lähtökohtana kaikki on aina miehen vika.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka monta suhdetta sulla on ollut, ja onko sinulla ollut siis lähes kaikissa suhteissasi tällaista? Että sinusta tuntuu, että nainen irrationaaisesti alkaa vaan itkeä jostain ihan normaalista asiasta tai hänelle sanomastasi?
Jos näin todella on ollut, niin kyllähän se mitä todennäköisimmin kertoo juurikin siitä, että sulla on jotain ongelmia perustavanlaatuisesti ymmärtää, mikä on loukkaavaa ja mikä ei. Olet jostain syystä sokea omalle ikävälle käytöksellesi. Kannattaisiko mennä ehkäpä terapiaan selvittämään tätä kaavaa, jos oivaltaisit missä se ongema on ja ehkäpä siten suhteesi voisivat toimia tulevaisuudessa myös paremmin? Normaalia tuo ei joka tapauksessa ole, eikä tuollaista ole hyvässä suhteessa.
Jos taas olet nuori ja sinulla vähän kokemusta naisista ja on tyyliin yksi seurustelusuhde naisen kanssa, jonka kanssa on tällaista, niin on pieni mahdollisuus, että sillä naisella on jokin pehempi ongelma itsensä kanssa. Jos naista kohtelee normaalilla huomioivuudella, kuten läheisiä ihmisiä kohdellaan, niin silloin tuollainen ei ole tietenkään normaalia.
Siitä päätellen, kuinka yleistät tämän koskemaan samantien kaikkia naisia, niin todennäköisesti kyse on kuitenkin tuosta ensimmäisestä vaihtoehdosta. Että pitäisi tarkastella etupäässä niitä omia käytösmalleja nyt kuitenkin. Sen voin varmaksi kertoa, että normaalia kuvaamasi ei ole millään tavalla kuitenkaan, eikä kuvasta yleisiä käyttäytymismalleja.
Kuunteletko rauhassa, kun sinulle kerrotaan, mikä on esim. itkun syy? Ehkä kannattaisi, voi hyvinkin olla, että kuulet siinä totuuden. Ei kukaan huvikseen itke.
Itku on myös manipulointikeino. Kokevatko kirjoittajan naisystävät, etteivät tule kuulluksi muuten?
Se että tunnet olosi kurjaksi kun joku itkee ei johdu siitä että sinua manipuloidaan, vaan siitä että aivosi peilisolut toimivat kuten pitääkin.
Sitä ei ole vielä kukaan osannut selittää miksi erityisesti miehillä tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää manipuloinnin ja myötäelämisen eroa.
Itku voi silti olla myös manipulointikeino. Mieheni ex-vaimo harrasti tätä. Jäi sitten kerran onneksi kiinni siitä, että itki asiaa, jota ei ollut tapahtunut. Oli mustaa valkoisella tästä. Mies heräsi huomaamaan, että häntä on manipuloitu näin jo pitkään.
Juuri näin. Eräälle miehelle alkoi aueta vuosien manipulointi kun teki eroa naisesta. Nainen meni aivan tolaltaan ja työkyvyttömäksi. Illat kului pimeässä makuuhuoneessa itkien ja valitellen fyysiseksi äityneitä shokkioireita kuten oksentelua ja mystisiä särkyjä. Eräänä päivänä mies päätti tavoistaan poiketen käydä kotona lounaalla. Avoimesta ikkunasta kuului ulos asti iloista rupattelua ja naurua. Kun mies oli avannut ulko-oven, oli tämä nainen nopeasti lopettanut puhelunsa ja alkanut jälleen äänekkäästi nyyhkiä. Yö oli kuulemma ollut täysin uneton ja aamu mennyt kuin sumussa kun tuli lääkkeitäkin otettua vähän liikaa tähän erokipuun...
Aivan hirveä käärme naiseksi, mies syyllisyydestään tarvitsi eron päätteeksi ammattiapua
Oli kiinnostunut vain omista asioistaan, lähinnä tavaroista.
Kotiin liittyvät rutiinihommat jäivät hoitamatta tai viivästyivät päiviä, viikkoja, kuukausia.. Eli puoliso muistutti sohvatyynyä (puhumaton ja passiivinen), ellei sitten ollut kyse niistä hänen omista tavaroista ja harrastuksista.
Ei lohduttanut sanoin eikä elein, jos minulla oli surua tai kipuja.
Lähtökuopassa tässä ollaan, mitta on tullut täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Huonot perhesuhteet. Mies ei ollut tekemisissä sen enempää vanhempiensa kuin sisarustensa kanssa.
Joskus se voi olla jopa hyvä merkki. Jos miehen perhe on myrkyllinen, niin parempi että on ottanut etäisyyttä tai katkaissut välit. Itse olen tehnyt niin suojellakseni omaa perhettäni. Kertoo mielestäni rohkeudesta ja vastuuntunnosta. Terveisin narsistivanhemman musta lammas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot perhesuhteet. Mies ei ollut tekemisissä sen enempää vanhempiensa kuin sisarustensa kanssa.
Joskus se voi olla jopa hyvä merkki. Jos miehen perhe on myrkyllinen, niin parempi että on ottanut etäisyyttä tai katkaissut välit. Itse olen tehnyt niin suojellakseni omaa perhettäni. Kertoo mielestäni rohkeudesta ja vastuuntunnosta. Terveisin narsistivanhemman musta lammas.
Joskus myös perhe katkaisee välit narsistisia piirteitä, epävakautta ja vastuuttomuutta osoittaneeseen mieheen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi.
Niin. Mitä sitten?
Niillä sattuu olemaan paljon kumppaneita, koska uhrien sietokyky on rajallinen. Eikä ketään kiinnosta jutut niistä normaaleista eksistä, narsisti sen sijaan on väkivaltainen sairas henkilö, joka tuhoaa kohteensa terveyttä ja ainakin itse haluan avata tiedostamattomien uhrien silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus myös perhe katkaisee välit narsistisia piirteitä, epävakautta ja vastuuttomuutta osoittaneeseen mieheen
Joskus myös narsisti itse katkaisee välit terveisiin perheenjäseniin ja syyttömät uhrit joutuvat epäilyttäviksi. Minua on syyllistetty siitä, etten yritä korjata välejä minut hylänneen narsistivanhemman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut tismalleen saman edellisen kirjoittaneen kanssa.
Hiljainen narsisti toimii näin. Alussa love-bombing käänteisenä, passiivinen itseriittoisuus, huomionhakuisuus omiin puutteisiin ja kurjiin muistoihin vedoten, jatkuva syyllisen etsiminen ja syyllistetyksi heittäytyminen, toisen tunteiden latistaminen, hämmentäminen, vitkuttelu, toisen sivuuttaminen mielivaltaisesti milloin sattuu, yhtäkkinen vetäytyminen, kaikki nämä löytyy tuosta pitkästä viestistä. Suomalaisilla miehillä tuntuu olevan todella paljon tätä.
https://www.verywellmind.com/understanding-the-covert-narcissist-4584587
Tämä kirjoitus varoitusmerkeistä koski kuitenkin naista. Uhriutuvia narsisteja on enemmän naisissa. Mies ei aluksi huomaa asiassa ongelmaa koska yleinen käsitys on että mies auttaa, tukee ja hoivaa hauraampaa naista. Suhteen edetessä hiipien kahlitsevampaan suuntaan ei huomaa, ettei kyse ole mistään hauraudesta, vaan puhtaasta laskelmoinnista. Toisaalta ex oli pienestä saakka oppinut siihen, että häntä kohdellaan toisenlaisesti kuin muita hänen lapsuuden traumansa vuoksi. Trauman ja "herkkyyden" esiin tuominen uusissa ihmissuhteissa heti, luo heti suhteeseen sellaisen asetelman, jossa hän tuntee olonsa mukavaksi. Vallasta tässäkin on pohjimmiltaan kyse, empatiaa herättävällä tarinalla pääsee heti kuskin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi.
Niin. Mitä sitten?
Niillä sattuu olemaan paljon kumppaneita, koska uhrien sietokyky on rajallinen. Eikä ketään kiinnosta jutut niistä normaaleista eksistä, narsisti sen sijaan on väkivaltainen sairas henkilö, joka tuhoaa kohteensa terveyttä ja ainakin itse haluan avata tiedostamattomien uhrien silmiä.
B klusterin muidenkin häiriöiden kuten epävakaiden ja huomiohakuisten käytös sisältää usein samoja piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi.
Niin. Mitä sitten?
Eipä ole tullut mieleen kirjoittaa "puolisoni ei sitten ole narsisti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi.
Niin. Mitä sitten?
B klusterin muidenkin häiriöiden kuten epävakaiden ja huomiohakuisten käytös sisältää usein samoja piirteitä.
Todella karkealla jaottelulla narsismi on miesten ongelma ja epävakaus ja huomionhakuisuus on naisten ongelma. Nainen siis törmään todennäköisemmin heterosuhteessa narsistiin ja mies muihin b-klusterin piirteisiin ja kasvavassa määrin myös narsismiin.
Unohtakaa sellaiset ukot, jotka ei tule millään teän vanhemmille kylään, ei niistä tule olemaan mihinkään. Nössöjä ovat ja jotain ongelmia peittelävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi.
Niin. Mitä sitten?
Todella karkealla jaottelulla narsismi on miesten ongelma ja epävakaus ja huomionhakuisuus on naisten ongelma. Nainen siis törmään todennäköisemmin heterosuhteessa narsistiin ja mies muihin b-klusterin piirteisiin ja kasvavassa määrin myös narsismiin.
On aina merkki jostakin jos tästä aiheesta keskustelua halutaan hyssytellä ja rajoittaa. Hyssyttelijällä on joku syy tähän mikä ei välttämättä kestä päivänvaloa.
Katsellaan muita, Tinderiä ei poisteta yms. Raivokohtaukset. Harhaisuus. Merkityksettömistä asioista valehtelu (merkki siitä että valetta on lopulta paljon). Huonot välit useisiin henkilöihin. Oma erinomaisuus. Epämääräiset menot. Huono huumorintaju. Ylistävä puhe existä.
Perustaidot hukassa monilla. Pitää osata pyytää, mutta myös antaa anteeksi. Kiitos ja ole hyvä myös. Ei saa puhua toisen päälle. Pitää kyetä vastaanottamaan palautetta. Toista pitää kyetä kunnioittamaan. Riitelytaidot. Kyky joustaa.
Niin. Mitä sitten?