Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia/kommunikoida aikuismaisesti ja järkevästi tilanteessa, jossa sinua yritetään saada tekemään jotain piirileikkijuttuja ja annetaan ymmärtää että olet estynyt jos et liity?

Vierailija
18.01.2023 |

Siis että aikuisena ihmisenä vieraiden ihmisten kanssa pitäisi olla jotenkin kummallisesti heiluen ja sitten et ole ihan sinut itsesi kanssa jos et osallistu?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko antaa konkreettisen esimerkin minkälaisia nöyryyttäviä leikkejä olette joutuneet kokemaan? Itse olen ollut aika monessa tilaisuudessa missä on ollut leikkejä ja vähän höpsöjä ovat ehkä olleet, mutta ei mitään nöyryyttävää ole koskaan noissa ollut eikä kenellekään ole ivallisesti naurettu.

Esimerkiksi TYKY-päivillä olisi pitänyt ottaa paita pois. Suurin osa oli rintaliivisillään ja miehet alasti. Todella tyhmää itsensä "voimaannuttamista". Vetäjänä oli todella kallis konsultti. Rahoitus tuli ESR:ltä.

Vierailija
62/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin itse, että "niin, olen vähän estoinen, mutta aivan hyvä tällaisena" ja menisin seuraamaan sivulle. Siinä sitten muut miettisivät, että olipa törkeää nostaa estoisuus esille negatiivisena piirteenä.

Tuollainen kaikkien pakottaminen osallistumaan kertoo kyllä sivistyksen puutteesta. Ei kaikkien tarvitse tykätä samoista asioista. Omasta elämästäni keksin vain työpaikan virkistyspäivät tuollaisina yhteisen tekemisen päivinä. Niissä on aina muutama sellainen, joka istuu sivummalla ja juttelee/katsoo muita. Ei kukaan edes noteeraa asiaa, tottakai saa olla osallistumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitteko antaa konkreettisen esimerkin minkälaisia nöyryyttäviä leikkejä olette joutuneet kokemaan? Itse olen ollut aika monessa tilaisuudessa missä on ollut leikkejä ja vähän höpsöjä ovat ehkä olleet, mutta ei mitään nöyryyttävää ole koskaan noissa ollut eikä kenellekään ole ivallisesti naurettu.

Esimerkiksi TYKY-päivillä olisi pitänyt ottaa paita pois. Suurin osa oli rintaliivisillään ja miehet alasti. Todella tyhmää itsensä "voimaannuttamista". Vetäjänä oli todella kallis konsultti. Rahoitus tuli ESR:ltä.

No tuo menee tietysti jo liian pitkälle, mutta jostain tuiki tavallisesta leikistä (esim. tuolileikki) niin en kyllä näe mitenkään pahana asiana.

Vierailija
64/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osallistumalla siihen piirileikkiin? On aikuismaista sietää joskus typeryyksiä, jotta muiden fiilis ei menisi pilalle.

Minä olen eri mieltä. On aikuismaista tuntea itsensä ja omat rajansa, eikä ylittää niitä muita miellyttkääkseen. Tuohan on tuommoista koulukiusaamishenkistä pahimmillaan.

Tuskinpa kukaan nyt väkipakolla tulee pakottamaan ketään piirileikkiin, mutta usein elämässä tulee vastaan asioita joista ei välttämättä ole kovin innostunut, mutta aikuisena oloon kuuluu mielestäni se ettei ihan joka asiasta rupee vänkäämään vastaan, että 'en mä tahdo'. 

Jokin on perustavanlaatuisesti pielessä, jos työttömien kurssilla, työhaastattelussa, työpaikalla tai muussa asiallisessa, vakavassa tilanteessa ruvetaan ehdottelemaan aikuisille, täysipäisille ihmisille puputansseja, piirileikkejä tai muuta naurettavaa sontaa. Silloin on aivan ehdottomasti ok kieltäytyä.

Ei kaikkeen naurettavaan, nöyryyttävään toimintaan todellakaan tarvitse osallistua vain sen takia, että pomo tai konsultti jää ilman kyykyttämisestä saatavia kiksejä. Tai jos nyt oletetaan, että taustalla on ollut ihan viaton ajatus piristämisestä tms., niin kyllä noiden konsulttien ja muiden pellejen on korkea aika tajuta, ettei aikuisia ihmisiä motivoida jollain mörrimöykkytanssilla tai polttopallon heittelyllä.

Kaikenlaiset teatterikurssit, muun luovan ilmaisun illat ja vastaavat ovat erikseen. Niissä voi edellyttää osallistumista, mutta näihin mennään yleensä tietoisena siitä, että siellä kuuluu asiaan heittäytyä, hassutella jne.

Mielestäni se, että koet leikkimisen nöyryyttävänä tai kuvittelet, että muut haluavat kyykyttää sinua kertoo enemmän sinusta kun noista leikin järjestäjistä. 

Ei niitä nöyryyttämisiä tarvitse kuvitella, jos kaikki siihenastiset kokemukset hassunhauskoista leikeistä ovat olleet juuri sitä. Oma kokemukseni niistä ovat juuri sellaisia, ja painostus osallistua on myös ollut kovaa. Lopputuloksena se, että "leikki" on päättynyt nolaamiseen, pilkkanauruun, tai jopa seksuaaliseen ahdisteluun. Siksi sanon jyrkän ein nykyään jokaiselle, joka tulee ehdottamaan jotain piirileikkiä. Mitähän se kertoo enemmän minusta, kuin niistä, jotka ovat leikkimisestä päättäneet?

Seksuaalinen ahdistelu ei tietenkään ole ok ja silloin asiaan on välittömästi puututtava. Mutta se, että osataan nauraa yhdessä itsellemme ja toisille ei ole pilkkanaurua.

Ja sinä luulet, että tarkoitin pilkkanaurulla sitä, että porukka hihittää hyväntahtoisesti, ja kohteella on myös hauskaa? Ei, tarkoitin sitä, että osallistujat joutuvat henkilökohtaisuuksiin menevien alatyylisten kommenttien ja röhönaurun kohteeksi. Se on pilkkanaurua. Ahdistelutilanne meni myös niin, että kohteeksi joutunut oli häpeissään, eikä kukaan puuttunut.

Niin että leikkikää ihan keskenänne vaan.

Vierailija
65/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuismaista käytöstä on olla valittamatta mitättömistä asioista. Viiden minuutin piirileikki on aika pientä verrattuna vaikkapa keskitysleirin kärsimyksiin.

Eihän? Jos joka asiassa ajattelemme, että verrattuna siihen tähän ja tuohon, niin mitä voimme tehdä?

Minusta aikuisten ihmisten leikittäminen on idioottimaiden typerää, enkä niihin osallistu, vaikka vakaan varmasti tiedän, mitä Kolmannessa Valtakunnassa tapahtui.

Lapset ovat onnellisempia kuin aikuiset, koska leikkivät. Joskus meidän aikuisten olisi ihan hyvä ottaa mallia lapsista eikä aina ottaa kaikkea niin hemmetin tosissaan.

Vierailija
66/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi sanoa vaikka:

Olen sen verran neuroottinen, etten uskalla osallistua/ Virtsankarkailuni ei oikein pidä piiripienipyörii touhuista/ Alaselkä ei innostu ajatuksesta/Syyhypunkkien leviämisen takia jätän väliin.

Selvitä itsellesi, miksi piirileikit ovat sinusta typeriä ja haluat osoittaa sen myös muille ja annat ymmärtään leikkiin osallistuvien olevan typeriä.

On tyhmää maksaa konsultille mansikoita piirileikkitouhuista, mutta onko piirileikki oikeasti typerää vai tapa tehdä yhdessä jotain harmitonta ja helppoa? Jos ei osaa nauttia viattomasta hömppäilystä, niin voi vapaasti kaivautua poteroonsa. Kyllä näin viivitosenakin voi tehdä vielä lumienkeleitä ja laskea pulkkamäkeä aikuisten kesken...kunhan on joku varmistamassa, että pääsen hangesta ylös.

Vierailija
67/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osallistumalla siihen piirileikkiin? On aikuismaista sietää joskus typeryyksiä, jotta muiden fiilis ei menisi pilalle.

Minä olen eri mieltä. On aikuismaista tuntea itsensä ja omat rajansa, eikä ylittää niitä muita miellyttkääkseen. Tuohan on tuommoista koulukiusaamishenkistä pahimmillaan.

Tuskinpa kukaan nyt väkipakolla tulee pakottamaan ketään piirileikkiin, mutta usein elämässä tulee vastaan asioita joista ei välttämättä ole kovin innostunut, mutta aikuisena oloon kuuluu mielestäni se ettei ihan joka asiasta rupee vänkäämään vastaan, että 'en mä tahdo'. 

Jokin on perustavanlaatuisesti pielessä, jos työttömien kurssilla, työhaastattelussa, työpaikalla tai muussa asiallisessa, vakavassa tilanteessa ruvetaan ehdottelemaan aikuisille, täysipäisille ihmisille puputansseja, piirileikkejä tai muuta naurettavaa sontaa. Silloin on aivan ehdottomasti ok kieltäytyä.

Ei kaikkeen naurettavaan, nöyryyttävään toimintaan todellakaan tarvitse osallistua vain sen takia, että pomo tai konsultti jää ilman kyykyttämisestä saatavia kiksejä. Tai jos nyt oletetaan, että taustalla on ollut ihan viaton ajatus piristämisestä tms., niin kyllä noiden konsulttien ja muiden pellejen on korkea aika tajuta, ettei aikuisia ihmisiä motivoida jollain mörrimöykkytanssilla tai polttopallon heittelyllä.

Kaikenlaiset teatterikurssit, muun luovan ilmaisun illat ja vastaavat ovat erikseen. Niissä voi edellyttää osallistumista, mutta näihin mennään yleensä tietoisena siitä, että siellä kuuluu asiaan heittäytyä, hassutella jne.

Mielestäni se, että koet leikkimisen nöyryyttävänä tai kuvittelet, että muut haluavat kyykyttää sinua kertoo enemmän sinusta kun noista leikin järjestäjistä. 

Ei niitä nöyryyttämisiä tarvitse kuvitella, jos kaikki siihenastiset kokemukset hassunhauskoista leikeistä ovat olleet juuri sitä. Oma kokemukseni niistä ovat juuri sellaisia, ja painostus osallistua on myös ollut kovaa. Lopputuloksena se, että "leikki" on päättynyt nolaamiseen, pilkkanauruun, tai jopa seksuaaliseen ahdisteluun. Siksi sanon jyrkän ein nykyään jokaiselle, joka tulee ehdottamaan jotain piirileikkiä. Mitähän se kertoo enemmän minusta, kuin niistä, jotka ovat leikkimisestä päättäneet?

Seksuaalinen ahdistelu ei tietenkään ole ok ja silloin asiaan on välittömästi puututtava. Mutta se, että osataan nauraa yhdessä itsellemme ja toisille ei ole pilkkanaurua.

Ja sinä luulet, että tarkoitin pilkkanaurulla sitä, että porukka hihittää hyväntahtoisesti, ja kohteella on myös hauskaa? Ei, tarkoitin sitä, että osallistujat joutuvat henkilökohtaisuuksiin menevien alatyylisten kommenttien ja röhönaurun kohteeksi. Se on pilkkanaurua. Ahdistelutilanne meni myös niin, että kohteeksi joutunut oli häpeissään, eikä kukaan puuttunut.

Pilkka- ja ahdistelutilanteisiin tulee välittömästi puuttua, nyt ongelmana ei ollut se leikki vaan se kuka siellä pilkkasi ja ahdisteli ja se että kukaan ei puuttunut siihen. Yhtä lailla ne pilkkaajat ja ahdistelijat voivat kiusata työnlomassa tai vaikkapa pikkujouluissa, jos kukaan ei asiaan puutu niin jatkavat entiseen tapaan. 

Vierailija
68/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole pakko, mutta mitä hirveää tapahtuisi jos osallistuisit? 

Voi olla ensinnäkin hirveän tylsää ja jälkeenpäin p..ka fiilis.

Vierailija
69/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estoiset eivät osallistu!

Hulluttelu on hauskaa.

Jos et osallistu niin saat maineen tiukkapipona: mikä luultavasti oletkin.

Vierailija
70/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olit paikalla niin miksi et puuttunut ahdistelutilanteeseen?

Vierailija
71/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on hyvin vaikea uskoa. Mikä annettiin tuollaisen syyksi ja miten ohjeistettiin?

Vierailija
72/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut, että kyseinen toiminta on niin kaukana epämukavuusalueellani, että en ilman akuuttia terapiamahdollisuutta siihen osallistu. Työhyvinvointiin ei kuulu se, että työnantaja vaatii työpahoinvoimaan.

Vierailija
73/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä voi sanoa vaikka:

Olen sen verran neuroottinen, etten uskalla osallistua/ Virtsankarkailuni ei oikein pidä piiripienipyörii touhuista/ Alaselkä ei innostu ajatuksesta/Syyhypunkkien leviämisen takia jätän väliin.

Selvitä itsellesi, miksi piirileikit ovat sinusta typeriä ja haluat osoittaa sen myös muille ja annat ymmärtään leikkiin osallistuvien olevan typeriä.

On tyhmää maksaa konsultille mansikoita piirileikkitouhuista, mutta onko piirileikki oikeasti typerää vai tapa tehdä yhdessä jotain harmitonta ja helppoa? Jos ei osaa nauttia viattomasta hömppäilystä, niin voi vapaasti kaivautua poteroonsa. Kyllä näin viivitosenakin voi tehdä vielä lumienkeleitä ja laskea pulkkamäkeä aikuisten kesken...kunhan on joku varmistamassa, että pääsen hangesta ylös.

Minä taas olen sitä mieltä, että työelämässä parhaiten yhdistää oikea työ, ei piirileikki. Viattomasta hömppäilystä nauttii todella harva silloin, kun se ei oikeastaan ole yhtään viatonta, vaan pakonomaista ja enemmänkin mukana siksi, että joku kävi kurssin, jossa leikittiin pupuja ja myötähäpeä noloudentunteineen halutaan levittää edelleen.

Kysyn näissä tilaisuuksissa konsultilta, miksi me teemme hänen ehdottamansa harjoitteen, miten se edistää tulostavoitteiden saavuttamista, toistemme tuntemista tai miten se liittyy strategiaan. Intän tätä niin pitkään, että saan vastauksen. Jos konsultti sanoo, että tämä on meille kaikille kiva juttu, niin muistutan, että en kysynyt sitä ja jos tekisimme nyt jotain kaikille kivaa, niin lähtisimme kotiin tai kaljalle, emme ainakaan makailisi lattialla kuiskaamassa vieruskaverin jaloille jotain mukavaa toisesta vieruskaverista.

Vierailija
74/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole pakko, mutta mitä hirveää tapahtuisi jos osallistuisit? 

Voi olla ensinnäkin hirveän tylsää ja jälkeenpäin p..ka fiilis.

Tällä logiikalla mun ei tarvitse tehdä töissä mitään. 

Vierailija
75/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on hyvin vaikea uskoa. Mikä annettiin tuollaisen syyksi ja miten ohjeistettiin?

Se on se leikki, jossa tehdään vaatteista mahdollisimman pitkä jono. Meillä työkaveri halusi ryhmämme voittavan, joten hän ryhtyi tyynen rauhallisesti purkamaan villapaitaansa saadakseen parisataa metriä lisää jonoa.

Kyse on eräänlaisesta joukkopsykoosista. Kukaan ei kehtaa kyseenalaistaa ja jos joku sanoo ääneen, että tästä on järki kaukana, huutaa konsultti riehakkaana, että nyt löytyi muutosvastarintainen, etkö muka halua tehdä kaikkeasi tiimin vuoksi.

Vierailija
76/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon ei kiitos ja siirryn muualle puuhastelemaan mielenkiintoisempia juttuja. 

Ja miten kommunikoit kun sinua myöhemmin ''ymmärretään'' alentuvalla tavalla, että kun sä oot tommonen vähän estoinen, ei se mitään, mut vähän tommonen et niin sinut ittes kanssa tiiätkö kun me kaikki muut...

En välitä pätkän vertaa. Itsetuntoni ei ole toisten varassa ja minulla on ihmisiä elämässäni, jotka hyväksyvät minut omana itsenä.

Vierailija
77/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollaista tapahtuisi niin siitähän pitäisi mennä poliisille tutkintapyyntö. Kuulostaa kyllä todella kummalta, että kaikki vaan kauniisti vetävät vaatteet pois kun konsultti käskee.

Vierailija
78/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä voi sanoa vaikka:

Minä taas olen sitä mieltä, että työelämässä parhaiten yhdistää oikea työ, ei piirileikki. Viattomasta hömppäilystä nauttii todella harva silloin, kun se ei oikeastaan ole yhtään viatonta, vaan pakonomaista ja enemmänkin mukana siksi, että joku kävi kurssin, jossa leikittiin pupuja ja myötähäpeä noloudentunteineen halutaan levittää edelleen.

Kysyn näissä tilaisuuksissa konsultilta, miksi me teemme hänen ehdottamansa harjoitteen, miten se edistää tulostavoitteiden saavuttamista, toistemme tuntemista tai miten se liittyy strategiaan. Intän tätä niin pitkään, että saan vastauksen. Jos konsultti sanoo, että tämä on meille kaikille kiva juttu, niin muistutan, että en kysynyt sitä ja jos tekisimme nyt jotain kaikille kivaa, niin lähtisimme kotiin tai kaljalle, emme ainakaan makailisi lattialla kuiskaamassa vieruskaverin jaloille jotain mukavaa toisesta vieruskaverista.

Meillä olivat aivan hädissään joulun alla, kun olivat tilanneet hyvinvointivalmentajan ja mukaan imoittautuneita oli ennätysvähän. Valmennuksen sisällöstä ei kerrottu edes mitään ympäripyöreää etukäteen.

Vierailija
79/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Niin, miksi ei esimerkiksi koulun nasujaisissa kaikki ilmanylkytä toisiaan, mitä hirveää siinä on?[/quote]

Tuollaiset nasujaiset yms. ovat pimeän typeryyden ytimestä.

Vierailija
80/87 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onhan nuo erityisherkät ärsyttäviä prinsessoja

Eivät nuo aikuisina piirileikkejä tarvitsevat erityistyperätkään erityisemmin mieltä kohota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan