Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mahdollista, että mielenterveys yms. diagnoosi vain pahentaa asioita?

Vierailija
18.01.2023 |

Jos saat masennusdiagnoosin, alat elää sen mukaan, ja otat masennukseksi osaksi identiteettiä. Alat näkemään itsesi masentuneena ja alakuloisena, ja se taas vaikuttaa myös siihen, miten elät.

Tai jos saat ADHD-diagnoosin alat ajatella, että sinulla on vaikkapa keskittymisongelmia. Muodostat omakuvasi sen mukaan. En selviydy tästä tehtävästä, koska se vaatii sellaista keskittymistä, mitä minulta ei löydy. Resilienssi ei pääse kehittymään, koska et edes yritä.

Tarkoitukseni ei ole vähätellä sairauksia tai häiriöitä tai kieltää niiden olemassaoloa. Mutta eikös diagnoosi pahimmassa tapauksessa kapeuta ihmisen elämää ja estä resilienssin kehityksen?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta toisesta kappaleesta poistettiin jostain syystä lainausmerkit

Vierailija
2/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen silti ollut vastuussa omasta elämästäni vaikka oli diagnoosi.

Vierailija
4/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminenhän on lopulta sitä mitä uskoo olevansa.

Ap

Vierailija
5/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli just tästä väittelyä. Alalla on pohdittu jo pitkään.

Vierailija
6/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka sitten sairastut somaattisesti, ei sinua uskota, vaan kaikki vika on muka päässäsi. Tästä on tutkimusta, mm. sydänkohtauksia pistettiin masennuksen piikkiin. Kannattaa miettiä tarkkaan. Henkivakuutusta et myöskään enää saa.

Vierailija
7/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan toki joskus käydä niin, että ihminen ikään kuin "alistuu diagnoosille" ja rajoittaa itseään turhaan.

Tietenkin on tärkeää tiedostaa haasteensa ja rajoitteensa, jotta niiden kanssa voi toimia.

Vierailija
8/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusdiagnoosin saaneena vastaan, että ei ainakaan omalla kohdallani pidä paikkaansa. Ponnistelen elääkseni ns, normaalia elämää, mutta se masennuksen päälleni heittämä huntu tekee ponnisteluista ajoittain melko vaikeaa.

Vierailija
9/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Diagnoosi voi estää työpaikan saannin, adoption yms. vaikka olisitkin jo parantunut.

Tutkitusti osa psykiatrisen diagnoosin saaneista kärsii leimasta enemmän kuin itse taudista.

Vierailija
10/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tätä samaa pohtinut itsekin kuin ap ja siitä syystä uskon yhä olevani terve vaikka minullakin skitsofrenia diagnoosi.

Vierailija
11/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi saada ensin adhd-diagnoosin ja vasta sen jälkeen alkaa ajatella, että mullahan on ongelmia? Tai ensin juokset lääkärissä itkemässä ja valittelemassa kaikenlaisia epämääräisiä pieniä kipuja, eikä mikään enää kiinnosta, etkä jaksa käydä suihkussa jne. Sitten lätkäistään masennusdiagnoosi ja yllättäen alkaa itkettää ja tuntuu pieniä kipuja siellä täällä, etkä enää jaksa käydä suihkussa, eikä mikään tunnu miltään. Siis mitä? Mihin vaivaan saa diagnoosin ensin ja sitten alkaa välittömästi tuntua just siltä?

Vierailija
12/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että monet ihmiset elää uskomuksiensa mukaan. Ja jos lääkäri onnistuu uskottelemaan jotain potilaalle, niin monesti nämmä potilaat elää sen todeksi. Tämä ei ole aina hyvä juttu jos lääkäri manailee jotain ikävää, että se toteutuisi. Parempi joskus pitää oma pää ja maalaisjärki...

Vierailija
13/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että monet ihmiset elää uskomuksiensa mukaan. Ja jos lääkäri onnistuu uskottelemaan jotain potilaalle, niin monesti nämmä potilaat elää sen todeksi. Tämä ei ole aina hyvä juttu jos lääkäri manailee jotain ikävää, että se toteutuisi. Parempi joskus pitää oma pää ja maalaisjärki...

Ja lisäksi lääkärit tekevät töitä liukuhihnalla. Ei ne voi nähdä oikeasti ihmisen kokonaisvaltaista tilannetta.

Vierailija
14/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma diagnoosi avasi kyllä silmät ja alkoi taas näkyä mahdollisuuksia. Omista ongelmista tuli käytännön esteitä ja hidasteita, eikä ne enää määrittäneet minua ihmisenä. En siis ollutkaan luuseri enää, vaan vain hieman erilainen ihminen, jonka pitää lähestyä asioita hieman eri kulmasta. Oli kyllä valtava helpotus.

Vierailija
15/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuleeko diagnoosista vapaudu vankilasta -kortti?

Vierailija
16/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla diagnoosi voi olla hetkellinen, koneelta saatu tai vääräkin. Ja jos on oikea, silloin se ihminen ehkä itse tiedostaa mikä voisi auttaa tai ei auta. Ihminen ei ole itse se diagnoosi ja joskus lääkkeissä on haittoja. Kannattaa ajatella itse ja tutkia itse asiaa. Silloin jos pystyy.

Vierailija
17/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminenhän on lopulta sitä mitä uskoo olevansa.

Ap

Millainen sinä itse uskot ihmisenä olevasi?

Vierailija
18/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä:

Mielenterveys | Tutkija: Diagnoosijärjestelmään liittyy merkittäviä eettisiä ongelmia: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008889042.html?share=26f737b77e8d0c7…

Vierailija
19/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EA3 kirjoitti:

Voihan toki joskus käydä niin, että ihminen ikään kuin "alistuu diagnoosille" ja rajoittaa itseään turhaan.

Tietenkin on tärkeää tiedostaa haasteensa ja rajoitteensa, jotta niiden kanssa voi toimia.

Ennen kuin kukaan ymmärtää väärin:

En itsekään vähättele tai kiellä kenenkään sairautta tai toimintarajoitetta. Olen itse neuroepätyypillinen.

Vierailija
20/49 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan omalla kohdallani. Minulla on Asperger- ja masennusdiagnoosit, enkä ole ikinä mennyt liikaa piiloon diagnoosieni taakse ja käyttänyt niitä tekosyinä kaikille asioille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän