Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla jättää vauvaa miehelle

Vierailija
18.01.2023 |

Niin, eli ongelma otsikossa.. Meillä on reilu 3 kk:n ikäinen vauva, ja kohta olisi mukava päästä vähän omienkin harrastusten pariin, mutta en uskalla jättää vauvaa miehen hoiviin hänen huolimattomuutensa vuoksi. Vauva harjoittelee jo pyörähtämistä, ja mies mm. säännöllisesti jättää vauvan yksikseen makoilemaan olkkarin sohvalle kun lähtee käymään keittiössä. Kerran mies oli jättänyt kesken vaipanvaihdon vauvan hoitopöydälle ja lähtenyt hakemaan vaatteita toisesta huoneesta. Olen pyytänyt, että jos vauva täytyy jättää yksin, hänet jätetään viltille lattialle tai vöihin sitteriin, mutta siitä huolimatta miehellä tuntuu olevan etenkin tuosta sohvasta joku fiksaatio.

Lisäksi mies antaa vauvan itkeä, eikä edes yritä lohduttaa. Tai no, hyssyttää muutaman kerran kärsimättömästi, ja jos vauva ei (ylläri) sillä lopeta vaikkapa väsyitkua, laskee vauvan vaan sängylle ja sanoo et "älä kiukuttele nyt". Tästä huuto tietenkin vaan yltyy, ja joudun tulla rauhoittelemaan vauvan, koska minusta sellainen huudattaminen on julmuutta, ja vaikuttaa varmasti jotenkin lapsen perusturvallisuuden tunteeseen. Miehen mielestä kuulemma olisi myös ihan ok keino nukuttaa vauva laskemalla hänet sänkyyn ja antamalla itkeä niin kauan, että hän uuvahtaa ja nukahtaa.

Saan aina huoliini vastaukseksi silmien pyörittelyä ja "ei se siitä mihinkään tipu" tuhahteluja. Ja kuulemma hemmottelen vauvan pilalle kun joka "kiukuttelusta" lohdutan. Mies ei ymmärrä, ettei kolmen kuukauden ikäinen osaa vielä mitään kiukutella. Tuon tippumisen mahdollisuuden luukallo (siis mieheni) varmaan oppisi ensimmäisestä vahingosta, mutta en haluaisi antaa vauvaani sijaiskärsijäksi tässäkään.

Ymmärrän, ettei todella kaikkia vahinkoja voi ennaltaehkäistä eikä lasta suojella kaikelta, mutta en nyt tuollaista ehdoin tahdoin riskien ottamistakaan ymmärrä. Tiedän kuitenkin tapauksen, missä lapsi on saanut loppuelämän aivovaurion hoitopöydältä tippumisen seurauksena.

Kommentit (156)

Vierailija
1/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olet oikeassa, mies ei ymmärrä turvallisuusasioita ja ottaa riskejä vauvan terveydellä. Vauvat kyllä oikeasti putoilevat.

Vierailija
2/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Ei uskalla jättää. Ala kouluttaa miestä? Ei taida auttaa? Jos vauvaa pitää ihan suojella mieheltä, ei kuulosta kauhean hyvältä. Mitäs sitten kun on pikkulapsi joka juoksee siellä täällä ja tapaturmariski on suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ylisuojelevainen. Kun teette toisen lapsen niin huomaat asian itsekkin kun ei ole enää samanlaista hössöttämistä.

Minäkin olisin huolissani jos mies jättää lapsen hoitopöydälle yksin ja lähtee itse viereiseen huoneeseen?  Ei niin todellakaan saa tehdä. lapsi voi pyörähtää ja pudota.  

Vierailija
4/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottavaa. Miksi teit tuollaisen välinpitämättömän oman navan palvojan kanssa lapsen?

Vierailija
5/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Puolisosi ei olekaan soveltuva isäksi?

Vierailija
6/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, mies on kasvatettu turvattomassa ja kylmässä ilmapiirissä ja haluaa laittaa sen eteenpäin omalle lapselleen. Olen pahoillani, toi on hirveä huomata. Moni haluaa lapselleen parempaa ja sitten on nää pellet.

Vierailija
7/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia naisille lastenhoidossa. Se on naisten tapa, tai väärä tapa. Tyypillistä vauvan omimista.

Jos miehen tapa vaarantaa lapsen henkisen ja psyykkisen terveyden niin kyllä se silloin on väärä tapa.

Vierailija
8/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi aivan tahallaan on tekemässä sinusta 24/7/365-kotiorjaa, jota vielä syyllistää kaiken lisäksi "lapsen omimisesta".

Tyypillinen "kahle jalkaan naiselle ja näytän oikean luontoni -mies".

Vierailija
9/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia naisille lastenhoidossa. Se on naisten tapa, tai väärä tapa. Tyypillistä vauvan omimista.

Mielestäsi lapsi saa siis pudota hoitopöydältä ettei mies saa traumaa? 

Vierailija
10/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina ihmetyttää, miksi muut naiset lisääntyy tuollaisten mieslapsien kanssa? Omani osasi heti hoitaa ja hänelle pystyi hyvin vauvan jättämään hoitoon.

Vierailija
11/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et uskalla jättää, niin sitten hoidat itse 24/7. Mikä tässä nyt on ongelma?

Vierailija
12/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tiedä mitä haen tällä, vertaistukea tai ideoita, ehkä linkkejä mistä voisin saada lisää faktaa näkökantojeni tueksi. Onko kenties muilla ollut vastaavaa, ja onko mies oppinut vauvan kanssa oleilun perusteet, vai joudunko olla kotona siihen saakka että lapsi on kaksi vuotta..

Mies on siis muuten ihan hyvä, ja rakastaa kyllä vauvaamme, jota hän itsekin toivoi (melkein enemmän tai ainakin nopeammin kuin minä). En ajatellut, että ennen lasten hankintaa tällaisetkin asiat pitäisi osata keskustella läpi, vaan ajattelin että se suojelemisen ja lohduttamisen tarve omaa jälkeläistä kohtaan tulisi ihan luonnostaan.

Mies itse on saanut todella vanhanaikaisen ja ankaran kotikasvatuksen, eli tällä on varmaankin jotain vaikutuksia mm. suhtautumisessa tuohon itkuun, uskon.

Ap

Vierailija
13/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä vastuunpakoilua. Ei viitsi tehdä kunnolla, ettei tarttis tehdä ollenkaan.

Nopeasti voisi luulla, että ero on ratkaisu, mutta sehän veisi asiat vain huonompaan suuntaan.

Vierailija
14/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että joku nostaa tämän asian esiin. Nykyään some ja muut paikat tuntuvat olevan vain täynnä täydellisiä daddyja, jotka ovat kuin luotuja vauvanhyssyttelyyn ja leikkipuistoiluun, ovat lukeneet lapsipsykologian oppikirjat ja kaikki kasvatusoppaat, ja haluavat jakaa vanhemmuuden ehdottoman tasa-arvoisesti äidin kanssa... 

Totuus on, että todella suuri osa miehistä ei käsitä vauvojen ja pikkulasten hoidosta yhtään mitään. Sitten tulee juuri tuollaisia hengenvaarallisia tilanteita, että jätetään kolmikuinen vauva hoitopöydälle yksin tai kuvitellaan, että pikkuvauva kiukuttelee itkiessään. 

Voisiko neuvola järjestää jotakin vauvanhoitoa for dummies -tyyppisiä kursseja miehille? Olisivat pakollisia ja siellä hyvin selkeäsanaisesti käytäisiin läpi esim. edellä mainitut tilanteet.

Vierailija
15/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaan. Onko isä ollut mukana, onko perusasioista puhuttu hänen kanssa?

Olis kiire luoda oikeasti sellainen läheinen kiintymyssuhde vauvan ja isän välille.

Vierailija
16/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua aina ihmetyttää, miksi muut naiset lisääntyy tuollaisten mieslapsien kanssa? Omani osasi heti hoitaa ja hänelle pystyi hyvin vauvan jättämään hoitoon.

Miten testasit sen etukäteen, ettei olisi kädetön lasten kanssa?

Vierailija
17/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä etukäteen voi saada selville, että aikooko mies jättää oman vauvansa hoitopöydälle kun käy eri huoneessa? Ei mitenkään. Mutta halusit taas päästä syyllistämään naista miehen teoista.

Vierailija
18/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Ei uskalla jättää. Ala kouluttaa miestä? Ei taida auttaa? Jos vauvaa pitää ihan suojella mieheltä, ei kuulosta kauhean hyvältä. Mitäs sitten kun on pikkulapsi joka juoksee siellä täällä ja tapaturmariski on suuri.

Mä ajattelisin, että vauvan vähän kasvaessa ja oikeasti lähtiessä liikkumaan (siis kun se pyörähdys ei ole enää teoreettinen ongelma) tuo sohvallejättöongelma ratkeaa tavallaan itsestään, jos miehellä on yhtään järkeä päässä.

Tuosta huudatuksesta sanoisin, että miehen täytyy antaa jossain määrin etsiä oma tapansa olla lapsensa kanssa. Ei huudatusta pidä hyväksyä nykyajan tiedolla, mutta siis... en tiedä. Eihän sen miehen nyt tarvi miettiä, mikä auttaa, kun äiti ottaa tarvittaessa ohjat haltuunsa.

Vierailija
19/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten testasit sen etukäteen, ettei olisi kädetön lasten kanssa?

En ole se jolle vastaat, mutta minä en kertakaikkiaan usko että tuollaista ei ollenkaan näe etukäteen. Ihminen on joko itsekäs pas ka tai sitten hän on jotain muuta, ja kyllä se näkyy jo seurustellessa muilla tavoin. Täyspäisestä ihmisestä ei kuoriudu ihmistä jolle oman jälkeläisen hyvinvointi ja hengissä pysyminen on yhdentekevää.

Vierailija
20/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen hoito on syystäkin naisten homma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi