Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En uskalla jättää vauvaa miehelle

Vierailija
18.01.2023 |

Niin, eli ongelma otsikossa.. Meillä on reilu 3 kk:n ikäinen vauva, ja kohta olisi mukava päästä vähän omienkin harrastusten pariin, mutta en uskalla jättää vauvaa miehen hoiviin hänen huolimattomuutensa vuoksi. Vauva harjoittelee jo pyörähtämistä, ja mies mm. säännöllisesti jättää vauvan yksikseen makoilemaan olkkarin sohvalle kun lähtee käymään keittiössä. Kerran mies oli jättänyt kesken vaipanvaihdon vauvan hoitopöydälle ja lähtenyt hakemaan vaatteita toisesta huoneesta. Olen pyytänyt, että jos vauva täytyy jättää yksin, hänet jätetään viltille lattialle tai vöihin sitteriin, mutta siitä huolimatta miehellä tuntuu olevan etenkin tuosta sohvasta joku fiksaatio.

Lisäksi mies antaa vauvan itkeä, eikä edes yritä lohduttaa. Tai no, hyssyttää muutaman kerran kärsimättömästi, ja jos vauva ei (ylläri) sillä lopeta vaikkapa väsyitkua, laskee vauvan vaan sängylle ja sanoo et "älä kiukuttele nyt". Tästä huuto tietenkin vaan yltyy, ja joudun tulla rauhoittelemaan vauvan, koska minusta sellainen huudattaminen on julmuutta, ja vaikuttaa varmasti jotenkin lapsen perusturvallisuuden tunteeseen. Miehen mielestä kuulemma olisi myös ihan ok keino nukuttaa vauva laskemalla hänet sänkyyn ja antamalla itkeä niin kauan, että hän uuvahtaa ja nukahtaa.

Saan aina huoliini vastaukseksi silmien pyörittelyä ja "ei se siitä mihinkään tipu" tuhahteluja. Ja kuulemma hemmottelen vauvan pilalle kun joka "kiukuttelusta" lohdutan. Mies ei ymmärrä, ettei kolmen kuukauden ikäinen osaa vielä mitään kiukutella. Tuon tippumisen mahdollisuuden luukallo (siis mieheni) varmaan oppisi ensimmäisestä vahingosta, mutta en haluaisi antaa vauvaani sijaiskärsijäksi tässäkään.

Ymmärrän, ettei todella kaikkia vahinkoja voi ennaltaehkäistä eikä lasta suojella kaikelta, mutta en nyt tuollaista ehdoin tahdoin riskien ottamistakaan ymmärrä. Tiedän kuitenkin tapauksen, missä lapsi on saanut loppuelämän aivovaurion hoitopöydältä tippumisen seurauksena.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet tehnyt valinnan, se lapsi on sun taakka nyt 24/7 Ei järkevä ihminen tee lasta, jollei ole rikas ja varaa palvelusväkeen.

Vierailija
22/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua aina ihmetyttää, miksi muut naiset lisääntyy tuollaisten mieslapsien kanssa? Omani osasi heti hoitaa ja hänelle pystyi hyvin vauvan jättämään hoitoon.

Miten testasit sen etukäteen, ettei olisi kädetön lasten kanssa?

Näin miten hyvin hän tuli kolmen kummilapsensa ja muiden lasten kanssa toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, vai lähti toiseen huoneeseen.

😂

Vierailija
24/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat ap:lle. Et todellakaan vaikuta ylihuolehtivalta vaan tervejärkiseltä lapsen äidiltä, joka ymmärtää myös tietyt turvallisuusasiat. Vauva oppii monesti taitoja ihan yllättäen, joten nuo putoamiset on syytä ennakoida.

Luulen, että mies "oppii" vielä, kun jaksat vaan kärsivällisesti kertoa ja näyttää omaa esimerkkiäsi hoitotilanteista. Muista myös kiittää miestäsi, kun jokin asia menee hyvin.

Vauvaa ei voi hemmotella pilalle. Tarvitsee paljon syliä, kosketusta, vuorovaikutusta vanhempiensa kanssa. Näistäkin voit yrittää keskustella rauhallisesti miehesi kanssa.

Vierailija
25/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua aina ihmetyttää, miksi muut naiset lisääntyy tuollaisten mieslapsien kanssa? Omani osasi heti hoitaa ja hänelle pystyi hyvin vauvan jättämään hoitoon.

Olen eri, mutta minä seurustelin useamman miehen kanssa ennen kuin tapasin nykyiseni ja myös asuinkin avoliitossa yhden kanssa ennen nykyistä. Nykyisen kanssa oltiin yhdessä monta vuotta ennen kuin perustettiin perhe. Eli kokemusta on useasta miehestä vähintään seurustelun muodossa. Yhdelläkään näistä miehistä ei ollut yhtään kummilasta eikä yhdelläkään mitään pikkusisaruksia tai sisarusten pikkulapsia.

Kaikki fiksuja, tavallisia, koulutettuja miehiä. Ei ollut mitään keinoa ottaa kenestäkään selvää että miten jotain vauvaa hoitaisi.

Vierailija
26/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet AP tehnyt lapsen tollon kanssa ja nyt saat kärsiä siitä.

Vierailija
27/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minä seurustelin useamman miehen kanssa ennen kuin tapasin nykyiseni ja myös asuinkin avoliitossa yhden kanssa ennen nykyistä. Nykyisen kanssa oltiin yhdessä monta vuotta ennen kuin perustettiin perhe. Eli kokemusta on useasta miehestä vähintään seurustelun muodossa. Yhdelläkään näistä miehistä ei ollut yhtään kummilasta eikä yhdelläkään mitään pikkusisaruksia tai sisarusten pikkulapsia.

Kaikki fiksuja, tavallisia, koulutettuja miehiä. Ei ollut mitään keinoa ottaa kenestäkään selvää että miten jotain vauvaa hoitaisi.

Keskusteluidenkin avulla voi saada ymmärrystä siitä, että miten toinen haluaa lastaan kasvatettavan tai millainen lapsuus hänellä on ollut itsellään ja mitä mieltä on siitä. Lisäksi hänen käytöksensä ylipäätänsä arjessa ja muiden kanssa antaa osviittaa käytöksestä lapsen kanssa. Sen olen huomannut, että pariskunnat eivät oikeasti juttele kaikesta ja siksi syntyy monenlaisia ongelmia. Ei fiksuus ja koulutus vielä kerro, millainen vanhempi ihmisestä tulee.

Vierailija
28/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Et kyllä etukäteen näe perhettä perustaessasi että onko kyseessä mieslapsi vaiko eikö. Minua tavoitteli aikanaan kaksi miestä. .sanotaanko vaikka Mika ja Jani.  Treffailin lyhyen aikaa Mikaa ja tavattuani Janin ihastuin sitten Janiin.. Myöhemmin selkisi, että nämähän vielä tunsivat toisensa ja olivat lapsuuskavereita. 

Rannalle jäänyt Mika meni sittemmin naimisiin. Mika oli se mieslapsi, mitä tulee oman lapsen hoitoon. Vaimonsa itki monet kerrat tätä, kun mies ei lohduta lasta, ei ota syliin kun toinen itkee ja on huolimaton lapsen hoidossa. En olisi itse päällepäin osannut tätä edes arvata, koska Mika oli ammatiltaan ala-asteen opettaja....Oma mieheni eli Jani taas oli hyvin tarkka lasten hoidosta. Ja me tehtiin niitä neljä. )

Olet ap aivan oikeassa, vauva voi pudota, eihän vauva osaa varoa vaaraa, ei taaperotkaan eikä pienet lapset,  ja siinä murtuu sitten pahimmassa tapauksessa kallo, vauva joko kuolee tai vammautuu tai loukkaantuu ja poliisit on ovella. Mies saa syytteen luullakseni vähintään heitteillejätöstä tai jostain pahemmasta. Kerroppa nämä faktat. Mies koville nyt vaan. Lasten perusturvallisuuden takaaminen on vanhempien vastuulla ja on rikos, jos jättää sen vastuun tuurin varaan. 

Vierailija
29/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8acc7937-8a64-42d5-870e-9a0e438216c4

Vauva kääntyi hoitoalustalla, putosi ja mursi jalkansa. Äiti tuomittiin vammantuottamuksesta. Kannattaa katsoa, että kääntymään oppivat vauvat eivät putoile. Se saattaa nimittäin olla vanhemmille rikosrekisterin arvoinen suoritus.

Vierailija
30/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskusteluidenkin avulla voi saada ymmärrystä siitä, että miten toinen haluaa lastaan kasvatettavan tai millainen lapsuus hänellä on ollut itsellään ja mitä mieltä on siitä. Lisäksi hänen käytöksensä ylipäätänsä arjessa ja muiden kanssa antaa osviittaa käytöksestä lapsen kanssa. Sen olen huomannut, että pariskunnat eivät oikeasti juttele kaikesta ja siksi syntyy monenlaisia ongelmia. Ei fiksuus ja koulutus vielä kerro, millainen vanhempi ihmisestä tulee.

Voi hyvät hyssykät sentään. Kyllä me keskusteltiin paljonkin. Silti asiat meni käytännössä eri tavalla kuin mitä ennen raskautta mies itsestään ja ajatuksistaan kertoi.

Vierailija
31/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehestä on varmaan sitten kiva joutua sossun tutkinnan kohteeksi, jos vauva hoitopöydältä tipahtaa.

Tutuille kävi näin. Oli aika show. Hyviä vanhempia, mutta vauva voi tietyssä iässä kierähtää hoitopöydältä ihan hetkessä jopa, kun siinä vieressä vaan kääntyy ottamaan jotain.

Vierailija
32/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissakin kulttuureissa mies ei sisäsyntyisesti halua hoitaa kersoja koska ne on naisten asioita. vasta kun lapsi täyttää 5 kiinnostuu mies siitä koska rasitteena kulttuureissa on bacha barzi perinnne ja vahvana viettinä naaraspuoleiset lapset

oliko miehesi mistä kulttuurista?  silmän rundi jutuista päätellen on?

Vierailija
33/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pitäisi olla riittävän vastuullinen ihminen joka osaa kartuttaa riskit. Tämä kertoo turvallisuus ajattelusta ja terveellisyydestä. Mutta tämä on yleensä kypsempien ihmisten touhua, että ymmärrettävää jos nuoret ei tiedosta esim autolla kaahaamisen riskejä....

Vierailija
34/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei ole huolimaton, vaan välinpitämätön ja tyhmä. Normaalijärkinen ihminen ymmärtää kyllä, ettei kolmekuukautinen vauva kiukuttele. Sen lisäksi miehesi asettaa vauvan alttiiksi vakaville vaaroille.

Vierailija
35/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ota se asia puheeks miehes kanssa. Miksi sä tänne teet topikkeja

Vierailija
36/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Ei uskalla jättää. Ala kouluttaa miestä? Ei taida auttaa? Jos vauvaa pitää ihan suojella mieheltä, ei kuulosta kauhean hyvältä. Mitäs sitten kun on pikkulapsi joka juoksee siellä täällä ja tapaturmariski on suuri.

Mä ajattelisin, että vauvan vähän kasvaessa ja oikeasti lähtiessä liikkumaan (siis kun se pyörähdys ei ole enää teoreettinen ongelma) tuo sohvallejättöongelma ratkeaa tavallaan itsestään, jos miehellä on yhtään järkeä päässä.

Tuosta huudatuksesta sanoisin, että miehen täytyy antaa jossain määrin etsiä oma tapansa olla lapsensa kanssa. Ei huudatusta pidä hyväksyä nykyajan tiedolla, mutta siis... en tiedä. Eihän sen miehen nyt tarvi miettiä, mikä auttaa, kun äiti ottaa tarvittaessa ohjat haltuunsa.

Mä komppaan tätä kommentoijaa. Lisäksi huomauttaisin, että hyvin suurelle osalle vanhemmista käy niin, että vauvavuoden aikana lapsi tippuu joltain tasolta maahan. Se ikään kuin kuuluu siihen normaaliin prosessiin ja opettaa sitten varovaisuutta jatkossa.

Miten teidän vauvanne muuten nukkuu? Pitääkö hänet aina erityisesti nukuttaa vai osaako nukahtaa myös omatoimisesti? En usko, että muutaman minuutin itku vahingoittaa vauvaa. Pitää muistaa, että vauvalla on hyvin rajattu määrä kommunikointikeinoja käytössä. Pelkän itkun perusteella ei vielä voi päätellä, että lapselle olisi kehittymässä hylkäämisen trauma. Yhtä hyvin vauva saattaa oppia, että vaikka häntä ärsyttääkin jäädä sänkyyn odottamaan unta, niin uni tulee sitten nopeasti.

Vierailija
37/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopöytä pois.

Sohvalta putoamisesta ei todennäköisesti aiheudu haittaa.

Itse olen omiani pudotellut muutaman kerran per lapsi (vahingossa vaikka kuinka yritin valvoa), ei ilmeisesti seurannut pahempia aivovaurioita mutta ei tuollaista kannata riskeerata silti.

Jos ei kerta kaikkiaan onnistu niin lastenhoitajaksi sukulainen tai esimerkiksk MLLn hoitaja sun menojen aikaan.

Vierailija
38/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin. Olen terveydenhoitoalalla töissä ja kohdannut urani aikana useampia vauvoja, jotka ovat pyörähtäneet hoitopöydältä alas ja saaneet sen seurauksena esimerkiksi murtumia tai muita sellaisia vammoja, että hätääntyneet vanhemmat ovat tuoneet vauvan päivystykseen ja asiaa on sitten selvitelty sosiaaliviranomaisten ja poliisien kanssa. Jotenkin kamalimpina tapauksina ovat mieleen jääneet ne kaksi lasta, joiden aivovammaa/epilepsiaa tutkittiin ja hoidettiin vielä vuosien jälkeen, molemmat olivat vauvoina pudonneet syöttötuolista. 

Että en ihan kevyesti suhtautuisi tällä kokemuksella "vauvojen pudotteluun, sitähän käy kaikille" -tapauksiin.

Vierailija
39/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähin mitä aikuisen pitää tehdä on huolehtia, että vauva ei ole vaarassa pudota hoitotasolta, sohvalta, pöydältä, sängystä. Ääliöidenkin pitäisi tämä asia tajuta.

Vierailija
40/156 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että joku nostaa tämän asian esiin. Nykyään some ja muut paikat tuntuvat olevan vain täynnä täydellisiä daddyja, jotka ovat kuin luotuja vauvanhyssyttelyyn ja leikkipuistoiluun, ovat lukeneet lapsipsykologian oppikirjat ja kaikki kasvatusoppaat, ja haluavat jakaa vanhemmuuden ehdottoman tasa-arvoisesti äidin kanssa... 

Totuus on, että todella suuri osa miehistä ei käsitä vauvojen ja pikkulasten hoidosta yhtään mitään. Sitten tulee juuri tuollaisia hengenvaarallisia tilanteita, että jätetään kolmikuinen vauva hoitopöydälle yksin tai kuvitellaan, että pikkuvauva kiukuttelee itkiessään. 

Voisiko neuvola järjestää jotakin vauvanhoitoa for dummies -tyyppisiä kursseja miehille? Olisivat pakollisia ja siellä hyvin selkeäsanaisesti käytäisiin läpi esim. edellä mainitut tilanteet.

Ei se äitiyskään ihan kaikille luonnostaan tule, näitä vanhakantaisen kasvatuksen hedelmiä on meillä paljon sukupuolesta riippumatta. Iso osa onneksi alkaa olla ohittanut lisääntymisiän, mutta joskus liikaa laitetaan sen varaan, että vauva äidin tekee.

Oma äitini edusti suuria ikäluokkia, ja oli lapsen tarpeista pihalla kuin lintulauta. Vaikka oli maalta, niin "maalaisjärki" oli mallia syväjäässä.