Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohditteko ikinä kenestäkään, että millä rahoilla elävät?

Vierailija
17.01.2023 |

Yksi tuttuni asuu kolmiossa Helsingin Kalliossa (kallis seutu, koska lähellä keskustaa) ja opiskeli kandiksi 8v (tavoiteaika 3v). Sitten on nyt opiskellut maisteriksi 5v, eli ei saa enää opintotukea. Ei käy töissä, on kerran tehnyt yhden harjoittelun.
Ihmettelen vaan miten sillä on varaa asua noin isossa asunnossa Kalliossa ja matkustella. Lisäksi ihmettelen miten se kuluttaa päivänsä, kun ei käy töissä tai opiskele kauheasti.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automobiili ei ole mikään automaattinen kuluerä. Napsautat sen pois liikenteestä ja se kuluttaa tasan 0 euroa siihen saakka, että otat sen takaisin käyttöön. Ihmeellistä.

Liikennekäytösta poiston  mahdollisuus. oli valtiolta harvinaista joustoa. 

Vierailija
102/121 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan pohdiskelin otsikon kysymystä kaverini suhteen. Tapasin hänet kun olimme molemmat parikymppisiä itse kituutin opintotuella ja hän rottaili. Ihmettelin miten hänellä oli varaa elää viimesen päälle rempatussa kolmiossa Helsingin keskustassa olevassa kivitalossa. Hän aina tarjosi illat, osteli paljon kalliita tuotteita itselleen ja muille. Kun olin kieltäytymässä kalliista lahjasta, koska olin huolissani hänen rahankäytöstä hän nauraen vakuutteli minulle, että ei tarvitse olla yhtään huolissaan hänen rahankäytöstä. Kauttarantain saanut tietää, että miljoona hänelle suhteellisen pieni raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ihmiset saavat enemmän perintöjä kuin ennen eivätkä niistä huutele eivätkä huutele siitäkään jos heillä on paljon velkaa ja koko omaisuus on kiinnitettynä. Jotkut ovat saaneet perintöjä jo isovanhemmiltaan ja omilta vanhemmiltaan ja/tai ovat voineet periä vaikka useammankin sedän tai tädin. Moni tietää saavansa jossain vaiheessa jostakin perintöjä, laskee paljon sen varaan ja uskaltaa myös tästä syystä ottaa paljon pitkäaikaista velkaa omaisuutta hankkiakseen. Niitä hienoja autoja saa alleen rahoitus- ja leasingsopimuksilla, monilla ihmisillä on myös luottokorttivelka jatkuvasti tapissa. Köyhillä ei ole rahaa eikä omaisuutta eikä monasti edes velkaa koska ovat niin köyhiä ettei heille kukaan anna velkaa.

Vierailija
104/121 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrittäjiä joiden firma ei tuota mitään olen aina ihmetellyt.

Vierailija
105/121 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti ihmetellyt millä rahalla joillakin on iso talo kaupungin hyvällä okt alueella, kaksi audia, toinen pieni ja toinen iso, moottoripyörä ja -kelkka. Lapset harrastaa jääkiekkoa ja motocrossia, käydään pohjoisessa ja kerran kuussa käydään ulkona syömässä ja päälle yökerhossa/konsertissa. Tiedän ettei ole perintöä, sijoituksia on jotain parilta viime vuodelta mutta en usko tuollaisiin pikavoittoihin 35 vuotiaalta palkolliselta jakeluautokuskilta ja lähäriltä vaikka olisi kuinka hyvin sijoittanut. Lottovoittoa olen epäillyt mutta olisi varmaan lipsauttanut joskus.

Ja en ole kateellinen, rupesin vain ihmettelemään nyt kun tuli puheeksi

Minulla oli kerran naapurina lottovoittaja-pariskunta. Ei sitä olisi arvannut elleivät olisi itse kertoneet. Erosivat meistä muista siinä, ettei ollut asunto- tai autolainaa (ei näkynyt päällepäin), kävivät usein ulkona syömässä ja matkustelivat. Loput rahat oli sijoitettu tulevaisuuden varalle.

Vierailija
106/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joskus havahduin tähän kun kaverini opiskeluaikana asui asunnossa joka oli ostettu hänelle, hän halusi ostaa aina vain "laadukkaampia" tuotteita (onhan varmaan Finlaysonkin nykyään kiinassa tehtyä mutta siis kotimaista merkkikamaa) ja matkallakin olisi halunnut hotelliin. Mutta asiaa ei kauheasti tarvinut ihmetellä, hänen vanhempansa auttoivat ja sieltä sitä rahaa tuli.

Vierailija
107/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti kyllä ihmettelen että kenellä on varaa ostaa täällä Helsingissä asuntoja. Niinkun ihan omakotitaloja ja muuta. Ihan oikeasti ne hinnat on todella isoja. Minä olen vasta päässyt työelämään kolmekymppisenä. Tienaan suomalaisen keskipalkan verran. En usko että saisin 100 000 enempää lainaa pankista. Olen kokeillut noita lainalaskureita. Ja nuo talot siis on alkaen 400 000 e. Ihan noita miljoonakämppiä, kuka niitä voi ostaa? Mulla on hyvätuloinen puoliso ja SILTI ihmettelen tätä.

Vierailija
108/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennenkjn joku sanoo että no muuta pois sieltä Helsingistä, sadalla tonnilla saa jo talon muualta. Niin en minä oikein voi, töitä en saa muualta. Ja en haluaisikaan muuttaa. Mutta ihmetyttää. Ehkä tässä tuloeroihin vasta havahtuu. Miljoonataloja ostaa varmaan ne vuorineuvostyyppiset palkansaajat. Meidän vuokraaman asunnonkin omistaa joku sijoittaja joka on ollut toimarina.

Vierailija
109/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nuo syrjässä olevat omakotitalotkin on täällä pks puoli milliä helposti. Ja en tiedä näistä tonttiasioista kauheasti, mutta taitavat olla vuokratonttejakin? Kuka niissä voi asua, vai siako ennen keskituloinen lainaa tuosta vaan tosi paljon?

Vierailija
110/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veloissaan elää ainakin yksi tuttava. Lähihoitaja, jolla on merkkivaatteiden ja -tavaroiden shoppailuaddiktio. Lisäksi rahaa menee omaan naamaan ja ylihintaiseen asuntoon, jonka osti, mutta ei pystykään pitämään. Ravintolaruoka ja kotiinkuljetus kuuluu toki arkeen myös.

Vierailija
111/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natalia Salmela on Oligarkki, joka saa rahaa Putinilta

Vierailija
112/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole tullut ikinä ajatelleeksi kenenkään raha-asioista oikein mitään, paitsi jos valittavat ettei ole rahaa ja silti on jatkuvasti menossa.

Esim. yksi kaveri kertoo olevansa köyhä ja hakee suorastaan sääliä sillä köyhyydellään, mutta matkustelee kuitenkin joka kesä Eurooppaan ja talvella Lappiin, välikausina kaupunkilomille, illallistaa paremmissa ravintoloissa, käy maksullisissa harrastuksissa, monta kertaa viikossa ulkona syömässä/juomassa jne. 

Joo ei mikään massikeisari kyseessä, mutta en köyhäksi laskisi. 

Toinen tapaus taas oli sellainen, että mietin mihin sen ihmisen rahat oikein menee, kun varsin vaatimatonta elämää elävä kaveri pummaili joka kuun lopussa minulta lainaan jotain hikisiä parikymppisiä, vaikka tienasi 3800e/kk. 

Hänellä ei ollut esim. autoa, ei asuntolainaa, ei minkäänlaista luxusta elämässä ja kulutustavaratkin osti halvinta mahdollista, jos meni ravintolaan niin johonkin halpaan pizzeriaan, ei matkustellut kuin toisten rahoilla välillä jne. Edelleen mysteeri, että mitä ihmettä se joka kuukausi niillä rahoillaan teki, kun aina ne oli ennen palkkapäivää loppu. :D

Vierailija
113/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä juuri. Pikemminkin niin päin että miten kovapalkkaiseksi tietämilläni tyypeillä ei ole muka varaa mihinkään.

Toisaalta monikin saattaa ihmetellä millä mä elän. (Perinnöillä)

Vierailija
114/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä mietin kun näen nuoren naisen ajavan loistoautolla.

Olenko asenteellinen?

Ooäffä on tämän nuoren naisen yksityinen vastaanotto.

Vierailija
115/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko asenteellinen?

Olette niin köyhistä perheistä, ettette ole tottuneet äidin ja isän autoilla ajeleviin nuoriin naisiin? 

Vierailija
116/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko asenteellinen?

Olette niin köyhistä perheistä, ettette ole tottuneet äidin ja isän autoilla ajeleviin nuoriin naisiin? 

Ja sinä niin vanhanaikainen, ettet tiedä mistä nuoret voivat nykyään tienata.

Vierailija
117/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko asenteellinen?

Eli olette köyhistä perheistä juu

Vierailija
118/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko asenteellinen?

Taitaa olla sinun ainoa etusi.

Vierailija
119/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minäkin ihmettelen naapurin isoa perhettä kukaan ei käy hommissa ja maleksitaan vaan kotona ja rullataan käkkärä tukkaa

mutsi saa 9 lapse lapsilisää 1850 kuussa ja kaupunki maksaa vuokran

mutsi saa tt tukea ja kaikki muut tuet päälle

miten se on mahdollista

ma en jummarra

Tuollaiseen lapsikatraaseen menee niin sairaasti rahaa, että ihan ahdistaa ajatukin!

Suhtaudun aina varauksella näihin että osataan kertoa jonkun random naapurin tulot ja kelan asiakkuudet yms.

Vierailija
120/121 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko asenteellinen?

Taitaa olla sinun ainoa etusi.

Ei kenellekään muulle kuin jossain köyhässä tynnyrissä kasvaneelle tule mieleen tuollaisia juttuja, jos näkee nuoren naisen vähän kalliimman auton ratissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän