Miten parantua mielenterveysongelmista?
Mulla on skitsofrenia ja oon nyt 4 vai 5 vuotta ollut eläkkeellä (määräaikainen kuntoutustuki). Oon 28. Miten parantua?
Aika moni lääke ei sovi, esim Leponex olis tehokas muttei sopinut mulle. Joka päivä on oireita ja kognitiiviset kyvyt laskee. Kuntoutustuella piti eka käydä jossain pajalla, mutta kun psykoosissa hyökkäsin siellä yhden toisen ihmisen kimppuun,
Todettiin, ettei enää tarvitse (sinä kertana pamahti m1-lähete). Yksityiseen ei ole varaa ja julkisella psykiatrian polilla hoitajan aika kerran kuukaudessa. Psykiatrin nään pari kertaa vuodessa, enää ei edes yritetä lääkemuutoksia vaan mennään kun sulla on niin vähän noita harhoja joka päivä.
Ahdistusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa sekä masennustakin on. Mitä tehdä?
Onko sinulla hoitokontakti? Onko toimintakyvyn arvio tehty? Siinä voitaisiin arvioida voimavarojasi & niiden vahvistamista.
Kun vointisi vakautuu voisit harkita tuva-opintoja? Tai iltalukiota?
Harmi että sopivaa lääkettä ei ole vielä löytynyt.
Ehkä parantumista ei heti näkyvissä, mutta olet nuori ja jos saat apua, toimintakykysi voi kohentua niin että voit saavuttaa tavoitteitasi vähän kerrallaan. Voimia!