Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (765)

Vierailija
741/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kehuttu lämpöisiä talvia ja sanoipa joku "

Alpeilla huippu nyt tammikuussa 24,7 astetta, Piemontessa tänään 16. Etelämpänä enemmän

Ei välttämättä joka päivä yhtä lämmintä mutta mieluummin tuo kuin tämä paskakeli Suomessa."

Luulisi jo hälytyskellojen soivan. Tuollaiset lämpötilat eivät ole normaalia. Eteläinen Eurooppa kärsii hälyttävästä kuivuudesta, Espanjassa ollut tammikuussa melkein 30 astetta lämmintä. Alpit ja muut vuoristot kärsivät lumipulasta, joka tulee ennestään lisäämään kuivuutta. 

Ilmastonmuutos ja sen seuraukset ovatkin yksi iso huoli täällä etelässä asumisessa. Mutta muutos tulee ennenpitkään vaikuttamaan meidän kaikkien elämään, asui sitten missä tahansa. 

Nyt on menossa El Niño- -vuodet, joka aiheuttaa kaiken tämän.

Vierailija
742/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miltä tuntuu asua ulkomailla?"

Hyvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kehuttu lämpöisiä talvia ja sanoipa joku "

Alpeilla huippu nyt tammikuussa 24,7 astetta, Piemontessa tänään 16. Etelämpänä enemmän

Ei välttämättä joka päivä yhtä lämmintä mutta mieluummin tuo kuin tämä paskakeli Suomessa."

Luulisi jo hälytyskellojen soivan. Tuollaiset lämpötilat eivät ole normaalia. Eteläinen Eurooppa kärsii hälyttävästä kuivuudesta, Espanjassa ollut tammikuussa melkein 30 astetta lämmintä. Alpit ja muut vuoristot kärsivät lumipulasta, joka tulee ennestään lisäämään kuivuutta. 

Ilmastonmuutos ja sen seuraukset ovatkin yksi iso huoli täällä etelässä asumisessa. Mutta muutos tulee ennenpitkään vaikuttamaan meidän kaikkien elämään, asui sitten missä tahansa. 

Nyt on menossa El Niño- -vuodet, joka aiheuttaa kaiken tämän.

Ilmastonmuutos kiihdyttää niitä. Se oli mukava kun viilentävän La Niña:n aikana kärsittiin ennätyshelteistä. 

Vierailija
744/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen kuullut Suomeen tullessani: "tervetuloa kotimaahan". Euroopasta tullessa ei usein tartte menna passitarkastuksen kautta, mutta koronan jalkeen kaikki paperit tarkistettiin ja ystavallinen tervehdys lammitti mielta. Itse olen kuullut ulkomailla asuvilta suomalaisilta rehvakkaita kommentteja, miten kaikki on paremmin muualla...ja sellainen asenne ehka arsyttaa. Olen asunut itse ulkomailla jo 34 vuotta ja oma asenne on se tarkein, kaikkialla parjaa, kun sopeutuu ymparoivaan kulttuuriin. Joka paikassa omat harmit ja hyvat puolet, mutta historian ja kulttuurin tutkiminen ja eri maissa vierailu on avartanut omaa nakemysta siita, ettei ole vain yhta oikeaa tai parasta paikkaa. Vierailen kotimaassa joka vuosi, joten omat kontaktit ovat sailyneet, ja siella on aina mukavaa. Kaikki on itsesta kiinni. 

Vierailija
745/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähikahvila kodin alapuolella jossa tuoreet briossit ja cappuccino, kahden ruokalajin lounas, viini ja espresso noin 13€. Työpäivä on typerä koska se on kaksiosainen 9-13 ja 16-20. Aurinkoa ja lämpöä lähes koko vuoden ympäri. Ihanat rannat. Hyppäät junaan ja voit mennä lähikaupunkiin esim. viettämään sunnuntaita. jne. jne. Italia.

Kertokaa myös, mitä teette, jos vielä siellä asutte? Ja joku opiskelijavaihtokin on vähän niin ja näin, se on kuitenkin niin erilainen elämänvaihe verrattuna työntekoon expattina. 

Esimerkiksi Italiasta kuulee niin monet kerrat sen, tässäkin ketjussa, että se on aina ihana maa käydä mutta aivan horroria elää arkea. 

Olimme neljä vuotta expattina Roomassa, kyllä me viihdyimme. Kun on valmis työpaikka ja sen mukana paikalliset työkaverit ja kontaktit, silloin jää omaksi tehtäväksi vain heittäytyä elämänmenoon. When in Rome...

Kieli on opeteltava.Italialainen puhuu loputtomasti ja on opittava puhumaan toisen päälle, kuunneltaessa on elein ja ilmein näytettävä, että kuuntelee :D Italialainen tulee myös lähelle. Moni suomalainen hermostuksissaan lipittää viiniä ja kun viimein hiprakoituaan ja estojen höllentyessä alkaa puhumaan, italialainen ei juoppoja kuuntele. Alkoholia on aina ja kaikkialla tarjolla,siksi kontrolli on säilytettävä, se on elämänhallinnan merkki. Ruuasta sen verran, että (allergiat poislukien) kaikkea on opittava syömään. Nirsoilu ja arkuus kokeilla (suomalaiselle) uusia ruokalajeja tulkitaan huonoksi kotikasvatukseksi. Ruoka on kyllä hyvää.

Jos kieltä ei opettele, silloin jää expat-kuplaan. Roomassa, ja Italiassa ylipäätään, on paljon ulkomaisia työntekijöitä ja aluksi mekin haimme heistä turvaa, siinäkin porukassa on mielenkiintoisia tyyppejä ja tapaa monenlaista ihmistä, mutta aito Italia jää silloin kokematta.He yrittävät elää kliseita todeksi, ja pettyvät. Arki tulee kaikkialla ja on joka maassa samanlaista.

Vierailija
746/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, olen kuullut Suomeen tullessani: "tervetuloa kotimaahan". Euroopasta tullessa ei usein tartte menna passitarkastuksen kautta, mutta koronan jalkeen kaikki paperit tarkistettiin ja ystavallinen tervehdys lammitti mielta. Itse olen kuullut ulkomailla asuvilta suomalaisilta rehvakkaita kommentteja, miten kaikki on paremmin muualla...ja sellainen asenne ehka arsyttaa. Olen asunut itse ulkomailla jo 34 vuotta ja oma asenne on se tarkein, kaikkialla parjaa, kun sopeutuu ymparoivaan kulttuuriin. Joka paikassa omat harmit ja hyvat puolet, mutta historian ja kulttuurin tutkiminen ja eri maissa vierailu on avartanut omaa nakemysta siita, ettei ole vain yhta oikeaa tai parasta paikkaa. Vierailen kotimaassa joka vuosi, joten omat kontaktit ovat sailyneet, ja siella on aina mukavaa. Kaikki on itsesta kiinni. 

Samoilla linjoilla minäkin, ja että oma asenne on tärkeää niin kotimaassa kuin ulkomailla. Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Itsellänikin jo kaksinumeroinen luku vuosia ulkomailla takana, mutta arvostan todella monia asioita Suomessa ja olen ylpeä kotimaastani. En pidä sitä täydellisenä, koska joka maassa on omat puutteensa plussien lisäksi, mutta kyllähän Suomi on lähes millä tahansa mittarilla yksi maailman kärkipään maista, ja suomalaiset voivat olla ylpeitä maasta, jotka kansamme on rakentanut.

t. Ulkosuomalainen ihminen

Vierailija
747/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Sopeutuminen on elinehto. Jossakin vaiheessa on vain lopetettava kaiken vertaaminen Suomeen ja alettava elämään maan ehdoilla. Suomalainen elämä ei onnistu Suomen ulkopuolella.

Suomessa on moni asia hyvin, monen kitisijän kannattaisi hakea maailmalta hieman perspektiiviä. Me olemme asuneet ulkomailla nyt 26 vuotta. Urakehitys ajoi meidät aikanaan Suomesta. Emme varmaan ikinä palaa, ystävät ja elämä on jo muualla. Joskus puhumme, että jos elämältä putoaa pohja, voimme aina palata Suomeen maitojunalla, mutta emme me palaa. Pärjäämme täälläkin siinä tilanteessa.

Ulkomailla eläminen kasvattaa itseluottamusta, kun huomaa, että pärjää vieraassa ympäristössä ylimääräisistä hankaluuksista huolimatta.

Vierailija
748/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Italiassa ja elämä oli ihanaa. Joka ikinen päivä oli mahtava töissä ja vapaalla. Kun oli pakko palata Suomeen ja Helsinkiin, masennuin todella pahasti.

Mitä se mahtavuus piti sisällään?

Vierailija
749/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Sopeutuminen on elinehto. Jossakin vaiheessa on vain lopetettava kaiken vertaaminen Suo

Lisään vielä, että suomalaisena Suomessa ei tarvitse ikinä kyseenalaistaa elämäntapaansa. Tavat ovat itsestäänselvyyksiä ja elämä loogista. Ulkomailla joutuu usein altavastaajaksi ja käsityksensä joutuu haastamaan. Silloin maailmankuva avartuu ja ymmärtää, että on monta tapaa elää hyvää elämää.

Vierailija
750/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Sopeutuminen on elinehto. Jossakin vaiheessa on vain lopetettava kaiken vertaaminen Suo

Juuri näin. Olemme asuneet useammassa maassa ja meille on aina ollut päivänselvää, että maassa maan tavalla ja maan kieli opetellaan heti alkuun.

Vierailija
751/765 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri näin. Olemme asuneet useammassa maassa ja meille on aina ollut päivänselvää, että maassa maan tavalla ja maan kieli opetellaan heti alkuun."

Hyvä asenne!

Vierailija
752/765 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Sopeutuminen on elinehto. Jossakin

Näinhän se on, ja siksi tietyt maahan muuttajat eivät sopeudu. Heitä Euroopassa on runsaasti.

Vierailija
753/765 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miltä tuntuu asua ulkomailla?"

Hyvältä.

Olin juuri aikeissa kirjoittaa tuon saman. Hyvältä!

Vierailija
754/765 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa meistä ulkomailla asustelevista suurin osa on ulkomailla juuri siksi, että se tuntuu jollain tavalla paremmalta vaihtoehdolta kuin Suomessa oleminen. Ulkomaille muutto ja ulkomailla asuminen ovat yleensä suomalaiselle valintoja. 

Minulle valintoihin ovat vaikuttaneet mukavampi ilmasto ja rennompi suhtautuminen moniin asioihin. Suomalaiset niuhottavat monista asioista. Ehkä se johtuu siitä, että kun ei ole isoja murheita, pitää nillittää pikkuasioista. Kävin juuri jouluna Suomessa ja tuntui kyllä tosi hyvältä lähteä joulun jälkeen sieltä pois. Uutiset toitottivat joka päivä jotain sotaa, uhkaa ja varautumista. Hallitus kohdisti leikkauksia niihin, joilla jo valmiiksi meni huonoiten. Tuntui, että hallitus oli vain EK:n jatke, joka toimeenpani EK:sta tulleita toiveita. Monet ihmiset olivat oikeasti ahdistuneita, ja siis myös ne n.s. tavalliset keskiluokkaisetkin, joilla vielä meni itsellään ihan hyvin, mutta eivät voineet vaikuttaa siihen, miten maan asiat menevät. Ilmeisesti ahdistus on lisääntynyt niin pikku hiljaa, että suurin osa ei ole itse huomannutkaan. 

Suomalaiset jopa valittivat siitä, miten ruoka on kallista. Mutta minusta ruoka ei ollut noin yleisesti ottaen mitenkään erityisen kallista, tai ainakaan oleellisesti sen kalliimpaa kuin muuallakaan. Vain liha oli minusta Suomessa kallista, mutta kaikki maidot, juustot, hedelmät ja vihannekset suunnilleen saman hintaisia kuin muuallakin. Kahvi oli Suomessa halpaa. 

Vierailija
755/765 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuvapaata, tosihienoa.

Vierailija
756/765 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin nyt tuntuu hyvältä olla pois Suomesta, kun Suomi on galluppien mukaan saamassa oikeistohallituksen lisäksi oikeistopresidentin ja ajautumassa sotaan. Jonkinlaista surua tunnen Suomea kohtaan. 

Vierailija
757/765 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalaisena Suomen politiikka ei herätä kovin suuria tunteita. Seuraan toki kehitystä. Suomi on demokratia ja saa sellaiset päättäjät kuin se ansaitsee, itse olette ne eduskuntaan äänestäneet. Ajattelen, että enemmistö haluaa tällaista politiikkaa kuin nyt harjoitetaan.

Vierailija
758/765 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tullessani kukaan ei ole koskaan lentoasemalla sanonut, että tervetuloa kotiin tms. Tullimiehet ei puhu mitään. 

Vierailija
759/765 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen tullessani kukaan ei ole koskaan lentoasemalla sanonut, että tervetuloa kotiin tms. Tullimiehet ei puhu mitään. 

Ei minullekaan ole tullimiehet mitään sanoneet. Mutta kun tulen EU:n ulkopuolelta, niin passintarkastaja on sanonut että tervetuloa. Nykyään kyllä useimmiten menen niistä nallekoneista. Nalle ei sano mitään, mutta näyttää peukkua. 

-eri

Vierailija
760/765 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista arkea täällä eletään. Plussana ilmasto. Ei tarvitse rämpiä loskassa tai palella pakkasessa. Ihmiset hymyilevät toisilleen, tervehtivät ja ovat kohteliaita. 

Terveydenhuolto pelaa ja reseptilääkkeet maksavat alle euron per satsi.

Palkka on eri tasoa kuin Suomessa, mutta eläminen vastaavasti halvempaa. Aina halutesssaan on varaa istahtaa kahvilaan tai käydä syömässä ulkona.

Suomeen ei ole ikävä. En kaipaa neljää vuodenaikaa, paikallista ruokaa, umpimielisiä & epäkohteliaita ihmisiä, kallista elämää ja huonoa palkkaa.

Asuin nuorempanakin muutaman vuoden ulkomailla. Nyt olen jäänyt tänne lopullisesti ja olen tyytyväinen, että älysin lähteä ennen eläkeikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi