Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (765)

Vierailija
721/765 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa että elämäni paras päätös oli muuttaa Suomesta Etelä-Eurooppaan :)

Vaikka täälläkin on tietysti arki ja työt niin kyllä minä täällä mieluummin asun kuin Suomessa

Hyviä puolia:

- itsevarmuuteni on kasvanut ja olen huomannut kuinka mistä tahansa selviää vaikka tilanne näyttäisi kuinka huonolta

- lämmin ilmasto, talvellakin lähemmäs 20 astetta, ei ikinä alle 10 astetta

- meri ja uimarannat ovat 5min ajomatkan päässä kotoani

- ihmiset ovat todella ystävällisiä ja puheliaita

Huonoja puolia:

- kaikki viralliset asiat ovat TODELLA vaikeita hoitaa ja usein edes virastossa työskentelevät eivät tiedä miten lomakkeet kuuluisi täyttää tai mistä niitä edes saa

- useimmat ihmiset eivät puhu englantia, enkä vielä osaa kunnolla paikallista kieltä joten kommunikointiongelmia on aina silloin tällöin

Ainakin Sisilia sopii kuvaan, monet Kreikan saaret ja alueet, Kroatia, Malta, Turkki, Kypros...

Vierailija
722/765 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka täälläkin on tietysti arki ja työt niin kyllä minä täällä mieluummin asun kuin Suomessa

Hyviä puolia:

- itsevarmuuteni on kasvanut ja olen huomannut kuinka mistä tahansa selviää vaikka tilanne näyttäisi kuinka huonolta

Huonoja puolia:

- kaikki viralliset asiat ovat TODELLA vaikeita hoitaa ja usein edes virastossa työskentelevät eivät tiedä miten lomakkeet kuuluisi täyttää tai mistä niitä edes saa

- useimmat ihmiset eivät puhu englantia, enkä vielä osaa kunnolla paikallista kieltä joten kommunikointiongelmia on aina silloin tällöin

Alpeilla huippu nyt tammikuussa 24,7 astetta, Piemontessa tänään 16. Etelämpänä enemmän

Ei välttämättä joka päivä yhtä lämmintä mutta mieluummin tuo kuin tämä paskakeli Suomessa.

Talviyö ei ole kovin pitkä, valoisaa jo 7 aikaan aamulla ja vielä noin tunnin näin illalla (lähemmäs klo 7). Ainakin Helsingissä on ollut pilkkopimeää jo tunnin puolitoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/765 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui pääosin ihanalta kaikkine vaikeuksineen ja arkipäiväisyyksineenkin. Jos jokin meni huonosti, mietin vain että no enpähän ole kärsimässä Suomen vaikeuksista ja ainakin ilmasto on parempi niin masentaa senkin puolesta vähemmän. Oikea ikävä ei tullut kertaakaan, Suomeen palattua on vain hinku takaisin. 

Ainoa mitä olisin välillä kaivannut oli asioiden hoito suomeksi tai edes englanniksi, siis kielellä jota osaisi täysin pinnistelemättä. Sen asian kun saa kuntoon niin mikään ei pidättele.

Vierailija
724/765 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntui pääosin ihanalta kaikkine vaikeuksineen ja arkipäiväisyyksineenkin. Jos jokin meni huonosti, mietin vain että no enpähän ole kärsimässä Suomen vaikeuksista ja ainakin ilmasto on parempi niin masentaa senkin puolesta vähemmän. Oikea ikävä ei tullut kertaakaan, Suomeen palattua on vain hinku takaisin. 

Ainoa mitä olisin välillä kaivannut oli asioiden hoito suomeksi tai edes englanniksi, siis kielellä jota osaisi täysin pinnistelemättä. Sen asian kun saa kuntoon niin mikään ei pidättele.

Toisaalta toimiihan tuo toisin päinkin. Itse olen ainakin Suomessa voinut kokea, että en ole kärsimässä ulkomaiden vaikeuksista, omaa sanontaasi hieman muokaten. Olin esim. käymässä Suomessa, kun ulkomaisessa kotikaupungissani tapahtui ter ro r i - isku. Suomi on vielä suojaisa lintukoto monessa suhteessa, suoraa uhkaa ei juuri ole, paitsi potentiaalinen nyt Putinin muodossa, mutta silti aika epätodennäköinen. Viihdyn kyllä ulkomaillakin, jossa olen jo kauan asunut, mutta asioilla on puolensa ja puolensa.

Vierailija
725/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme New Yorkissa syksystä kevääseen, alkukesään ja oli upeaa. Mun vanhemmat kävi meillä jouluna.

Joka päivä tehtiin jotain, käytiin kaikki must jutut läpi moneen kertaan, pieniä helmiä löydettiin paljon. Miehen työpaikalla tykkäsivät, kun käytiin siellä n 2 kk välein tuomassa jotain ja me oltiin aina vauhdissa. Käytiin jossain leikkikerhossa, jossa syötiin eväitä. Mä tein aina itse eväät ja aina, joka ikinen kerta, niitä ihasteltiin. Kerran leikittiin hernepusseilla ja niitä ei ollut kaikille. Pyysin mun äitiä tekemään hernepusseja, tuli sen jälkeen meille. Teki n 20 ja joulun jälkeen vein ne. Oli tosi suuri ihmetyksen aihe. Tavallinen tallaaja tykkää näistäoi, olet niin taitava -kehuista.

Toinen puoli, asuimme ehkä n 65 neliön asunnossa. Nukuimme miehen kanssa olohuoneessa, vuodesohvalla, lapset makkarissa. Vanhemmat, kun tuli, he toivan mukanaan ilmapatjat ja nukkuivat vuodesohvassa. Tämä oli outoa ja ihmeteltiin jatkuvasti meidän kodin pientä kotoa.

Meillä oli, muistaakseni, jokaisella 2 laukkua, kun muutettiin ja vanhemmat veivät mukanaan jotain pois. Ikeasta ostettiin huonekalut ja pyytiin ne lähtiessään. Ei tarvittu isompaa. Asuminen on niin kallista myös

Vierailija
726/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puolia:

Huonoja puolia:

Keskilämpötila talvella Kanarialla on 22. Saaristohan on maantieteellisesti Afrikkaa: itäisimmästä saaresta, Fuerteventurasta, on Afrikkaan 95 km. Jo vain täällä tarkenee talvellakin.

Vierailija
727/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta, kun ei ole suomalaisia. Huonointa on se, että ympärillä on todella paljon ulkomaalaisia.

Vierailija
728/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla. Tai sitten maasta ulos.

Vierailija
729/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei ole helppoa saada nettiyhteyttä

- monien Suomessa tavallisten tavaroiden saaminen on kiven alla

- kukaan ei puhu sinulle

- kukaan ei suostu ymmärtämään, mitä sanot

- ei ole saunaa eli et tule koskaan kunnolla puhtaaksi

- ötököitä on enemmän ja ne tuhoavat tekstiileitä

- autoosi yritetään murtautua

- vaikka kaupassa on halpaa, on myös huonolaatuista

- mahavaivoja ja ripulia riittää

Vierailija
730/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arki on arkea joka paikassa, kun pitempään asuu. Tykkään siitä, että on valoisaa ja kaduilla ei juuri ikinä ole liukastumisvaaraa tai tarvitse kahlata loskassa, vaikka toisaalta tykkään kyllä Suomessa esim. talviurheilusta. Mutta on Suomi monella tavalla mahtava paikka, jossa asiat toimivat, ja suuri osa rakkaista läheisistänikin asuu siellä.

T. Jo kauan ulkomailla

Juuri tämä. Arki tulee aina joka paikassa, ja se on mitä on. Minä kaipasin ulkomailla mm. Suomen maailman parasta kirjastolaitosta (älkää IKINÄ luopuko siitä), ja kotoisia lähiseudun pyöräreittejä ja hiihtolatuja. Sitten palasin Suomeen, ja kun jauhat näitä viikosta toiseen, tuleekin mieleen kaipuu muualle 😅 

Vierailija
731/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähikahvila kodin alapuolella jossa tuoreet briossit ja cappuccino, kahden ruokalajin lounas, viini ja espresso noin 13€. Työpäivä on typerä koska se on kaksiosainen 9-13 ja 16-20. Aurinkoa ja lämpöä lähes koko vuoden ympäri. Ihanat rannat. Hyppäät junaan ja voit mennä lähikaupunkiin esim. viettämään sunnuntaita. jne. jne. Italia.

Kertokaa myös, mitä teette, jos vielä siellä asutte? Ja joku opiskelijavaihtokin on vähän niin ja näin, se on kuitenkin niin erilainen elämänvaihe verrattuna työntekoon expattina. 

Esimerkiksi Italiasta kuulee niin monet kerrat sen, tässäkin ketjussa, että se on aina ihana maa käydä mutta aivan horroria elää arkea. 

Vierailija
732/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto ja ihmisten ystävällisyys ovat suurimmat syyt asua ja pysyä täällä 

Kaksi ekaa vuotta oli tosiaan pelkkää ihanaa aikaa. Sitten tuli arki ja näit sen huononkin puolen ja vertasit Suomeen. Sitten sopeuduit ja Suomi alkoi tuntua vieraalta.

Nyt kun käy Suomessa, se ei ole enää se maa mistä lähdin enkä enää halua edes palata.

Kaipaan Suomesta metsää, ilman raikkautta, järviä toki mulla on täällä meri ja vuoristo.

Olen siis asunut Kreikassa 17 vuotta

Vierailija
733/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ei ole helppoa saada nettiyhteyttä

- monien Suomessa tavallisten tavaroiden saaminen on kiven alla

- kukaan ei puhu sinulle

- kukaan ei suostu ymmärtämään, mitä sanot

- ei ole saunaa eli et tule koskaan kunnolla puhtaaksi

- ötököitä on enemmän ja ne tuhoavat tekstiileitä

- autoosi yritetään murtautua

- vaikka kaupassa on halpaa, on myös huonolaatuista

- mahavaivoja ja ripulia riittää

Pakkoko on muuttaa Afrikkaan tai Etelä-Amerikan perämetsään? 

Euroopassa en ole törmännyt moisiin ongelmiin. Saunan rakentamista mietittiin mutta ei tehty kun ei tykätä saunoa:)

Vierailija
734/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähikahvila kodin alapuolella jossa tuoreet briossit ja cappuccino, kahden ruokalajin lounas, viini ja espresso noin 13€. Työpäivä on typerä koska se on kaksiosainen 9-13 ja 16-20. Aurinkoa ja lämpöä lähes koko vuoden ympäri. Ihanat rannat. Hyppäät junaan ja voit mennä lähikaupunkiin esim. viettämään sunnuntaita. jne. jne. Italia.

Kertokaa myös, mitä teette, jos vielä siellä asutte? Ja joku opiskelijavaihtokin on vähän niin ja näin, se on kuitenkin niin erilainen elämänvaihe verrattuna työntekoon expattina. 

Esimerkiksi Italiasta kuulee niin monet kerrat sen, tässäkin ketjussa, että se on aina ihana maa käydä mutta aivan horroria elää arkea. 

Me elämme Italiassa myös arkea mutta en tiedä mikä olisi ongelma? Asiat hoituu - hitaammin tai nopeammin mutta kaikki lopulta toimii. 

Huvittavinta ehkä ihmissuhteet ja "mä en leiki sun kanssa" draamat erityisesti miesten kesken. Olemme ilmoittaneet että suomalaiset eivät lähde tällaisiin mukaan emmekä valitse puolia, voimme olla kummankin puolen ystäviä erikseen.  

Vierailija
735/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kehuttu lämpöisiä talvia ja sanoipa joku "

Alpeilla huippu nyt tammikuussa 24,7 astetta, Piemontessa tänään 16. Etelämpänä enemmän

Ei välttämättä joka päivä yhtä lämmintä mutta mieluummin tuo kuin tämä paskakeli Suomessa."

Luulisi jo hälytyskellojen soivan. Tuollaiset lämpötilat eivät ole normaalia. Eteläinen Eurooppa kärsii hälyttävästä kuivuudesta, Espanjassa ollut tammikuussa melkein 30 astetta lämmintä. Alpit ja muut vuoristot kärsivät lumipulasta, joka tulee ennestään lisäämään kuivuutta. 

Ilmastonmuutos ja sen seuraukset ovatkin yksi iso huoli täällä etelässä asumisessa. Mutta muutos tulee ennenpitkään vaikuttamaan meidän kaikkien elämään, asui sitten missä tahansa. 

Vierailija
736/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä joka päivä yhtä lämmintä mutta mieluummin tuo kuin tämä paskakeli Suomessa."

Luulisi jo hälytyskellojen soivan. Tuollaiset lämpötilat eivät ole normaalia. Eteläinen Eurooppa kärsii hälyttävästä kuivuudesta, Espanjassa ollut tammikuussa melkein 30 astetta lämmintä. Alpit ja muut vuoristot kärsivät lumipulasta, joka tulee ennestään lisäämään kuivuutta. 

Ilmastonmuutos ja sen seuraukset ovatkin yksi iso huoli täällä etelässä asumisessa. Mutta muutos tulee ennenpitkään vaikuttamaan meidän kaikkien elämään, asui sitten missä tahansa. 

Kyllä, Alppien lumikato on huono asia 

Toisaalta viimevuonna tuli 2 vuoden edestä vettä p-Italiassa ja edellisen vuoden kuumuus ja kuivuus korjaantui. Luonto kukoisti mahtavasti! Joet ei kuivuneet missään vaiheessa, päinvastoin tulvivat. 

Vierailija
737/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta viimevuonna tuli 2 vuoden edestä vettä p-Italiassa ja e

Sulla on selvästi parempaa tietoa kuin asiantuntijoilla "The Combined Drought Indicator (CDI) in mid-January 2024 indicated that southern and eastern Spain, southern France, most of Italy, Malta, eastern Poland, central Romania, southern Greece, Cyprus and central Türkiye were in warning conditions."

https://joint-research-centre.ec.europa.eu/european-and-global-drought-…

Vierailija
738/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta toimiihan tuo toisin päinkin. Itse olen ainakin Suomessa voinut kokea, että en ole kärsimässä ulkomaiden vaikeuksista, omaa sanontaasi hieman muokaten. Olin esim. käymässä Suomessa, kun ulkomaisessa kotikaupungissani tapahtui ter ro r i - isku. Suomi on vielä suojaisa lintukoto monessa suhteessa, suoraa uhkaa ei juuri ole, paitsi potentiaalinen nyt Putinin muodossa,

Joka maassa on totta kai ongelmansa. Asuin kuitenkin maassa jossa tunsin oloni turvallisemmaksi kuin Suomessa joten se ei siellä kuulunut ongelmiini. Suuri osa vaikeuksista oli samanlaisia mitä olisi Suomessakin. Se toki auttoi että tiesin monia käytäntöjä jo etukäteen eikä kaikki tullut yllätyksenä ja että osasin maan kieltä sen verran hyvin että asioiden hoito sujui, vaikka aivot vielä väsyivätkin eri lailla kuin paremmin kieltä taitaessa.

Vierailija
739/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta viime

No ihan empiiristä tutkimusta paikan päältä. Po-joki oli ääriään myöten täynnä vielä syksyllä eikä sen sivujoetkaan kuivuneet kuten normivuosina. Nurmikko ei palanut missään vaiheessa ruskeaksi ja ruska tuli vasta marraskuussa. Toki voin puhua vain pohjoisen osalta, Sisiliassa toki oli kuumaa ja kuivaa

Vierailija
740/765 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 20 vuotta neljässä eri maassa ulkomailla. Jokaisessa oli hyvät ja huonot puolensa.

Nyt Suomeen palattuani eniten kaipaan ulkomailta ilmastoa, luontoa, kulttuuria, estetiikkaa ja avarakatseisia ystävällisiä ihmisiä.

Mutta jostain syystä vaikka olen kielitaitoinen ja sain läheisiä ihmissuhteita, niin silti minulla oli ulkomailla ulkopuolisuuden tunne. Suomessa on tylsempää ja sisäänpäinkääntynempää, mutta jotenkin olen silti siinä ankeudessa enemmän kotonani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan